artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - polboat 08.07-21.07 Sebastian
Caravaning i rejestracje pojazdów kempingowych w 2023 roku

Caravaning i rejestracje pojazdów kempingowych w 2023 roku

Czas czytania 5 minut

W minionym roku fani caravaningu w Europie kupili ponad 210 000 kamperów i przyczep kempingowych. Liczba zarejestrowanych pojazdów kempingowych była niższa niż rok wcześniej o około 4 proc. Tym niemniej społeczność caravaningowa powiększyć się mogła o ponad 30 tys. załóg!

Pomimo niewielkiego spadku liczonego liczbą rejestracji nowych domów na kołach, zainteresowanie caravaningiem w całej Europie pozostaje duże. Jak podała w swoim dorocznym raporcie organizacja branżowa Caravaning Industrie Verband (CIVD), na słabszy wynik złożyło się ogólne pogorszenie nastrojów konsumenckich. Wysoka inflacja miała bardzo negatywny wpływ na siłę nabywczą fanów caravaningu. Na tym tle, ponad 210 000 nowych rejestracji to wynik bardziej niż przyzwoity w skali minionego roku.

Produkcja pojazdów kempingowych w 2023 roku była niższa niż przed rokiem, niemniej jednak po raz kolejny przekroczono próg 200 000 nowych rejestracji. Gdzie wyprodukowano najwięcej przyczep i kamperów w 2023 roku?

Mocna pozycja niemieckich producentów

Podobnie jak w latach poprzednich, to niemiecki przemysł caravaningowy jest niekwestionowanym liderem z liczbą 133 000 wyprodukowanych egzemplarzy nowych domów na kołach wszelkiego typu. Co istotne, niemiecka branża caravaningowa plasuje się poniżej wyjątkowego rekordu z lat 2020 i 2021, ale źle nie jest.

Ogółem wyprodukowano tu więcej pojazdów niż w 2022 roku i w jeszcze większym stopniu odmłodziły one stan posiadania fanów caravaningu zza zachodniej naszej granicy, bo eksport do innych krajów nieznacznie spadł. W minionym roku w Niemczech zarejestrowano łącznie 90 365 pojazdów: z czego 68 469 nowych kamperów i 21 896 nowych przyczep kempingowych.

ReklamaCaravaning i rejestracje pojazdów kempingowych w 2023 roku 1
Tu wykres ilustrujący pierwsze rejestracje przyczep i samochodów kempingowych w Niemczech od stycznia 2020 r. do listopada 2023 r.

Caravaning i rejestracje pojazdów kempingowych w 2023 roku 2

Jak widać, w ostatnich latach wzmożone zakupy nowych domów na kołach przypadają w okresie od maja do lipca (źródło danych: https://www.statista.com/statistics/566393/caravan-campervan-registrations-germany/).

Francuzi, Brytyjczycy…

O ile rynek niemiecki wykazał względną stabilność, bo z niewielkim spadkiem produkcji (o 0,7 proc.), to drugi co do wielkości rynek dostawców pojazdów kempingowych doświadczył już poważniejszego osłabienia. We Francji w minionym roku wyprodukowano 31 384 egzemplarzy, co oznacza spadek o 1,7 procent w porównaniu do wyników z 2022 roku. Wielka Brytania, trzeci w kolejności rynek, także doświadczyła lekkiego osłabienia – bramy zakładów opuściło 25 400 nowych pojazdów kempingowych (o -1,2 proc. mniej).

Od wielu już lat rośnie w krajach UE zainteresowanie kamperami i maleje popularność nowych przyczep kempingowych. Jak było w minionym roku?

Nowych przyczep znowu najmniej

Jak już wspomnieliśmy, i tym razem to właśnie fani caravaningu z Niemiec nie zawiedli na rynku pierwotnym. W minionym roku sprzedaż i pierwsza rejestracja 68 469 nowych kamperów nieznacznie przekroczyła wynik z poprzedniego roku (+3 proc.). Na drugim miejscu znalazła się Francja z 23 936 nowymi rejestracjami, co oznacza spadek o 2,7%, a na trzecim jest Wielka Brytania, gdzie na drogi wyjechało 12 200 kamperów, co oznacza wzrost o około 3 procent.

ReklamaCaravaning i rejestracje pojazdów kempingowych w 2023 roku 3
Segment przyczep kempingowych zanotował w roku 2023 słabszy popyt liczony liczbą nowych rejestracji w niemal całej Europie. I dobrze to widać nie tylko na przykładzie największych rynków. W Niemczech sprzedaż przyczep spadła o 10,5%, a nawet w Wielkiej Brytanii, gdzie przyczepy mają ugruntowaną pozycję wśród fanów caravaningu, popyt spadł o ok. 5 proc. Jeszcze bardziej na popularności straciły przyczepy wśród mieszkańców Niderlandów. 6781 nowych rejestracji to aż 14,7 procent mniej niż w 2022 roku.

Rynek wtórny jeszcze większy

Powyższe wyniki odzwierciedlają niepewność ekonomiczną dotykającą mieszkańców Europy. Rosnące koszty życia i wysokie stopy procentowe powodują, że potencjalni nabywcy odraczają planowany zakup nowego pojazdu na późniejszy termin. Zamiast inwestować, fani caravaningu coraz bardziej skłaniają się ku wynajmowi. Korzystają na tym oczywiście wypożyczalnie – flota pojazdów rośnie. A też rośnie zainteresowanie używanymi przyczepami kempingowymi i samochodami kempingowymi.

Raport roczny CIVD odnotował, że do zmiany właścicieli pojazdów kempingowych wszelkiego typu na rynku wtórnym doszło w minionym roku aż 177 459 razy (+3,1 proc.). Aż 98 172 używanych kamperów znalazło swoich nowych właścicieli (+5,3 proc.). Nieco rzadziej w 2023 roku dochodziło do sprzedaży używanych przyczep kempingowych – takie pojazdy z drugiej ręki to 79 287 transakcji (+0,4 proc.).

Mając w pamięci liczbę ponad 210 tys. pierwszych rejestracji, społeczność caravaningowa w minionym roku powiększyć się mogła o ponad 30 tys. załóg! Mając oczywiście na uwadze tych, którzy po raz pierwszy weszli w posiadanie własnego domu na kołach. I zakładając, że zbywający swoje używane pojazdy, nabyli inne (np. nowsze).

Jaki będzie 2024 rok?

Acz ogólna sytuacja w zakresie zaopatrzenia klientów, np. terminów dostaw pojazdów, uległa znacznej poprawie, to nadal producenci pojazdów stoją przed poważnymi wyzwaniami.

- Dealerzy pojazdów kempingowych odczuwają obecnie niepewność ekonomiczną po stronie klientów. A producenców trapi niedobór wykwalifikowanej siły roboczej i wysokie ceny energii - podsumowuje Prezes CIVD Bernd Löher.

- Jednak pomimo trudnych okoliczności są też powody do optymizmu. Spadek inflacji na koniec minionego roku daje nadzieję, że siła nabywcza konsumentów będzie się z upływem czasu stabilizować. Poza tym caravaning już nieraz udowodnił, że jest odporny na przeróżne kryzysy i pozostaje wiodącą formą spędzania wolnego czasu.

Fot. CIVD / Statistica


Michał Żak16.01.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News