Coraz częściej docierają do redakcji sygnały, że polski rynek caravaningowy rośnie w siłę. W ciągu ostatnich lat wyrosło wiele firm produkujących kampery. I tak kilka miesięcy temu zadebiutował kolejny producent.
Na I Ogólnopolskim Salonie Caravaningowym w Poznaniu (13-15.04.2012 r.) pojawiła się firma – DOCH z Warszawy, zajmująca się także produkcją kamperów. W drugiej połowie lipca 2012 r. nasza redakcja otrzymała do testu najświeższy owoc pracy firmy DOCH – samochód turystyczny NOVANO 636. “Polski Caravaning” jako pierwsze czasopismo branżowe miało okazję przetestować kampera, mimo że zabiegało o to także kilka redakcji z Europy. Jak podkreśla właściciel, jednocześnie projektant i producent NOVANO 636, w stworzeniu tego kampera pomogło wieloletnie doświadczenie caravaningowe, a także głęboka analiza dostępnych na rynku pojazdów kempingowych.
Sportowe osiągi Zarówno wizja, design zewnętrzny i projekt wnętrza został stworzony przez jedną osobę, co zaowocowało niezwykle spójną koncepcją całości projektu, a to z kolei zostało natychmiast docenione przez zachodnie rynki. Już na pierwszy rzut oka widać sportowy charakter kampera. Zamontowany w nim silnik 3.0 Diesel o mocy 227 KM ma naprawdę duże możliwości. Testowaliśmy auto w dość trudnych warunkach, bo na krętych górskich drogach Kotliny Kłodzkiej i Gór Sowich. Jeżeli tylko pozwoliły na to warunki, poruszaliśmy się NOVANO 636 niczym sportowym samochodem osobowym. Wyprzedzanie jadących rekreacyjnym tempem “niedzielnych kierowców” odbywało się w oka mgnieniu! Połączenie takiego silnika z automatyczną skrzynią biegów to w miarę oszczędny i szybki sposób na przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Oczywiście wszystko zgodnie z przepisami ruchu drogowego! Prowadząc taki pojazd, kierowca nie odczuwa zmęczenia, nawet na dłuższych odcinkach. Mamy tylko małe zastrzeżenia co do pracy automatycznej skrzyni biegów, ale z tym należałoby się zwrócić do Fiata. Powinni jeszcze to dopracować. Obawialiśmy się nieco o zużycie paliwa, biorąc pod uwagę moc silnika. Faktycznie nie odbiegało ono od zużycia paliwa w kamperach o mocy ok. 130 KM. Przejechaliśmy 1750 km, głównie w warunkach górskich, a komputer pokazał średnie spalanie paliwa na poziomie 10,5 l/100 km. Tutaj ważnym czynnikiem, naszym zdaniem, okazał się opływowy kształt kampera i turystyczny charakter testu, czyli bez pośpiechu – tak, jak na caravaningowców przystało.
Nowoczesny design wnętrza.
Duża alkowa to spanie dla dwojga pociech.
Podstawowe dane: - Pojazd bazowy: Fiat Ducato - Wymiary pojazdu (dł./szer./wys.): - 636/205/295 cm - Silnik: 3.0 l Diesel o mocy 227 KM - Średnie spalanie: 10 l/100 km - DMC: 3500 kg - Maks. załadunek: 420 kg - Liczba miejsc do jazdy: 4 - Liczba miejsc do spania: 4 - Ogrzewanie: Truma Combi 6 - Diesel - Toaleta: Dometic CT 3000 - z ceramiczną muszlą - Lodówka: Waeco CR-80 - Zbiornik wody czystej: 100 l - Zbiornik wody szarej: 130 l - Cena: od 220 tys. zł brutto
Wyjątkowy design W tej kwestii nie można nic dodać, nic ująć – wygląd pojazdu po prostu zachwyca! Jest bardzo oryginalny i pociągający. Zrobiony ze smakiem i wielką precyzją, zarówno ten zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Na pierwszy rzut oka tak naprawdę trudno stwierdzić czy jest to klasyczna zabudowa, czy “blaszak”. Firma DOCH stworzyła kampera we własnym zakresie – począwszy od projektu pasa przedniego, poprzez nadbudowę z wkomponowanymi relingami, a skończywszy na monolitycznym tyle pojazdu, którego nie zastosował jeszcze żaden producent. Ta ostatnia zmiana umożliwiła przedłużenie zabudowy aż o 12 cm, nie zmieniając zewnętrznych wymiarów samochodu, co jest niemałym osiągnięciem. Producent poświęcił bardzo dużo uwagi i pracy, aby także wnętrze kampera zauroczyło każdego nowego posiadacza. I naszym zdaniem – cel został osiągnięty! W środku pojazdu dominują jasne kolory mebli i tapicerki, które doskonale kontrastują z ciemnymi wstawkami. Uwagę zwracają zaokrąglone kształty szafek kuchennych, przechodzące w linie proste pozostałej zabudowy. Wydawałoby się, że utrzymanie w czystości białych mebli to nie lada wyzwanie dla gospodarzy, ale ułatwia to budowa wnętrza – mało zakamarków, w których zbiera się brud. Do zabudowy użyto najwyższej jakości materiałów, takich jak skóra naturalna, alcantara, odporny na zarysowania laminat, lekka sklejka itd.
