artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Przegląd instalacji gazowej w kamperze. Konieczność czy rozsądek?

Przegląd instalacji gazowej w kamperze. Konieczność czy rozsądek?

Czas czytania 6 minut

O sprawności instalacji gazowej w kamperze lub przyczepie kempingowej mówi się i pisze coraz częściej, a to zaś przekłada się na efekty w postaci zwiększonego bezpieczeństwa. I dobrze. Należy się cieszyć, że wśród caravaningowców rośnie świadomość w tym temacie, a przegląd instalacji gazowej w kamperze lub przyczepie kempingowej nie jest już kojarzony z niepotrzebnym wyciąganiem pieniędzy od klientów, bo taka narracja panowała u nas przez wiele lat.

Spis treści

Czy przegląd instalacji gazowej jest konieczny?

Świadomość i odpowiedzialność użytkowników stale rosną, nie spada też liczba zapytań o możliwość wykonania testu szczelności, zatem warto o tym wspominać, aby jak najwięcej użytkowników dbało o wspólne bezpieczeństwo w drodze i na campingu. Tylko regularnie kontrolowana i utrzymywana w odpowiednim stanie instalacja gazowa może zapewnić bezpieczeństwo użytkowania. We wspólnocie mamy wiele jednolitych przepisów, niestety w omawianej kwestii nadal funkcjonuje zasada „co kraj, to obyczaj” i zalecenia przeprowadzania regularnych testów instalacji gazowych w pojazdach kempingowych zostały potraktowane w różny sposób. Bywa, że przepisy tego nie regulują, ale są kraje, takie jak Niemcy, gdzie podchodzi się do tego bardzo rygorystycznie. Na terenie Niemiec, które zdają się być dobrym przykładem dla wielu krajów Europy obowiązuje karta robocza DVGW G 607, która reguluje wymagania dotyczące elementów i funkcjonowania instalacji gazowej w oparciu o normę EN 1949.

Wzorujemy się na przepisach z Niemiec

Jeszcze do niedawna Niemcy przeprowadzali test gazowy w ramach przeglądu technicznego pojazdu (HU), ale w 2020 roku procedurę zawieszono, aby uporządkować zapisy dotyczące obowiązku przeprowadzenia testu instalacji gazowej i w czerwcu 2024 roku wciągnąć je do § 60 ST§VZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung). Od tej pory przepis odnoszący się do instalacji na gaz płynny w przyczepach kempingowych i w kamperach nakazuje właścicielom pojazdów zarejestrowanych na terytorium Niemiec poddawać instalacje gazowe przeglądom raz na dwa lata i muszą być one wykonywane przez osoby posiadające ku tremu odpowiedni certyfikat. Certyfikaty zaś wystawia Deutscher Verband Flüssiggas e.V. – DVFG, a listę firm publikuje na stronie

https://gaspruefung-wohnwagen-wohnmobile.de. Szerzej o zmianach w Niemczech pisaliśmy o tym w artykule Nowe wymogi STVZO w Niemczech.

Certyfikatfot. S-Camp

Kiedy wykonać przegląd instalacji gazowej?

Ten temat należy rozgraniczyć na dwa odrębne aspekty. Standardowo test szczelności instalacji gazowej oraz sprawność urządzeń odbiorczych w kamperze lub przyczepie kempingowej wykonuje się w odstępach 2 lat. Z drugiej strony, konieczność wykonania takiego badania jest podyktowana jakąkolwiek ingerencją w instalację. Może to być montaż urządzeń, rozbudowa instalacji lub naprawa. Zawsze po zakończeniu prac trzeba wykonać test sprawdzający.

Jak powinien wyglądać przegląd instalacji gazowej?

Czynności podczas przeglądu nie powinny być owiane żadną tajemnicą, bowiem wynikają ze wspomnianych wcześniej norm i absolutnie nie ograniczają się do testu szczelności instalacji. Co zatem wchodzi w zakres podstawowych czynności?

