artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord Ogłoszenia
Azimoo Tepui. Ciężarowy samochód ekspedycyjny

Azimoo Tepui. Ciężarowy samochód ekspedycyjny

Dlaczego nie kamper? Oczywiście to również pojazd kempingowy. Jednak jego konstrukcja i cechy jasno określają przeznaczenie. 

Azimoo Tepui ma dojechać wszędzie, obozować niezależnie, zapewnić niczym niezmącony spokój, pozwolić na dobrą zabawę i smakowanie przyrody. A więc mobilność, niezależność, bezpieczeństwo i komfort. Te cztery warunki determinują charakter dobrego samochodu ekspedycyjnego, często nazywanego też all-roadowym. W jakim zakresie zapewniają je podróżnikowi koncepcja i produkt polskiego producenta? Przekonajmy się!
Wybór dobrego podwozia ciężarowego do celów ekspedycyjnych wcale nie jest taki prosty. Za właściwą decyzję odpowiada wiele czynników: odpowiednia masa, cechy napędu, niezawodność i możliwość adaptacji do funkcji odległej od dedykowanej pojazdowi wysokotonażowemu, czyli wyłącznie przewożeniu ciężarów. Chodzi o to, aby nie strzelać z armaty do wróbla i operować takimi parametrami mocy, pojemności, jezdnymi, które będą wystarczające, a nie nadmiarowe.

Mobilność i niezależność
Tak właśnie jawi się Mitsubishi Fuso Canter 4x4, który pełni tutaj funkcję jednostki bazowej. Dobór wydaje się bardzo dobry, ponieważ podwozie oprócz znakomitego, turbodoładowanego silnika 3,0 l o mocy 175 KM, dysponującego momentem 430 Nm przy 600 rpm, pozwala na dodatkowe modyfikacje w kierunku poprawy jezdnych i terenowych walorów. I tak zrezygnowano w pojeździe z tylnych bliźniaków, założono efektywne zawieszenie czy zastosowano wyciągarki z przodu i z tyłu. Ten termin skrywa tajemnicę – pojazd ma nam umożliwić pozostanie tam, gdzie chcemy, a nie gdzie zdecyduje się zostać nasza wyprawówka. Trzeba więc mieć pewność, że z każdej dziury wyjedziemy tak samo łatwo, jak w nią wjechaliśmy. Napęd Fuso Cantera to gwarantuje – bazowe 2×4 i 4×4 dołączane manualnie na przednich osiach to niezawodne rozwiązanie, do tego manualna 5-biegowa skrzynia i blokada mechanizmu różnicowego.

ReklamaSródtekstowy YT PC
W kategorię niezależności należy włączyć zasoby energetyczne pozwalające na obozowanie oraz niezawodne źródła łączności ze światem. Ciężarówka jest wyposażona bazowo w 100-litrowy zbiornik paliwa z możliwością zainstalowania dodatkowych zbiorników do nawet 310 l. Znacząco więc podnosi to operacyjny dystans oraz gwarantuje ciepło w części mieszkalnej, ponieważ za ogrzewanie odpowiada tutaj Truma diesel. Zasoby energii elektrycznej to także pokaźny magazyn – 495 Ah z ładowaniem z paneli solarnych o mocy nominalnej 970 W, generator elektryczny Honda o mocy 2,2 kW, inwerter… Nawet system pozwalający na uruchomienie rozrusznika z baterii części socjalnej na wypadek rozładowania akumulatora rozruchowego. 300-litrowy zbiornik czystej wody dopełnia obrazu samowystarczalnego pojazdu wyprawowego. Tepui jest homologowany do 6,5 t, można więc nazwać go ciężarówką lekką. Mimo tej granicy wagowej zainstalowano na pokładzie niebywale bogatą strukturę elektroniczną – łączność, monitoring okolic pojazdu, stanu systemów pokładowych, kontroli mediów socjalnych, systemy audio i wideo czy nawet funkcjonalności sterowania funkcjami z poziomu aplikacji w telefonie. Wszystkiego! Na dachu szoferki znajdziemy więc „łącza ze światem”, antenę satelitarną, GPS, DVBt, radio CB, wewnątrz router WiFi, konwerter, transformator izolacyjny i wiele innych dodatków, których lista w specyfikacji wozu przyprawia o zawrót głowy. Po co to wszystko? Tutaj właśnie wkracza ten najważniejszy czynnik, czyli przyjemność i satysfakcja z podróży, a więc i „w podróży”. Wspomniane już komfort i bezpieczeństwo w stopniu wyższym niż pozwala na to regularnej klasy kamper z homologacją N1, czyli do 3,5 t.

