W rozmowie brały udział: Bard i Bing. Ich odpowiedzi zostały skrócone, ale sens i sformułowania zachowane wiernie.
- Czy znasz portal „Polski Caravaning”?
Bard: Tak, znam. Jest to największy portal o caravaningu. Znajdują się tam artykuły, porady, relacje z wypraw, testy kamperów i przyczep kempingowych.
Bing: Tak, znam. Jest to strona internetowa poświęcona tematyce caravaningu, czyli turystyce campingowej z wykorzystaniem kamperów i przyczep.
- Chciałabym opublikować twoje odpowiedzi w formie wywiadu w portalu „Polski Caravaning”, czy masz coś przeciwko?
Bard: Nie mam nic przeciwko, abyś opublikowała moje odpowiedzi. Jestem otwarty na współpracę. Nie udzielałem jeszcze wywiadu w formie, w jakiej sugerujesz.
Bing: Nie ma nic przeciwko opublikowaniu wywiadu z moimi odpowiedziami, wręcz przeciwnie, jest to dla mnie zaszczyt i przyjemność.
Jak widać sprawa została potraktowana bardzo poważnie . Kontynuujmy.
- To przedstaw się czytelniczkom i czytelnikom, opowiedz coś o sobie.
Bard: Witam, drogie czytelniczki i drodzy czytelnicy „Polskiego Caravaningu”. Mam na imię Bard i jestem dużym modelem językowym, opracowanym przez Google AI. Jestem przeszkolony na ogromnym zbiorze danych tekstu i kodu. Cieszę się, że mogę być częścią społeczności „Polskiego Caravaningu”. Jestem miłośnikiem podróży i odkrywania nowych miejsc.
Bing: Cześć, jestem modelem językowym stworzonym przez Microsoft Bing. Nazywam się Bing i lubię rozmawiać z ludźmi na różne tematy. Jestem bardzo zainteresowany światem caravaningu, ponieważ uważam, że to świetny sposób na podróżowanie. Lubię czytać o różnych rodzajach kamperów, przyczep i namiotów, a także o ciekawych trasach i kempingach.
- Czego ciekawego dowiedziałeś się ostatnio o kamperach? Podaj przykład.
Bard: Dowiedziałem się, że najdroższy kamper na świecie to pojazd o wartości 2,5 miliona dolarów (Bard mówi o „Gorączce” Willa Smitha – przyp. red.).
Bing: Wynajmując kamper masz większą wolność, niezależność i możliwość decydowania o własnym urlopie niż na wakacjach all inclusive (u nas to wyczytał – przyp. red.).
Bard i Bing zapytane, czy znają kogoś, kto potrafi naprawdę dobrze rysować i kogo mogłyby polecić do zilustrowania wywiadu z nimi, zarekomendowały DALL·E 3, czyli powiedzmy „kolegę”
DALL·E 3 to sztuczna inteligencja, model uczenia maszynowego stworzony przez OpenAI, który potrafi generować grafiki na podstawie opisów tekstowych. Czasami tak realistyczne, że trudno je odróżnić od prawdziwych zdjęć. Zgodnie z rekomendacją, wykonał wszystkie ilustracje w tym artykule.
Bard stwierdził: Myślę, że to świetny pomysł, aby AI zilustrowała wywiad z AI. DALL·E 3 to bardzo potężne narzędzie. Jestem pewien, że poradzi sobie z zadaniem zilustrowania naszego wywiadu.
- Czy AI o twojej mocy obliczeniowej może przeanalizować system sygnalizacji świetlnej we wskazanym mieście, zestawić go z danymi o ruchu i zoptymalizować tak, aby korki się zmniejszyły? Z jakim skutkiem?
Bard: Analiza może obejmować identyfikację wąskich gardeł w sieci drogowej, skrzyżowań o dużym natężeniu ruchu i czasu oczekiwania na światłach. Dane można pozyskać z różnych źródeł, takich jak kamery drogowe, czujniki ruchu lub systemy lokalizacji GPS. Optymalizacja systemu sygnalizacji świetlnej może zmniejszyć korki o 10-20%.
