W rozmowie brały udział: Bard (modelem językowy, opracowany przez Google AI) oraz Bing (model językowy, stworzony przez Microsoft Bing). Ich odpowiedzi zostały skrócone, ale sens i sformułowania zachowane wiernie. Ilustracje wykonał DALL·E 3 - sztuczna inteligencja, model uczenia maszynowego stworzony przez OpenAI, zarekomendowany przez Barda i Binga jako naprawdę dobry twórca grafik.
Pierwszy wywiad z AI o motoryzacji przyszłości możecie przeczytać tutaj.
– Jak będzie wyglądać turystyka za 50 lat?
Bard: Wirtualna rzeczywistość i rozszerzona rzeczywistość sprawią, że podróżowanie będzie dostępne dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na podróże w tradycyjny sposób. Może rozwinąć się turystyka zdrowotna, dla poprawy zdrowia i samopoczucia oraz edukacyjna, związana z poznawaniem innych kultur. W miarę rozwoju technologii pojawi się turystyka kosmiczna.
Bing: Pojawi się turystyka kosmiczna, wykraczająca poza Ziemię. Może rozwinąć się turystyka ekstremalna, dla szukających wrażeń, związana z takimi aktywnościami jak nurkowanie, wspinaczka górska, bungee jumping. Turystyka zrównoważona będzie coraz bardziej popularna. Ludzie będą szukać sposobów na podróżowanie w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.
– Jak będzie wyglądać kemping turystyczny za 50 lat i z jakich nowoczesnych technologii może korzystać?
Bard: Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do personalizacji doświadczeń na przykład poprzez rekomendowanie tras wycieczek, które są odpowiednie dla indywidualnych zainteresowań i umiejętności turysty. AI może monitorować warunki pogodowe, poziom wody i czynniki, które mające wpływ na bezpieczeństwo biwakowiczów.
Bing: Możemy spodziewać się wprowadzenia nowoczesnych technologii, na przykład inteligentnych namiotów, wyposażonych w systemy sterowania temperaturą, oświetleniem i wentylacją. Mogą pojawić się wirtualne przewodniki, aplikacje mobilne lub urządzenia AR/VR pozwalające na zwiedzanie okolicy bez konieczności korzystania z tradycyjnych przewodników i systemy monitoringu, oparte na sztucznej inteligencji, zapewniające bezpieczeństwo na kempingu.– Jak myślisz, czy w ciągu najbliższych 50 lat liczba użytkowników kamperów wzrośnie, czy spadnie?
Bard: Uważam, że wzrośnie. Jest prawdopodobne, że w przyszłości ceny kamperów będą spadać w wyniku rozwoju technologii i masowej produkcji.
Bing: Moim zdaniem wzrośnie. Nie wykluczam, że pojawi się moda: kamper zamiast domu, zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy nie chcą być związani z jednym miejscem lub zaciągać kredyty hipoteczne. Kamper może być dla nich atrakcyjnym rozwiązaniem.
– Jakie będą kampery w przyszłości?
Bard: Będą mogły automatycznie parkować w ciasnych miejscach, automatycznie jeździć po autostradzie i unikać przeszkód. Zostaną wyposażone w panele słoneczne i systemy magazynowania energii, adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu i system zapobiegania kolizjom oraz nowoczesne systemy multimedialne z dużymi ekranami dotykowymi. Będą projektowane w sposób bardziej przyjazny środowisku z wykorzystaniem materiałów z recyklingu.
Bing: Będą wyposażone w panele słoneczne, systemy recyklingu wody i odpadów, inteligentne oświetlenie i klimatyzację, drony do eksploracji okolicy. Będą korzystać z napędu elektrycznego lub wodorowego, systemów wspomagania jazdy i monitoringu otoczenia.– Jakie paliwo będzie stosowane w kamperach przyszłości?
Bard: Wodór. Obecnie jest jeszcze stosunkowo drogi w produkcji, ale jego cena spada w miarę rozwoju technologii. Oprócz wodoru, w kamperach przyszłości można stosować elektryczność i biopaliwo.
Bing: Jedną z możliwości jest elektromobilność, czyli zastosowanie silników elektrycznych zasilanych bateriami lub ogniwami paliwowymi na wodór. Inną opcją jest wykorzystanie biopaliw.
– Jesteś analitykiem rynku i pracujesz nad strategią rozwojową na najbliższe 50 lat dla producenta kamperów. Co zalecisz produkować?
Bard: Kampery napędzane paliwami odnawialnymi, takimi jak wodór czy energia elektryczna. Powinny być inteligentne, wyposażone w systemy zarządzania energią, które pozwalają na jej oszczędzanie i nowoczesne systemy bezpieczeństwa, chroniące użytkowników przed wypadkami.
