W lutym tego roku redakcja „Polskiego Caravaningu” miała okazję przetestować kampera, jakiego jeszcze rzadko spotyka się na polskich drogach. YES CAMPER 690 to kolejna linia samochodów turystycznych z włoskiej fabryki Piera Luigi Alinari – P.L.A.
Ta ekonomiczna linia skierowana została do miłośników użytkowania kamperów, którzy szukają dobrej jakości w rozsądnej cenie, a zarazem nie są zwolennikami udziwnień i przepychu. Kampery ze słowem „YES” w nazwie modelu zaczęły powstawać w 2013 roku we włoskiej fabryce, której założycielem jest Piere Luigi Alinari. Produkowana jest na tej samej linii co modele PLA i PLASY. Do wyboru klienta jest 8 modeli z różnymi silnikami. Dystrybutorem tych pojazdów jest poznańska firma Camel Camp.
Na głęboką wodę Test przeprowadziliśmy w ciągu jednego dnia. Przejechaliśmy 150 km i spędziliśmy w kamperze niecałe osiem godzin. W tym czasie przemierzyliśmy autem testowy odcinek krajowej trasy nr 22. To bardzo wyboisty kawałek drogi brukowej, który wydobędzie z pojazdu mechanicznego nawet najdrobniejsze niedociągnięcia konstrukcyjne. Na tej trasie zawsze trzeszczy i hałasuje wszystko, co tylko może… Okazało się jednak, że „nasz” kamper nie odbiega w tej kwestii od swoich starszych braci z logo P.L.A. Zachowywał się bardzo przyzwoicie! Może dlatego, że ma na swoim zegarze zaledwie 4150 przejechanych kilometrów? To był pierwszy tak duży (7-osobowy) kamper, który testowaliśmy, z zabudową typu alkowa. Jego zewnętrzny wygląd jest dość… pospolity, ale całość sprawia wrażenie zgrabnego i lekkiego auta. Brak tutaj kształtów charakterystycznych dla P.L.A. YES CAMPER 690 nie wyróżnia się na tle innych kamperów. Wchodząc do środka, widzimy obszerne wnętrze, ale dziwimy się jak siedmioro ludzi ma się tutaj pomieścić. Po dłuższych oględzinach okazuje się, że jednak wszystko jest na swoim miejscu, że jest dopracowane i nic nie może nas negatywnie zaskoczyć.
YES CAMPER 690 - Pojazd bazowy: Fiat Ducato - wys.: 310 cm - dł.: 700 cm - szer.: 235 cm - silnik: 2.3 o mocy 130 KM. - średnie zużycie paliwa: 12 l/100 km - skrzynia: manualna, 6-biegowa - masa całkowita: 2860 kg - DMC: 3500 kg - grubość dachu: 35 mm - grubość ścianek: 32 mm - grubość podłogi: 70 mm - Cena testowanego kampera: 32000 euro
Nic tylko spać (?) Jednym z punktów charakterystycznych (i zarazem mocnych) tego kampera jest bardzo duża alkowa. Bez problemu wyśpi się tam czteroosobowa gromadka dzieci lub trójka dorosłych osób (oczywiście o przeciętnej wadze). W folderach reklamowych przeczytamy, że to alkowa dla dwojga dorosłych. Dwa kolejne miejsca do spania znajdziemy po złożeniu stołu i rozłożeniu dwóch kanap. Wolne luki wypełniamy dodatkowymi materacami. Kanapa po prawej stronie to również miejsce do spania. Tutaj spokojnie wyśpi się dziecko. W tyle kampera znajdziemy łóżko piętrowe. To kolejne dwa miejsca noclegowe dla dorosłych. Można je wydzielić zasłonkami.
Stolik w living-roomie jest wystarczająco duży, aby np. pograć w gry planszowe.
Kamper ma siedem miejsc do jazdy.
W całym pojeździe zastosowano energooszczędne oświetlenie typu LED.
(Dodatkowy) bagaż Jeżeli nie potrzebujemy tylu miejsc sypialnych, to bez problemu przebudujemy dolną część łóżka sypialnego w dość duży bagażnik. Wystarczy przełożyć materac na górne łóżko i podnieść spód łóżka zamocowany na zawiasach. Dzięki temu uzyskamy naprawdę dużą przestrzeń bagażową, w której z powodzeniem można przewozić większe bagaże, leżaki. Jak w każdym kamperze marki P.L.A., tak i tutaj nie możemy narzekać na brak miejsca. Pomiędzy łazienką a łóżkami piętrowymi zlokalizowana jest bardzo przestronna szafa ubraniowa na płaszcze, kurtki, garnitury… W samochodzie znajdziemy również sporo schowków i półek. Zatem, miejsca jest pod dostatkiem!