ReklamaŚródtekstowy 2 BookingCamper
Komfort i bezpieczeństwo
I nie ma czemu się dziwić, ponieważ zalety pojazdów ciężarowych niosące możliwość doposażenia adekwatnego do dysponowalnej ładowności są znane. W tym wypadku możliwości zakresu wagowego wykorzystano skrupulatnie, uzyskując pełną wygodę użytkowania. W Azimoo Tepui do dyspozycji mamy 10 m2 przestrzeni mieszkalnej, z której wygospodarowano salon z kuchnią oraz strefę prywatną, gdzie znalazła się sypialnia z łazienką i toaletą. Rozplanowanie powierzchni jest proste i funkcjonalne, natomiast zastosowane materiały gwarantują trwałość i długoletnią zdrową kondycję podczas użytkowania.
Z podobnym założeniem skonstruowany został „kontener” mieszkalny. I tutaj wspomnijmy, że Azimoo jako producent oferuje też zabudowy do praktycznie wszystkich ciężarówek obecnych na rynku. Założeniem Azimoo było stworzenie struktury oszczędnej, pozbawionej mostków cieplnych winnych straty ciepła i tym samym energii. To ważne nie tylko zimą, ale też latem, kiedy termoizolacja ma za zadanie bronić nas przed upałami. Tak więc konstrukcja jest klejona na zęby i obłożona otuliną aluminiową, która dodatkowo jest nitowana i wzmacniana w miejscach połączeń. Co jeszcze wpływa na komfort użytkowania? Warto wspomnieć o specjalnych fotelach kierowcy i pasażera marki Stratos z wykończeniem z winylu. Materiał ten pozwala na ich mycie i czyszczenie bez uszkodzeń, co jest ważne w warunkach terenowych. Szoferka została dodatkowo wygłuszona, dołożono kamery manewrowe, cyfrowe lusterko czy schowek będący jednocześnie lodówką. Gotowanie na zewnątrz przy zachodzie słońca? Bardzo proszę. Kuchnia zewnętrzna zaprojektowana w koncepcji szuflady cargo, osłonięta parasolową markizą narożną 270 stopni pozwala na zasłużony relaks. A jeśli przyjdzie ochota na prysznic pod chmurką, również nie napotkamy barier. Po przeciwnej stronie możemy zainstalować tekstylną kabinę i podpiąć wąż natrysku do zewnętrznego gniazda.
Wspomniane bezpieczeństwo zostało postawione na wysokiej pozycji. Tepui wyposażono w komplet kamer monitorujących otoczenie pojazdu, pomyślano także o możliwości zdejmowania drabinek zewnętrznych, aby utrudnić dostęp do pojazdu. Monitoring jest zintegrowany z całą paletą elektronicznych rozwiązań służących sprawnemu sterowaniu funkcjami. Za koordynację całości odpowiada będący krzemowym sercem pojazdu system Victron Energy Ve.Can.

Ekspedycyjny tytan
Owszem, znamy pojazdy większe gabarytowo i bazujące na cięższych podwoziach. Jednak analizując parametry Azimoo Tepui, trudno wyobrazić sobie mocniej wyposażony pojazd ekspedycyjny, lepiej przemyślany w kierunku uzyskania opisanych cech all-roadowych, korzystniej zoptymalizowany. Tym bardziej cieszymy się, że tak znakomity poziom technologiczny i koncepcyjny dyktuje polski producent! 

Obejrzyj targową prezentację Azimoo Tepui na naszym kanale YT

azimooexpedition.com

Szymon Kwiatkowski

Artykuł pochodzi z numeru 5 (107) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator03.11.20220 zdjęć 13