artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Nie wygląd zyskuje uznanie

Czas czytania 9 minut
Nie wygląd zyskuje uznanie

Kompaktowe wymiary zewnętrzne i nadspodziewanie duża swoboda we wnętrzu – tak można scharakteryzować model niemieckiej firmy Eura Mobil bazujący na Fordzie Transicie z rozstawem osi 330 cm. Przystosowany do zimowego caravaningu kamper poddawany był redakcyjnemu testowi w Beskidzie Sądeckim.

„Klasse Komfort in kompakter Karosserie” – takim sloganem reklamuje ów model producent. I faktycznie, komfortu wnętrza trudno odmówić kamperowi o klasycznej zabudowie mieszkalnej z sypialnią główną umieszczoną nad kabiną seryjnej kabiny Forda Transita. Wspomniana alkowa gwarantuje niezmącony sen na powierzchni 215x160 cm. W najwyższej części alkowy mamy do sufitu 75 cm – całkiem sporo jak na samochód kempingowy o wysokości tylko 299 cm. Przyczynek dla tak dużej swobody ruchów jest prosty – obszerna alkowa wyrasta nad kabiną Forda, która to w odróżnieniu od kabiny Fiata Ducato wznosi się na wysokość tylko 2 metrów. Kamper bazujący na podwoziu z fabryczną kabiną Transita może być więc niższy (o ok. 25 cm), gwarantując identycznie komfortowe warunki snu w alkowie.

Nie wygląd zyskuje uznanie 1

Potężna alkowa sypialna nad kabiną Transita i krótkie (6-metrowe) nadwozie – Eura Mobil Profila 580 LS nie grzeszy pięknością, ale kamper jest nadspodziewanie funkcjonalny!

Zysk w postaci niższej zabudowy okupiony jest co prawda potrzebą mocniejszego pochylania głowy na czas zajmowania miejsc w kabinie kampera wprost z zabudowy mieszkalnej, ale i tu konstruktorzy zaproponowali sprawdzone rozwiązanie. Stelaż materaca alkowy uchylamy w 1/3 szerokości do góry, co zdecydowanie ułatwia przemieszczanie się do i z szoferki. Na granicy „obu bytów” (kabiny Forda i zabudowy) mamy do dyspozycji ok. 150 cm wysokości. Całkowicie wyprostowaną pozycję uzyskujemy na przestrzeni zabudowy o wymiarach 350x215 cm. Od podłogi do podsufitki mamy 193 cm. Pod sufitem znajdziemy ciąg szafek. W sumie do dyspozycji oddano wystarczającą ilość kubatury na bagaż podręczny. Cięższy sprzęt warto spakować możliwie nisko nad jezdnią. Do dyspozycji podróżujących jest również pokaźna przestrzeń pod podwójną kanapą ustawioną tyłem do kierunku jazdy.

ReklamaNie wygląd zyskuje uznanie 2
Przystosowany do zimy

Profila 580 LS ma podłogę wysoko wyniesioną nad jezdnią. Ok. 90 cm wypada pokonywać korzystając z niewielkiego obniżenia w sąsiedztwie drzwi i jednego wysuwanego stopnia, co nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem, a już zupełnie dyskwalifikuje kampera w roli przyjaznego osobom mało gibkim lub starszym. Trudno nie odnieść wrażenia, że ważniejszym walorem miała być możliwie pokaźna kubatura między podwójną podłogą zabudowy i przystosowanie kampera do zimowego caravaningu. Większy schowek (na całej szerokości zabudowy) znajdziemy między osiami kół, mniejszy – za osią tylną. Ten pierwszy spokojnie pomieści nie tylko narty czy kilka krzeseł i stolik, ale dzięki przewyższeniu w okolicach luku bagażowego także np. agregat prądotwórczy. W drugim luku bagażowym schowamy standardowe wyposażenie kampera (m.in. przewody 230 V, najazdy pod koła).
Skoro mowa o autonomii „domu na kołach”... Dostęp do kasety WC usytuowano całkiem niefortunnie, bo w tylnej ścianie. Efekt? Jeśli korzystamy z bagażnika rowerowego, to ten wypada... opróżnić i złożyć, zanim zechcemy pozbyć się fekaliów.
Nie wygląd zyskuje uznanie 3

Układ wnętrza.

