Miłe poczucie pozostania na drodze w krytycznej sytuacji na właściwym torze jazdy ma teraz jedno imię: ETS Plus. Takie hasło przygotowała firma Knott. Posiadaczom przyczep najbardziej przypadnie do gustu fakt, że jeden produkt jest kompatybilny także z układami hamulcowymi konkurenta na rynku caravaningowym.
Każdy mądry po szkodzie przyzna: lepiej zapobiegać. Kompletując zestaw (przyczepa + samochód), zadbajmy, by najcięższym sprzętem obciążać oś lub osie przyczepy – zawsze nisko, możliwie blisko nawierzchni. Zawsze też zachowując odpowiedni nacisk na hak (patrz tabliczka znamionowa).
Dlaczego nie powinniśmy wozić ciężkich sprzętów (np. rowerów umocowanych za tylną ścianą) daleko za tylną osią? Im bardziej duża masa oddalona jest od osi przyczepy, tym bardziej rośnie moment bezwładności. Tu możemy poszukać analogii. Nie bez powodu natura chciała, by u gadów im dalej od kończyn tylnych, tym bardziej ogony się zwężały – w przeciwnym razie każdy zamaszysty ruch zwaliłby z nóg nie tylko intruza, ale i właściciela ogona.
Jak opanować wężykowanie?
Pytanie to przewija się na forach caravaningowych. Jedni twierdzą: reagując jak najszybciej! Lepiej zmniejszyć prędkość, gdy tylko zauważymy (w lusterkach) tzw. wężykowanie wstępne – polegające na poprzecznym bujaniu się przyczepy. Trudniej będzie o „zimną krew”, gdy przyczepa już buja się na boki, jeszcze szybszej reakcji wymaga sytuacja, gdy koła na przemian odrywają się od podłoża. Co wtedy? Są tacy, którzy zalecają zmniejszyć prędkość. Jeszcze inni z odjęciem gazu sugerują ostro przyspieszyć albo każą krótko przyhamować, by samochód (najlepiej z mocnym silnikiem i z automatyczną skrzynią biegów) samodzielnie wyprowadził zestaw „na prostą”.
Asymetryczna reakcja hamulców
Pora przybliżyć najnowszą odsłonę systemu marki Knott – firmy, której inżynierowie nieprzerwanie, bo od 1937 roku, pracują nad powiększaniem satysfakcji zmotoryzowanych, by wspomnieć tylko o osiach, dyszlach przyczep i urządzeniach najazdowych. Wraz z rozpoczęciem partnerstwa ze znanym producentem przyczep – firmą Hobby – na rynku debiutuje elektroniczny system stabilizacji ETS02. Ten po dziś dzień gwarantuje ekstremalnie szybki czas reakcji poprzez hydrauliczny akumulator ciśnienia. Efekt? Czas niezbędny do zareagowania hamulców to tylko 200 ms! System jest „odporny” na długie i strome zakręty. Gwarantuje rozpoznanie niestabilności pojawiających się zarówno nagle (nagła zmiana toru jazdy, gwałtowny ruch kierownicą), jak i stopniowo.
– ETS Plus, następcę sprawdzonej propozycji, opracował sztab inżynierów pod kierownictwem Josefa Strassera i Christiana Mertinko – przybliża nowość rynkową w portfolio Knott Sp. z o.o. Marcin Czapik, konstruktor i doradca techniczny w polskim oddziale koncernu. – Dużą zaletą ETS Plus jest kompaktowa budowa jednostki sterującej i pozostałych elementów systemu umożliwiająca łatwy montaż w już istniejących przyczepach. Jesteśmy ekspertami w produkcji podzespołów do przyczep kempingowych, dlatego system Knott ETS Plus jest doskonale dopasowany do wszystkich podwozi na naszych podzespołach. Dodatkowo może on być bez problemu montowany we wszystkich przyczepach kempingowych wyposażonych w układ hamulcowy AL-KO.
ETS Plus jest więc bardziej wszechstronny, skoro kompatybilny z podzespołami największego konkurenta na rynku caravaningowym.Standardowe sytuacje są również rozpoznawane
Do budowy kompaktowych rozmiarów ETS Plus użyto zaawansowanych technologicznie materiałów, co skutkować ma dłuższą żywotnością produktu. Inżynierowie poprawili też algorytm komputera sterującego zaworami, które decydują o symetrycznym czy asymetrycznym hamowaniu kół. Najechanie na nierówności? Będzie odnotowane, ale nie pociąga za sobą procesu hamowania. Podczas jazdy z przyczepą zintegrowany czujnik stale monitoruje jej ruchy. Dane z czujnika są na bieżąco szczegółowo analizowane przez specjalistyczne oprogramowanie, gdy tylko sytuacja staje się niebezpieczna, system reaguje w ułamku sekundy i skutecznie przywraca przyczepę do prawidłowego toru jazdy.
Jest jeszcze jeden argument, by rozważyć doposażenie posiadanej przyczepy w najnowsze zdobycze inżynierii.
– Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku oraz chcąc wykorzystać możliwości smartfonów, wprowadzamy możliwość rozszerzenia systemu ETS Plus o pilota ETS Plus oraz aplikację mobilną możliwą do pobrania na systemy Android i Apple. Walor propozycji o tyle istotny, że jeśli ktoś nadal użytkuje jednostkę ETS pierwszej generacji, to istnieje pełna kompatybilność pilota z ETS Plus, więc można podłączyć pilota również ze starszą wersją – ETS ETS02 – dodaje Marcin Czapik.
Kolejna nowość przed sezonem
Posiadając pilota, można go połączyć przez Bluetooth z aplikacją Knott, która jest dostępna w mobilnych sklepach od 1.05.2018 r.
– Aplikacja pozwala na wyświetlanie tych samych parametrów co pilot, dodatkowo daje dostęp do informacji pogodowych i pozwala zlokalizować najbliższe punkty serwisowe naszej firmy – kontynuuje Marcin Czapik. – Pilot ETS Plus można połączyć z jednostką ETS Plus na częstotliwości 433 MHz. Więcej szczegółów znajdziemy na witrynie www.knott.pl lub u naszych autoryzowanych dilerów.
Do sparowania urządzeń służy przycisk „Połączenie ETS Plus”. Wystarczy go aktywować na pół sekundy w celu uzyskania połączenia Bluetooth ze smartfonem. Następnie należy w ciągu 60 s nawiązać połączenie Bluetooth przez smartfon. Adres smartfona zostaje zapisany na stałe, co sygnalizowane jest odpowiednim komunikatem. Pomarańczowa dioda LED przestaje migać, a niepowtarzalny numer urządzenia zostanie natychmiast rozpoznany i zapisany.
tekst Rafał Dobrowolski
zdjęcia Materiały firmy Knott
Artykuł pochodzi z numeru 3(82) 2018 Polskiego Caravaningu