artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Dobry już w standardzie

Czas czytania 6 minut
Dobry już w standardzie

W końcówce lipca mieliśmy okazję przetestować kampera znanej włoskiej marki P.L.A. Jak się okazuje, samochód ten szybko, bezpiecznie i ekonomicznie potrafi zawieźć czteroosobową rodzinę do celu.

Dobry już w standardzie 1

Przypomnijmy, nazwa marki P.L.A. pochodzi od imienia i nazwiska jej założyciela – Pier Luigi Alinari i powstała w lutym 2010 r. w samym sercu Toskanii. W Polsce dystrybutorem kamperów P.L.A. jest firma Henrys Group Sp. z o.o. z Kaput pod Warszawą, który udostępnił nam do testu model P.L.A. 695. Test trwał dwa tygodnie, w czasie których przejechaliśmy ponad 2500 km. Wypoczywaliśmy nad polskim wybrzeżem, począwszy od Braniewa, a skończywszy w Kołobrzegu.

Dane techniczne testowanego modelu P.L.A. 695:
- Pojazd bazowy: Fiat Ducato 35 L 3.0
- Rozstaw osi: 3800 mm
- Miejsca do spania/siedzenia: 4/4
- Masa całkowita: 3500 kg
- Masa własna: 2920 kg
- Maksymalna waga holownicza: 2000 kg
- Długość: 695 cm
- Szerokość: 232 cm
- Wysokość: 279 cm
- Grubość podłogi: 70 mm
- Grubość ścian: 33 mm
- Grubość sufitu: 35 mm
- Zbiornik czystej/brudnej wody: 100/100 l
- Zbiornik na ścieki z WC: 19 l
- Podwójne łóżko w jadalni: 130x210 cm
- Podwójne łóżko w tyle: 132x205 cm
- Lodówka z automatycznym wyborem zasilania: 160 l
- Kuchenka: 3-palnikowa
- Ogrzewanie: Truma Combi
- Wymiary drzwi garażowych: 39x133 cm
Dobry już w standardzie 2

Dobry już w standardzie 3

W standardzie:
- ABS
- okap kuchenny z oświetleniem
- WC firmy Dometic
- drzwi wejściowe z siatką przeciw
- owadom
- oświetlenie typu LED
- okna dachowe Midi-Eki
ReklamaDobry już w standardzie 4
- gniazda: 12V, 220V, TV

Na trasie
Testowany egzemplarz kampera powstał na bazie Fiata Ducato 35 L z silnikiem 3.0. Ta wersja to same zalety! Większą moc pojazdu można było poczuć na trasie. Nie mieliśmy sytuacji nerwowych w czasie manewru wyprzedzania wolniej jadących pojazdów. Również zużycie paliwa pokazuje, że silnik jest optymalnie dobrany do kampera. Staraliśmy się jechać ekonomicznie, jak na caravaningowców przystało. Średnie spalanie wyniosło 10,8 l/100 km. Wcześniejsze testy kamperów z silnikiem 2.2 wykazywały większe zużycie paliwa. Do tego P.L.A. 695 wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów i tempomat, który uprzyjemnia i ułatwia podróż na dłuższych odcinkach drogi. Pojazd jest stosunkowo nowy; licznik w dniu rozpoczęcia testu wskazywał na 18 100 km przejechanych kilometrów. Wszystko to zdecydowanie wpłynęło na komfort w czasie jazdy. Kampera prowadzi się lekko i płynie. Oczywiście, na węższych i krętych drogach trzeba było pamiętać o wyższym środku ciężkości w porównaniu z samochodem osobowym, ale wie o tym każdy caravaningowiec. Pochwalić można również to, że kamper nie jest głośny – w czasie jazdy do wnętrza samochodu nie dochodziły żadne nieprzyjemne dźwięki. Głośniej było oczywiście w czasie jazdy po wybojach, jednak poziom dźwięku był podobny jak we wcześniej testowanych przez nas kamperach.
Dobry już w standardzie 5

W części dziennej nie brakuje miejsca.
Dobry już w standardzie 6

Z wnętrza samochodu mamy również dostęp do schowka garażowego.
ReklamaDobry już w standardzie 7
Dobry już w standardzie 8

Wszystkie okna mają rolety przeciwsłoneczne i moskitiery!
Dobry już w standardzie 9

Dwa obrotowe fotele, automatyczna skrzynia biegów, tempomat – kabina kierowcy ma wszystko, czego potrzeba do komfortowej jazdy.

Dużo szafek, ale jeszcze więcej rzeczy
Nasza załoga składała się z czterech osób: rodzice i dwoje dzieci, której towarzyszyła duża ilość różnego rodzaju bagaży, m.in. sprzęt zapalonego wędkarza. I tutaj zabrakło nam nieco miejsca w garażu kampera – musieliśmy część bagaży przechowywać w części dziennej auta. Jednak gdyby połów ryb nie był zaplanowany na ten wyjazd, ze wszystkim spokojnie byśmy się pomieścili. Do bagażnika są dwie możliwości dostępu – z zewnątrz kampera i ze środka (po podniesieniu stelaża łóżka). Podróżujący tym kamperem mają również do dyspozycji dużą szafę ubraniową i szafki wiszące. Kiedy dodamy do tego różnej wielkości i głębokości schowki w siedzeniach, to wychodzi całkiem sporo miejsca na bagaże i klamoty.
Dobry już w standardzie 10

Łóżko w tyle pojazdu jest bardzo wygodne – aż nie chce się z niego wstawać!
Dobry już w standardzie 11

Momentami przydałby się większy garaż...