Samochód kempingowy z alkową Eura Mobil Profila 580 LS
- Pojazd bazowy: Ford Transit
- DMC: 3500 kg
- Masa pojazdu gotowego do jazdy: 2900 kg
- Wymiary: dł./szer./wys.: 599/230/299 cm
- Wysokość wnętrza: 193 cm
- Rozstaw osi: 330 cm
- Silnik: diesel 2,2 TDCI o mocy 140 KM, napęd na przednie koła
- Liczba miejsc do jazdy: 6
ReklamaNie wygląd zyskuje uznanie 4
- Liczba miejsc do spania: 5
- Wymiary łóżek:
  - sypialnia w alkowie: 205x160 cm
  - kanapa: 181x66/86 cm
  - sypialnia living-roomu: 181x105/120 cm
- Zbiornik wody czystej: 110 l
- Zbiornik wody brudnej: 110 l
- Kuchenka: 2-palnikowa
- Lodówka: 100 l (12V/gaz/230V)
- Ogrzewanie: Truma Combi 4

Bez przeciskania się
Dużo ciekawiej prezentuje się aranżacja wnętrza kampera. Aneks kuchenny w sąsiedztwie drzwi wejściowych zajmuje połowę szerokości tylnej ściany. Dwupalnikową kuchenkę i zlewozmywak wkomponowano w pokaźny blat (100x51/59 cm). Pod nim znajdziemy kompaktowę chłodziarkę z zamrażalnikiem i poręczne szafki, a u sufitu ciąg podsufitowych. Osoba pracująca przy aneksie kuchennym w żaden sposób nie ogranicza komunikacji w korytarzu. Nawet otwarcie drzwi lodówki nie przeszkadza w swobodnym dostępie do wnętrza kampera.
Zapomnij o przeciskaniu się w korytarzu – Profila 580 LS zaskoczy cię przestrzenią! Sporo w tym zasługi skośnie usytuowanego wejścia do łazienki. Taki, a nie inny plan wnętrza jest bardzo racjonalnym rozwiązaniem! Toaleta (115x98 cm) sprawia wrażenie o numer większej jak na tę klasę kampera. Jej wnętrze powstało z myślą o maksymalnej swobodzie ruchów i o stałej kabinie prysznicowej. Ergonomicznie zaprojektowane schowki pomieszczą sporo akcesoriów toaletowych i zagwarantują porządek na pokładzie, nawet po wycieczce z dala od ubitej trasy!
Kierując swe kroki korytarzem, zauważamy po lewej stronie szafkę ubraniową, a po prawej coś na kształt komody – mebla zwieńczonego zaoblonym blatem. Wspomnieliśmy o wysoko posadowionej nad ramą Forda podłodze zabudowy. Otóż, wymodelowana komoda mieści dwie butle gazowe. Taka koncepcja na pewno nie wynika z chęci obniżenia środka ciężkości pojazdu...
Nie wygląd zyskuje uznanie 5

Wzdłużnie ustawiony tapczan nie jest pełnowymiarowej długości, ale i tak większy niż w tej klasie kamperów. Stelaż materaca alkowy uchylamy w 1/3 szerokości do góry.
Nie wygląd zyskuje uznanie 6

Korytarz jest pokaźny. Owalny mebel skrywa butle gazowe.
Nie wygląd zyskuje uznanie 7

Living-room sprawia wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości.
Nie wygląd zyskuje uznanie 8

Narożna toaleta gwarantuje swobodę ruchów. Wygospodarowano też miejsce na przesuwną przesłonę kabiny prysznicowej.

Komfort do kompletu
W przedniej części zabudowy zaaranżowano bardzo „biesiadny” układ siedzisk, świetnie doświetlony za sprawą pokaźnych okien i świetlika dachowego. Masz kaprys urządzić tu przyjęcie w większym gronie? Nic prostszego! Dwie podwójne kanapy przedzielone stołem (103x63 cm) po lewej stronie, po prawej zaś, wzdłużnie do kierunku jazdy, usytuowane jest siedzisko o długości materaca 181 cm, które nocą pełnić może rolę tapczanu poszerzonego o tapicerowane oparcie.
Uwagę w living-roomie zwraca nadspodziewanie duża powierzchnia podłogi. Obie kanapy są oddalone od siebie na odległość blisko 70 cm, a to gwarancja komfortu dla nóg. Miejsca sypialne można tu konfigurować na kilka sposobów, wszak stół, wędrując w dół, tworzy stelaż dla kolejnej sypialni, tym razem dla dwojga. Można też połączyć tapicerowane elementy w całość, tworząc gigantyczną sypialnię o wymiarach 220x181 cm. To cenna informacja, bo jakkolwiek producent dedykuje model 580 LS szóstce podróżujących, to w folderach reklamowych przewiduje nocleg dla 5 osób. Z naszego testu wynika, że nocleg dla 6-osobowej załogi jest całkiem realny. Raz jeszcze kamper zaskakuje nadspodziewanie dużą i dowolnie konfigurowaną przestrzenią living-roomu.

Wyposażenie (m.in.):
- rolety w oknach zabudowy i harmonijkowe rolety w oknach szoferki;
- climatronic i klimatyzacja postojowa;
- TV i audio MP3 i DVD;
- bagażnik na 4 rowery;
- markiza.

