artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025

Niejeden na pokładzie

Czas czytania 4 minuty
Niejeden na pokładzie

Niesprawny akumulator ograniczy swobodę korzystania z dobrodziejstw przyczepy kempingowej, a w przypadku kampera przerwie samą podróż. Akumulator? Pokłady „domów na kołach” to zwykle dwa, a nierzadko nawet trzy i więcej źródeł autonomii.

Dziedzicząc, bo kupując na rynku wtórnym jakikolwiek „dom na kołach”, zawsze winniśmy zatroszczyć się o stan źródeł satysfakcji energetycznej. Niby banał, ale przecież apetyt rośnie w miarę wcielania w życie założeń turystyki motorowej. Z pewnością w jakimś momencie okazać się może, że energochłonność pożądanych przez nas odbiorników wystawi na morderczą próbę pokładowe źródła prądu. Przyznajmy, z upływem lat odbiorników mocy raczej przybywa.
Kto ma przyczepę z systemem manewrowym, ten najpewniej wozi ze sobą dwa źródła zasilania. Jeszcze większe zapotrzebowanie generuje kamper. Przy jednoczesnym obciążeniu odbiornikami 12 V (oświetlenie, pompa wody, TV i inne) oraz ładowaniu dwóch akumulatorów pokładowych osiągnięcie stanu pełnego naładowania (wraz z trzecim akumulatorem rozruchowym) może trwać nawet kilkadziesiąt godzin – dobrze, jeśli nie trwa dłużej niż postój z możliwością zasilania z sieci 230 V. Najważniejsze w tym wszystkim jest oczywiście niedopuszczenie do nadmiernego rozładowania akumulatorów, objawiającego się spadkiem napięcia.
Tu cenna uwaga. Technologia się rozwija, więc kolejny stróż naszej autonomii najpewniej okaże się mocniejszy niż posiadany, a też miło zaskoczy zredukowaną masą i kompaktowymi wymiarami. No dobrze, ale według jakiego klucza podejść do zagadnienia związanego z obliczeniem zapotrzebowania na energię, gdy chcieć rozpatrzyć scenariusz wzbogacenia się w kolejny akumulator? Nominalna pojemność, graniczne napięcie ładowania i rozładowania, czas i prąd rozładowania – akademicki dyskurs wtajemniczonych w zagadnienia ucina nader przejrzysty kalkulator i konfigurator doboru optymalnych źródeł 12 V. Zapotrzebowanie na energię można obliczyć, korzystając z zamieszczonego w tabeli algorytmu.

ReklamaNiejeden na pokładzie 1
Przy okazji okablowania – łączenie akumulatorów w grupy
Skoro o niejednym akumulatorze na pokładzie mowa, to jak brzmieć będą reguły łączenia takich – prowadzenia wiązek kabli? Na pewnym etapie modernizacji naszej elektrowni, bo też w miarę przyrostu okablowania, pojawi się pytanie o straty prądowe. Rozważmy tu przypadek konfiguracji w postaci: czterech akumulatorów Equipment Gel ES2400 = 24 V/4800 Wh/268 kg x 2. Jak widać, pomimo zwiększonej dostępnej pojemność należy jednak brać pod uwagę przede wszystkim straty wynikające z podłączeń zewnętrznych (mostków, klem) oraz ograniczenia konstrukcyjne samych akumulatorów (połączenia międzygrodziowe oraz sworznie biegunowe).
– Rozmiar przewodów powinien być dobrany do spodziewanego obciążenia, przy założeniu, że 1 mm² przekroju przewodu odpowiada 8 A – maksymalnej wartości prądu obciążenia – podpowiada Krzysztof Najder, product marketing manager Exide Technologies S.A. – Zaleca się, aby w połączeniach szeregowo-równoległych przewody były jednakowych długości i by nie przekraczały 1,8 m.
Akumulatory możemy połączyć dwojako. O połączeniu szeregowym mowa, gdy jeden koniec elementu elektrycznego łączy się z początkiem drugiego, więc prąd musi przepływać przez wszystkie elementy obwodu. W takim przypadku natężenie prądu jest takie samo dla wszystkich elementów, a wzrasta napięcie. O połączeniu równoległym mowa, gdy wszystkie początki i wszystkie końce tworzą gałęzie, w których mogą płynąć różne prądy, i są zasilane takim samym napięciem. Można oczywiście wyobrazić sobie kombinację tych połączeń (mieszane). Jaką architekturę wybrać?

ReklamaNiejeden na pokładzie 2
Szeregowe vs. równoległe
Co daje szeregowe połączenie akumulatorów? Połączenie szeregowe kilku akumulatorów umożliwia zsumowanie napięcia pojedynczych (12 V, 24 V, 36 V itp.), natomiast całkowita pojemność (Ah) zestawu pozostaje taka sama jak pojemność pojedynczego akumulatora. 
– Połączenie szeregowe stosuje się w systemach wymagających pracy w określonych wartościach napięć. W przypadku konieczności wymiany akumulatora połączonego z innymi szeregowo zawsze wymagana jest wymiana całego zestawu, ponieważ użycie starych i nowych akumulatorów uniemożliwiłoby prawidłowe ładowanie/rozładowanie i skróciłoby żywotność zestawu – kontynuuje Krzysztof Najder.
A co z równoległym połączeniem akumulatorów? Umożliwia ono zsumowanie pojemności pojedynczych akumulatorów, natomiast całkowite napięcie zestawu pozostaje takie samo jak napięcie pojedynczego (12 V). 
– Połączenie równoległe stosuje się w celu zwiększenia ilości energii (Wh) przechowywanej w akumulatorach pojazdu. W przypadku konieczności wymiany akumulatora połączonego równolegle możliwa jest wymiana tylko tego uszkodzonego; aby uzyskać wymagane parametry, należy upewnić się, że stan pozostałych starych akumulatorów jest dobry oraz że nowe są ....

Pełna treść artykułu w najnowszym wydaniu "Polskiego Caravaningu".



Administrator18.10.2017 zdjęć 9
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News