artykuły

oblicza-caravaninguOBLICZA CARAVANINGU
ReklamaBilbord - acsi voucher 2026
e-TOLL, zmiana DMC, punkty serwisowe dla kamperów – czyli o kolejnym posiedzeniu w Senacie

e-TOLL, zmiana DMC, punkty serwisowe dla kamperów – czyli o kolejnym posiedzeniu w Senacie

Czas czytania 7 minut

17 grudnia 2025 r. w Warszawie odbyło się trzecie posiedzenie Zespołu Parlamentarnego ds. Turystyki Caravaningowej, któremu przewodniczyła Senator RP Agnieszka Gorgoń-Komor. Podobnie jak podczas dwóch poprzednich posiedzeń, wraz z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktiry oraz Stowarzyszenia Polska Grupa Caravaningowa omawiane były najważniejsze kwestie związane z wciąż rozwijającą się turystyką karawaningową w Polsce i problemami nurtującymi zarówno producentów, sprzedawców jak i użytkowników pojazdów kempingowych.

Spis treści

e-TOLL, zmiana DMC, punkty serwisowe dla kamperów – czyli o kolejnym posiedzeniu w Senaciefot. freepik.com

Po zapoznaniu się w z wieloma relacjami, które po posiedzeniu opublikowano w Internecie pozornie można odnieść wrażenie, że nic się nie działo, nie ma żadnych konkretów, czy nie podjęto żadnych istotnych decyzji. Tak i nie. Należy brać pod uwagę fakt, że Zespół Parlamentarny ds. Turystyki Caravaningowej nie jest organem ustawodawczym, a stanowi tylko ciało doradcze, które doskonale orientuje się w branży karawaningowej i może przedstawić organom państwowym istotne potrzeby turystów oraz problemy do tzw. rozwikłania. Podczas trzeciego posiedzenia omówiono wiele tematów, które zdają się nabierać tempa, ale jak na zmiany w przepisach przystało, na wszystko potrzebny jest czas... Skrótowy opis aktualnie trwających prac publikujemy poniżej.

Pojazdem o DMC 4250 kg na prawo jazdy kategorii B

Przypomnijmy, że obecnie osoby posiadające prawo jazdy kategorii B mogą prowadzić pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Jednak nowelizacja unijnej dyrektywy przyniesie istotną zmianę – wkrótce kierowcy z tą kategorią uprawnień będą mogli prowadzić wybrane pojazdy, na przykład kampery czy pojazdy specjalistyczne, których masa nie przekracza 4,25 tony. Skorzystanie z tego udogodnienia będzie wymagało jednak spełnienia określonych wymogów. Za wdrożenie zmian w przepisach będzie odpowiedało Ministerstwo Infrastruktury, a prace nad wdrożeniem tych zmian rozpoczęły się już 5 listopada 2025 roku. Szerzej o tym zagadnieniu pisaliśmy w artykule

Kolejny ruch w stronę nowych przepisów UE: Prawo jazdy kategorii B do 4,25 tony – szansa i wyzwanie dla kierowców

Kod 9602, bo takim będzie wyróżniać się uprawnienie do jazdy pojazdem o DMC do 4250 kg na prawo jazdy kategorii B będzie można uzyskać po ukończeniu szkolenia trwającego min. 7 godzin lub po zdaniu egzaminu (finalną decyzję co do wyboru pozostawiono w gestii poszczególnym państwom członkowskim). Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa w tej kwestii proponuje wybór szkolenia, bowiem obowiązek egzaminowania w tym zakresie może okazać się przepisem martwym. To, jak wiemy, wymaga czasu, środków finansowych, czyli podobnie jak z prawem jazdy kategorii C, które wielu mogłoby z powodzeniem zrobić, jednak okazuje się to czasochłonne i po prostu kosztowne. Szkolenia będą mogły odbywać się zarówno w ośrodkach, na torze testowym lub w ruchu miejskim. O tym jeszcze nie zdecydowano. Na wdrożenie tych przepisów przewidziano czas do 26 listopada 2028 roku, jednak Ministerstwo dąży do wprowadzenia ich wcześniej. W przypadku pojawienia się nowych informacji, Ministerstwo będzie je na bieżąco przekazywać.