Rozsuwane drzwi po obu stronach kampera. Pozwala to m.in. na bliższe obcowanie z naturą.
W pełni zimowy pojazd Zewnętrzne ściany kampera i dach mają grubość 40 mm, są wykonane w technologii sandwiczowej. To umożliwia korzystanie z kampera zimą. Ważnym elementem jest także podwójna podłoga, w której między warstwami umieszczone są zbiorniki na czystą i szarą wodę, a także schowek na buty narciarskie; całość z doprowadzonym nadmuchem ciepłego powietrza. Narty nawet wysokiego narciarza powinny zmieścić się w garażu.
Bardzo duży – jak na pojazd typu van – bagażnik.
„Szerszy wewnątrz niż na zewnątrz” To określenie, z którym spotkałem się, gdy w czasie testu zaprezentowaliśmy kampera pewnej rodzinie z Holandii. Przebywając w środku kampera zapominamy o tym, że jest to blaszak. Wewnątrz kamper (typu van!) nie ustępuje miejscem typowej alkowie czy “półintegralowi” o podobnej długości. Ustawienie i kształt mebli sprawiają wrażenie przestronności. Nic nie utrudnia korzystania z jego wyposażenia. Mocnym plusem tego modelu są boczne, przesuwne drzwi i to z obydwu stron kampera! Stacjonując więc na leśnej polanie czy nad jeziorem, możemy poczuć się jakbyśmy siedzieli pod samym dachem albo markizą, zewsząd otoczeni naturą... Czujemy niesamowitą przestrzeń i wolność! A siedząc przy stoliku wewnątrz pojazdu, wiatr hula między ustawionymi na stole naczyniami...
Chłodzić jest gdzie Tak eleganckie, a praktyczne kuchnie spotyka się co najwyżej w tych mocno luksusowych i... drogich kamperach, np. marki MORELO, Pheonix czy Carthago. W modelu NOVANO 636 połączono styl z funkcjonalnością, uzyskując przy tym sporą przestrzeń do pracy. Kuchnia to elegancka kuchenka gazowa na płycie ceramicznej firmy CAN, zlewozmywak i lodówka Waeco CR-80. Fakt, że kamper nie jest kierowany do licznej rodziny, sprawia, że taka pojemność lodówki jest zupełnie wystarczająca. Dodatkową przestrzenią chłodzącą jest zamontowana w dole łóżka chłodziarka do wina Vinotec. Bez problemu można ją wykorzystać w upalne dni do schłodzenia napojów. Mieści się tu aż sześć butelek!
Sejf to ważne w dzisiejszych czasach wyposażenie pojazdu kempingowego.
Duże, dwuosobowe łóżko typu francuskiego w tyle pojazdu.
Prysznic to powierzchniowy majstersztyk – ok. 0,75m² podłogi.
Dobry klimat Pod dużym dwuosobowym łóżkiem w systemie francuskim mieści się aparatura hi-fi oraz duży sejf (w standardzie). Spokojnie pomieści laptopa do 19’’, nasz redakcyjny aparat, a także wiele ważnych dokumentów. Takie skrytki to dzisiaj nieodzowny element wyposażenia pojazdu kempingowego. Jest przydatny szczególnie podczas postoju w miejscach niestrzeżonych. Testowany kamper wyposażony jest w TV sat. z anteną CAMOS ustawianą ręcznie, a w standardzie jest radio samochodowe ze zmieniarką płyt kompaktowych. W dachu zamontowano wiatrak TURBO-VENT firmy Fiamma, który w gorące dni może służyć – przy odpowiednim ustawieniu kampera i uchyleniu okien – jako element schładzający wnętrze, a podczas gotowania jako wyciąg. Ważnym elementem dodatkowego sprzętu jest klimatyzacja. Upały niegroźne – sprawdziliśmy to na własnej skórze! W dachu, obok klimatyzacji i wentylatora, znajdują się dwa okna dachowe (w części jadalnej aż 50x70 cm). Trudno uwierzyć, ale to wszystko bardzo estetycznie wygląda i nie zajmuje dużo miejsca. Równie ważnym elementem wyposażenia jest ogrzewanie Truma Combi 6. NOVANO 636 zostało wyposażone w wersję zasilaną na diesla. Do tej pory nie testowaliśmy takiej wersji. Okazuje się, że tak naprawdę nie ma żadnej różnicy w korzystaniu pomiędzy dieslem i gazem. Ogrzewanie działa sprawnie i bez zarzutów. Plusem jest brak konieczności tankowania gazu.
