artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving

Czas czytania 7 minut
Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving

Na podstawie legendarnego modelu Hymer Eriba Moving powstał nowy model o nazwie – nomen omen – Nova.

Dzięki nowej konstrukcji, od 2003 roku można mówić o rozpoczęciu kolejnej ery w budowie przyczep kempingowych Hymera. Modele Nova buduje się na podstawie nowej koncepcji karoserii: z płyt poliuretanowych w technice klejenia. Okrągłe, samochodowe formy z gładkiej blachy były dużym krokiem naprzód w budowie przyczep kempingowych.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 1



Novą, podobnie jak i Moving, można teraz mieć w kolorze srebrnym.

Nowa „Nova”
Nowa seria o nazwie Moving bazuje na konstrukcji przyczep serii Nova. Do dyspozycji mamy kilka wariantów z wyposażeniem Nowej, z identycznym wzornictwem i wyglądem wewnętrznym. Moving odróżnia się jeszcze oczywiście… nalepką. Wygląd zewnętrzny to kolorystyka szaro-biała, oparta na wspomnianych wcześniej samochodowych blachach.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 2



Hymer Eriba-Nova 540 FB MOVING

Pakiety
Obok pakietu komfortowego z siatką ochronną przeciw owadom, okapem i innymi elementami, jest także obszerny pakiet Moving w korzystnej cenie 2170 euro za dodatki. Obok zbiorników z bojlerem, do wyposażenia w tym pakiecie należą: wentylator dachowy, okap, felgi aluminiowe i koło zapasowe. Kto lubi kolor srebrny, musi dopłacić jeszcze 450 euro. Jest to mniej niż Hymer normalnie żąda (920 euro). Dzięki pakietowi Moving połączono estetykę z komfortem, a nawet jeśli ktoś potrzebuje pomocy w manewrowaniu, dzięki temu pakietowi też może zaoszczędzić.

ReklamaHymer Eriba-Nova 540 FB Moving 3
Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 4



Nowe meble są eleganckie, komfortowe i funkcjonalne. Powierzchnie robocze i stół są lakierowane w różny sposób. Do wyboru mamy trzy rodzaje materiałów, z których powstaną meble.

Autarkie
Autarkie to z niem. samowystarczalność. Tym słowem określa się centralę energetyczną z systemem baterii, która umożliwia kamperowi bycie właśnie „samowystarczalnym” przez wiele dni. Czy jednak caravaningowiec potrzebuje autarkię? I kiedy jest na pokładzie, czy do czegoś się przydaje? U Hymera na te pytania odpowiadał guru inżynierów Peter Ginsterblum, który do autarkie miał słabość. Dlatego umieszczał ją w modelach Moving od 1996 roku. Ginsterblum odszedł w 2000 roku na emeryturę, ale na podstawie jego obliczeń zaplanowano centralę energetyczną w obecnym Nova 540 FB Moving. Za podstawę posłużył model urządzenia EBL 409 firmy Schaudt. Jest to wieloczynnościowa centrala zasilania prądem urządzeń kampera, z techniką sieci połączeń, która może być także uzupełniona przez baterie solarne. Zarządza ona przepływem prądu z Ah-baterii, prądnicy samochodowej i 230 woltowym przyłączeniem CEE.

W podróży
Osoby testujące były w podróży Hymerem Eriba Nova 540 FB Moving latem zeszłego roku. Klasyczny model dla dwóch osób z dużym podwójnym łóżkiem i szafkami w części przedniej oraz okrągłym siedziskiem z tyłu przyczepy. Pod łóżkiem znajduje się centrala przełączeniowa, obok bojlera z gazem (o pojemności 10 litrów), który jest zainstalowany zamiast termy. Jeśli chodzi o wydajności zbiorników, z 45 litrami na świeżą wodę i 22 litrami na ścieki, Hymer nie sprawia wrażenia. Nie temu producentowi zawdzięcza się legendarny 100-litrowy zbiornik. Wprost przeciwnie – zmniejszone doładowanie, zgodnie z wytyczną WE 70/156/EWG, zawsze jest wadą przy ocenach, ponieważ możliwości obciążenia dodatkowego nie były wtedy tak duże, jak dzisiaj. Centrala energetyczna (autarkie) waży 70 kilogramów. Koło zapasowe, okno dachowe i bojler też sporo ważą. Jeżeli ktoś chciałby jeszcze dodatkowych 100 albo 200 kilogramów, może je mieć za 385 euro... W tej cenie otrzymamy m.in. markizę do przyczepy.

