Jakie kampery na sprzedaż w 2024 roku zdominują rynek? Które modele będą cieszyć się największym zainteresowaniem i jakie trendy zauważają dilerzy w Polsce? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania. Polska to wciąż bardzo mały w skali Europy rynek, ale i u nas zauważalne są pewne tendencje, bardzo podobne do tych z rozwiniętych rynków zachodnich.
W Europie w ubiegłym roku sprzedano łącznie 210 tysięcy kamperów i przyczep kempingowych. W porównaniu „rok do roku” to niewielki spadek, o 4%. Zdecydowaną większość pojazdów (133 tysiące) wyprodukowano w Niemczech.
Więcej danych i analiz związanych z produkcją pojazdów kempingowych w różnych krajach Europy znajduje się w naszym podsumowaniu „Caravaning i rejestracje pojazdów kempingowych w 2023 roku”, na bazie danych Caravaning Industrie Verband (CIVD).
Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskiej Grupy Caravaningowej, opracowany na podstawie rejestracji pojazdów kempingowych, również pokazuje pewne spadki. W Polsce, w minionym roku, zarejestrowano 1343 nowe kampery, co oznacza spadek w porównaniu z rokiem wcześniejszym o 28,4%.
W przyczepach kempingowych podobnie: także spadek, choć mniejszy o 13,5%. W 2023 roku zarejestrowano 923 nowe przyczepy kempingowe. Co ciekawe, po raz pierwszy w historii tych raportów liderem została firma z Polski, właściciel marki Niewiadów.
„Roczny raport polskich rejestracji - PGC i PZPM o rozwoju caravaningu w Polsce” oraz komentarze do danych znajdują się w naszym artykule TUTAJ.Jakie kampery i przyczepy będą wybierać Polacy w 2024 roku?
Od lat rośnie u nas sprzedaż pojazdów używanych. W 2023 roku, według wspomnianego wcześniej raportu, zarejestrowano w Polsce 2152 używane kampery sprowadzone zza granicy – ponad dwukrotnie więcej niż pojazdów nowych. Tu nie mamy też spadków, a wręcz przeciwnie – wzrost rok do roku o 21%. Co ciekawe, ogromne liczby znajdujemy w statystykach dotyczących pierwszych rejestracji kempingowych przyczep używanych w Polsce w 2023 roku. Zarejestrowano ich blisko 8 tysięcy (wzrost o 10,1%), najczęściej z Niemiec, Francji, Holandii i Belgii.
Powyższe dane jednoznacznie wskazują, że prognozą na rok 2024 z pewnością jest rosnący import i rejestracja kamperów i przyczep kempingowych używanych. Wpływ na to mają oczywiście utrzymujące się ceny pojazdów na dość wysokim poziomie. Raczej w 2024 roku nie spodziewamy się wysokich podwyżek, natomiast nawet bez nich, zakup nowych pojazdów to duży wydatek. Najtańsze kampery półzintegrowane kosztują co najmniej 350 tysięcy złotych, przy czym mówimy tu o najniższej klasie pojazdów budżetowych.
A jakich cen można spodziewać się na rynku używanych pojazdów? Sprawdźcie w naszym filmie, zrealizowanym wspólnie z polskim dilerem kamperów używanych, firmą ZMM Kampery Trzcianka:
Jakich kamperów poszukują Polacy? Jakie trendy zauważają nasi rodzimi dilerzy na rynku pojazdów nowych? Przedstawiciele firm, z którymi rozmawialiśmy, wskazują m.in. na przesycenie rynku kampervanami. To dość zaskakująca informacja, bo jeszcze niedawno wydawało się, że ta grupa pojazdów będzie stale zyskiwać grono zwolenników. Tak wskazywały m.in. analizy z rynków zachodnich, gdzie tuż po wybuchu pandemii, wygodne w przemieszczaniu kampervany były hitem sprzedaży. Owszem, te pojazdy nadal mają duże grono zwolenników, za sprawą oczywistych zalet, ale nie zdobywają takiej pozycji w świecie polskiego caravaningu, jaką im jeszcze niedawno wróżono.
Wpływ na to ma także fakt, że kampervany nie są tańsze od tradycyjnych, najpopularniejszych pojazdów półzintegrowanych. Ceny są podobne, natomiast w tej drugiej grupie pojazdów możemy liczyć na dużo więcej miejsca w części mieszkalnej. To często bywa zaskakujące dla wielu klientów, którzy przyjeżdżają do salonu z myślą o kampervanie, a wyjeżdżają z umową zakupy półtintegry.
Innym trendem, na który wskazują polscy dilerzy, jest także dużo większa świadomość i wiedza klientów. Dziś wybory zakupowe są dużo bardziej przemyślane, podejmowane na chłodno i po licznych analizach. Rośnie popularność kempingowych pojazdów z wyższej półki oraz luksusowych. Na to pozwala coraz bardziej przystępna oferta leasingowa.
Jeszcze kilka miesięcy temu oferta bankowa związana z kredytowaniem zakupu była bardzo nieatrakcyjna. Oferty leasingowe sięgały w niektórych przypadkach 120%. Obecnie sytuacja znacząco się poprawiła. Przy zakupie na raty lub w leasingu – przepłacamy zdecydowanie mniej.
Fot. Anders Nielsen, Unsplash.
Na pytanie: „Jakie pojazdy będziemy kupować najczęściej w 2024 roku?”, Szymon Majnusz z Transa-M Kampery diagnozuje:
Z moich obserwacji wynika, że klienci najczęściej szukają kamperów półzintegrowanych, dla 4-5 osób, z automatyczną skrzynią biegów i niską akcyzą. Tego typu kampery to u nas bestsellery i to się nie zmienia.
Niska akcyza, o której wspomina nasz rozmówca, na poziomie 3,1%, dotyczy pojazdów z silnikami o pojemności nie większej niż dwa litry. Takie pojazdy w ofercie ma Ford czy Volkswagen. Niestety, popularne w caravaningu Fiat Ducato czy Peugeot Boxer nie mają takich silników. W kamperach zabudowanych na pojazdach z silnikami powyżej 2 litrów, płacimy aż 18,6% akcyzy.
Podsumowując, rynek caravaningowy w Polsce jest stabilny i raczej nie przewiduje się dużych zmian związanych z liczbą transakcji kub preferencji klientów. Ci chętniej wybierają pojazdy z niższą akcyzą, ale są też coraz bardziej świadomi. Nie zawsze cena jest ostatecznym kryterium ich wyboru.