artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Elegancja i sportowy charakter

Czas czytania 9 minut
Elegancja i sportowy charakter

Coraz częściej docierają do redakcji sygnały, że polski rynek caravaningowy rośnie w siłę. W ciągu ostatnich lat wyrosło wiele firm produkujących kampery. I tak kilka miesięcy temu zadebiutował kolejny producent.

Na I Ogólnopolskim Salonie Caravaningowym w Poznaniu (13-15.04.2012 r.) pojawiła się firma – DOCH z Warszawy, zajmująca się także produkcją kamperów. W drugiej połowie lipca 2012 r. nasza redakcja otrzymała do testu najświeższy owoc pracy firmy DOCH – samochód turystyczny NOVANO 636. “Polski Caravaning” jako pierwsze czasopismo branżowe miało okazję przetestować kampera, mimo że zabiegało o to także kilka redakcji z Europy. Jak podkreśla właściciel, jednocześnie projektant i producent NOVANO 636, w stworzeniu tego kampera pomogło wieloletnie doświadczenie caravaningowe, a także głęboka analiza dostępnych na rynku pojazdów kempingowych.

Elegancja i sportowy charakter 1

Sportowe osiągi
Zarówno wizja, design zewnętrzny i projekt wnętrza został stworzony przez jedną osobę, co zaowocowało niezwykle spójną koncepcją całości projektu, a to z kolei zostało natychmiast docenione przez zachodnie rynki. Już na pierwszy rzut oka widać sportowy charakter kampera. Zamontowany w nim silnik 3.0 Diesel o mocy 227 KM ma naprawdę duże możliwości. Testowaliśmy auto w dość trudnych warunkach, bo na krętych górskich drogach Kotliny Kłodzkiej i Gór Sowich. Jeżeli tylko pozwoliły na to warunki, poruszaliśmy się NOVANO 636 niczym sportowym samochodem osobowym. Wyprzedzanie jadących rekreacyjnym tempem “niedzielnych kierowców” odbywało się w oka mgnieniu! Połączenie takiego silnika z automatyczną skrzynią biegów to w miarę oszczędny i szybki sposób na przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Oczywiście wszystko zgodnie z przepisami ruchu drogowego! Prowadząc taki pojazd, kierowca nie odczuwa zmęczenia, nawet na dłuższych odcinkach. Mamy tylko małe zastrzeżenia co do pracy automatycznej skrzyni biegów, ale z tym należałoby się zwrócić do Fiata. Powinni jeszcze to dopracować. Obawialiśmy się nieco o zużycie paliwa, biorąc pod uwagę moc silnika. Faktycznie nie odbiegało ono od zużycia paliwa w kamperach o mocy ok. 130 KM. Przejechaliśmy 1750 km, głównie w warunkach górskich, a komputer pokazał średnie spalanie paliwa na poziomie 10,5 l/100 km. Tutaj ważnym czynnikiem, naszym zdaniem, okazał się opływowy kształt kampera i turystyczny charakter testu, czyli bez pośpiechu – tak, jak na caravaningowców przystało.
ReklamaElegancja i sportowy charakter 2
Elegancja i sportowy charakter 3

Nowoczesny design wnętrza.
Elegancja i sportowy charakter 4

Duża alkowa to spanie dla dwojga pociech.

Podstawowe dane:
- Pojazd bazowy: Fiat Ducato
- Wymiary pojazdu (dł./szer./wys.):
- 636/205/295 cm
- Silnik: 3.0 l Diesel o mocy 227 KM
- Średnie spalanie: 10 l/100 km
- DMC: 3500 kg
- Maks. załadunek: 420 kg
- Liczba miejsc do jazdy: 4
- Liczba miejsc do spania: 4
- Ogrzewanie: Truma Combi 6
- Diesel
- Toaleta: Dometic CT 3000
- z ceramiczną muszlą
- Lodówka: Waeco CR-80
- Zbiornik wody czystej: 100 l
- Zbiornik wody szarej: 130 l
- Cena: od 220 tys. zł brutto