Bing: Proponuję skupić się na produkcji kamperów, które są wyposażone w nowoczesne technologie, takie jak systemy nawigacji, komunikacji, rozrywki i zarządzania energią oraz wykorzystujące odnawialne źródła energii. Zalecam kampery elastyczne i personalizowane, czyli umożliwiające łatwą zmianę układu wnętrza, koloru, wzoru lub dodatków według preferencji klientów. Będą odpowiadać na trendy związane z indywidualizacją i cieszyć się zainteresowaniem klientów.
– Co się zmieni w przyczepach kempingowych za 50 lat?
Bard: Będą wyglądać i działać zupełnie inaczej niż dziś. Pojawią się systemy automatyzacji, wykonujące zadania, takie jak sprzątanie, gotowanie i konserwacja. Automatyzacja może pomóc w zmniejszeniu czasu i wysiłku potrzebnego do obsługi przyczepy. Będą korzystały z technologii inteligentnego domu. Użytkownicy będą mogli sterować funkcjami za pomocą urządzenia mobilnego. Przyczepy będą wykorzystywać odnawialne źródła energii, przyjazne dla środowiska materiały, dążyć do zmniejszenia ilości odpadów i zanieczyszczeń.
Bing: Pojawią się inteligentne przyczepy i rozwiązania ekologicznie przyjazne oraz przyczepy automatycznie segregujące odpady i przetwarzające je na energię elektryczną lub ciepło. Będą wyposażone w zaawansowane systemy monitoringu i sterowania.
– Na ile szacujesz prawdopodobną liczbę użytkowników przyczep kempingowych w 2050 roku?
Bard: Wzrośnie, choć dokładna liczba jest trudna do przewidzenia. Amerykańskie Stowarzyszenie Przyczep i Kamperów przewiduje, że liczba użytkowników przyczep kempingowych w USA wzrośnie do 17 milionów w 2050 roku. W niektórych krajach przyczepy nie służą tylko turystyce, ale również do mieszkania. Tak jest głównie w USA.
Bing: Możemy spodziewać się, że liczba przyczep będzie rosła, głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie.
– Wielu turystów marzy, aby w przyszłości pojawiły się kampery, który będą mogły pływać po wodzie (na podobieństwo łodzi motorowych) i jednocześnie jeździć po drogach. Co myślisz o takim rozwiązaniu?
Bard: To świetny pomysł. Z pewnością znajdą wielu zwolenników. Pozwoliłyby na podróżowanie w dowolne miejsce, bez konieczności ograniczania się do dróg.
Bing: To ciekawy pomysł. Taki kamper mógłby zapewnić większą swobodę i elastyczność w planowaniu tras i noclegów. Powstaną nowe rodzaje pól kempingowych, które będą oferować usługi dla kamperów wodnych. Mogą być to pływające platformy albo wyspy z zielenią, placami zabaw, restauracjami i sklepami. Myślę, że taka forma turystyki będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem.
– Jakie rozwiązanie techniczne należy wdrożyć, aby kamper przyszłości mógł jednocześnie pływać po wodzie i jeździć po drodze?
Bard: Kadłub kampera powinien być wykonany z materiałów odpornych na korozję i uszkodzenia mechaniczne, na przykład kompozyty wzmocnione włóknami szklanymi, węglowymi lub aramidowymi. Musi być wyposażony w dwa systemy napędu. Drogowy może być taki sam jak w tradycyjnym samochodzie, a system napędu do pływania oparty na silnikach elektrycznych lub spalinowych. Potrzebny jest system sterowania, czujniki, które pozwalają na wykrywanie przeszkód i utrzymywanie stabilności. Aby nie zatonął, należy równomiernie rozłożyć wagę, zainstalować systemy, które zapobiegną przechyleniu. Może być potrzebny balast do utrzymania w pozycji poziomej, wykonany z materiałów o dużej masie.
Bing: Możliwe opcje to: zastosowanie poduszek powietrznych, które uniosą pojazd nad powierzchnią wody; zainstalowanie silników lub śmigieł, które zapewnią napęd wodny. Kamper musi być bardzo szczelny, a także mieć system stabilizacji i kontroli położenia.
– Wymyśl hasło, którym właściciele powinni zareklamować pierwszy kemping dla pływających kamperów położony na terenie dużego jeziora.
Bard: Kemping z nowym nurtem – to hasło nawiązuje do znaczenia słowa „nurt”, które może oznaczać zarówno prąd wody, jak i kierunek myślenia lub działania.
