Jak poszerzając kampera, wydłużyć materac o 37 cm? To pytanie zada koszykarz i fan caravaningu. Marka Etrusco ma rozwiązanie na odwieczną niedogodność sypialni urządzonych w poprzek do kierunku jazdy.
Etrusco to wciąż młoda marka Grupy Erwin Hymer. Od debiutu w 2016 roku ugruntowała swoją pozycję w branży caravaningowej i jest już obecna na ponad 20 rynkach krajów UE. Oprócz siedziby głównej w Leutkirch w Niemczech, firma ma punkty sprzedaży także w Japonii i Nowej Zelandii.
Stoisko producenta kamperów podczas targów Caravan Salon 2023 w Düsseldorfie miało swój magnes: „Etrusco rewolucjonizuje powierzchnię sypialną swoich modeli kampervanów bazujących na Fordach Transitach”. Ów slogan o tyle istotny, że te mają we wnętrzu szerokość maksymalną 188 cm. Odejmując na izolację termiczną, taki kampervan jest ewidentnie zbyt szczupły jak na potrzeby koszykarza.
Jak poszerzyć sypialnię kampera?
Moduł poszerzenia karoserii działający na sposób origami o nazwie xFlip pozwala stworzyć miejsce do spania o długości aż 229 cm.
Rozkładane na postoju przedłużenie będzie instalowane od jesieni 2023 roku w fabryce Erwin Hymer Group w San Casciano we Włoszech i już wiadomo, że model CV 600 DF 4x4 będzie pierwszym kamperem Etrusco oferowanym w standardzie z takim modułem typu slide-out.
Komu pomysł przypadnie do gustu? Oczywiście szczególnie wysokim fanom caravaningu. Nie tylko tym z Niderlandów. Srebrny medal w kategorii najwyższych (statystycznie według różnych źródeł 182,5-185 cm) narodów mają Szwedzi. Także Duńczycy i Norwegowie są nieprzeciętnego wzrostu. Od II wojny nacje generalnie urosły. Koreankom z Południa w ciągu 100 lat przybyło aż 20 cm wzrostu i dziś wyraźnie górują nad kobietami z Korei Północnej. Wśród kobiet nadal najwyższe są Łotyszki- statycznie dorosła kobieta ma ok. 170 cm.
Badacze tłumaczą, że na wzrost człowieka wpływają geny (geny wyjaśniają aż 70 proc. zmienności wzrostu) oraz warunki życia, a konkretniej to, co dzieje się w pierwszych 2 latach życia człowieka, czyli wskaźnik chorób. Nie wdając się w szczegóły, to Europejczycy od kilku dekad najbardziej zyskali na wzroście – przykładowo, dorosły Polak ma już 177,5 cm, podczas gdy średni wzrost mężczyzny urodzonego w 1920 roku to ok. 169 cm i 158 cm dla kobiet.Fan caravaningu ma w poprzek 229 cm
W furgonach najtrudniej uzyskać satysfakcjonującej długości materace w poprzek do kierunku jazdy pojazdu. Najszersze i najbardziej kubiczne karoserie kampervanów pozwalają urządzić nocleg dla kogoś o wzroście ok. 185 cm.
Branża zauważyła już jakiś czas temu potrzebę wydłużania materacy. Przykład? Podczas tegorocznych targów Düsseldorfie kolejny raz dostrzeżono rosłych fanów caravaningu. Koncern Trigano ogłosił, że od roku modelowego 2024 pokłady domów na kołach kolejny raz zyskają dobrych kilka cm na długości najdłuższych materacy.
Tu ciekawostka. Niejakim standardem jest, że niemal każdy nowy kamper to przynajmniej jedno łóżko z materacem o długości ponad 200 cm. Najdłuższe tapczany mają ok. 210-215 cm. Producenci starają się, by prócz ekstra długich materacy, pozostałe sypialnie były pełnowymiarowe, tj. miały ok. 200 cm długości. A jeśli kamper czy przyczepa kempingowa ma 5 i więcej miejsc do spania? Dopiero wtedy można się zgodzić na kompromis – przykładowo, wystarczy coś ok. 180 cm.
