ReklamaBilbord Prenumerata
Reklama
Baner 1 - Maistria 10.07-10.08 Kempingi Sebastian

DOBRZE WIEDZIEĆ

PRZEPISY PRAWNE

11 miesięcy temu  31.07.2019, ~ Bartłomiej Ryś   

Już nie tylko Austria. Masowe kontrole kamperów i przyczep w Niemczech

fot. Polizei RLP

Jak podają rumuńskie media, niemiecka policja również ostro wzięła się za sprawdzanie wag kamperów i przyczep kempingowych. Na zamieszczonych w serwisach zdjęciach widzimy, że kontrolowano nie tylko wagę, ale również wymiary łodzi, które nie mogą przekroczyć 2,55 m szerokości w Europie. 

Czy łatwo jest przekroczyć dopuszczalną masę całkowitą kampera lub przyczepy kempingowej? Oczywiście. Przykładowy pojazd półzintegrowany waży „na pusto” zazwyczaj około 2900-3000 kg. Gdy dorzucimy do tego załogę (4-osobową), markizę, klimatyzację, bagaże, drobne zapasy żywieniowe, rowery bez problemu przekroczymy magiczną granicę 3500 kg. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: [ABC Caravaningu: co z tą wagą?]

Do tej pory niekwestionowanym liderem jeżeli chodzi o kraje masowo ważące pojazdy turystyczne była Austria. W ostatnim czasie głośno mówi się również o Niemczech. Przykładem jest tu pewien weekend i okolice drogi A61, nieopodal miasta Kusel w zachodniej części kraju. To tam masowo skontrolowano kilkadziesiąt kamperów i przyczep kempingowych właśnie pod kątem przeważenia. Dodatkowo kontrolowano wymiary zestawów kamper+łódź rekreacyjna. Ta ostatnia nie może przekroczyć szerokości 2,55 m. Niestety, większość z nich budowana jest poza terenem Europy, więc ich szerokość najczęściej oscyluje w okolicach 2,59 m. 

Co w przypadku, kiedy okaże się podczas kontroli, że jesteśmy przeładowani? W najlepszym wypadku otrzymamy mandat, w najgorszym - zakaz dalszej jazdy. O taryfikatorach w poszczególnych państwach przeczytacie tutaj: [ABC caravaningu: przeładowanie kampera - jak mandat?]

Więc pozostaje pytanie: jak podróżować i się nie przejmować wagą? To proste: wyrobić kategorię „C” prawa jazdy i na etapie zakupu pojazdu turystycznego poprosić o wersję z wyższym DMC. Większość producentów bez problemu udostępnia nam taką opcję (i to najczęściej bez większych dopłat). Wówczas otrzymujemy DMC na poziomie np. 4,4 tony i możliwy załadunek nawet ponad 1 tonę. Większe opłaty? Oczywiście, ale i tak jest to bardziej opłacalne aniżeli stres i płacenie mandatów o wartości kilkuset lub kilku tysięcy euro. 

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 211

  • 57
    ZADOWOLONY
  • 26
    ZASKOCZONY
  • 25
    POINFORMOWANY
  • 27
    OBOJĘTNY
  • 19
    SMUTNY
  • 46
    WKURZONY
  • 11
    BRAK SŁÓW

