artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Nowości Thule. Namiot Approach i platforma Caprock

Nowości Thule. Namiot Approach i platforma Caprock

Czas czytania 6 minut

Rynek samochodowych namiotów dachowych stale się rozwija. Pojawiają się nowe marki, kolejne modele i koncepcje. W tym trendzie działa także jeden z liderów branży, czyli marka Thule. Jako pierwsi w Polsce mieliśmy okazję testować dwie nowości tego szwedzkiego producenta: namiot dachowy Thule Approach M oraz platformę dachową Thule Caprock L.

Testowane w górskim terenie, w kwietniowej, jeszcze zimowej aurze. W pakiecie sprawdziliśmy także dużą 4-osobową konstrukcję Thule Tepui Autana 4. Czym różnią się te namioty, do czego przyda się platforma na dach, tego dowiecie się z publikowanego artykułu. Zaś już teraz zapraszamy do obszernego materiału filmowego na naszym kanale YouTube.

Approach
Namiot Thule Approach to zupełnie nowa konstrukcja. Zachowana jest ta sama koncepcja otwieranej/składanej jak książka podłogi, zaś innowacja tkwi w projekcie stelaża, a tym samym w materiale na nim rozpiętym. Po pierwsze całość jest lżejsza. Testowany namiot w wersji M waży 58 kg, zatem 2 osoby bez problemu wstawią go na dach samochodu. Większy model (L) waży 10 kg więcej, jednak oba mają takie samo obciążenie statyczne wynoszące 300 kg. Kolejnym elementem „na plus” w nowości Thule jest większa przestrzeń wewnątrz. Jest tak za sprawą nowej koncepcji stelaża, który po rozłożeniu namiotu sprawia, że praktycznie nie ma skosów, są bardzo niewielkie. Dzięki temu wnętrze jest niemal prostokątem o wymiarach 240 × 130 cm, a wysokość w całym namiocie oscyluje w granicach 100 cm. Oczywiście cyfry tego nie oddadzą, ale gdy wejdziecie do środka, to przekonacie się, że „czuć w nim przestrzeń”. W emce spaliśmy w 2 dorosłe osoby + sprzęt fotograficzny, filmowy i ciuchy – było luźno i przestronnie.

ReklamaNowości Thule. Namiot Approach i platforma Caprock 1
Model jest przeznaczony dla 2-3 osób. Dwójka śpi superkomfortowo, ale już 3 osoby muszą położyć się nieco ciaśniej. W wariancie 2 dorosłych + dziecko także będzie wygodnie. Nocując praktycznie w zimowych warunkach (było ok. + 4°C i padał śnieg z deszczem), dopięliśmy do stelaża wewnętrzny śpiwór (wkładkę termiczną). Montaż jest łatwy i intuicyjny, a zysk termiczny znaczący. Tam gdzie są okna namiotu (otwierane na zamek błyskawiczny), wewnętrzna wkładka ma zamki w tych samych miejscach. Dzięki temu np. o poranku, podczas śniadania możemy przewietrzyć namiot lub zapewnić sobie dostęp światła. Wspomniane „okna” wyposażone są oczywiście w moskitiery, a każdą z rozpiętych warstw (zewnętrzny materiał i siateczkę) możemy zrolować i spiąć odpowiednimi paskami. W dachu mamy także 2 okna. Aby uzyskać jeszcze większą przestrzeń, namiot można połączyć z aneksem lub markizą (sprzedawane oddzielnie).

Caprock
Podczas testu nasz dom bym postawiony na platformie Caprock L – także nowości w ofercie Thule. Zaś bazą dla całości była Toyota Land Cruiser wypożyczona przez salon Carolina Toyota Bielsko. Thule Caprock jest w zasadzie dedykowana samochodom terenowym lub typu SUV, choć na dużym kombi też można ją zamontować.
Pytanie: po co nam taka platforma i jak ją montujemy. Dzięki niej na dachu naszego auta przewieziemy więcej ładunku. Jak widać na zdjęciach, oprócz namiotu dachowego mamy jeszcze kanister oraz najazdy do wypoziomowania samochodu na postoju. Było też miejsce na wstawienie skrzyni bądź torby. Platformę możemy montować na dwa sposoby: albo na belkach (poprzeczkach) dachowych, albo tylko z wykorzystaniem samych łap z naszych belek. To świetny przykład na kompatybilność produktów Thule i możliwość ich wielozadaniowego wykorzystania. Platforma ma modułową konstrukcję i wiele możliwości mocowania różnych elementów (namiotu, uchwytów na rower, skrzyni, toreb, oświetlenia). Mimo to złożenie Thule Caprock nie jest trudne (oczywiście jeśli działamy zgodnie z instrukcją). Można ją mocować na wielu typach pojazdów. Dodam jeszcze, że jest na tyle wytrzymała i stabilna, że stanąłem na niej (ważę 66 kg).

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Autana
Thule Tepui Autana 4 to model, który na rynku jest już od kilku lat. To stabilna, duża konstrukcja o powierzchni do spania 244 × 183 cm i maksymalnej wysokości wewnątrz 142 cm! Spokojnie pomieściliśmy się w 2 osoby dorosłe i 2 dzieci. Namiot waży niespełna 70 kg, a jego obciążenie statyczne wynosi 295 kg. Wstawienie go na wyższe auto wymaga udziału dwóch silnych osób, więc możliwe, że o pomoc w montażu poprosicie sąsiada albo szwagra. Dla mnie największą zaletą tego modelu jest to, że nad, a właściwie dookoła wejścia i drabiny jest zadaszenie. Dodatkowo na zamek błyskawiczny możemy zamontować przedsionek, który jest w zasadzie takim „parterem” naszego namiotu i przejściem z namiotu do samochodu. Zyskujemy w ten sposób ochronę przed deszczem, wiatrem, zimne powietrze także ma ograniczony dostęp, a nieproszeni goście nie zaglądają nam do środka.
Namiot wyposażono także, podobnie jak wszystkie inne modele, w otwierane na zamek błyskawiczny okna w dachu i po bokach oraz kieszonki, w których schowamy książkę, latarkę czy termos. W zestawie mamy oczywiście materac oraz pokrowiec do zakrycia namiotu po złożeniu. Wykonany jest z niezwykle mocnego, wodoodpornego materiału, a zapinamy go na zamek błyskawiczny (z dużymi, wytrzymałymi ząbkami), całość zabezpieczamy dodatkowo 2 pasami. Pokrycie namiotu stanowi tkanina poliestrowo-bawełniana (260 g) oraz tkanina ripstop (600 D) z wodoodporną powłoką oddychającą, odporna na promieniowanie UV i pleśń. Niemniej warto po powrocie z wyjazdu rozłożyć namiot pod domem, dobrze go przewietrzyć i wysuszyć.

Nowości Thule. Namiot Approach i platforma Caprock 3

Mimo już bogatej oferty Thule stale poszerza gamę namiotów dachowych, platform czy bagażników o różne sprzęty. Takie „dozbrojenie” naszego samochodu sprawia, że podczas aktywnego wyjazdu możemy obcować z naturą, spędzać czas na rowerze, wspinając się czy pływając kajakiem, a przy tym wygodnie i komfortowo spać i obozować. Z kolei precyzyjny i wygodny system wyszukiwania kompatybilnych produktów do naszego pojazdu stawia Thule w pozycji jednego ze światowych liderów.

Ważne: Pamiętajmy, że są 2 rodzaje nośności: statyczna i dynamiczna. To co podaje producent, to zawsze nośność dynamiczna. Statyczna wynosi ok. 3 × dynamiczna.

Test wideo znajdziesz na naszym kanaleYT

thule.com

Tekst: Grzegorz Miedziński
Foto: Francesco Petardi i Grzegorz Miedziński

Artykuł pochodzi z numeru 3 (111) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator09.07.2023 zdjęć 21
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News