Caravaningowe slide-out inspirowane technikami origami
Jak działa skrzynka xFlip od Etrusco? To pytanie: jak zrobić miejsce dla przedłużki materaca o 37 cm? Wykusz poszerzający kampera łatwo odblokować wewnątrz pojazdu za pomocą dźwigni, by po uchyleniu okna przedłużenie… wypchnąć nogami. Konstrukcja jest więc tak intuicyjna, jakbyśmy tego chcieli. Układamy się do snu i brakuje nam miejsca, by rozprostować nogi? Po prostu, stopami wypychamy ściankę, by chwilę potem położyć dodatkowy fragment materaca o szerokości ok. 90 cm. I to wszystko!
A jak złożyć moduł poszerzający poprzeczną sypialnię w furgonie? Stopklatki ze stoiska nie są filmem instruktażowym, bo też gości targowych napominano, by odkrywać innowację w asyście zaznajomionych z techniką rozkładania i składania.
Naszym zdaniem przypadkowy zwiedzający potwierdził, jak intuicyjnie przebiega (dosłownie w kilka sekund) pierwsze obcowanie z xFlip od Etrusco.
Wystarczy uchylić dno wykuszu do pionu i po prostu pchnąć wystający moduł, by przełamać opór „zawiasów” magicznego pudełka origami.
Wypychane wykusze w domach na kołach
Wizją Etrusco jest zrewolucjonizowanie sposobu podróżowania. Inżynierowie firmy duży nacisk kładą na funkcjonalność swoich pojazdów i inteligentne projekty wnętrz. A co wiemy o genezie projektu, który trafi do produkcji seryjnej w 2024 roku?
- Jak to często bywa, dobre pomysły rodzą się podczas wymiany pomysłów z innymi – w naszym przypadku był to dialog z naszymi klientami. Zaczęło się od rozmów, bo chcieliśmy stworzyć jeszcze większy komfort w części sypialnej nowych modeli kamperów Forda – oczywiście biorąc miarę szczególnie wysokich fanów caravaningu - mówi Christian Striebel, dyrektor zarządzający Etrusco GmbH.
- Gdzie szukać źródeł xFlip? Po prostu nie byliśmy zadowoleni z rozwiązań dostępnych na rynku. Czy to ze względów komfortu i obsługi, ale także ze względów estetycznych.
I podkreśla intuicyjny mechanizm składania, dzięki czemu można w kilka sekund wydłużyć lub właśnie skrócić materac o 37 cm!
Parkowanie kampera z przedłużką łóżka poprzecznego
Wiemy też, że innowacyjne przedłużenie do spania zostało opracowane i przetestowane w Niemczech. Czy 37-centymetrowa przedłużka materaca nie odbiega wygodą od tradycyjnych rozwiązań?
- Starannie przemyśleliśmy każdy aspekt, na każdym kroku mając na celu stworzenie spójnego projektu innowacyjnego dla wygodnego miejsca do spania. Oczywiście, że opracowanie nowego materaca do przedłużenia łóżka było logiczną konsekwencją całości założenia - odpowiada Sandra Marinaro, menedżer produktu w Etrusco.
- Dlaczego w pierwszym rzędzie postawiliśmy na kampervany z napędem 4x4? Modele z napędem 4x4 cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem. Dzięki xFlip szczególnie wysocy fani podróży odnotują nielimitowany komfort sypialni.
Trudno odmówić prostoty tak powiększanej kubatury kampervana, acz można mieć wątpliwość co do izolacji termicznej takiego wykuszu.
A gdzie tkwi największe naszym zdaniem ograniczenie tej i podobnych propozycji? W takiej np. Hiszpanii, gdy podróżować z dala od kempingów i chcieć urządzić nocleg, trudno będzie nam dowodzić, że tak poszerzony o 37 cm kamper korzysta z możliwości… parkowania. Kiedy nocleg w zaparkowanym kamperze to nie kempingowanie? O tym pisaliśmy całkiem niedawno.
Fot. Red. PC