Komentarze (20)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ szczupak 20 19 dni temu dodam od siebie że jest ogólnie duży problem dla kogoś kto chce kupić przyczepę o DMC około 1,5 T. jest bardzo mało pojazdów które taką przyczepę mogą ciągnąć. jedyny który się łapie przy PJ kat B z kodem 96( masa zestawu do 4,250 kilo) jest gama nowych busów np Citroen Spaceturer. jego DMC wynosi 2740 kilo. DMC takiego zestawu to 4240 kilo więc się mieści. oczywiście zaletą tej gamy jest również bardzo duże DMC w stosunku do masy własnej więc ładowność jest około 1 tony. ze zwykłych osobówek praktycznie nie ma pojazdu które może ciągnąć taką przyczepę. biorąc DMC przyczepy 1,5T x 1,33% wychodzi 1995 kilo DMC pojazu. a tych naprawdę jest niewiele. Jeśli ktoś posiada kat E do B ma większe możliwości. ale cóż. Kat B96 robi się w jeden dzień a koszt około 250 zł. Przypomnę. Trzeba sobie samemu przeliczyć bo oznaczenie w dowodzie jest błędne. A to możecie sobie sprawdzić jak spotkacie kumatego z ITD lub kolegę w niebieskim mundurze. na zachodzie to norma.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ szczupak 19 19 dni temu witam. Wszyscy niestety nie wiecie o czym Piszecie. Kat B uprawnia was do prowadzenia pojazdów do 3,5t DMC. Nie masy własnej rzeczywistej tylko dopuszczalnej. Kat B uprawnia was do ciągnięcia tylko przyczepy lekkiej tj DMC do 750 kilo. są to przyczepki bez hamulca. Nie możecie zapiąć do auta posiadając kat B innej przyczepy. tylko lekka. I nie piszcie jakiś głupot o konwencji Genewskiej. Każdy glina bazuje na przepisach Prawo o ruchu drogowym i to w całej UE po wprowadzeniu przepisów w 2017r. Jeśli chcecie zapiąć przyczepę inna niż lekka potrzebujecie zrobić uprawnienia kat E do B. Możliwość ciągnięcia prawie 7 ton ale to zależy od auta. Dodatkowo można zrobić w 1 dzień kat B 96, uprawnia was do ciągnięcia przyczepy innej niż lekka do 425-T DMC zestawów. oczywiście trzeba wziąść pod uwagę że masa DMC przyczepy musi wynosić 1,33% Dmc Pojazdu. Nie patrzcie na wpis w dowodzie rejestracyjnym bo przepisy się zmieniły. oczywiście cały zestaw jeśli przekroczy 3,5t dmc zapinamy wiatola.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ polonista 18 7 miesięcy temuocena: 17%  Mili Państwo, dobrze by się Was czytało, gdybyście zadbali o składnię zdań i interpunkcję, ale może taka niedbałość jest modna i "trendy", albo taki sznyt lub maniera...
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Jerry 17 8 miesięcy temu Krakus, z pełnym szacunkiem, ale poczytaj sobie jeszcze raz o tym, co mówią przepisy kiedy do pojazdu o dmc 3 500 kg zapinasz przyczepę o dmc 750 kg (co jak łatwo ooliczyć dake nam łącznie dmc 4 250 kg), bo w tym co oiszesz, nie masz racji. Jest to pewien wyjątek, o którym warto wiedzieć. Pozdrawiam.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Swen77 16 11 miesięcy temu jak toś nie myśli i ładuje jak popadnie do camperca albo zabiera cały dobytek z sobą + tony nie potrzebnych szmat i różnego badziewia to nie ma co się dziwić że Polizei się czepia. Ponadto często kierowcami tych wypożyczonych są zwykli kierowcy nie mający doświadczenia w prowadzeniu busa i jego załadunku. Inaczej hamuje się osobówką a inaczej busem który ma ponad 3,5T. Źle rozmieszczony środek ciężkości może doprowadzić do tragedii. Ja moim Ducato zawsze po załadowaniu niezbędnych gratów jadę się zważyć na skład budowlany na wagę. spotkałem w weekend Polaczyńśkiego który jadąc na 7 dni do Chorwacji zabrał 3 rowery, skuter , 2 deski surfingowe 2 grille [ bo zawsze któryś może nie dać rady] i kajak na dachu. Pytam się go czy w ogóle będzie z tego korzystał stwierdził że raczej nie ale nigdy nie wiadomo .....
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Krakus 15 11 miesięcy temuocena: 67%  Chroncie nas od takich "Instruktorów" , guzik wie. Kategoria B to 3,5T + 700kg przyczepa lekka , czyli 4,2 T . Nie kompromituj się chłopie , nie jesteś instruktorem. cyt. Instruktor: Przypominam, że lekka przyczepa za pojazdem wchodzi w sklad zestawu czyli przyczepa z kamperem nie może w sumie przekroczyć 3.5 t na wadze