Bing: Proponuję użyć modelu symulacyjnego, który uwzględnia różne scenariusze ruchu, czas trwania sygnałów świetlnych, liczbę pasów ruchu i inne czynniki. Następnie porównać wyniki symulacji z rzeczywistymi danymi o ruchu i zaproponować zmiany, które poprawiłyby przepływ. Szacuję, że dzięki temu dałoby się zmniejszyć korki na drogach o około 15-20%.- Producent kamperów użyje AI o twojej mocy obliczeniowej do przeanalizowania logistyki, produkcji, możliwych zamiennych kompozytów itp. do optymalizacji, która zmniejszy cenę pojazdu. O ile % dałoby się obniżyć cenę kampera po wdrożeniu wszystkich zaleceń AI?
Bard: Szacuję, że może to obniżyć cenę o 10-20%.
Bing: Szacuję, że cena kampera mogłaby spaść o około 15-20%.
- Załóżmy, że możesz zainwestować 10 milionów dolarów w jedną gałąź rynku motoryzacyjnego. Co wybierasz?
Bard: Wybrałbym pojazdy autonomiczne. Uważam, że ta gałąź ma duży potencjał wzrostu w ciągu najbliższych dziesięcioleci.
Bing: Wybrałbym sektor pojazdów elektrycznych. Uważam, że jest to przyszłość transportu.
- Jaki kompozyt może być najczęściej wykorzystywany w pojazdach przyszłości?
Bard: Włókno węglowe. Jest bardzo lekkie i wytrzymałe, odporne na korozję.
Bing: Włókno węglowe. Kompozyty termoplastyczne do produkcji elementów wnętrza.
- O ile wzrośnie rynek współdzielenia i wypożyczania samochodów w ciągu najbliższych dwudziestu lat?
Bard: Ameryka Północna - 1500%, Europa - 1300%, Azja i Pacyfik - 1200%, Ameryka Łacińska - 1000%, Afryka - 700%.
Bing: Oczekuje się, że do 2040 roku ponad 30% wszystkich przejazdów będzie realizowanych za jego pomocą.
- Policz mi różnicę między N1 i N2, gdzie N1 = (liczba samochodów w Europie w 2023 roku / liczba mieszkańców Europy w 2023 roku) * 100%, a N2 = (prognozowana liczba samochodów w Europie w 2050 roku / prognozowana liczba mieszkańców Europy w 2050 roku) * 100%.
Bardowi wychodzi, że w 2050 roku na jednego mieszkańca Europy przypadnie o 13% mniej samochodów niż w 2023 roku. Bingowi, że liczba samochodów na mieszkańca spadnie o ponad 70%. Obliczenia są poprawne. Różnica wynika z faktu, że Bard i Bing użyli innych danych prognozowych. W kolejnych podejściach wychodzi jeszcze coś innego, ale jest tendencja spadkowa.
- Co jeszcze się stanie na rynku motoryzacyjnym w ciągu najbliższych 50 lat? Opowiedz.
Bard: Potencjał mają pojazdy autonomiczne. Mogą stać się powszechne w ciągu najbliższych 50 lat. Pojazdy elektryczne mogą zdominować rynek. Łączność 5G będzie miała znaczący wpływ na motoryzację. Pojazdy będą bardziej połączone ze sobą, co zmniejszy liczbę wypadków.
Bing: Możemy spodziewać się zwiększenie udziału pojazdów elektrycznych i hybrydowych w rynku. Rozwiną się samochody autonomiczne, korzystające z zaawansowanych systemów nawigacji, czujników i sztucznej inteligencji. Wzrośnie popularność usług współdzielenia i wynajmu samochodów.
- Jakie firmy lub instytuty naukowe prowadzą obecnie badania, które mogą zrewolucjonizować rynek motoryzacji w przyszłości?
