Przynajmniej co drugi kierowca regularnie przeładowuje swój samochód. Proceder ten szczególnie dotyczy przewozów autami dostawczymi, do których prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B. VanWeigh to przykład kolejnego zastosowania nowoczesnych systemów ważących.
Z europejskich badań rynku samochodów dostawczych (VOSA) wynika, że ponad połowa samochodów jest regularnie przeciążana ponad dopuszczalną ładowność. Dotyczy to zwłaszcza samochodów o ładowności pomiędzy 2 a 3,5 tony. Powodem są rosnące koszty transportu i pracy, więc pokusa przewoźników do nadmiernego załadowywania samochodów.
Kampery, zwłaszcza modele o dmc do 3,5 t, często mają znikomą ładowność. Jednocześnie pojemne bagażniki i schowki kuszą, aby spakować połowę gospodarstwa domowego. I tu ryzyko przeładowania pojazdu jest duże. Niestety, nie jest to ani bezpieczne dla samego samochodu, ani dla kierowcy, ani innych użytkowników dróg.
Rozwiązania w postaci systemów do monitorowania ładunku i alerty o przeciążeniu pojazdów są wygodnym sposobem, by uniknąć kłopotów. Najnowszą propozycją chwali się brytyjska firma VPG Systems UK Ltd. Produkt to o tyle ciekawy, że zgłoszony do innowacji w kategorii Commercial Vehicles podczas niedawno zakończonych targów branży aftermarket – Automechanika Frankfurt 2024. Prezentowany system można zamontować do kamperów o masie do 7,5 tony.
VanWeigh – skontroluj się sam, zanim zapłacisz mandat
System VanWeigh to proste w obsłudze urządzenie z wyświetlaczem LCD, montowanym w kabinie kierowcy. Analizuje ono w sposób ciągły nie tylko całkowite obciążenie pojazdu, ale również poszczególnych osi. W sposób graficzny oraz akustyczny informuje o załadunku niebezpiecznie bliskim osiągnięcia limitu dmc - pomiędzy 90–100% dopuszczalnej ładowności. W sposób dynamiczny kontroluje wzrost obciążeń każdej z osi podczas jazdy, więc ostrzeże przed przesunięciem ciężkich ładunków.
Innowacyjność propozycji polega na wykorzystaniu inklinometrów, które służą do bezstykowego pomiaru odchylenia w sposób absolutny. Tu takie czujniki precyzują pomiar we współpracy z czujnikami ciśnienia powietrza kół (TPMS). To dlatego system VanWeigh gwarantuje osiągnięcie wysokiej precyzji wskazań – błąd pomiaru to ±2,5%. Kolejną zaletą produktu jest fakt, że nie ma tu ruchomych części, które byłyby podatne na zużycie. Każdy taki zespolony czujnik monitoruje obciążenie przyłożone do każdej osi. Prąd roboczy to <200 mA, a prąd czuwania mniejszy niż 5 mA.Fot. VPG Systems UK Ltd