artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian

Królewska przyczepa

Czas czytania 11 minut
Królewska przyczepa

TEC TRAVEL KING 730 RDK

TRAVEL KING 2007 chce zdobyć uznanie designem i technicznymi rozwiązaniami.


50 milionów euro – to dochód firmy TEC w zeszłym roku, w trudnych czasach konkurencji między markami. Aby Travel King mógł się przyczynić w klasie średniej do swojej części dochodu, dokonano kilku subtelnych zmian dla tej serii konstrukcyjnej: nowe wzornictwo zewnętrzne zdobi nadwozie, przód jest wykonany z gładkiej blachy, wtyczka i siatka wentylacyjna zniknęły ze ściany bocznej. Klapa serwisowa jest produkcji seryjnej, za to pakiet szafirowy zawiera moskitierę na drzwi. Wewnątrz: nowa kuchnia z okapem (wyciągiem) ma przyciągać wzrok, a konstrukcja mebli z ciemnymi spoinami do dachu i delikatnymi spoinami (fugami) pomiędzy klapami – sprawić szlachetne wrażenie.
Okrągłe siedzisko ma nowo uformowane poduszki.

Królewska przyczepa 1



Profesjonaliści od testowania dokładnie obejrzeli przedstawiciela tej serii konstrukcyjnej: nowego Travel King 730 RDK. Oferuje on na ponad dziewięciu metrach długości całkowitej okrągłe siedzisko z tyłu, piętrowe łóżka naprzeciw kuchni, dwie kabiny (łazienki i prysznica) oraz francuskie łóżko z przodu. TEC utrzymuje ceny także przy 19 proc. podatku VAT na umiarkowanym poziomie. Zamiast 19 990 euro, 730 RDK kosztuje teraz 20 510 euro. Czy jednak tym wszystkim przyczepa może przekonać osoby testujące? Co tak naprawdę oferuje caravaningowcom?

Nadwozie
Jeśli chodzi o technikę nadwozia, TEC stosuje niezmiennie wypróbowane rozwiązania, jednak Travel King ma teraz z przodu i z tyłu gładką blachę – stwierdza zaskoczony specjalista Rudi Stahl. Boczne ściany są obłożone blachą młotową, co jest sensowne na bardzo dużych powierzchniach długiej na dziewięć metrów przyczepy. Lekkie fale w blasze nie rzucają się tak w oczy. Subtelne wzornictwo zewnętrzne pasuje do klasy średniej. Partia pod linią pasa jest teraz płasko-szara, bez jasnych pasów podłużnych, elementy foliowe w szarości i kolorze niebieskim podkreślają ich przednie i tylne przejścia. Wtyczka zasilająca powędrowała pod przyczepę, a lodówka jest odpowietrzana przez dach – choć w ten sposób mamy dwa wyłomy w ścianie, które mogą powodować nieszczelność. Jednocześnie trudno dostać się do wtyczki pod przyczepą. Duży, jednoczęściowy nośnik oświetlenia z tyłu przyciąga wzrok, ale jest niepraktyczny przy mniejszych stykach. Także dolne przyłączenia na ścianie dają powód do krytyki. Blacha przebiega prosto aż do dołu, do podłogi. Poza tym, nadwozie jest porządnie wykonane. Klasyczne słabe miejsca: nakładki ozdobne na koła, skrzynia na dyszlu i okna toalety są dobrze uszczelnione. Uchwyty do manewrowania są zamontowane stabilnie i można je wygodnie chwytać. Okna w ścianach są obramowane w szarym kolorze, który dobrze tu pasuje. Ich wycięcia pasują dokładnie, tylko przy drzwiach jest tego trochę za dużo.

