artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Wysuwana szuflada sypialna

Wysuwana szuflada sypialna

Czas czytania 5 minut

Sposób na powiększenie przestrzeni w furgonach to np. elementy konstrukcyjne w formie wykuszy, które na postoju wysuwają się poza fabryczny obrys karoserii. Takie rozwiązania typu slide-out pozwalają na postoju cieszyć się pokładem o numer większym. Na rynku debiutuje najnowsza propozycja tego typu.

Wysuwane wykusze ze ścian bocznych czy tylnych to dość nowy trend w europejskiej branży caravaningowej. Są receptą na przyciasne pokłady pojazdów kempingowych. Co innego, że tego typu wysuwane „szuflady” okupione są dość skomplikowanym, więc drogim mechanizmem. No i ta masa własna – rozwiązania typu slide-out nie bez powodu są dużo powszechniejsze w Ameryce Północnej, gdzie królują o kilka numerów większe kampery i przyczepy kempingowe.

Dekadę temu debiutował Doubleback

Czytelnicy „Polskiego Caravaningu” mogą pamiętać premierę kampervana VW T5, którego modyfikacja była dziełem Brytyjczyka Craiga McCormacka, który wpadł na pomysł wydłużanego pokładu. W dojrzałej wersji produkcyjnej wystarczy otworzyć tylną klapę i aktywować elektryczny mechanizm wysuwu, by po 45 sekundach VW T5 wydłużył się o 200 cm.

Wysuwana szuflada sypialna  1

Taka kapsuła ma masę ok. 130 kg, więc na postoju wspiera się na dwóch podporach, by bez obaw można było „szufladę” obciążać ładunkiem 600 kg. O ile bowiem w pierwotnym założeniu taki moduł skrywa sypialnię wzdłużną dla dwóch osób, to nic nie stoi na przeszkodzie, by pełnił rolę garażu na rowery czy sprzęt sportowy.

Wysuwana szuflada sypialna  2

ReklamaWysuwana szuflada sypialna  3
Cóż, pomysł chyba nie spotkał się z zainteresowaniem fanów caravaningu, skoro na taką konwersję fabrycznego egzemplarza VW T5 trzeba było wydać drugie tyle, co wartość rynkowa nowego pojazdu. Czy inaczej będzie w przypadku Forda Sprintera ze stajni StarVan GmbH? Cena kampervana Rebel 4x4 zaczyna się od około 162 000 euro. Nieco tańszy jest Cruiser – Sprinter z napędem na przednią oś to wydatek od 139 000 euro. Oba skrywają opatentowaną szufladę sypialną.

6 metrów + 120 cm na postoju

6-metrowym kampervanem można dojechać wszędzie. Wąskie centra miast i miejsca parkingowe nie są przeszkodą. Zwrotność dzięki krótkiemu rozstawowi osi również ma zalety. Ale już nie przestrzeń wewnątrz takiego kompaktowego furgonu. Dla 2 osób pokład nie gwarantuje swobody ruchu, skoro na pokładzie ma być jeszcze strefa mokra (łazienka z WC i prysznicem).

Owszem, można zdecydować się na formatki poszerzające karoserię, by w tyle zaaranżować w poprzek sypialnię, ale wtedy niweczymy pierwszorzędną zaletę szczupłego pojazdu kempingowego. I tu dochodzimy do najnowszej „szuflady”. W 2017 roku Ralf M. Uhlhorn rozpoczął przymiarki do stworzenia wysuwanej szuflady w najmniejszym furgonie Ford Sprinter. W toku prac zaangażował specjalistów z firmy BS Camperwerk-Fahrzeugbau GmbH w Bad Bramstedt. Właściciel firmy, Björn Siebert zajmuje się produkcją samochodów kempingowych od około 15 lat i w tym okresie zbudował łącznie około 700 kamperów. Obaj dżentelmeni doszli do wniosku, że na rynku jest nisza dla zwrotnych kampervanów, które na postoju będą o numer większe.

ReklamaWysuwana szuflada sypialna  4
Wysuwana szuflada sypialna (z niem. Schlafzimmerauszug) została zbudowana dzięki zaangażowaniu kolejnego partnera. Dülmer Fahrzeugbau z siedzibą w Emsbühren to znany na całym świecie producent wozów strażackich, karetek pogotowia i zabudów izotermicznych. Dziesiątki lat doświadczenia w realizacji zabudów z wielowarstwowych płyt XPS dało efekt w postaci modułu, który posiada certyfikat DIN 9001 gwarantujący szczelność tak powstałego wydłużenia fabrycznej karoserii.

Wysuwana szuflada sypialna  5

Wysuwana szuflada sypialna (z niem. Schlafzimmerauszug)

W najbardziej ekskluzywnej specyfikacji po naciśnięciu przycisku wysuwany element rozciąga się na długość 1,20 metra. Tym samym sześciometrowy Sprinter staje się okazałym kamperem z obszerną powierzchnią do spania o wymiarach 1,40 x 2,0 metra. Taka szuflada w pełni wykorzystuje wymiary wnętrza pojazdu, więc pod sypialnią jest obszerny garaż, do którego dostęp jest wygodny także z zewnątrz pojazdu.

Wysuwana szuflada sypialna  6

W zależności od przyjętej koncepcji pojazdu bazowego każdy taki StarVan Rebel czy StarVan Cruiser posiada łazienkę z prysznicem (wymiary brodzika to 70x65 cm) oraz toaletę.

Wysuwana szuflada sypialna  7

Standardowe wyposażenie obejmuje również ogrzewanie postojowe z rozprowadzeniem ciepła na tył tak powstającej sypialni.

W odróżnieniu od projektu sprzed dekady, ta akurat szuflada nie wymaga podpór. Wysuwa się na mniejszą długość, ale z wnętrza nieco większego pojazdu, więc zysk w postaci dodatkowej kubatury wydaje się być większy.

Wysuwana szuflada sypialna  8

Wysuwana szuflada sypialna  9

Wysuwana szuflada sypialna  10

Wysuwana szuflada sypialna  11

Prezentowany kamperan miał swą premierę na targach CMT w Stuttgarcie (13-21 stycznia 2024 roku). Czy znajdzie naśladowców? Firma StarVan GmbH postarała się o opatentowanie swego pomysłu. Niemiecki patent (EP 3 424 776 B1) skutecznie chroni zamysł wysuwanej szuflady sypialnej w krajach UE i jest respektowany także np. w Wielkiej Brytanii.

Fot. Materiały firm: Doubleback, StarVan GmbH


Michał Żak28.03.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News