Test zestawu Skody Superb z przyczepą Niewiadów Freedom
Sierpień upłynął nam pod znakiem caravaningowych wypadów. Podróżowaliśmy z najnowszą przyczepą Niewiadowa, ciągnąc ją Skodą Superb II. Jak w parze z Polką sprawdził się czeski wodzirej?
Model Skody, jaki trafił się naszej przyczepie, uznany został za najlepszy pojazd przeznaczony do turystyki caravaningowej w konkursie brytyjskiego Caravan Club. Freedom zaś, to nowa propozycja Niewiadowa, która wejdzie do regularnej sprzedaży w sezonie 2010. Przeznaczona jest dla 3 osób. Niewielka, zaprojektowana według panujących obecnie trendów, może stanowić ciekawą ofertę nie tylko dla początkujących caravaningowców. Czy jest zapowiedzią renesansu polskich “niewiadówek”? Cóż – czas pokaże.
Siłacz z klasą
Superb II imponuje swoją elegancją. Patrząc na “orli” wygląd przedniej maski ze zderzakiem i reflektorami - aż się prosi by powiedzieć, że jest to samochód bardzo męski. Z wyglądem współgrają techniczne konkrety – pojemność i moc. Montowane w tym aucie silniki benzynowe to m.in.: 3.6 FSI (260 KM), 1.8 TSI (160 KM), 1.4 TSI (125 KM), oraz silniki diesla, takie jak 2.0 TDI (170 KM), 2.0 TDI (140 KM), 1.9 TDI (105 KM). Silnik samochodu, nawet przy najwyższych obrotach, pracuje cicho. Średnie zużycie paliwa, w trasie z przyczepą również – ok. 11-12 l/km.
Superb II zbudowano na platformie podłogowej B6 Volkswagena, na której powstał też najnowszy Passat. Ciągnięcie przyczepy było dla nas komfortowe. Niewiadów trzymał się drogi pewnie, zarówno na prostej jak i na zakrętach. Przyczepa nie zarzucała, ani nie kołysała się – nawet wtedy gdy zbliżaliśmy się do granicznej “stówy”. Mogłaby wprawdzie być nieco lżejsza – jednak dla czeskiego pojazdu nie był to żaden problem. Suberp miała zainstalowany fabryczny hak (“trzynastka”) z możliwością demontażu. Tym samym – egzamin na trasie nasza para zdała celująco. Wynika to nie tylko z jakości, jaką reprezentuje Superb II, ale również ze stabilnej konstrukcji modelu Freedom.
Ma kondycję
2.0 TDI CR DPF (170 KM) osiąga 100 km/h w 8,8 s i prędkość maksymalną 222 km/h. A spala 5,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Próbowaliśmy sił nowej Skody również bez przyczepy, np. przy podjeżdżaniu pod górę i bez większego rozpędu wjeżdżaliśmy “miękko” i swobodnie.
Miejsca na tylnym siedzeniu jest pod dostatkiem nawet dla wysokich osób.
Pakiety
W ofercie Nowej Škody Superb przygotowano cztery bogate wersje wyposażenia: Comfort, Ambition, Elegance i Platinum. Zawierają elementy gwarantujące bezpieczeństwo i kierowcy i pasażerów - siedem poduszek powietrznych, czy choćby system kontroli trakcji, czujnik parkowania z tyłu i centralny zamek. Nam trafił się pakiet Elegance m. in. z dodatkowo podgrzewanymi zewnętrznymi miejscami tylnej kanapy, czujnikiem parkowania z przodu, elektrycznie sterowanymi fotelami przednimi, wielofunkcyjna kierownica czy 17-calową obręczą kół. Co w innych pakietach? Wersja Comfort obejmuje m. in. klimatyzację Climatic, regulowane na wysokość i na odcinku lędźwiowym fotele kierowcy i pasażera, radioodtwarzacz Bolero CD i MP3, ekran dotykowy i systemem audio (8 głośników). Wersja Ambition zawiera m. in. biksenonowe reflektory przednie z systemem adaptacji świateł AFS, podgrzewane fotele przednie, klimatyzację Climatronic, czujnik deszczu, tempomat oraz 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Platinum to najwyższy poziom wyposażenia. Oferuje także między innymi skórzaną tapicerkę, asystenta parkowania i dwie boczne poduszki powietrzne z tyłu.
Wyposażenie dodatkowe
Możemy wzbogacić swoja Škodę Superb, korzystając z bogatej listy elementów wyposażenia dodatkowego jak np. sportowe zawieszenie, pakiet na bezdroża, system nawigacji satelitarnej występujący także z tunerem telewizyjnym, czy przygotowanie pod telefon GSM wykorzystujące technologię Bluetooth, elektrycznie sterowane okno dachowe, także z bateriami słonecznymi czy Sound System. Oprócz skrzyni biegów jest też wielofunkcyjna kierownica, przystosowana do sekwencyjnej zmiany biegów. Całość można uzupełnić kompletem 17- lub 18-calowych obręczy kół ze stopów lekkich.
Wygodna limuzyna cechująca się chyba największą ilością przestrzeni w swojej klasie.
Podsumowanie
Reasumując, para Superb i Freedom egzamin zdała. Przy czym jeśli Polce dajemy 4, to Czech dostaje mocną 5, nawet z plusem. Reszta jest kwestią wyboru pakietu i wyposażenia – w zależności od potrzeb.
Tekst: Dawid Majer
Zdjęcia: redakcja