Kamera samochodowa to przede wszystkim większe poczucie bezpieczeństwa dla kierowcy. W razie kolizji czy jakiegokolwiek innego zdarzenia drogowego nagranie pozwoli ustalić dokładny przebieg wydarzeń. A gdyby tak wideorejestrator miał kilka dodatkowych funkcji, które mogą być przydatne w podróżowaniu kamperem? Jest taki model. I specjalnie dla Was go przetestowaliśmy.
Zestaw S500 od firmy 70mai, bo o nim mowa, wydaje się bardzo rozsądnym wyborem dla posiadaczy samochodów kempingowych. Oczywiście przy wyborze wideorejestratora kierujemy się przede wszystkim jakością obrazu oraz szerokością pola widzenia. I tutaj S500 wypada bardzo dobrze, do czego wrócimy. Jednak ten zestaw zawiera także dodatkową kamerę tylną, która już w nieco mniejszej, ale nadal wysokiej rozdzielczości będzie rejestrować także wszystko to, co dzieje się za pojazdem.
Ten wideorejestrator montujemy na lusterku wstecznym, co jest kolejnym potwierdzeniem tezy, że będzie to dobry wybór dla posiadaczy kamperów. Z lusterka wstecznego pożytku w kamperach z zabudowaną ścianą tylną nie mamy żadnego. Jeśli więc chcemy wyposażyć się w wideorejestrator i zamontujemy go na tymże lusterku, nie ograniczamy sobie widoczności na przedniej szybie dodatkowymi akcesoriami. Mało tego, umiejscowienie tam kamery z dużym ekranem pozwoli też używać jej jako lusterka wstecznego oraz w roli kamery cofania. Jeśli Wasz kamper fabrycznie nie jest w taką kamerę wyposażony lub samodzielnie budujecie pojazd kempingowy, takie rozwiązanie będzie dla Was idealne. Wszelkie manewry tak dużym pojazdem jak kamper bez kamery wstecznej wydają się niewykonalne i są bardzo niebezpieczne, szczególnie w ruchliwych miejscach.
Tylna kamera może być montowana wewnątrz (np. na suficie lub szybie w aucie osobowym), ale też na zewnątrz. Jest oczywiście odporna na warunki atmosferyczne. My na potrzeby testu zamontowaliśmy ją na nieużywanym bagażniku rowerowym
Obie kamery mają obiektywy o szerokości 138 stopni, dzięki czemu rejestrują bardzo szeroki obraz. W praktyce nawet kilka pasów ulicy czy chodniki po obu stronach. Widzą dużo, ale też w dobrej jakości. Przednia kamera pracuje w rozdzielczości na poziomie 3K (2582 × 1944 pikseli), a tylna Full HD (1920 × 1080), dzięki czemu bardzo czytelne są detale takie jak tablice rejestracyjne widziane z dużej odległości. Kamery pracują w wysokim jak na wideorejestrator trybie 30 klatek na sekundę, co dodatkowo podnosi jakość nagrań. Musimy przyznać, że jakość obrazu zrobiła na nas dobre wrażenie. Producent podkreśla, że odpowiada za nią nowy przetwornik obrazu Sony STARVIS 2 IMX675. Obie kamery pracują w trybie HDR, co podnosi jakość obrazu, ale też pozwala im szybko dostosować się do aktualnego światła. Wjeżdżając do tunelu czy z niego wyjeżdżając, ani na sekundę nie tracimy pełnej widoczności na nagraniu. Różnego rodzaju wideorejestratory różnie radzą sobie w nocy. S500 na tym polu wypada bardzo dobrze. System 70mai Night Owl Vision w obu kamerach bardzo dobrze rozjaśnia obraz, ale pomaga w tym także przysłona w kamerach o wartości 1,8. Mamy jasny obraz, ale jednocześnie z zachowanym dobrym kontrastem i „nieprzepalony” nawet wtedy, kiedy reflektory aut jadących za nami świecą nam bezpośrednio w obiektyw. Duża rzecz przy tak niewielkich rozmiarów kamerach.