ReklamaHymer Eriba-Nova 540 FB Moving 5

W drodze i na postoju
Przyczepa jest bardzo stabilna podczas jazdy i dobrze się z nią jeździ nawet z prędkością 100 km/h po zawiłych, pełnych zakrętów autostradach południowej Francji. Przerwy w podróży są komfortowe także na parkingach, dzięki znajdującemu się na pokładzie wyposażeniu. Przy oszczędnym korzystaniu z energii i oszczędnym zużywaniu wody, postoje mogą trwać nawet dwa dni. Kto chce zostać dłużej, powinien mieć baterie solarne albo podłączyć się do prądu.

Rzeczy
W modelu 540 jest wystarczająco miejsca do składowania rzeczy. Nawet dla czterech osób tego miejsca jest wystarczająco. Dobrze przemyślane jest rozmieszczenie szaf i regałów ze wszystkimi podpodziałami. Klapy dobrze się zamykają, łatwo się je chwyta i mają ładną formę. Także dobrze dostępne z wewnątrz, jak i zewnątrz są głębsze miejsca, gdzie można pochować rzeczy. W szafie umieszczono też telewizor.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 6



Nowoczesny sposób budowy/konstrukcji nie tylko ma wpływ na wygląd, lecz także dobrze chroni przed ostrym słońcem.

Siedzisko i łóżko
Okrągłe siedzisko ze stołem podnoszonym na słupku umożliwia czterem dorosłym osobom spożywanie posiłków i spędzanie wolnego czasu przy stole. Nawet dwóch dodatkowych gości znajdzie miejsce i również przy złej pogodzie będzie dobry humor. Gdy siedzisko rozłożymy, staje się wygodnym miejscem do leżenia i wypoczynku o wymiarach 1,5 na 2 metry. Niestety, przez okrągłą formę poduszek nie gwarantuje harmonijnego komfortu podczas leżenia, który jest wtedy wskazany. Taki komfort mamy za to w przedniej części przyczepy. Są tam większe i wygodniejsze materace. Niestety, przednia część bardzo łatwo się zsuwa i szybko powstaje szpara. Napinane prześcieradło szybko jednak eliminuje tę wadę.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 7


Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 8




Kuchnia
Kuchnia wyposażona jest w jasne i bardzo funkcjonalne elementy i urządzenia. Także płyty do gotowania wydają się większe niż zwykle, więc gotowanie w przyczepie kempingowej nie różni się specjalnie od gotowania w domu. Brakuje w zasadzie jednej rzeczy: ochrony przed odpryskami (np. podczas gotowania) w kierunku łóżka.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 9



Wypielęgnowane wnętrze sprawia, że w karawanie Nova można się dobrze czuć... ... ale wyposażenie dużo waży

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 10



Podwójne łóżko zapewnia komfortowy sen na wystarczającej szerokości... ... ale bez naciąganego prześcieradła materace przesuwają się na kracie.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 11



Znakomity system rozkładania sprawia, że pod łóżkiem jest łatwo dostępne miejsce do przechowywania rzeczy czy pościeli.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 12



Zwarta kuchnia w przyczepie Nova oferuje dużo miejsca
do przechowywania
i komfortowe urządzenia.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 13



W kompaktowej łazience jest wszystko, co potrzebne, tylko… trochę nieuporządkowane.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 14



Górne szafki są wyposażone w dobre zamki i zawiasy. Uchwyty też są solidne.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 15



Nowy uchwyt drzwiowy jest wielkości klamki, które mamy w mieszkaniach.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 16



Duża kuchnia z trzema palnikami ma komfortowy zapłon Piezo.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 17



W kątach znajdują się regały, które są idealne na codzienną odzież. Można dobrze ustawiać lamy z długim kablem.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 18



Materace są z wartościowej pianki, ale powłokę często czyścić.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 19



Wskaźnik zbiornika w zakresie wejściowym jest podzielony w prosty i sensowny sposób.

Łazienka
Dla przyczepy kempingowej tej wielkości, łazienka wydaje się raczej skromna. Przyłączenia prądu i półki mogłyby być rozmieszczone trochę bardziej praktycznie. Także umiejscowienie toalety mogłoby być lepiej rozwiązane. Przydałoby się, by konstruktorzy jeszcze raz zajęli się łazienką. Znajdujący się w pakiecie Moving prysznic może być wykorzystany tylko w pewnym stopniu. Temperatura i ilość wody wystarczy, jest za to mało miejsca.

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 20




Wniosek: autarkia jest także komfortem w czasie podróży, szczególnie w Nova 540. Jednak nie należy przeceniać wagi i pojemności.

Tłum. Anna Kalińska
Oprac. Juliusz Stożek na podstawie materiałów

Hymer Eriba-Nova 540 FB Moving 21

03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News