Prawdziwe upały!
Testując kampera, trafiliśmy na tropikalne upały, które w tym czasie nawiedziły Polskę. Jak P.L.A. 695 poradził sobie w takich warunkach? Choć kamper nie jest wyposażony w klimatyzację zabudowy, w czasie jazdy powietrze we wnętrzu było wystarczające. Radziliśmy sobie w inny sposób (tutaj po raz kolejny przydało się doświadczenie caravaningowca) – pomógł klimatyzator dachowy z możliwością nawiewu lub wyciągu powietrza. Do tego dobra izolacja ścian i uchylne okna, które wyposażone są w rolety (moskitiera i osłona słoneczna w jednym) pozwoliły załodze czuć się komfortowo. Na postoju trzeba było oczywiście odpowiednio przygotować się do upałów – znaleźliśmy na kempingu miejsce zacienione, choć nie zawsze jest to łatwe...
Ważna rzecz! Moskitiery we wszystkich oknach pozwoliły cieszyć się spokojnymi wieczorami i nocami bez komarów, a tych w tym roku nie brakowało.
Dobry już w standardzie 12

W kuchni dobrze się pracuje; jest zlewozmywak, 3-palnikowa kuchenka, a nad nią okap, duża i wygodna lodówka, obszerne szafki i miejsce robocze.
Dobry już w standardzie 13

Dobry już w standardzie 14

W łazience jest całe mnóstwo miejsca!

W codziennym życiu
Pozytywnie zaskoczyły nas rozmiary łazienki w kamperze. To pomieszczenie w modelu 695 jest wyjątkowo przestronne, a mieści toaletę, umywalkę, dwie dość duże szafki i prysznic. Wszystko wykonane z materiałów łatwych do utrzymania w czystości. Kuchnia z kolei okazała się być bardzo intuicyjna, z dużą ilością szafek i szufladą. Wszystko co jest potrzebne do pracy w kuchni znajdzie swoje miejsce zarówno w szafkach wiszących, jak i w tych znajdujących się pod blatem. Ponadto, pomieszczenie to wyposażone jest w pochłaniacz, niezbędny przy gotowaniu w takich temperaturach! W wyposażeniu dodatkowym znajduje się piekarnik – doskonały do podgrzania szybkich dań (umieszczony nad lodówką). A sama sprawia wrażenie! Korzystając z niej, mieliśmy wrażenie jakbyśmy byli w nowoczesnej, luksusowej willi. Dość duży salon w środkowej części kampera pozwala na biesiadowanie. Dobrze usytuowana jest boczna kanapa, która stwarza dodatkowe miejsce siedzące dla trzech osób. Do tego obracane fotele z kabiny kierowcy i dwa homologowane miejsca do przewozu osób – to wszystko daje już siedem miejsc siedzących. Wystarczająco na wizytę gości wieczorową porą! Jednak kiedy niektórzy wolą sen (a łóżko w tyle kampera jest niewystarczające), trzeba dokonać wyboru: impreza czy spanie, ponieważ dodatkowe łóżko powstaje właśnie w living-roomie. Należy obniżyć stół i rozłożyć kanapy – może być to uciążliwe, ale czteroosobowa rodzina raczej nie ma innego wyjścia.
Dobry już w standardzie 15

Panel kontroli i sterowania wyświetlający między innymi stan baterii i ilość wody czystej i brudnej w zbiornikach.

Podsumowując...
Już wcześniej mieliśmy okazję testować włoskie kampery P.L.A., więc wiedzieliśmy czego możemy się spodziewać. Mocne strony kampera to niewątpliwie przyjazny i nowoczesny wygląd zewnętrzny – bryła pojazdu znacząco wyróżnia się na tle konkurencji, wykończenie meble i ich kolorystyka, a także ponadprzeciętne wyposażenie. Funkcjonowanie we wnętrzu kampera przez dwa tygodnie przekonało nas, że projektanci dobrze przemyśleli układ, a wykonawcy zastosowali sprzęty najlepszej jakości. Testowany samochód dodatkowo wyposażony był w ogniwa fotowoltaiczne, które w czasie upałów absolutnie zaspakajały podstawowe potrzeby energetyczne pojazdu, a także w TV satelitarną, nawigację i odtwarzacz DVD. To najbardziej doceniły dzieci, którym pokonywane kilometry szybko mijały. Z czystym sumieniem i chęcią moglibyśmy polecić P.L.A. 695 czteroosobowej rodzinie. Z pewnością doceni, podobnie jak my, komfort jazdy i użytkowania jaki zapewnia ten model samochodu turystycznego.

Tekst i zdj.: Sebastian Klauz


06.09.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News