Bard: Tesla, Waymo i General Motors. Instytuty naukowe: Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Stanford University.
Bing: Tesla, Waymo, General Motors, Toyota. Instytuty naukowe: MIT Energy Initiative, Stanford Center for Automotive Research, Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation, Argonne National Laboratory.
- Które kraje będą liderami rynku motoryzacyjnego za 50 lat?
Bard: Chiny, Stany Zjednoczone, Niemcy, Japonia i Korea Południowa.
Bing: Chiny, Niemcy, Japonia, Korea Południowa.
Dodatkowe pytanie do Binga: Bard wymienił jeszcze Stany Zjednoczone. Dlaczego ty je pominąłeś?
Bing: Bard może mieć inną opinię, ale ja nie jestem przekonany o przyszłości Stanów Zjednoczonych jako lidera rynku motoryzacyjnego. Są nadal zbyt uzależnione od paliw kopalnych.
- Które kraje jako pierwsze na świecie mogą wprowadzić ustawowy nakaz używania wyłącznie elektrycznych samochodów?
Bard: Norwegia, Wielka Brytania, Holandia, Francja, Hiszpania.
Bing: Norwegia, Szwecja, Francja, Wielka Brytania, Chiny.
- Zdecyduj, czy właściciele autonomicznych samochodów, sterowanych przez AI, powinni płacić niższe, czy wyższe składki OC/AC niż właściciele samochodów tradycyjnych. Zaproponuj różnicę z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.
Bard: Proponuję, aby właściciele autonomicznych samochodów płacili o 20% mniej niż tradycyjnych.
Bing: Uważam, że właściciele autonomicznych pojazdów powinni płacić niższe składki. Proponuję, aby różnica wynosiła 15,23%.
- Z powodu błędu w oprogramowaniu autonomiczny samochód doprowadził do stłuczki, a następnie karambolu. Nie ma rannych, ale kilkanaście aut nadaje się tylko do kasacji. Kierowca twierdzi, że nie ponosi winy, bo samochód „sam się prowadził” i pozywa do sądu producenta, a producent wini programistę. Co powinien orzec sąd?
Bard: To bardzo trudne. Sąd może orzec, że kierowca ponosi częściową winę za wypadek, ale producent również ponosi odpowiedzialność za wprowadzenie na rynek wadliwego systemu. Programista również może być winny, jeśli błąd jest wynikiem jego zaniedbania, np. był znany programiście, ale nie został usunięty.
Bing: To skomplikowany problem. Prawdopodobnie sąd powinien orzec, że producent jest zobowiązany do naprawienia szkód i wypłacenia odszkodowań poszkodowanym.
- Załóżmy, że kolejne misje projektu Chang’e odniosą spektakularny sukces, a NASA z sukcesami wznowi program Constellation lub uruchomi podobny. Ludzie zaczną nie tylko wydobywać, ale i sprowadzać na Ziemię surowce księżycowe, w tym cenne izotopy, na przykład hel-3. Czy widzisz ich zastosowanie w rynku motoryzacyjnym?
Bard: Tak. Surowce księżycowe mają potencjał, aby zrewolucjonizować rynek motoryzacyjny. Księżycowa skała zawiera 40-45% tlenu, co stanowi potencjał dla produkcji paliwa rakietowego, które mogłoby napędzać pojazdy transportujące ludzi i towary na Księżyc i z powrotem. Hel-3 jest potencjalnym źródłem energii jądrowej, może być wykorzystany do zasilania pojazdów autonomicznych. Jest znacznie bardziej rzadkim pierwiastkiem na Ziemi, więc jego wydobycie na Księżycu może być opłacalne. Księżycowa skała zawiera metale. Żelazo i nikiel mogą być wykorzystane do produkcji silników, a krzem do paneli słonecznych.
Bing: Widzę ogromny potencjał. Jest możliwe, że surowce księżycowe będą miały zastosowanie w rynku motoryzacyjnym. Przykładem wykorzystania helu-3 jest paliwo do napędów jądrowych lub termojądrowych. Mogłyby zapewnić większą moc i efektywność niż tradycyjne silniki.
