Czy mogę do jazdy zostawić otwarty zawór podłączonej do instalacji gazowej w kamperze lub przyczepie butli z gazem? Palec do budki kto ruszająć kamperem lub zestawem nie postwił sobie tego pytania... Zapewne takich będzie niewielu.
Czy na pewno zamknęłam / zamknąłem butlę z gazem lub zbiornik gazu przed podróżą, czy też instalacja gazowa jest nadal otwarta? Czy może być ona otwarta nawet bez przerwy?
Czy należy zamykać butlę gazową przed jazdą?
Użytkownicy kamperów muszą zasadniczo zamykać butlę gazową, zbiornik gazu lub zawór butli gazowej do jazdy. Jeśli kierowca tego nie zrobi, może to mieć nieprzyjemne konsekwencje, na przykład w razie wypadku. Przewody rurowe mogą pęknąć lub ulec poważnemu uszkodzeniu, a niespalony ciekły gaz może wydostać się na zewnątrz. Dlatego do obowiązków należy zawsze całkowicie zamknąć zawór butli gazowej lub zbiornika przed rozpoczęciem jazdy kamperem lub przyczepą kempingową. Najlepiej jest najpierw zamknąć zawór, a następnie ponownie na krótko „uruchomić” urządzenie odbiorcze, aby odciążyć reduktor ciśnienia i przewody rurowe - tj. umożliwić ulotnienie się uwięzionego gazu.
Utrudnienia zaczynają się gdy na pokładzie mamy zainstalowaną na przykład lodówkę, a w niej zapasy jedzenia na najbliższe dni. Rozwiązaniem jak zwykle jest technologia i modyfikacje - usprawnienia podstawowej instalacji gazowej. Jeżeli instalacja LPG pojazdu kempingowego została doposażona, lub jest wyposazona fabrycznie w zabzpieczenie przed pęknięciem węża (SBS), wtedy instalacja może być otwarta podczas jazdy.
Crash-Sensor (CSW) – czujnik zderzenia
Czujnik zderzenia z wahadłem, firmy GOK, zapewnia ochronę nawet w „najgorszej sytuacji”. W razie wypadku kampera lub zestawu z przyczepą kempingową czujnik zderzenia uruchamia się i odcina dopływ gazu. Zapobiega to wydostawaniu się z instalacji niespalonego gazu płynnego. Czujnik zderzenia jest integralną częścią systemów regulacji ciśnienia gazu GOK Caramatic DriveOne (dla systemów jednobutlowych) lub GOK Caramatic DriveTwo (dla systemów dwubutlowych).
Niezbędne do zasilania gazem kampera lub przyczepy kempingowej podczas podróży:
GOK Caramatic DriveOne (po lewej) lub GOK Caramatic DriveTwo (po prawej) – każdy z czujnikiem zderzenia (CSW).
Urzadzenie zabezpieczające przed pęknięciem węża (SBS)
Urządzenie zabezpieczające przed pęknięciem węża znajduje się między butlą gazową, a reduktorem ciśnienia gazu lub filtrem gazu (jeśli takowy jest zamontowany). W przypadku pęknięcia węża lub dużego wycieku, zabezpieczenie przed pęknięciem węża opracowane przez firmę GOK blokuje przepływ gazu. Oznacza to, że jeśli w pojeździe zamontowany jest układ zasilania gazem płynnym, na przykład w modelu GOK Caramatic DriveTwo ze zintegrowanym czujnikiem zderzenia (CSW) i zabezpieczeniem przed pęknięciem węża (SBS), ogrzewanie gazowe można uruchomić także podczas jazdy. Jednocześnie oznacza to też, że w takim przypadku nigdy nie musisz zadawać sobie pytania, czyzamknąłeś butlę gazową lub zbiornik przed rozpoczęciem podróży. Jeśli masz czujnik zderzenia (CSW) i zabezpieczenie przed pęknięciem węża (SBS), możesz pozostawić zbiorniki gazu otwarte na stałe i cieszyć się podwójnym komfortem.
Jeśli masz na pokładzie wyżej wymienione urządzenia zabezpieczające opracowane przez GOK, możesz korzystać z ogrzewania gazowego podczas podróży lub nie martwić się czy zakręciłeś butlę z gazem!
Przepisy i Regulacje
Dla tych, którzy są szczególnie zainteresowani omawianą problematyką, chcieliśmy rzucić trochę światła na elementy formalne wynikające z norm, regulacji i przepisów. Wielu producentów i użytkowników orientuje się w niemieckim Kodeksie postępowania DVGW G 607, który reguluje działanie i konserwację instalacji gazowych na poziomie krajowym. Ten dokument odnosi się do normy DIN EN 1949 (europejska norma dotycząca instalacji gazowych w pojazdach rekreacyjnych), która między innymi określa stosowne wymagania, właśnie w zakresie możliwości korzystania podczas podróży z urządzeń zasilanych gazem płynnym. Zapisu o których mowa stanowią, że te same urządzenia zabezpieczające (czujnik zderzenia i zabezpieczenie przed pęknięciem węża) są wymagane do obsługi instalacji gazowej podczas jazdy. Zarówno niemiecka karta robocza G 607, jak i norma DIN EN 1949 wyraźnie stwierdzają, że zawór butli gazowej lub zbiornika gazu musi być zamknięty podczas jazdy, chyba że czujnik zderzenia i urządzenie zabezpieczające przed pęknięciem węża są częścią instalacji gazowej.