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Kris 14 11 miesięcy temu Piszesz bzdury Januszu, czesto zwali drogą to osobowe auta, niestety nieraz muszę wyptzedzac kamperem takich niedzielnych kierowcow,..
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ driver 13 11 miesięcy temu Instruktor bzdury piszesz i tyle w temacie ,douczyc sie ,poczytać a nie pierdoly wypisywac
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Rad 12 11 miesięcy temu Janusz ty tym komarem zawalasz drogi
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Janusz 11 11 miesięcy temuocena: 0%  I bardzo dobrze, zakazać w ogóle tych zawalidróg.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Gorja 10 11 miesięcy temuocena: 88%  Swoja droga już czas by zwiększyli masę dopuszczalną prawa jazdy właśnie do tych chociaż 4500kg lub 5000kg bo przepis pamięta czasy polonezow i fiatow 126p które ważyły odpowiednio 2300 kg i 650kg a przy masach dzisiejszych samochodów coraz cięższych i większych dokument został w czasach lat 70i 80
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Gorja 9 11 miesięcy temu Przepraszam bardzo ale jeśli pojazd posiada Dmc 3500 to ma prawo ciągnąć przyczepę Dmc 750 czyli 4250 nie żadne 3500 owszem 3500 masa zestawu samochod plus przyczepa jeśli DMC auta jest mniejsze niż 3500kg i masa całego zestawu nie może przekroczyć 3500 np. Audi A6 2400kg przyczepa 1100 kg i koniec można wyrobić jakiś kod chyba 95 i wtedy małym autem można do 4250kg tylko bez sensu ponieważ kurs i egzamin jest taki sam jak na kategorie E do B
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ czytelnik 8 11 miesięcy temuocena: 50%  Do instruktor, mylisz się nie 3,5 tony tylko 3,5 t + 700 kg = 4,2 tony. Zapis w konwencji genewskiej. Przy przyczepach o większej masie polecam zrobić kategorię prawa jazdy E do B.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Ktoś 7 11 miesięcy temuocena: 100%  Z tego co mi wiadomo w ramach nowelizacji przepisów od 2017 roku wolno kierujacemu z kat. B Poruszać się zestawem dmc3500 + przyczepa lekka tzn 750 kg dmc co daje 4250kg.... I nie ma z tym problemu. Niestety należy wykupić viatol. Więc trochę nie rozumiem tej sugestii z kat C.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Karol 6 11 miesięcy temuocena: 100%  Nie 3.5 t tylko 4.2t
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Instruktor 5 11 miesięcy temuocena: 15%  Przypominam, że lekka przyczepa za pojazdem wchodzi w sklad zestawu czyli przyczepa z kamperem nie może w sumie przekroczyć 3.5 t na wadze
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ P.B. 4 11 miesięcy temuocena: 100%  tak, koniecznie , i VIATOL płacić super
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Nict 3 11 miesięcy temuocena: 100%  Podnieść masę dopuszczalną, a rok później Janusze przepisów prawa ruchu drogowego płakaliby, że przeładowali i te cztery tony. Nie łatwiej myśleć przy pakowaniu się na wakacje?
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ gonzo 2 11 miesięcy temuocena: 50%  Bogdan , ale można przyczepe lekką do kamprea zapiąc i jechac na kat b , i po problemie, zaraz będzie krzyk że busy zrobić na 4tony bo wiecej zabiorą
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ bogdan55 1 11 miesięcy temuocena: 79%  Tak działa "państwo" , zamiast podnieść dopuszczalną DMC dla kategorii B KONKRETNIE TYLKO DLA KAMPERÓW wiedząc ,że DMC 3,5 tony to w 90% fikcja a dodatkowych 300 - 400 kg rozwiązałoby problem to francowata banda urzędniczych baranów [europejskich] nie wiedzieć czemu stwarza problemy .Pomysł z robieniem uprawnień na kat C tylko po to ,żeby 2,3,4 tygodnie w roku spokojnie zwiedzać Europę mając do dyspozycji tych 300 kg więcej jest piramidalną głupotą i przykładem skrajnej indolencji umysłowej
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony