Wśród fanów caravaningu znajdziemy i takich, którzy chętnie zdecydowaliby się na „życie w drodze”, porzucając nawet na bardzo długi czas miejsce stałego zameldowania. Jak jednak podróżować z dziećmi w wieku szkolnym, skoro te muszą wywiązywać się z obowiązku edukacji?
Wiele osób pragnie łączyć pracę zawodową i możliwość kształcenia ustawicznego z uprawianiem pasji „bycia w drodze”. Co trzeba wiedzieć odnośnie obowiązujących przepisów, gdy nosić się z zamiarem edukowania swoich pociech poza murami szkoły? Te i inne pytania zadaliśmy Ministerstwu Edukacji Narodowej.
Krok 1: wniosek o naukę poza murami szkoły
Po pierwsze, rodzice dziecka przyjętego do szkoły muszą wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o zgodę na realizację obowiązku szkolnego/nauki w formie tzw. edukacji domowej.
- Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem bądź obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą - wyjaśnia Wydział Informacyjno-Prasowy MEN.
Takie zezwolenie może zostać wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego lub w trakcie jego trwania.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty: oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym; zobowiązanie rodziców do przystępowania dziecka w każdym roku szkolnym do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Warto tu dodać, że uczeń, który otrzymał zgodę na edukację domową nie kształci się poza systemem – pozostaje uczniem konkretnej szkoły, figuruje w księdze uczniów i realizuje treści podstawy programowej. Co to oznacza w praktyce?- Dotyczą go wszystkie prawa i obowiązki wynikające z bycia uczniem danej szkoły, z wyjątkiem kwestii dotyczących dzieci spełniających obowiązek, tj. brak ocen cząstkowych, brak możliwość uczestnictwa w zajęciach obowiązkowych, brak oceny z zachowania oraz brak ocen końcoworocznych z plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego. Realizacja obowiązku szkolnego lub nauki w formie edukacji domowej nie stanowi odrębnej, równoległej czy konkurencyjnej ścieżki kształcenia. Nie wymaga zmiany szkoły, jest jedynie zmianą formy realizacji obowiązku szkolnego lub nauki, równolegle do innych form, w tym stacjonarnej - odpowiada MEN.
Na jakie wsparcie szkoły możemy liczyć?
Otóż, uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, a także rodzic takiego ucznia, może korzystać ze wsparcia szkoły, której dyrektor wydał zezwolenie na edukację domową, obejmującego. A to oznacza możliwość uczestniczenia w dodatkowych zajęciach edukacyjnym w szkole, np. z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. A też z zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Innymi słowy, w każdym momencie mamy prawo wysłać nasze dziecko do szkoły. Także po to, by skorzystało z zajęć dla uczniów niepełnosprawnych, prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wreszcie rozwijających jego zainteresowania i uzdolnienia - w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności i z zakresu doradztwa zawodowego.Mamy także prawo liczyć na dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, oraz pomocy dydaktycznych służących realizacji podstawy programowej znajdujących się w zasobach szkoły - w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. Nasze dziecko ma także prawo udziału w konsultacjach umożliwiających przygotowanie do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 37 ust. 4 ustawy – Prawo oświatowe.
Tylko roczne oceny klasyfikacyjne
Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza szkoła, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub nauki poza szkołą. Organizację i sposób przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych regulują przepisy § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).
Czy edukacja domowa jest dla każdego? Innymi słowy: kiedy dyrektor szkoły odmówi nam tej formy kształcenia naszych dzieci? O tym i innych zagadnieniach dowiemy się z obszernego artykułu na łamach najnowszego wydania „Polskiego Caravaningu”.
Fot. Hobby