Wyjątkowy design
W tej kwestii nie można nic dodać, nic ująć – wygląd pojazdu po prostu zachwyca! Jest bardzo oryginalny i pociągający. Zrobiony ze smakiem i wielką precyzją, zarówno ten zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Na pierwszy rzut oka tak naprawdę trudno stwierdzić czy jest to klasyczna zabudowa, czy “blaszak”. Firma DOCH stworzyła kampera we własnym zakresie – począwszy od projektu pasa przedniego, poprzez nadbudowę z wkomponowanymi relingami, a skończywszy na monolitycznym tyle pojazdu, którego nie zastosował jeszcze żaden producent. Ta ostatnia zmiana umożliwiła przedłużenie zabudowy aż o 12 cm, nie zmieniając zewnętrznych wymiarów samochodu, co jest niemałym osiągnięciem. Producent poświęcił bardzo dużo uwagi i pracy, aby także wnętrze kampera zauroczyło każdego nowego posiadacza. I naszym zdaniem – cel został osiągnięty! W środku pojazdu dominują jasne kolory mebli i tapicerki, które doskonale kontrastują z ciemnymi wstawkami. Uwagę zwracają zaokrąglone kształty szafek kuchennych, przechodzące w linie proste pozostałej zabudowy. Wydawałoby się, że utrzymanie w czystości białych mebli to nie lada wyzwanie dla gospodarzy, ale ułatwia to budowa wnętrza – mało zakamarków, w których zbiera się brud. Do zabudowy użyto najwyższej jakości materiałów, takich jak skóra naturalna, alcantara, odporny na zarysowania laminat, lekka sklejka itd.
ReklamaElegancja i sportowy charakter 5
Elegancja i sportowy charakter 6

Rozsuwane drzwi po obu stronach kampera. Pozwala to m.in. na bliższe obcowanie z naturą.

W pełni zimowy pojazd
Zewnętrzne ściany kampera i dach mają grubość 40 mm, są wykonane w technologii sandwiczowej. To umożliwia korzystanie z kampera zimą. Ważnym elementem jest także podwójna podłoga, w której między warstwami umieszczone są zbiorniki na czystą i szarą wodę, a także schowek na buty narciarskie; całość z doprowadzonym nadmuchem ciepłego powietrza. Narty nawet wysokiego narciarza powinny zmieścić się w garażu.
Elegancja i sportowy charakter 7

Bardzo duży – jak na pojazd typu van – bagażnik.

„Szerszy wewnątrz niż na zewnątrz”
To określenie, z którym spotkałem się, gdy w czasie testu zaprezentowaliśmy kampera pewnej rodzinie z Holandii. Przebywając w środku kampera zapominamy o tym, że jest to blaszak. Wewnątrz kamper (typu van!) nie ustępuje miejscem typowej alkowie czy “półintegralowi” o podobnej długości. Ustawienie i kształt mebli sprawiają wrażenie przestronności. Nic nie utrudnia korzystania z jego wyposażenia.  Mocnym plusem tego modelu są boczne, przesuwne drzwi i to z obydwu stron kampera! Stacjonując więc na leśnej polanie czy nad jeziorem, możemy poczuć się jakbyśmy siedzieli pod samym dachem albo markizą, zewsząd otoczeni naturą... Czujemy niesamowitą przestrzeń i wolność! A siedząc przy stoliku wewnątrz pojazdu, wiatr hula między ustawionymi na stole naczyniami...