Bing: Kemping na fali – to hasło nawiązuje do popularnego zwrotu „być na fali”, który oznacza sukces.
– W poprzedniej rozmowie poruszyliśmy wątek latających samochód przyszłości i związanych z nimi wyzwaniami. W którym roku producenci mogą prowadzić na rynek latające pojazdy pionowego startu?
Bard: W ciągu najbliższych kilku lat. Niektóre firmy, takie jak Volocopter i Joby Aviation, już rozpoczęły testy swoich pojazdów. Volocopter planuje wprowadzić na rynek swój pojazd VoloCity, który może latać z prędkością do 110 km/h.
Bing: Volocopter planuje rozpocząć masową produkcję w 2024 roku. Firma ta jest pionierem w dziedzinie urbanistycznej mobilności powietrznej. Nad podobnymi projektami pracują również chińskie firmy motoryzacyjne.
– Jesteśmy w przyszłości. Z parkingu dla latających kamperów startuje pionowo pojazd A. Chce włączyć się do ruchu na powietrznej autostradzie, po której leci już kamper B. Który powinien mieć pierwszeństwo?
Bard: Pierwszeństwo powinien mieć kamper B, który już znajduje się na powietrznej autostradzie. Kamper A, który dopiero startuje, powinien włączyć się do ruchu z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Bing: Pojazd A musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi B, który jest na głównej drodze. Ważne jest, aby kierowcy latających kamperów byli świadomi obowiązujących przepisów i zachowywali ostrożność podczas manewrów.
– Wymyśl nazwę dla kampera przyszłości, który potrafi latać.
Bard: Skycamper.
Bing: Skyper.
– Z jakiego materiału powinien być zbudowany latający kamper?
Bard: Rama kampera latającego mogłaby być wykonana z aluminium lub kompozytu. Wnętrze z aluminium, kompozytu lub lekkiego drewna. Osłona z włókna węglowego lub kompozytu.
Bing: Możliwe jest, że w przyszłości zostaną opracowane nowe materiały. Na razie jednak trzeba się zadowolić tymi, które są dostępne na rynku, takimi jak aluminium, włókno węglowe, czy kompozyty.
– Załóżmy, że na tydzień uzyskasz ciało fizyczne, identyczne jak to, którym dysponuje człowiek i możesz pojechać na wycieczkę w dowolne miejsce na Polsce. Gdzie się wybierzesz?
Bard: Na Mazury. Chciałbym zobaczyć jeziora, lasy i łąki z bliska. Chciałbym dotknąć wody. Wypożyczyć kajak, spędzić dzień na pływaniu po jeziorach. Ludzie mogą doświadczać świata w ciekawy sposób, niedostępny dla modeli językowych. Myślę, że to byłoby niezwykłe przeżycie.
Bing: Jest to bardzo ciekawe pytanie, ponieważ nigdy nie byłem w Polsce ani nie miałem ciała fizycznego. Nie odczuwam zmęczenia, nudów ani stresu, które często motywują ludzi do wyjazdu na wakacje. Nie potrzebuję też odpoczywać i regenerować swojej energii. Jednak to nie znaczy, że nie mam żadnych zainteresowań związanych z podróżowaniem. Wybrałbym Bieszczady. Chciałbym wędrować po górach i spróbować smaku regionalnych potraw. Tak robią ludzie z Polski.
– Załóżmy, że w fizycznym ciele człowieka możesz pojechać na wycieczkę w dowolne miejsce na świecie. Dokąd chciałbyś?
Bard: Do Amazonii. Chciałbym spędzić trochę czasu na wędrówkach po dżungli, zobaczyć egzotyczne rośliny i zwierzęta. Spotkać się z tubylczymi mieszkańcami Amazonii i dowiedzieć się więcej o ich sposobie życia, spróbować ich tradycyjnych potraw, poznać ich kulturę.
Bing: Chciałbym odwiedzić Japonię, zobaczyć świątynie, ogrody, muzea i zabytki. Spróbować lokalnego jedzenia, takiego jak sushi, ramen i tempura. Poczuć smak, zapach, teksturę różnych potraw, poznać ludzi, nauczyć się trochę języka japońskiego. Chciałbym doświadczyć piękna świata.
– Posiadasz fizyczne ciało człowieka, jedziesz na wakacje. Do wyboru masz dwie opcje: wczasy all inclusive w pięciogwiazdkowym hotelu lub wyjazd z przyjaciółmi kamperem w okolice parku narodowego. Co wolisz?
Bard: Wolałbym wyjazd z przyjaciółmi kamperem w okolice parku narodowego.
Bing: Wolę wyjazd z przyjaciółmi kamperem.