Załatanie dziury bez konieczności demontażu połaci ściany czy dachu? Nic prostszego, wszak naprawiając takie niewielkie uszkodzenia prezentowaną metodą nie tylko zadbamy o estetykę, ale też nie pogorszymy właściwości termoizolacyjnej rdzenia.
Tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym (TWS), znane również jako GRP (Glass-Reinforced Plastic), FRP (Fiber Reinforced Plastic), GFK (Glasfaserverstärkter Kunststoff), RTRP (Reinforced Thermosetting Resin Plastic) czy RTP (Reinforced Thermoset Plastic) to jedne z popularniejszych konstrukcji typu sandwicz, z których budowane są współczesne „domy na kołach”.
Do produkcji laminatu stosuje się następujące surowce podstawowe: żywice (składniki wiążące); włókniny szklane – polepszają optykę powierzchni; maty szklane – determinują właściwości mechaniczne; tkaniny szklane – zapewniają wyraźnie większe wzmocnienie płyty. Laminaty stosowane są ze względu na ich wysoką wytrzymałość mechaniczną, niską masę, odporność na korozję i działanie temperatury, właściwości izolacyjne, łatwość kształtowania, a wreszcie... łatwość naprawy uszkodzeń (zwłaszcza udarowych). Za zastosowaniem kompozytów szklanych (GFK) przemawia jeszcze jeden fakt. Włókna szklane – w przeciwieństwie do np. włókien węglowych – nie przewodzą prądu.
Z kolei ekstrudowana pianka polistyrenowa (Styrofoam) jest materiałem o zamkniętej strukturze komórkowej, a to oznacza, że ma cały szereg właściwości niezmiernie cennych z punktu widzenia wykorzystania produktu jako rdzenia płyt kompozytowych. Ma dużą odporność na działanie wilgoci i dyfuzję pary wodnej, co jest szczególnie pożądane w przypadku zastosowań w samochodach kempingowych i takich też przyczepach. Do przymocowania okładzin do rdzenia stosuje się kleje pozbawione rozpuszczalnika, takie jak jedno lub dwuskładnikowe kleje poliuretanowe. To oczywiście reguła, więc są... i wyjątki (np. topliwy poliuretan reaktywny lub kleje epoksydowe). Na przemysłową skalę metodą zespajania rdzenia z okładzinami są prasy próżniowe.
Jak naprawić?
Prezentowana metodyka naprawy dotyczy wyłącznie niewielkich (powierzchniowo) szkód w poszyciu. Zanim zajmiemy się łataniem dziury, musimy zdecydować o rodzaju materiału, jakim będziemy naprawiać nasz kompozyt. Rdzeń może być typu EPS (kolor biały) lub...
Pełna treść artykułu w najnowszym wydaniu "Polskiego Caravaningu".