Chłodzić jest gdzie
Tak eleganckie, a praktyczne kuchnie spotyka się co najwyżej w tych mocno luksusowych i... drogich kamperach, np. marki MORELO, Pheonix czy Carthago. W modelu NOVANO 636 połączono styl z funkcjonalnością, uzyskując przy tym sporą przestrzeń do pracy. Kuchnia to elegancka kuchenka gazowa na płycie ceramicznej firmy CAN, zlewozmywak i lodówka Waeco CR-80. Fakt, że kamper nie jest kierowany do licznej rodziny, sprawia, że taka pojemność lodówki jest zupełnie wystarczająca. Dodatkową przestrzenią chłodzącą jest zamontowana w dole łóżka chłodziarka do wina Vinotec. Bez problemu można ją wykorzystać w upalne dni do schłodzenia napojów. Mieści się tu aż sześć butelek!
Elegancja i sportowy charakter 8

Sejf to ważne w dzisiejszych czasach wyposażenie pojazdu kempingowego.
Elegancja i sportowy charakter 9

Duże, dwuosobowe łóżko typu francuskiego w tyle pojazdu.
Elegancja i sportowy charakter 10

Prysznic to powierzchniowy majstersztyk – ok. 0,75m² podłogi.

Dobry klimat
Pod dużym dwuosobowym łóżkiem w systemie francuskim mieści się aparatura hi-fi oraz duży sejf (w standardzie). Spokojnie pomieści laptopa do 19’’, nasz redakcyjny aparat, a także wiele ważnych dokumentów. Takie skrytki to dzisiaj nieodzowny element wyposażenia pojazdu kempingowego. Jest przydatny szczególnie podczas postoju w miejscach niestrzeżonych. Testowany kamper wyposażony jest w TV sat. z anteną CAMOS ustawianą ręcznie, a w standardzie jest radio samochodowe ze zmieniarką płyt kompaktowych. W dachu zamontowano wiatrak TURBO-VENT firmy Fiamma, który w gorące dni może służyć – przy odpowiednim ustawieniu kampera i uchyleniu okien – jako element schładzający wnętrze, a podczas gotowania jako wyciąg. Ważnym elementem dodatkowego sprzętu jest klimatyzacja. Upały niegroźne – sprawdziliśmy to na własnej skórze! W dachu, obok klimatyzacji i wentylatora, znajdują się dwa okna dachowe (w części jadalnej aż 50x70 cm). Trudno uwierzyć, ale to wszystko bardzo estetycznie wygląda i nie zajmuje dużo miejsca. Równie ważnym elementem wyposażenia jest ogrzewanie Truma Combi 6. NOVANO 636 zostało wyposażone w wersję zasilaną na diesla. Do tej pory nie testowaliśmy takiej wersji. Okazuje się, że tak naprawdę nie ma żadnej różnicy w korzystaniu pomiędzy dieslem i gazem. Ogrzewanie działa sprawnie i bez zarzutów. Plusem jest brak konieczności tankowania gazu.

Coś za coś
Łazienka jest duża jak na tego typu zabudowę, choć nie obyło się bez kompromisów. Niestety, jednoczesne korzystanie z toalety i zlewu nie jest możliwe. Producent zastosował tutaj zlew podnoszony i chowany, ale za to zapewnił komfort podczas korzystania z toalety. Wszelkie przybory toaletowe pomieszczą się w szafce z lustrami, w której zamontowano gniazdo 230 V do podłączenia golarki lub suszarki. Przy wyjściu znalazło się również miejsce na narożne niewielkie, ale pojemne półki. Są tak zamontowane, że nawet w czasie jazdy postawione tam pojemniki nie wypadają. Znalazło się tutaj miejsce również na prysznic. I tu duże zaskoczenie – może z niego korzystać osoba nawet potężnej postury, ponieważ do dyspozycji jest ok. 0,75 m² podłogi. To naprawdę sporo jak na “blaszaka”. Forma brodzika wykonana z ABS-u, wg projektu firmy DOCH, pozwala na bezproblemowe utrzymanie czystości i eliminuje jednocześnie problem ze szczelnością podłogi oraz zawilgoceniem ścian.
Elegancja i sportowy charakter 11

Generalnie oświetlenie wewnątrz pojazdu punktuje pozytywnie.

