artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - dethleffs 04.06-30.06 Sebastian
YZF-R125 Yamaha - idealny motocykl dla caravaningu?
  fot. Fot. R. Dobrowolski

YZF-R125 Yamaha - idealny motocykl dla caravaningu?

Czas czytania 4 minuty

R 125 Yamaha - czy to idealny motocykl dla fanów caravaningu? Nie wiemy, ale się domyślami. Niewielkie wymiary i "wąska talia osy" trochę na to wskazują, bo przecież motocykl musi zmieścić się w garaży kampera. Kolejen zalety? Czy to posiadacz prawa jazdy motocyklowego czy młodociany i prawo jazdy kat. B – każdy doceni najbardziej ekscytującą propozycję Yamahy w klasie najlżejszych motocykli typu supersport.

R 125 Yamaha - bez prawa jazdy na motocykl

Utarło się, że „stodwudziestkipiątki” są tylko dla dzieciaków i rozpoczynających swą przygodę z dwoma kółkami. Nieprawda! Żaden model klasy 125 cm3 nie zapewnił nam dotychczas tak doskonałych wrażeń! I za każdym razem bez problemu pakujemy naszą zabawkę do garażu kampera. To tylko 1955 mm długości, całkowita szerokość to 680 mm, a wysokości nieco więcej niż metr. Waga? Z pełnym zbiornikiem paliwa 142kg.

Moc maksymalna może nie powala, ponieważ według prawa nie może przekroczyć 15 KM, za to moment obrotowy o wartości 11,5 Nm to w tej klasie wynik bardzo obiecujący. I dlatego na czas testów drogowych wybieramy się w podróż na zlot motocyklowy w towarzystwie dużo większej większej pojemności maszyn.

Do przemierzenia dystans ponad 400 km. Autostrada? YZF-R125 dotrzymywała dzielnie kroku większym kuzynom do prędkości rzędu 130 km/h. Drogi krajowe czy ruch miejski? Wygrywała spod świateł i do prędkości 70 km/h pozostawała poza zasięgiem dużo przecież cięższych maszyn. Brać motocyklowa? Nasz fabrycznie nowy egzemplarz dzielnie doganiał większych kuzynów ze stajni japońskiego producenta i wprawił w osłupienie, gdy przyszło podliczyć koszty uczestnictwa w zlocie motocyklowym. Yamaha spalała dokładnie 2,5 litra na każdą setkę, podczas gdy towarzysze prawie 4-krotnie więcej.

ReklamaYZF-R125 Yamaha - idealny motocykl dla caravaningu? 1
Motocykl dla fana caravaningu

Fabryczne spalanie producent określił bardzo precyzyjnie: 2.13l/100km, a emisję CO2 na poziomie 49g/km. My z racji maksymalnego „odkręcania manetki” spalaliśmy o kilkaset mililitrów więcej, co i tak jest świetnym rezultatem. Na jednym baku (ok. 11 litrów) przebieg rzędu 450-500km, to bardzo duży zapas.

No i ten klank. Układ wydechowy wytwarza soczysty, sportowy dźwięk! Japończycy nie poskąpili niczego, co brzmi z najwyższej półki. Przykładem jest tłumik marki… Akrapovic. Słoweński producent wysokiej jakości układów wydechowych jest jednym z najbardziej uznanych i wybieranych przez większość czołowych zespołów wyścigowych. Uzbrojenie w tak bezkompromisowy tłumik „stodwudziestkipiątki” to piękny gest i jednocześnie kolejny argument, że nawet tak mała Yamaha musi swoje kosztować. Nie tylko, z uwagi na silnik. 

Silnik modelu YZF-R125 jest naszą najbardziej zaawansowaną konstrukcją o pojemności 125 cm3 – oznajmiają inżynierowie Yamahy. Nowe układ zmiennych faz rozrządu i głowica o wysokim przepływie zapewniają wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach i większą moc przy obrotach wysokich. To dlatego motocykl ma lepsze przyspieszenie (0-100 km/h w 15 sekund), szybciej nabiera prędkości, jego prędkość maksymalna jest wyższa, a zużycie paliwa — niższe. 

R125 Yamaha YZF

Czy można się więc do czegoś przyczepić? No może do osłon baku bliżej siodła. Czarny plastik może nieco psuć skądinąd dobre wrażenie. Owszem, wydaje się nieczuły na zarysowania, ale czas pokaże czy jest tak faktycznie. Poza tym agresywny wygląd Yamahy może się podobać, ale naszym zdaniem warto byłoby „pociągnąć” granatowy lakier na aerodynamiczne osłony w okolicach zlotu powietrza. Rysunek w rzucie bocznym byłby pewnie jeszcze ciekawszy. Na pewno felgi kontrastujące z czernią są w tej specyfikacji kolorystycznej strzałem w „10”. 

ReklamaYZF-R125 Yamaha - idealny motocykl dla caravaningu? 2
Rafał Dobrowolski

Wybrane dane techniczne

Typ silnika chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy
Pojemność 124.7cm3
Średnica x skok tłoka 52.0 mm x 58.6 mm
Stopień sprężania 11.2 : 1
Moc maksymalna 11.0kW (15.0 KM) @ 9,000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 11.5Nm (1.16kg-m) @ 8,000 obr./min
Układ zasilania Układ elektronicznego wtrysku paliwa
Spalanie 2.13l/100km
Emisja CO2 49g/km
Skrzynia biegów Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy Łańcuch

Wymiary i masy

Długość całkowita 1,955 mm
Szerokość całkowita 680 mm
Wysokość całkowita 1,065 mm 
Wysokość siodełka 825 mm 
Rozstaw kół 1,355 mm
Minimalny prześwit 155 mm
Masa w stanie gotowym do jazdy (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) 142 kg


Michał Żak19.07.2019
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News