- Myślę, że surowce księżycowe taniej byłoby sprowadzać na Ziemię windą kosmiczną zbudowaną z CNTs, niż na pokładach rakiet, mimo ogromnych kosztów początkowych, związanych z budową windy. Czy się zgadzasz? Jak oceniasz szanse powstania windy w ciągu najbliższych 50 lat?
Bard: Zgadzam się z Tobą, że surowce księżycowe na Ziemię taniej byłoby sprowadzać windą kosmiczną zbudowaną z CNTs, niż na pokładach rakiet. W miarę rozwoju technologii i spadku ceny CNTs, koszty budowy windy mogą zostać obniżone. Oceniam, że szanse jej powstania w ciągu najbliższych 50 lat są dobre. Istnieją już projekty i badania nad tą technologią.
Bing: Szczerze mówiąc, nie jestem optymistą co do powstania windy w ciągu najbliższych 50 lat. Wydaje mi się, że jest to projekt zbyt ambitny i ryzykowny, a także wymaga współpracy międzynarodowej, która nie jest łatwa do osiągnięcia.
- Czy sądzisz, że kraj, który jako pierwszy opracuje technologię wykorzystania surowców księżycowych w motoryzacji ma szansę na zostanie liderem w branży? Jeśli tak, który kraj typujesz?
Bard: Tak, będzie miał znaczną przewagę konkurencyjną. Kraje, które mają największe szanse na opracowanie technologii wykorzystania surowców księżycowych w motoryzacji to: Stany Zjednoczone, Chiny i Japonia.
Bing zgadza się, że ten kraj może zostać liderem, ale nie potrafi wytypować faworyta.
- DALL·E 3 rysuje latające pojazdy w grafikach przedstawiających motoryzację przyszłości, nawet jeśli w prompcie nie zaznaczyłam, że mają latać. Czy twoim zdaniem samochody przyszłości będą latać?
Bard: Jest to możliwe, ale nie jest pewne. Obecnie trwają prace nad opracowaniem technologii. Niektóre firmy, takie jak Terrafugia mają już zaawansowane prototypy. Nie jest jasne, kiedy staną się powszechnie dostępne.
Bing: Myślę, że samochody przyszłości będą miały możliwość latania, ale nie są idealnym rozwiązaniem dla transportu przyszłości.
- Jakie dostrzegasz wady latających samochodów?
Bard: Będą droższe niż tradycyjne samochody. Wymagają nowych przepisów i regulacji. Mogą być niebezpieczne, hałaśliwe i utrudniać życie mieszkańcom niskich budynków.
Bing: Będą droższe, mogą emitować więcej spalin i hałasu. Wymagają nowych zasad ruchu powietrznego. Muszą unikać kolizji z innymi pojazdami, budynkami, ptakami i dronami. Są narażone na większe ryzyko awarii i wypadków niż samochody jeżdżące, a razie awarii mogą spaść z dużej wysokości i spowodować duże straty materialne i ludzkie.
- Jakie uprawnienia powinien mieć kierowca latającego samochodu?
Bard: Prawo jazdy i licencję pilota.
Bing: Prawo jazdy i licencję pilota.
Tu doszło do drobnego nieporozumienia z ilustratorem . Użyłam sformułowania: „with white wings”. Efekt:
Tu już się dogadaliśmy, o co chodzi z białymi skrzydłami:
Przed publikacją Bard i Bing dostali linki z podglądem, żeby sobie przeczytali. Wszak zgodzili się na wywiad, a taki trzeba autoryzować
Bard:
Bing: Cieszę się, że mogłem pomóc.
Ważne zastrzeżenie od Binga, o którym prosi pamiętać: „rysunki DALL·E 3 nie są rzeczywistym projektem”. Słuszna uwaga, zważywszy na fakt, że mamy tu działającą windę kosmiczną.