Wśród chińskiej młodzieży pojawił się nowy trend spędzania wolnego czasu. To właśnie kemping jest pierwszym wyborem jako miejsce zakwaterowania. W ślad za tym idzie rozporządzenie władz, by nieczynne obiekty i zielone tereny publiczne aranżować do zaspokojenia rosnącego popytu wśród fanów caravaningu.
Według chińskiego internetowego biura podróży Ctrip, podczas dni wolnych od pracy w ośrodkach wypoczynkowych oznaczonych etykietą „kemping” liczba noclegów wzrosła r/r o 153 procent. Także z danych Trip.com Group, internetowego biura podróży wynika, że rezerwacje pobytu na kempingach wzrosły w tym roku w stosunku do poprzedniego, a średnie wydatki wyniosły 1 027 juanów (143 USD), co oznacza wzrost r/r o ponad 10 procent.
Chociaż COVID-19 generalnie osłabił biznes turystyczny w Chinach, to właśnie moda caravaning rozwija się w najlepsze. Tujia, platforma wynajmu nieruchomości opublikowała dane, z których wynika, że rezerwacje noclegów na kempinach wzrosły od 2019 roku aż 25-krotnie! W przeciągu kilku lat (2019-2022) chińska branża caravaningowa pod względem obrotów urosła aż sześciokrotnie.
Jinlv Consulting, agencja badawcza zajmująca się podróżami, oszacowała w niedawnym raporcie, że krajowy rynek kempingowy osiągnie wartość 178 miliardów juanów w przyszłym roku, co oznacza wzrost o 46,3 procent rok do roku.
Władze wydały wytyczne co do infrastruktury
Modzie na caravaning ulegają w największym stopniu młodzi Chińczycy. W ślad za tym idą wytyczne opracowane dla 14 prowincji – to dużo, gdy mieć na uwadze, że Chińska Republika Ludowa jest podzielona na 22 prowincje.
Zgodnie z wytycznymi wydanymi przez Narodową Komisję Rozwoju i Reform oraz Ministerstwo Kultury i Turystyki, takie obiekty jak pola golfowe i wiejskie gospody, które kończą swą działalność, są zachęcane do oferowania usług kempingowych dla podróżnych. Także administratorzy parków zlokalizowanych na obszarach miejskich mają tworzyć wydzielone miejsca dla kamperów i przyczep kempingowych. A też wszelkie niezagospodarowane dotąd tereny, by wspomnieć łąki, mają być udostępniane dla tych, którzy chcą spędzać wolny czas np. pod namiotem.Wskazówki dla operatorów kempingów
Firmy turystyczne i operatorzy kempingów są zachęcani do wprowadzania elementów kulturowych do swoich usług. Operatorzy pól kempingowych są zobowiązani do wyraźnego określania cenników usług i dostarczania precyzyjnych informacji. Zobowiązanie to dotyczy także poprawy infrastruktury, która ma gwarantować bezpieczny pobyt.
Kempingi mają być motorem zielonego rozwoju w Chinach. By tak się jednak stało i by przyciągnęły turystów zagranicznych, muszą gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa - podkreśla w swym raporcie Ministerstwo Kultury i Turystyki. Póki co, przyzwyczajeni do wygód na kempingach np. w Europie, obawiają się, że kempingi w Chinach nadal zbyt łatwo ulegają wpływowi warunków pogodowych, a słabość infrastruktury (np. przeciwpożarowej) hamuje rozwój tego sektora.
Fot. silkroadpoland.pl