  • Kontrola wzrokowa instalacji i urządzeń w tym ocena prawidłowości mocowań, ewentualnych uszkodzeń czy ognisk korozji,
  • Kontrola elementów instalacji, które mają określony normą, najczęściej 10 letni termin użyteczności (reduktor gazu, węże, zbiorniki),
  • Kontrola mocowania butli gazowej oraz drożność wentylacji schowków, w których znajdują się butle z gazem (otwory wentylacyjne nie mogą być zasłonięte przez akcesoria czy bagaż). Wykluczenie elektrycznych źródeł zapłonu od instalacji elektrycznych, dla których w miejscu przechowywania butli nie ma miejsca,
  • ReklamaPrzegląd instalacji gazowej w kamperze. Konieczność czy rozsądek? 3
  • Kontrola gazowych urządzeń odbiorczych (kuchenka, lodówka, piekarnik...) w tym sprawdzenie stanu urządzeń, układów wylotu spalin i powietrza nawiewowego potrzebnego do spalania,
  • Test termopar w urządzeniach odbiorczych (czujniki temperaturowe odpowiedzialne za odcięcie dopływu gazu w razie zgaśnięcia płomienia),
  • Test szczelności całej instalacji gazowej. Wykorzystuje się do tego specjalną pompę ciśnieniową, podłączaną do specjalnego gniazda w reduktorze gazowym. Pompą zadaje się w instalacji ciśnienie próbne o wartości 150 mbar na okres 5 minut. W tym czasie należy obserwować manometr pompy. Maksymalny, dopuszczalny ubytek ciśnienia próbnego w tym czasie wynosi 10 mbar.

Przegląd gazowy

Reasumując – profesjonalnie wykonany przegląd instalacji gazowej trwa około godziny i jak widać, nie ogranicza się wyłącznie do ostatniej pozycji, z czym niestety często można się spotkać. Serwisant musi mieć dostęp do wszystkich urządzeń, aby móc je skontrolować, dlatego przed udostępnieniem pojazdu do testu warto go przygotować i np. wypakować bagaże, które mogą utrudniać dostęp do instalacji czy urządzeń.

Jeśli wszystkie urządzenia pracują bez zarzutu, instalacja jest sprawna, szczelna i nic nie budzi wątpliwości, serwis wykonujący usługę zgodnie z normami wydaje żółtą książeczkę w formacie A5, która jest potocznie nazywana książką testową. Jeśli użytkownik posiada już taki zeszyt, pozytywny wynik testu jest w niej potwierdzany odpowiednią pieczątką z numerem osoby uprawnionej i podpisem, a pojazd zostaje w widocznym miejscu oznaczony specjalną naklejką. Zwykle naklejki umieszcza się obok tylnej tablicy rejestracyjnej. Rok kolejnego przeglądu powinien znajdować się w środku naklejki, a wskazanie miesiąca obrazuje się przez ułożenie naklejki tak, aby odpowiednia cyfra była na górze (godzina 12).

Naklejka przeglądu gazowegofot. S-Camp

Jeśli instalacja gazowa jest wyposażona w odpowiednie urządzenia, można korzystać z niej nawet w trakcie jazdy. O tym, jakie warunki należy spełnić, aby bezpiecznie poruszać się po drogach z pracującymi urządzeniami gazowymi na pokładzie pisaliśmy w artykule Czy trzeba zakręcać butlę gazową przed jazdą?

Na koniec warto dodać, że w Polsce nie zawsze pozytywny wynik przeglądu zostanie potwierdzony wydaniem żółtej książeczki lub wpisem do niej. Nie wszystkie serwisy posiadają do tego kompetencje, które zdobywa się podczas odpłatnego szkolenia i egzaminu w Niemczech. Nawet naklejki zdają się być na naszym rynku przeróżne. U nas nie jest to obligatoryjne. Mimo tego, nic nie stoi na przeszkodzie i do czego zachęcam, aby w wybranym i oferującym takie usługi warsztacie wykonać pełny przegląd instalacji gazowej w kamperze lub przyczepie kempingowej. Bezpieczeństwo jest najważniejsze.


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News