ReklamaKrólewska przyczepa 2

Technika
Na kontroli Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego Travel King robi dobre wrażenie. Istotne urządzenia oświetlające są zgodne z normą i jego trzecie światło „stopu” znajduje się wysoko ponad oknem z tyłu. Travel King ma jednak także swoje słabości. Rzeczoznawca Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego Roman Heinzle skrytykował, obok niewielkich uchwytów na butle gazowe w skrzyni, także dolne zakończenie blachy ostrymi krawędziami. Wewnątrz nie przeszkadzają już żadne ostre narożniki albo krawędzie, przewody gazowe i elektryczne są porządnie położone, nawet przy klapie serwisowej są dobrze zabezpieczone kable i rury ciepłego powietrza. Tylko w skrzyni do przechowywania rzeczy pod łóżkiem piętrowym ta rura jest trochę powyginana. Zawory spustowe termy są dobrze wbudowane i zbiornik na wodę o pojemności 44 litrów jest solidnie przyśrubowany do podłogi. Rury ściekowe są porządnie zabudowane, widać jednak lekkie worki wodne. Podwozie i hamulce są w porządku – test hamowania 730 RDK zdaje bez problemu..

Królewska przyczepa 3



Dzieci śpią w Travel King 730 RDK na solidnym, piętrowym łóżku bezpośrednio obok wejścia.

Królewska przyczepa 4



Duże siedzisko może być i miejscem zabaw, i miejscem kolacji z gośćmi.

Przepusty izolowane w podłodze są posmarowane dużą ilością masy uszczelniającej, ale nie są wszędzie całkiem szczelne. Dużą niespodziankę sprawia waga przyczepy. W rzeczywistości jest lżejsza niż mówią dane techniczne. Można ją doładować do 285 kg. Można dołożyć nawet więcej bagażu, by przyczepa ważyła łącznie nawet 2,2 tony.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian

Wystrój wnętrza
Jasne drewno ze srebrnymi akcentami – to wygląd mebli w Travel King, który jest dobrze pomyślany. Ciasne fugi i małe szczeliny są wynikiem precyzyjnej pracy, co daje punkty u mistrza stolarstwa Matthiasa Bartelsa. Meble, od górnych szafek począwszy, aż do skrzyni do przechowywania, są solidnie wykonane. Jakość wszystkich okuć jest przyzwoita, nawet, jeśli metalowe zawiasy ze zintegrowanymi urządzeniami do ustawiania trochę lepiej mogłyby trzymać, ale dają się one regulować.

Królewska przyczepa 6



Rudi Stahl (41 l.): Nowe wzornictwo i przód z gładkiej blachy pasują do Travel Kinga. Jest on o wiele bardziej solidnie zbudowany i uszczelniony. Dolne przyłączenia ścienne powinny być jednak lepiej dopracowane.

Królewska przyczepa 7



Matthias Bartels (48 l.): Meble TEC są średniej klasy, ale zyskują dzięki dobrej obróbce i okuciom. Fajny jest też opuszczany uchwyt na TV albo na butelki za siedziskiem.

Królewska przyczepa 8



Roman Heinzle (35 l.): Wszystkie instalacje na zewnątrz i wewnątrz są dobrze wykonane. Jednak w korytarzu dolnym ma słabe punkty jak worki wodne i przewodach odprowadzania ścieków.

Królewska przyczepa 9



Dieter S.Heinz (52 l.): Zgodnie z prawami natury, dużych rozmiarów Travel King, nie ma najlepszych osiągów w kontroli stabilności jazdy. Ławo kompensuje to przez dłuższy dyszel i świetne wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa.

Królewska przyczepa 10



Christiane Eckl (43 l.): Wygląd zewnętrzny (zarys) to sprawa gustu, ale ilość miejsca w środku robi wrażenie. Nowa kuchnia TEC z dużym okapem oferuje praktyczne, wysuwane szuflady.


