Na podstawie legendarnego modelu Hymer Eriba Moving powstał nowy model o nazwie – nomen omen – Nova.
Dzięki nowej konstrukcji, od 2003 roku można mówić o rozpoczęciu kolejnej ery w budowie przyczep kempingowych Hymera. Modele Nova buduje się na podstawie nowej koncepcji karoserii: z płyt poliuretanowych w technice klejenia. Okrągłe, samochodowe formy z gładkiej blachy były dużym krokiem naprzód w budowie przyczep kempingowych.
Novą, podobnie jak i Moving, można teraz mieć w kolorze srebrnym.
Nowa „Nova”
Nowa seria o nazwie Moving bazuje na konstrukcji przyczep serii Nova. Do dyspozycji mamy kilka wariantów z wyposażeniem Nowej, z identycznym wzornictwem i wyglądem wewnętrznym. Moving odróżnia się jeszcze oczywiście… nalepką. Wygląd zewnętrzny to kolorystyka szaro-biała, oparta na wspomnianych wcześniej samochodowych blachach.
Hymer Eriba-Nova 540 FB MOVING
Pakiety
Obok pakietu komfortowego z siatką ochronną przeciw owadom, okapem i innymi elementami, jest także obszerny pakiet Moving w korzystnej cenie 2170 euro za dodatki. Obok zbiorników z bojlerem, do wyposażenia w tym pakiecie należą: wentylator dachowy, okap, felgi aluminiowe i koło zapasowe. Kto lubi kolor srebrny, musi dopłacić jeszcze 450 euro. Jest to mniej niż Hymer normalnie żąda (920 euro). Dzięki pakietowi Moving połączono estetykę z komfortem, a nawet jeśli ktoś potrzebuje pomocy w manewrowaniu, dzięki temu pakietowi też może zaoszczędzić.
Nowe meble są eleganckie, komfortowe i funkcjonalne. Powierzchnie robocze i stół są lakierowane w różny sposób. Do wyboru mamy trzy rodzaje materiałów, z których powstaną meble.
Autarkie
Autarkie to z niem. samowystarczalność. Tym słowem określa się centralę energetyczną z systemem baterii, która umożliwia kamperowi bycie właśnie „samowystarczalnym” przez wiele dni. Czy jednak caravaningowiec potrzebuje autarkię? I kiedy jest na pokładzie, czy do czegoś się przydaje? U Hymera na te pytania odpowiadał guru inżynierów Peter Ginsterblum, który do autarkie miał słabość. Dlatego umieszczał ją w modelach Moving od 1996 roku. Ginsterblum odszedł w 2000 roku na emeryturę, ale na podstawie jego obliczeń zaplanowano centralę energetyczną w obecnym Nova 540 FB Moving. Za podstawę posłużył model urządzenia EBL 409 firmy Schaudt. Jest to wieloczynnościowa centrala zasilania prądem urządzeń kampera, z techniką sieci połączeń, która może być także uzupełniona przez baterie solarne. Zarządza ona przepływem prądu z Ah-baterii, prądnicy samochodowej i 230 woltowym przyłączeniem CEE.
W podróży
Osoby testujące były w podróży Hymerem Eriba Nova 540 FB Moving latem zeszłego roku. Klasyczny model dla dwóch osób z dużym podwójnym łóżkiem i szafkami w części przedniej oraz okrągłym siedziskiem z tyłu przyczepy. Pod łóżkiem znajduje się centrala przełączeniowa, obok bojlera z gazem (o pojemności 10 litrów), który jest zainstalowany zamiast termy. Jeśli chodzi o wydajności zbiorników, z 45 litrami na świeżą wodę i 22 litrami na ścieki, Hymer nie sprawia wrażenia. Nie temu producentowi zawdzięcza się legendarny 100-litrowy zbiornik. Wprost przeciwnie – zmniejszone doładowanie, zgodnie z wytyczną WE 70/156/EWG, zawsze jest wadą przy ocenach, ponieważ możliwości obciążenia dodatkowego nie były wtedy tak duże, jak dzisiaj. Centrala energetyczna (autarkie) waży 70 kilogramów. Koło zapasowe, okno dachowe i bojler też sporo ważą. Jeżeli ktoś chciałby jeszcze dodatkowych 100 albo 200 kilogramów, może je mieć za 385 euro... W tej cenie otrzymamy m.in. markizę do przyczepy.