Wyposażenie (m.in.):
- automatyczna skrzynia biegów
- podwójna podłoga
- garaż
- sejf
- czujniki parkowania
- kamera cofania
- stopień elektr. THULE
- okna z moskitierami i żaluzjami
- system poduszek INTRAC
- tempomat
- ASR, ESP
- klimatyzacja
- multimedialna kierownica
- sufit wyłożony ekologiczną skórą

Również dla wysokich
Kamper przeznaczony jest do jazdy i spania dla dwóch osób dorosłych oraz dwojga dzieci. W katalogu określa się to 2+2. Drugie łóżko rozwiązane jest jak w alkowie, której nie widać z zewnątrz pojazdu, z tym że w czasie jazdy podnoszone do sufitu.Jest bardzo wygodne, ale raczej dla młodszych członków załogi. Mimo że wytrzymałość zastosowanych materiałów jest wystarczająca, aby położyło się tam nawet i 150 kg żywej wagi, ale odległość “alkowy” do sufitu powoduje, że dla dorosłej osoby jest to po prostu mało komfortowe. Producent zapewnia, że kolejne egzemplarze kampera będą miały sypialnię wyższą o 10 cm. Łóżka oraz ściany wokół wyłożone są skórą typu alcantara w kolorze beżowym. Świetnie współgrają z pozostałą kolorystyką auta. Prawdziwym komfortem jest wysokość wnętrza. Nawet osoby o wzroście 190 cm nie mają problemów z poruszaniem się po pojeździe, nie muszą się schylać. Biorąc pod uwagę podwójną podłogę i całkowitą wysokość kampera (2950 mm), to niemałe osiągnięcie.

Na bagaże i drobiazgi
NOVANO 636 to ogrom miejsca. 4-osobowa załoga bez problemu pomieściła swoje bagaże na 10-dniowy test. Co prawda brakuje tu wysokiej szafy, w której moglibyśmy trzymać np. płaszcz, ale w to miejsce zamontowano szafkę z wieszakami, która na wysokość pomieści wiszące koszule. W kamperze znajduje się 18 szafek! Nie można porównać tylnego bagażnika do dużego garażu siedmiometrowej alkowy, ale przy odrobinie sprytu zmieszczą się tutaj dwa rowery, stolik i krzesła oraz inne wyposażenie niezbędne na kempingu.
Drzwi bagażnika otwierają się na wysokość 2 m.

Podsumowanie
Test pokazał, że NOVANO 636 to bardzo ciekawa propozycja dla ludzi aktywnych.  Doskonale sprawdza się w podróży – jest szybki, zwinny, łatwy do parkowania, a wnętrze zapewnia komfort kilkuosobowej ekipie. Na pewno spotka się z dużym zainteresowaniem podczas tegorocznych targów w Düsseldorfie. Dowiedzieliśmy się bowiem, że firma DOCH, jako jedyna, będzie reprezentowała polską branżę caravaningową na tej imprezie.

Do minusów należy zaliczyć:
- brak wysokiej szafy;
- brak bagażnika rowerowego z tyłu pojazdu (dostępny w opcji). Jest również możliwość zamontowania bagażnika na hak, jednak takowym nie dysponujemy;
- słabe rozwiązanie stolika w living-roomie. Czegoś mu brakuje, nie pasuje do całości. W czasie jazdy stuka złożona noga-podpora;
- brak oświetlenia przy stole (w czasie biesiadowania przy rozłożonym łóżku alkowy). Dziwi to tym bardziej, że ogólnie kamper dostał dużego plusa za oświetlenie wewnętrzne.
Zdecydowane plusy pojazdu:
- bardzo nowoczesny design;
- wysoka jakość materiałów;
- bardzo dobre wrażenia z jazdy, także przy większych prędkościach;
- duża przestrzeń wewnątrz kampera;
- dużo schowków i sejf;
- pojemny garaż;
- możliwość zasłonięcia wszystkich okien w ochronie przed słońcem;
- zawieszenie pneumatyczne Intrak – szczególnie przydatne w czasie postoju na niewielkich nierównościach. Najazdy wydają się zbędne;
- możliwość ciągnięcia przyczepy do 2,5 tony.

Tekst i zdj.: Sebastian Klauz


11.09.2012
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News