W szafie ubraniowej mieszczą się, jak widać, nie tylko ubrania...
Łazienka jest przemyślana i świetnie skonstruowana!
Testowany YES CAMPER 690 miał trzy okna dachowe.
Funkcjonalność i wygoda Równie przemyślanym i dobrze wykonanym elementem tego kampera jest kuchnia. Została wyposażona w 3-palnikową kuchenkę gazową, dużą lodówkę Thetford z możliwością pracy na gaz, 12V i 230V. I oczywiście w kuchni jest dużo szafek i szuflad oraz dobrze oświetlone miejsce robocze. To wygodna kuchnia. W całym kamperze do oświetlenia wykorzystano energooszczędne LED-y. To duża oszczędność energii na pokładzie. Lampki są w każdym zakamarku; wszędzie tam, gdzie są potrzebne. W czasie wieczornych biesiad dorosłych czy zabaw dzieci nikt nie będzie narzekał na oświetlenie. W samochodzie zamontowano system grzewczy Truma Combi 4, który ogrzewa wnętrze pojazdu ciepłym powietrzem, a także nagrzewa wodę. Testowany model nie był wyposażony w klimatyzator postojowy. Posiadał jednak trzy okna dachowe. W tylnym zamontowano wentylator Trumy. Takie rozwiązanie (wiemy to z doświadczenia) w zupełności wystarczy do stworzenia optymalnych warunków w temperaturze do 28°C. Co jeszcze warto podkreślić? Fakt, że estetycznie wykończone meble w połączeniu z tapicerką nadają szyku i elegancji całemu wnętrzu.
Truma Combi 4 dobrze pełni swoją rolę.
Wszędzie jest dużo miejsca - w alkowie i w living-roomie.
Łóżko piętrowe to zawsze dodatkowa atrakcja dla najmłodszych uczestników wyprawy.
Pół na pół Pierwszy raz spotkaliśmy się w kamperze marki P.L.A. z tak dobrym rozwiązaniem łazienki. Cieszymy się, że włoscy konstruktorzy postanowili w serii YES zastosować coś innego niż do tej pory, a mianowicie prysznic wydzielić po części stałą ścianką, a w pozostałej części roletą plastikową. To znacznie ułatwia korzystanie z tego pomieszczenia. W części prysznicowej znajduje się zabudowany zlew z lustrem. Zabudowa została zrobiona z tworzywa, dzięki któremu jest niewrażliwa na wilgoć. Ruchoma wylewka zlewu podłączona została do przewodu prysznicowego i służy jako prysznic. Pod zlewem znajdziemy dużą szafkę. Wszystko jest bardzo estetyczne i przemyślane.
W bagażniku też sporo się zmieści.
Wyposażenie: - kuchenka: 3-palnikowa - zbiornik na szarą wodę: 100 l - zbiornik na czystą wodę: 95 l - zbiornik toalety: 12 l - ogrzewanie: Truma Combi 4 - toaleta: kasetowa Dometic - tapicerka z dobrej jakości materiału - tempomat - klimatyzacja - moskitiery i rolety we wszystkich oknach
Test kampera rozpoczynaliśmy w Tczewie - mieście, w którym redakcja ma swoją siedzibę.
Podsumowanie W dzisiejszych czasach zabieramy na wypoczynek duże ilości sprzętu elektronicznego, a to wymaga energii na pokładzie. I dlatego YES CAMPER 690 słusznie został wyposażony w przetwornicę, aby napięcie 230 V było dostępne w czasie podróży lub postoju, w miejscu bez dostępu do sieci energetycznej. Pomimo tego, że producent klasyfikuje tę linię kamperów najniżej wśród wszystkich, niczego w pojeździe nie brakuje. Auto prowadzi się bardzo dobrze, choć minusem może być dla kogoś słaba moc silnika, wyraźnie odczuwalna w czasie wyprzedzania. Wnętrze kampera jest bardzo przestronne i eleganckie, dobrze wykończone – to mocna cecha tego modelu – a zarazem funkcjonalne i naprawdę przemyślane dla dużej grupy podróżujących. Z pewnością dla wszystkich wystarczy miejsca. Co jest istotne, najtańsze kampery z tej serii kosztują poniżej 30 000 euro netto, co, biorąc pod uwagę niski podatek akcyzowy, czyni je najtańszymi nowymi kamperami na rynku.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).