Drzwi łazienki, prysznica i garderoby są zamykane solidnymi zamkami, które są dobrze wykalibrowane i dają sobie radę bez sworznia zamykającego. Wysoka szafa na bieliznę z przodu jest z przestawianą podłogą – nad wyraz praktyczny detal. Okazuje się, że kuchnia nie tylko przyciąga wzrok. Z dużym, wbudowanym okapem wygląda rzeczywiście jak kuchnia, tylko lodówka z ramą z tworzywa sztucznego trochę zakłóca wygląd całości. Dużo miejsca jest na wysunięcie szuflad, ładnie wykonana jest też płyta robocza. Tylko uszczelnienie okazuje się słabym miejscem. Z tyłu jest zabudowany profil przyłączenia do ściany, który jednak kończy się po prawej nad ochroną płomienia, przy czym pozostaje szczelina do szafki. Po lewej obok zlewu nie można znaleźć w ogóle żadnego uszczelnienia. Łóżko piętrowe naprzeciw jest solidnie skonstruowane, podobnie jak zabezpieczenia służące do wchodzenia na górę. Składana zasłona oddziela łóżko od części mieszkalnej. Oddzielenie jej od miejsca, gdzie śpią rodzice, jest świetnym rozwiązaniem. Dwoje zasuwanych drzwi zamyka ją z prawej i z lewej. Ponieważ każde z drzwi są przesuwane w szynie, praktycznie jest wykluczone, że przez przypadek, bez nadzoru wypadną one z zawiasów. Miłym detalem jest miejsce na telewizor: w szafeczce obok kuchni jest miejsce na płaski ekran, które jest eleganckie i opuszczane. Jeśli nie bierzemy w podróż telewizora, można tutaj schować np. butelki.

Wartość mieszkalna
Nietypowy rozkład przyczepy Travel King 730 RDK prawie nie daje okazji do krytyki osobie testującej mieszkanie – Christiane Eckl. Nie jest to typowa przyczepa podróżna, oferuje dużo miejsca, który służy komfortowi. Duży dzwon okapu kuchennego spełnia swoje zadanie, nawet jeśli jest trochę za głośny. Filtry metalowe można wymyć i półka z drutu przed wieżą ze stali szlachetnej jest praktyczna i dobrze wygląda. Obie wiszące szafki obok, jedna z wkładanym dnem, muszą tu wystarczyć do przechowywania naczyń i przyborów. Pod płytą roboczą z kuchnią z trzema palnikami i zlewem ze stali szlachetnej znajdują się jeszcze duże wysuwane półki w dwóch szafkach, ponieważ lodówka jest wysoko postawiona po prawej i zamontowana obok bloku kuchennego. Seryjnie jest zamontowany model o pojemności 86 litrów, za dopłatą – o pojemności 150 litrów. Specyfiką tego Travel Kinga są oddzielne pomieszczenia na prysznic i toaletę. Co prawda, przyczepa wyposażona jest w dużą ilość plastiku, zbiera jednak punkty w obszarze mycia dzięki lustrom, półeczkom, szafeczkom i dużej ilości miejsca. Piętrowe łóżka umieszczono dokładnie naprzeciw kuchni i w związku z tym naturalnie w ogólnym obszarze poruszania się. To dobre rozwiązanie, kiedy dzieci twardo śpią… Za to przód pozostaje dla rodziców. Jest bardzo zachęcający z podwójnym łóżkiem o wymiarach 198 x 152 cm, wraz ze znajdującą się tam komodą i szafą na bieliznę.

Stabilność podczas jazdy
Profesjonalista ds. bezpieczeństwa podczas jazdy Dieter S.Heinz musi poddać ocenie TEC Travel King 730 RDK jak wszystkie inne przyczepy. Jednak ten model, ze względu na swoje imponujące rozmiary i klasę wagową, nie jest typową przyczepą podróżną. Uzyskane wyniki dotyczące stabilności podczas jazdy należy przyporządkować zgodnie ze stanem kontroli technicznej w Kötz. Blisko 8 metrów długości nadwozia, około 2,5 metra szerokości i solidne meble mają oczywiście wpływ na sterowniczy moment bezwładności.

Królewska przyczepa 11



Pokój sypialny z przodu pojazdu przekonuje dużą ilością miejsca.

Królewska przyczepa 12



Nowa kuchnia nie tylko dobrze wygląda...

