PRZEPISY PRAWNE

ponad rok temu  14.12.2017, ~ Administrator   

Nie będzie prawa jazdy „B” do 7,5 tony DMC

fot. Bartłomiej Ryś

Największy problem „małych” kamperów? Waga. Doskonale wiemy, że posiadając prawo jazdy kategorii „B” możemy się poruszać pojazdami o DMC do 3,5 tony. Poseł Paweł Szramka (Kukiz’15) miał pomysł, aby kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kat. „B” mogli po 5 latach nabywać uprawnienia do kierowania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 tony. Ta idea nie może być jednak wprowadzona. Dlaczego?

Na interpelację poselską odpowiedziało Ministerstwo Infrastruktury, które stwierdziło, że „nie zamierza prowadzić prac nad zmianą przepisów”. Powód jest prozaiczny: taka zmiana byłaby niezgodna z prawem unijnym. Czy to przepisy krajowe czy bezpośrednie dyrektywy Parlamentu Europejskiego nie pozwalają na prowadzenie na swoim terytorium odstępstwa polegającego na zezwoleniu kierowcom posiadającym prawo jazdy kategorii B na jazdę pojazdami powyżej 3,5 tony DMC.

Wniosek? Producenci kamperów nadal będą musieli bardzo się starać, by stworzyć zabudowy funkcjonalne a jednocześnie nieprzekraczające magicznej liczby 3500 kilogramów. 

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 84

  • 11
    ZADOWOLONY
  • 7
    ZASKOCZONY
  • 6
    POINFORMOWANY
  • 7
    OBOJĘTNY
  • 16
    SMUTNY
  • 25
    WKURZONY
  • 12
    BRAK SŁÓW

Komentarze (9)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Paweł 9 5 dni temu Koszt zrobienia prawa jazdy kat C: Kurs - 2000 zł Badania - 300 zł Egzamin - 230 zł Wymiana prawa jazdy - 100,50 zł Trochę to kosztuje i zniechęca :( Moim zdaniem na prawo jazdy kat. C1 wystarczyłby sam egzamin teoretyczny i posiadanie prawa jazdy kat B przez 5 lat i byłby wilk syty i owca cała. Podejrzewam niestety, że z tym poselskim postulatem byłoby tak jak z uprawnieniami na motocykle 125ccm - jeśli ktoś z was wymieniał niedawno prawo jazdy (lub takie widział), to wie że nie jest wbijana do PJ kategoria A1, Bo posiadanie B przez 3 lata uprawnia do prowadzenia motocykli 125 na terytorium Polski. Tak samo by pewnie było z "C1"
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ gorja 8 miesiąc temu A dlaczego nie zmienić prawa unijnego napisać interpelacje może nie na 7,5T ale na 4,4 przecież wszystkie samochody sa coraz cięższe coraz większe a prawo jazdy zaczyna mieć mały margines przecież kiedyś samochód limuzyna ważył z 1200 kg małe auto ok 600-800 kg a teraz mały samochód typ citroen c1 wazy 1000 kg limuzyna typu Audi A6 ponad 2000kg nie wspomnę o suv gdzie patrol waży 3000 albo mercedes GL kiedyś w GB i w Niemczech małe prawo jazdy było wydawane do 7,5 tony a nawet u nas pojazdem specjalnym kamperem można było jechać powyżej 3,5 t miałem kiedyś takiego Mercedesa 508 nawet w Niemczech podobno i GB jesli prawo jazdy wydane przed 1996rokiem to wymieniają na 7,5 a w Wielkiej Brytanii wypożyczając większe auto jesli prawo jazdy przed 96 nie robią problemów
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ gerg 7 3 miesiące temu Właśnie o to chodzi, że WORDY w Polsce nie robią prawka na kat. C1. Najgorsze jest to, że kat. C1 i C są trakrowane jak kat. kierowcy zawodowego z większym zakresem badań psychotechniką i tylko na 5 lat są tu duże ograniczenia. Wystarczyło by oddzielić kat C1 jako tą niezawodową zarezerwowaną dla turystyki (kamperów od 3.5t do 7.5t) zrobić egzamin bo wiadomo większa masa pojazdu, większy gabaryt i wykluczyć badania medyczne jak na kat. zawodową. A tak mamy martwą kategorię prawa jazdy nabywaną przy okazji robienia kat. C.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Marcin Jan 6 5 miesięcy temu to że nie można nijako z automatu po 5 latach dać 7.5 DMC to ok, takie są reguły W UE. Ale chyba ustawodawca może wprowadzić zamiast pełnego kursu i egzaminu jakiś lekki egzamin, coś na zasadzie teoria z przepisów charakterystycznych dla 7.5 dmc oraz jakieś kółko po placu, tak aby wilk był syty i owca cała. Tylko wówczas kasa misiu nie będzie się zgadzać :)
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Cymes 5 8 miesięcy temu A co w tym kraju mozna!!???-jak widac i słychac wszystko zalezy gdzie ktos siedzi i jak komu pasuje.Po prostu dobra zmiana nic nie uczyni dla turystyki
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Skorpionik 4 ponad rok temu W Angli takie coś działa - po 5 latach kat B dostaje się odpowiednik naszej C1 (która de facto od B się różni tylko zapisem o DMC), bo pojazdy tak do 3,5t jak i do 7,5t są prawie identyczne - np. polski Lublin DMC 2,9/3,5t, a taki np. Fiat Ducato czy Peugeot Boxer mają wersje o DMC 4.0t i po za wpisem w homologacji niczym innym się nie różnią od tych z homologacją na niższe DMC.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ kamperowicz 3 ponad rok temuocena: 50%  a jakoś w Niemczech można jeździć do 7,5 t .... :(
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ kamperowicz 2 ponad rok temuocena: 100%  a jakoś w Niemczech można jeździć do 7,5 t .... :(
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Tomson 1 ponad rok temuocena: 100%  Cały przemysł karawaningu wy to w Europie setki tysiecy ludzi, miliardy Euro rocznych obrotów.Przerazająca jest niemoc takiego olbrzymiego lobby..... :-(
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony