Marzeniem każdego mieszkańca wspólnoty jest, aby podróżowanie między państwami nie było pewnego rodzaju testem wiedzy z przepisów. Obiecywano nam ujednolicenie zasad na wielu płaszczyznach życia, tymczasem przepisy obowiązujące w ruchu drogowym w poszczególnych krajach znacznie się różnią. Nie pozostaje nic innego, jak szukać informacji i dostosowywać się, aby nie przywieźć z urlopu zbędnych pamiątek w postaci mandatów.
Aby zobrazować wszystkie przepisy, trzeba by poświęcić kilka wydań, dlatego w bieżącym materiale skupimy się na tym, co najczęściej jest tematem kontroli służb i za co możemy zostać surowo ukarani za granicą. Kwestią odrębną i dość sporną w majestacie prawa jest sposób, w jaki nasi rodacy są po czasie informowani o wykroczeniu, np. przekroczeniu dozwolonej prędkości, ale to również temat na odrębną publikację.
Prędkość podczas jazdy zestawem po krajach Europy to clou tej publikacji. Wszystkie niezbędne dla turystów dane o dopuszczalnej prędkości zawiera tabela 1. Kwestia ta jest jedną z najważniejszych, bo o ile poruszanie się w obszarze zabudowanym zostało w Europie w miarę ujednolicone, to na drogach poza tym obszarem, ekspresówkach i autostradach jest bardzo różnie. Łatwo się zapomnieć.
Warto jedynie uzupełnić informacje o tzw. Tempo 100, czyli okrągłej naklejce z setką, którą nalepia się na tylnej ścianie przyczepy. Otóż ten charakterystyczny przepis dopuszczający poruszanie się zestawem do 100 km/h obowiązuje na terenie Niemiec. Uzyskanie takiego dopuszczenia wymaga przejścia specjalnego przeglądu, a w przypadku spełnienia warunków będzie to dotyczyło konkretnego zestawu samochód + przyczepa. Kupując używaną przyczepę, która ma taką naklejkę, warto wiedzieć, że nie upoważnia ona od razu do poruszania się w Niemczech z podwyższoną do 100 km/h prędkością, dopóki nie mamy „papieru” na ten zestaw.
Zobacz tabelę - Ograniczenie prędkości dla samochodów z przyczepą
W wielu krajach Europy nadal obowiązuje dowolność w kwestii jazdy samochodem z włączonymi światłami w ciągu dnia. Państwa, w których taki obowiązek istnieje, prezentują to na przejściu granicznym odpowiednimi tablicami i piktogramami, więc nie powinniśmy ich przegapić. Przy wjeździe do Polski jest to niebieska tablica z takim właśnie piktogramem i opisem o obowiązku całodobowym. Samochody wyprodukowane po 2011 r. mają fabrycznie zainstalowane światła do jazdy dziennej, co znacznie ułatwia sprawę, niemniej kierujący starszymi samochodami muszą pilnować, aby używać świateł mijania tam, gdzie wymagają tego przepisy. Bywa, że jest to zależne od pory roku. Trochę to skomplikowane i łatwo wpaść w sidła, zatem nie warto kombinować i pozostać przy krajowym przyzwyczajeniu, świecąc przez całą dobę, co z pewnością nikomu nie zaszkodzi. W Niemczech, Niderlandach, Francji czy Austrii decyzję o włączeniu świateł w ciągu dnia pozostawiono kierującym. Za to, wzorem Polski, oświetlenie jest obowiązkowe w krajach skandynawskich. Z kolei Włosi nakazują to tylko poza obszarem zabudowanym, a w Chorwacji od końca października do końca marca. W wielu krajach nie jest to jasno uregulowane, dlatego w razie wątpliwości, jak już wspomniano, lepiej jeździć na światłach.
Obowiązek używania świateł w ciągu dnia
W 21 europejskich krajach obowiązuje limit wynoszący 0,5‰. Są jednak państwa, gdzie podchodzi się do tej sprawy bardziej rygorystycznie i nie pozwala prowadzić po spożyciu alkoholu. Na tej liście znajdziemy: Czechy, Węgry, Estonię, Słowację, Mołdawię i Rumunię. Szczególne przepisy dotyczą początkujących kierowców, np. w Niemczech kierujący, który nie ma skończonych 21 lat lub jest na dwuletnim okresie próbnym, nie może prowadzić pojazdu pod wpływem alkoholu. W Niderlandach taki sam okres próbny trwa do 7 lat.
Polska jest wśród 4 krajów w Europie, gdzie zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczalny limit alkoholu wynosi 0,2‰, co przekłada się na 0,1 mg/l w wydychanym powietrzu. Jeżeli podczas badania trzeźwości urządzenie wskaże wartości wyższe niż 0,1 mg/l, oznacza to poważne konsekwencje prawne dla kierowcy. W zależności od tego, czy będzie to tzw. zawartość po spożyciu: 0,2-0,5‰ lub w stanie nietrzeźwości, czyli powyżej 0,5‰ we krwi, grożą różne konsekwencje. W pierwszym przypadku kierowca będzie karany za wykroczenie, w drugim, niestety, już za przestępstwo.
Dopuszczalny limit zawartości alkoholu we krwi
W niektórych krajach stosowane są wyłączenia dotyczące dopuszczalnych limitów w następujących przypadkach:
Chorwacja: 0,0‰ – wiek mniej niż 25 lat;
Grecja: 0,2‰ – wiek mniej niż 23 lata;
Litwa: 0,0‰ – prawo jazdy krócej niż 2 lata;
Łotwa: 0,2‰ – prawo jazdy krócej niż 2 lata;
Niemcy: 0,0‰ – prawo jazdy krócej niż 2 lata lub wiek poniżej 21 lat;
Francja: 0,2‰ – prawo jazdy krócej niż 2 lata;
Niderlandy: 0,2‰ – prawo jazdy krócej niż 5 lat;
Portugalia: 0,2‰ – prawo jazdy krócej niż 3 lata;
Włochy: 0,0‰ – prawo jazdy krócej niż 3 lata.
Marcin Turko
Artykuł pochodzi z numeru 3 (117) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.