Ciepło, ciepełko
Wspomnieliśmy, że kampera wypada zaliczyć do modeli idealnie nadających się do zimowego caravaningu. Poszycie (typu GfK o grubości ścian/dachu/podłogi: 35/36/38 mm) pozbawione mostków cieplnych wzmocnione jest na krawędziach profilami aluminiowymi, co korzystnie wpływa na zwiększenie sztywności kapsuły (zabudowy) i skutecznie przeciwdziała irytującym hałasom podczas jazdy na nierównej nawierzchni. My testowaliśmy 580 LS w ośrodku narciarskim Rytro (Beskid Sądecki) na przełomie grudnia 2013 r. i stycznia 2014 r. Miniona zima nie była tęga i z rzadka temperatura spadała poniżej zera, więc wystarczyło ustawić termostat ogrzewania postojowego na 1/3 mocy, by przez cały czas we wnętrzu utrzymać temperaturę pokojową.
W prosty sposób zapobiegamy niepożądanej ucieczce ciepła przez karoserię i pojedyncze szyby szoferki – wystarczy na czas snu przesunąć tkaninę w podsufitce Transita. Przy okazji, najcieplejszym miejscem okazuje się... wspomniany tapczan w living-roomie. Powód? Wystarczy unieść jego stelaż, by ujrzeć źródło ciepła – ogrzewanie marki Truma zamontowano zaraz pod nim! Dzięki pokaźnej pokrywie luku bagażowego (85x36 cm) dostęp do „serca” naszego komfortu cieplnego ucieszy każdego serwisanta.
Nie wygląd zyskuje uznanie 9

Podwójna podłoga winduje pokład mieszkalny dość wysoko. Stopień wejściowy wysuwa się siłownikiem, który może przecież zawieść...

Grunt to dobrze się prowadzić!
A jak kamper sprawuje się podczas jazdy? Kręte drogi winny stanowić sprawdzian dla dość wysoko wyniesionej podłogi wnętrza, wszak na niej spoczywa 110-litrowy zbiornik czystej wody (zbiornik wody szarej umocowano w przestrzeni podwójnej podłogi), a dwie butle z gazem tkwią dość wysoko nad tylnym kołem. Na marginesie – takie usytuowanie butli wydaje się bardzo bezpieczne w ruchu drogowym, a na pewno nie potęguje efektu tzw. galopowania, odczuwalnego podczas przyspieszania kamperem, bo też 140-konny silnik jest bardzo żwawy. Za kierownicą Profila 580 LS trudno też odczuć jakiś specjalny dyskomfort. Pojazd prowadzi się poprawnie, a przy delikatnym traktowaniu pedału gazu silnik zadowala się 9 litrami diesla na każdą setkę kilometrów. Przy tym wszystkim kamper jest zwrotny, a krótko poprowadzona za osią tylną zabudowa pozwala pobłażliwie traktować ostrzeżenie – uwaga! – zachodzi przy skręcie. Gdyby jednak dyskutować o gustach, to w rzucie bocznym nazbyt przysadzista sylwetka kampera budzić może mieszane uczucia. Mocno zarysowana alkowa lepiej chyba korespondowałaby z niżej poprowadzoną linią zabudowy. Co innego, że fabryczna rama Transita musiałaby zostać wcześniej przemodelowana i taki 580 LS miałby już wówczas wyższą cenę.
Nie wygląd zyskuje uznanie 10

Największy podpodłogowy luk bagażowy znajdziemy między osiami Transita.

Co na minus?
Z pewnością wnętrze Eura Mobil Profila 580 LS przypadnie do gustu osobom nieprzywykłym do kompromisów i chcącym traktować swój „dom na kołach” bardzo... poważnie, bo też „na co dzień”. Aneks kuchenny pod lewą ręką, pod prawą – miejsce na garderobę z prawdziwego zdarzenia. Zakupy wędrują na któryś z blatów. Na wprost łazienka. A buty? No właśnie. Szkoda, że z mebla skrywającego butle gazowe nie wykrojono schowka na obuwie. Szkoda też, że niemieccy konstruktorzy nie pomyśleli o wolnej przestrzeni pod podłogą, skądinąd bardzo obszernego korytarza. Aż prosi się tu o funkcjonalną podpodłogową skrytkę! Im bardziej jednak kierujemy kroki ku przodowi zabudowy, tym bardziej przemawia do nas racjonalna aranżacja wnętrza. Co nie jest bez znaczenia.
Wyposażenie komfortu przygotowano także z myślą o najmłodszych, choć to już wyraźnie zasługa właściciela wypożyczalni kamperów z Nowego Sącza (www.duni.pl). Nowoczesny monitor LED ma nie tylko czytnik kart SD czy gniazda USB. Dzięki funkcjonalnemu mocowaniu seans filmowy równie dobrze wypada z siedzisk czy posłań living-roomu, co w sypialni nad kabiną Transita.

Tekst i zdj.: Rafał Dobrowolski


21.05.2014
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News