Kamera na lusterku wstecznym to w kamperach rozwiązanie idealne. Takie lusterko wydaje się tu przecież zbędnym elementem
Kamera ma dotykowy ekran 9,35 cala. Tutaj mamy nie tylko podgląd z obu kamer wyświetlany w wybrany sposób (całość to jedna kamera, połowicznie lub w systemie picture in picture), ale też dostęp do wszelkich ustawień kamery, jak np. długość nagrań czy nagrywanie z dźwiękiem lub bez. Wszystkimi ustawieniami możemy też sterować w aplikacji na telefonie. W taki wygodny sposób możemy też zgrywać filmy na telefon bez potrzeby wyciągania karty pamięci. Zgramy też zdjęcia, których wykonanie możemy zlecać kamerze w formie głosowej. Komenda Take Photo wszystko załatwia. To bardzo przydatna funkcja robienia zdjęć bez odrywania rąk od kierownicy. Ileż to razy w naszych podróżach kamperem w pięknych miejscach chwytaliśmy za telefony… Teraz wystarczy poprosić kamerę. Tych komend głosowych jest kilka (np. Lock The Video), niestety wszystkie tylko w języku angielskim.
Kamera na lusterku wstecznym nie oślepia w nocy, możemy zresztą łatwo wyregulować jej jasność jednym ruchem palca w prawo lub lewo. Ruch w górę lub dół analogicznie poruszy obraz z kamery – bardzo przydatne przy parkowaniu, kiedy chcemy spojrzeć bezpośrednio przed lub za samochód.
Kamera prowadzi nagrania w trybie ciągłym i nadpisuje wcześniej nagrane pliki. Maksymalna objętość karty, której można tu użyć, to 128 GB. Wideorejestrator S500 jest oczywiście wyposażony w czujnik kolizji. Po wykryciu zdarzenia w trakcie jazdy kamera zapisze 5 poprzednich sekund oraz 25 kolejnych i zarchiwizuje w osobnym folderze, bez możliwości nadpisania. Możemy regulować czułość czujnika kolizji. Warto ustawić niższą, bo przy tej najwyższej uruchamia się on nawet przy przejeżdżaniu przez próg zwalniający.
Czujnik kolizji będzie też pracować w trybie parkingowym. Jeśli chcemy, by kamery pracowały cały czas, musimy doposażyć się w przewód UP02 (poza zestawem) i podłączyć kamerę bezpośrednio do układu elektrycznego auta. Kamera będzie wówczas pracować także po wyłączeniu silnika, ale w trybie poklatkowym, aby zaoszczędzić miejsce na karcie. Film w wyższej jakości zostanie zapisany dopiero w sytuacji wykrycia kolizji.
Szeroki kąt widzenia, wysoka jakość obrazu i dobra widoczność w kiepskich warunkach oświetleniowych – czego oczekiwać więcej
Przewód zasilający S500 jest bardzo długi i spokojnie pozwala na poprowadzenie go pod sufitem i ukrycie w estetyczny sposób. Kabel tylnej kamery ma natomiast długość 5,5 m – do samochodów osobowych i mniejszych kamperów być może wystarczy, ale do sześcio- czy siedmiometrowych pojazdów będziemy potrzebowali przedłużacza. Jest on oczywiście dostępny w ofercie firmy.
Po testowym użytkowaniu zestawu S500 nasze wrażenia są jak najbardziej pozytywne. Wysokiej jakości obraz oraz użyteczne funkcje dodatkowe tej kamery podpowiadają, że będzie to naprawdę dobry wybór. Zestaw 70mai S500 dostępny jest w cenie ok. 750 zł.
Tekst i zdjęcia: Piotr Łukaszewicz
Artykuł pochodzi z numeru 4 (118) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.