Coś za coś Łazienka jest duża jak na tego typu zabudowę, choć nie obyło się bez kompromisów. Niestety, jednoczesne korzystanie z toalety i zlewu nie jest możliwe. Producent zastosował tutaj zlew podnoszony i chowany, ale za to zapewnił komfort podczas korzystania z toalety. Wszelkie przybory toaletowe pomieszczą się w szafce z lustrami, w której zamontowano gniazdo 230 V do podłączenia golarki lub suszarki. Przy wyjściu znalazło się również miejsce na narożne niewielkie, ale pojemne półki. Są tak zamontowane, że nawet w czasie jazdy postawione tam pojemniki nie wypadają. Znalazło się tutaj miejsce również na prysznic. I tu duże zaskoczenie – może z niego korzystać osoba nawet potężnej postury, ponieważ do dyspozycji jest ok. 0,75 m² podłogi. To naprawdę sporo jak na “blaszaka”. Forma brodzika wykonana z ABS-u, wg projektu firmy DOCH, pozwala na bezproblemowe utrzymanie czystości i eliminuje jednocześnie problem ze szczelnością podłogi oraz zawilgoceniem ścian.
Generalnie oświetlenie wewnątrz pojazdu punktuje pozytywnie.
Również dla wysokich Kamper przeznaczony jest do jazdy i spania dla dwóch osób dorosłych oraz dwojga dzieci. W katalogu określa się to 2+2. Drugie łóżko rozwiązane jest jak w alkowie, której nie widać z zewnątrz pojazdu, z tym że w czasie jazdy podnoszone do sufitu.Jest bardzo wygodne, ale raczej dla młodszych członków załogi. Mimo że wytrzymałość zastosowanych materiałów jest wystarczająca, aby położyło się tam nawet i 150 kg żywej wagi, ale odległość “alkowy” do sufitu powoduje, że dla dorosłej osoby jest to po prostu mało komfortowe. Producent zapewnia, że kolejne egzemplarze kampera będą miały sypialnię wyższą o 10 cm. Łóżka oraz ściany wokół wyłożone są skórą typu alcantara w kolorze beżowym. Świetnie współgrają z pozostałą kolorystyką auta. Prawdziwym komfortem jest wysokość wnętrza. Nawet osoby o wzroście 190 cm nie mają problemów z poruszaniem się po pojeździe, nie muszą się schylać. Biorąc pod uwagę podwójną podłogę i całkowitą wysokość kampera (2950 mm), to niemałe osiągnięcie.
Na bagaże i drobiazgi NOVANO 636 to ogrom miejsca. 4-osobowa załoga bez problemu pomieściła swoje bagaże na 10-dniowy test. Co prawda brakuje tu wysokiej szafy, w której moglibyśmy trzymać np. płaszcz, ale w to miejsce zamontowano szafkę z wieszakami, która na wysokość pomieści wiszące koszule. W kamperze znajduje się 18 szafek! Nie można porównać tylnego bagażnika do dużego garażu siedmiometrowej alkowy, ale przy odrobinie sprytu zmieszczą się tutaj dwa rowery, stolik i krzesła oraz inne wyposażenie niezbędne na kempingu. Drzwi bagażnika otwierają się na wysokość 2 m.
Podsumowanie Test pokazał, że NOVANO 636 to bardzo ciekawa propozycja dla ludzi aktywnych. Doskonale sprawdza się w podróży – jest szybki, zwinny, łatwy do parkowania, a wnętrze zapewnia komfort kilkuosobowej ekipie. Na pewno spotka się z dużym zainteresowaniem podczas tegorocznych targów w Düsseldorfie. Dowiedzieliśmy się bowiem, że firma DOCH, jako jedyna, będzie reprezentowała polską branżę caravaningową na tej imprezie.
Do minusów należy zaliczyć: - brak wysokiej szafy; - brak bagażnika rowerowego z tyłu pojazdu (dostępny w opcji). Jest również możliwość zamontowania bagażnika na hak, jednak takowym nie dysponujemy; - słabe rozwiązanie stolika w living-roomie. Czegoś mu brakuje, nie pasuje do całości. W czasie jazdy stuka złożona noga-podpora; - brak oświetlenia przy stole (w czasie biesiadowania przy rozłożonym łóżku alkowy). Dziwi to tym bardziej, że ogólnie kamper dostał dużego plusa za oświetlenie wewnętrzne. Zdecydowane plusy pojazdu: - bardzo nowoczesny design; - wysoka jakość materiałów; - bardzo dobre wrażenia z jazdy, także przy większych prędkościach; - duża przestrzeń wewnątrz kampera; - dużo schowków i sejf; - pojemny garaż; - możliwość zasłonięcia wszystkich okien w ochronie przed słońcem; - zawieszenie pneumatyczne Intrak – szczególnie przydatne w czasie postoju na niewielkich nierównościach. Najazdy wydają się zbędne; - możliwość ciągnięcia przyczepy do 2,5 tony.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).