Nowoczesny sposób budowy/konstrukcji nie tylko ma wpływ na wygląd, lecz także dobrze chroni przed ostrym słońcem.
Siedzisko i łóżko
Okrągłe siedzisko ze stołem podnoszonym na słupku umożliwia czterem dorosłym osobom spożywanie posiłków i spędzanie wolnego czasu przy stole. Nawet dwóch dodatkowych gości znajdzie miejsce i również przy złej pogodzie będzie dobry humor. Gdy siedzisko rozłożymy, staje się wygodnym miejscem do leżenia i wypoczynku o wymiarach 1,5 na 2 metry. Niestety, przez okrągłą formę poduszek nie gwarantuje harmonijnego komfortu podczas leżenia, który jest wtedy wskazany. Taki komfort mamy za to w przedniej części przyczepy. Są tam większe i wygodniejsze materace. Niestety, przednia część bardzo łatwo się zsuwa i szybko powstaje szpara. Napinane prześcieradło szybko jednak eliminuje tę wadę.
Kuchnia
Kuchnia wyposażona jest w jasne i bardzo funkcjonalne elementy i urządzenia. Także płyty do gotowania wydają się większe niż zwykle, więc gotowanie w przyczepie kempingowej nie różni się specjalnie od gotowania w domu. Brakuje w zasadzie jednej rzeczy: ochrony przed odpryskami (np. podczas gotowania) w kierunku łóżka.
Wypielęgnowane wnętrze sprawia, że w karawanie Nova można się dobrze czuć... ... ale wyposażenie dużo waży
Podwójne łóżko zapewnia komfortowy sen na wystarczającej szerokości... ... ale bez naciąganego prześcieradła materace przesuwają się na kracie.
Znakomity system rozkładania sprawia, że pod łóżkiem jest łatwo dostępne miejsce do przechowywania rzeczy czy pościeli.
Zwarta kuchnia w przyczepie Nova oferuje dużo miejsca
do przechowywania
i komfortowe urządzenia.
W kompaktowej łazience jest wszystko, co potrzebne, tylko… trochę nieuporządkowane.
Górne szafki są wyposażone w dobre zamki i zawiasy. Uchwyty też są solidne.
Nowy uchwyt drzwiowy jest wielkości klamki, które mamy w mieszkaniach.
Duża kuchnia z trzema palnikami ma komfortowy zapłon Piezo.
W kątach znajdują się regały, które są idealne na codzienną odzież. Można dobrze ustawiać lamy z długim kablem.
Materace są z wartościowej pianki, ale powłokę często czyścić.
Wskaźnik zbiornika w zakresie wejściowym jest podzielony w prosty i sensowny sposób.
Łazienka
Dla przyczepy kempingowej tej wielkości, łazienka wydaje się raczej skromna. Przyłączenia prądu i półki mogłyby być rozmieszczone trochę bardziej praktycznie. Także umiejscowienie toalety mogłoby być lepiej rozwiązane. Przydałoby się, by konstruktorzy jeszcze raz zajęli się łazienką. Znajdujący się w pakiecie Moving prysznic może być wykorzystany tylko w pewnym stopniu. Temperatura i ilość wody wystarczy, jest za to mało miejsca.
Wniosek: autarkia jest także komfortem w czasie podróży, szczególnie w Nova 540. Jednak nie należy przeceniać wagi i pojemności.
Tłum. Anna Kalińska
Oprac. Juliusz Stożek na podstawie materiałów