Królewska przyczepa 13



... ale jest także dobrze wyposażona.

Nie dziwi więc, kiedy duży Travel King – król podróży w tej dyscyplinie – nie osiąga średniej dla tej klasy. TEC wyrównuje to jednak dyszlem o ponadprzeciętnej długości, tak, że daje to w sumie całkiem dobre wartości dotyczące dynamiki jazdy, co się potwierdza także na drodze. 730 RDK leży płasko, potrzebuje jednak dużego „ciągnika”. Na wielką pochwałę zasługuje wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo, z amortyzatorami i będącym w wyposażeniu seryjnym stabilizatorze jazdy firmy Winterhoff. Poza tym, opony Tandemmachser dysponują tak wysoką rezerwą obciążenia granicznego, że różnica obciążenia kół pomiędzy lewą i prawą stroną nie budzi obaw. Przez to Travel King 730 RDK uzyskuje maksymalną ocenę za swoje wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa jazdy.

Podsumowanie
Nowy Travel King ożywia klasę średnią, jednak 730 RDK nie uniknie w teście krytyki. Optycznie i z zewnątrz, i w środku jest dobrze wykonany. Przód z gładkiej blachy prezentuje się nowocześnie. Wewnątrz podoba się kuchnia, która jest też dobrze wyposażona. Duży okap i wyciągane elementy dodają punktów w podsumowaniu. Duża testowana przyczepa oferuje naturalnie także dużą ilość miejsca. Wyróżnia się też rozwiązanie łazienki, które jest czymś rzadkim w konstruowaniu przyczep. Cała seria charakteryzuje się dobrą jakością mebli z bardzo precyzyjnymi fugami i porządnymi okuciami. Słabe punkty 730 RDK są te same, co w całej serii Travel King. W łóżku piętrowym brakuje elementu do ustawiania kraty i uszczelnienie kuchennej płyty roboczej też nie jest perfekcyjne.

Królewska przyczepa 14



Obok standardowej łazienki z toaletą, 730 RDK ma osobną kabinę prysznicową.

Królewska przyczepa 15



Travel King, ze swoimi dziesięcioma metrami kwadratowymi, nie jest największą przyczepą, jednak nikt nie oferuje piętrowych łóżek naprzeciw kuchni oraz dwóch kabin łazienkowych.

Nieprawidłowo przyłączone przewody ściekowe mogą być więc skrajnym wyjątkiem. Dolne przyłączenia bocznych ścian są wykonane prosto i przebicia w podłodze nie są czysto uszczelnione. W zakresie dynamiki jazdy, duża Travel King ma słabe punkty, co nie dziwi ze względu na jej masę. Na szczęście, wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo jest po prostu znakomite. A więc jest to przyczepa dla tych, którzy chcą mieć dużo miejsca, których nie przeraża ani masa, ani wielkość, i którzy przymkną oko na drobne braki. Za wszystko, co oferuje 730 RDK, cena 20 150 euro to nie za dużo, biorąc pod uwagę, że wszystko, co najważniejsze jest już na pokładzie w produkcji seryjnej. Kto potrzebuje dużej przyczepy, liczy się z trudnościami w manewrowaniu i może żyć z obciążeniem o wadze prawie dwóch ton, otrzyma kupując Travel King 730 RDK dużo miejsca do zamieszkania za dobrą cenę.

Królewska przyczepa 16



Travel King nie ma żadnych szczególnych osiągnięć, ale nie ma także żadnych słabych punktów. Krytyka ekspertów testujących przyczepę dotyczy przede wszystkim końcowego montażu elementów. Mógłby on być miejscami lepszy, choć nie ma poważnych uchybień. Za to 730 RDK otrzymuje punkty za dobrą konstrukcję i wyposażenie, oraz za dużo miejsca, co podkreśla komfort wypoczynku.

Królewska przyczepa 17




Tłum. Anna Kalińska
Oprac. Juliusz Stożek na podstawie materiałów

Królewska przyczepa 18

03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News