e-TOLL, zmiana DMC, punkty serwisowe dla kamperów – czyli o kolejnym posiedzeniu w Senaciefot. freepik.com

Zniesienie opłat e-TOLL dla pojazdów i zespołów pojazdów niezwiązanych z transportem towarów

Rozmowy w tej sprawie nadal trwają, ponieważ każde państwo członkowskie Unii Europejskiej posiada własne regulacje dotyczące tej kwestii. W związku z tym, na tym etapie nie udało się jeszcze wypracować decyzji, ale stanowisko grupy jest jasne i dąży do przekonania władz, aby odciążyć portfele turystów karawaningowych. Członkowie zespołu są w trakcie przygotowywania propozycji i podkreślają, że istnieje potrzeba dalszych konsultacji oraz wymiany doświadczeń między krajami, aby wypracować rozwiązania najbardziej korzystne dla wszystkich zainteresowanych stron. Dopiero po uwzględnieniu różnych perspektyw i analizie możliwych konsekwencji, zwłaszcza finansowych…będzie możliwe przygotowanie spójnych propozycji zmian oraz rekomendacji dla organów decyzyjnych. Jedno jest pewne, sprawa została już poruszona na szczeblu politycznym, ale nie będzie się to działo tak szybko, jak można by było się spodziewać.

Reklamae-TOLL, zmiana DMC, punkty serwisowe dla kamperów – czyli o kolejnym posiedzeniu w Senacie 4

Dopuszczalna prędkość dla kamperów na autostradach

W Polsce obecnie obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h dla kamperów, co stanowi przedmiot dyskusji i prac nad zmianą tych przepisów. Problem polega na tym, że pojazdy o podobnej masie, czyli wszelkiego rodzaju mini-busy, samochody dostawcze, nie są objęte takim ograniczeniem, co wydaje się nieracjonalne i niesprawiedliwe wobec kierowców kamperów, zwłaszcza w obliczu faktu, że kampery mają znikomy udział w ogólnej liczbie wypadków drogowych. Członkowie zespołu parlamentarnego zwrócili uwagę na konieczność ujednolicenia przepisów oraz dostosowania ich do realiów europejskich, gdzie limity prędkości dla tego typu pojazdów są często wyższe. Podkreślają, że zmiana przepisów mogłaby pozytywnie wpłynąć na komfort podróżowania.

Punkty serwisowe dla kamperów na stacjach paliw Orlen

Przygotowano wstępną koncepcję uruchomienia mobilnych punktów serwisowych już przed rozpoczęciem sezonu w 2026 roku. Punkty te będą umożliwiały pobór wody oraz opróżnienie kaset toalet w wyznaczonych miejscach na wybranych stacjach paliw. Początkowo będzie to w formie mobilnych punktów, co pozwoli sprawdzić, gdzie występuje największe zapotrzebowanie na takie udogodnienia, a co za tym idzie, móc bardziej świadomie zainwestować środki finansowe w stały punkt serwisowy. Wstępnie założono, że punkty zostaną rozlokowane w miejscach wyjazdowych z miejsc turystycznych, na obrzerzach miast i autostradach.

Klasyfikacja kempingów – zapomniane gwiazdki i nowa propozycja

Pojawił się pomysł, by wprowadzić piątą gwiazdkę w klasyfikacji kempingów, wzorem zachodnich krajów, gdzie taki system już funkcjonuje. Aktualnie w Polsce obowiązuje czterogwiazdkowa skala, jednak wielu właścicieli nie zdaje sobie sprawy, co kryje się za tymi ocenami, jakie kryteria należy spełnić i kto jest odpowiedzialny za ich przyznawanie. Istotne jest, by w jasny sposób wyodrębnić kemping spośród innych form noclegowych dostępnych na jednym terenie – na przykład domki mogą zasługiwać na pięć gwiazdek, podczas gdy kemping na cztery.

Zespół pracuje również nad poszerzeniem i ustandaryzowaniem nazewnictwa – planowane jest wprowadzenie nowych nazw, m.in. takich jak „kamperpark”, oraz ogólne uporządkowanie tego obszaru. Nad kwestią jednolitych oznaczeń i standardów już trwają prace resortowe. W ramach zespołu powstanie nieformalna grupa robocza, która zajmie się dalszymi pracami nad tymi zagadnieniami.

fot. freepik.com

Rozwój szlaków kamperowych

Dotychczas opracowano i wdrożono dwa szlaki, o czym pisaliśmy w artykule Jak będą działać polskie szlaki kamperowe?, a prace nad kolejnymi trasami są już w toku. Zespół pracujący nad trasami analizuje także opinie użytkowników, aby możliwie najlepiej dostosować przebieg tras do realnych potrzeb oraz np. dostować je do osób z niepełnosprawnościami. Efektem tych działań ma być stworzenie spójnej i atrakcyjnej oferty dla miłośników karawaningu w Polsce.

Zmiany w TDMC i DMC, czyli jak urzędnik skutecznie zaciąga hamulec…

Tą tematyką zajmie się mniejszy i stricte do tego powołany zespół, złożony głównie z osób zaangażowanych w produkcję pojazdów kempingowych. Nie od dziś wiadomo, że są w ruchu samochody kempingowe, których technicznie dopuszczalna masa całkowita (F1) wynosi np. 4 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita (F2) wynosi 3500 kg.  Problem wybrzmiewa, gdy właściciel pojazdu zdecyduje się możliwości pojazdu wykorzystać i zmienić DMC na 4000 kg. Podczas, gdy z homologacji pojazdu jasno i czytelnie wynika, że zmiana może być formalnością, w wielu okienkach wydziałów komunikacji napotkamy barierę nie do pokonania, a urzędników nie przekonują nawet zaświadczenia od producentów.

e-TOLL, zmiana DMC, punkty serwisowe dla kamperów – czyli o kolejnym posiedzeniu w Senaciefot. freepik.com

Ten i inne problemy związane z homologowaniem pojazdów kempingowych wraz z całą systematyką dopuszczalnych i maksymalnych mas pojazdów, a także kwestie związane z numerem homologacji będą zatem przedmiotem szczegółowych analiz. Ministerstwo rozważa, jak bardzo skomplikowany może okazać się cały proces wprowadzenia nowych regulacji w tych obszarach.

Podsumowując, przed branżą kempingową stoją wyzwania związane zarówno z rozwojem infrastruktury, jak i dostosowaniem przepisów do dynamicznie zmieniających się potrzeb użytkowników. Prace zespołów roboczych oraz konsultacje z przedstawicielami ministerstwa mają na celu wypracowanie rozwiązań, które miejmy nadzieję dość szybko usprawnią nam funkcjonowanie i pozwolą ograniczyć koszty przemieszczania się w celach turystycznych. Kolejne posiedzenie zespołu zostało zaplanowane na marzec 2026 roku, podczas którego omówione zostaną postępy i kolejne kroki w realizacji założonych celów.


Marcin Turko
Marcin Turko
Caravaning to jego sposób na wypoczynek już od schyłku XX wieku, a piórem z Redakcją związany od 2007 roku. Podczas odkrywania nowych miejsc z żoną i psem nie rozstaje się również z aparatem fotograficznym. Bez caravaningu nie wypoczywa. Trudny charakter, mówi o tym, co myśli i nie chce pisać na tematy, o których nie ma pojęcia.
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News