Sposób na powiększenie przestrzeni w furgonach to np. elementy konstrukcyjne w formie wykuszy, które na postoju wysuwają się poza fabryczny obrys karoserii. Takie rozwiązania typu slide-out pozwalają na postoju cieszyć się pokładem o numer większym. Na rynku debiutuje najnowsza propozycja tego typu.
Wysuwane wykusze ze ścian bocznych czy tylnych to dość nowy trend w europejskiej branży caravaningowej. Są receptą na przyciasne pokłady pojazdów kempingowych. Co innego, że tego typu wysuwane „szuflady” okupione są dość skomplikowanym, więc drogim mechanizmem. No i ta masa własna – rozwiązania typu slide-out nie bez powodu są dużo powszechniejsze w Ameryce Północnej, gdzie królują o kilka numerów większe kampery i przyczepy kempingowe.
Dekadę temu debiutował Doubleback
Czytelnicy „Polskiego Caravaningu” mogą pamiętać premierę kampervana VW T5, którego modyfikacja była dziełem Brytyjczyka Craiga McCormacka, który wpadł na pomysł wydłużanego pokładu. W dojrzałej wersji produkcyjnej wystarczy otworzyć tylną klapę i aktywować elektryczny mechanizm wysuwu, by po 45 sekundach VW T5 wydłużył się o 200 cm.
Taka kapsuła ma masę ok. 130 kg, więc na postoju wspiera się na dwóch podporach, by bez obaw można było „szufladę” obciążać ładunkiem 600 kg. O ile bowiem w pierwotnym założeniu taki moduł skrywa sypialnię wzdłużną dla dwóch osób, to nic nie stoi na przeszkodzie, by pełnił rolę garażu na rowery czy sprzęt sportowy.
Cóż, pomysł chyba nie spotkał się z zainteresowaniem fanów caravaningu, skoro na taką konwersję fabrycznego egzemplarza VW T5 trzeba było wydać drugie tyle, co wartość rynkowa nowego pojazdu. Czy inaczej będzie w przypadku Forda Sprintera ze stajni StarVan GmbH? Cena kampervana Rebel 4x4 zaczyna się od około 162 000 euro. Nieco tańszy jest Cruiser – Sprinter z napędem na przednią oś to wydatek od 139 000 euro. Oba skrywają opatentowaną szufladę sypialną.6 metrów + 120 cm na postoju
6-metrowym kampervanem można dojechać wszędzie. Wąskie centra miast i miejsca parkingowe nie są przeszkodą. Zwrotność dzięki krótkiemu rozstawowi osi również ma zalety. Ale już nie przestrzeń wewnątrz takiego kompaktowego furgonu. Dla 2 osób pokład nie gwarantuje swobody ruchu, skoro na pokładzie ma być jeszcze strefa mokra (łazienka z WC i prysznicem).
Owszem, można zdecydować się na formatki poszerzające karoserię, by w tyle zaaranżować w poprzek sypialnię, ale wtedy niweczymy pierwszorzędną zaletę szczupłego pojazdu kempingowego. I tu dochodzimy do najnowszej „szuflady”. W 2017 roku Ralf M. Uhlhorn rozpoczął przymiarki do stworzenia wysuwanej szuflady w najmniejszym furgonie Ford Sprinter. W toku prac zaangażował specjalistów z firmy BS Camperwerk-Fahrzeugbau GmbH w Bad Bramstedt. Właściciel firmy, Björn Siebert zajmuje się produkcją samochodów kempingowych od około 15 lat i w tym okresie zbudował łącznie około 700 kamperów. Obaj dżentelmeni doszli do wniosku, że na rynku jest nisza dla zwrotnych kampervanów, które na postoju będą o numer większe.
Wysuwana szuflada sypialna (z niem. Schlafzimmerauszug) została zbudowana dzięki zaangażowaniu kolejnego partnera. Dülmer Fahrzeugbau z siedzibą w Emsbühren to znany na całym świecie producent wozów strażackich, karetek pogotowia i zabudów izotermicznych. Dziesiątki lat doświadczenia w realizacji zabudów z wielowarstwowych płyt XPS dało efekt w postaci modułu, który posiada certyfikat DIN 9001 gwarantujący szczelność tak powstałego wydłużenia fabrycznej karoserii.Wysuwana szuflada sypialna (z niem. Schlafzimmerauszug)
W najbardziej ekskluzywnej specyfikacji po naciśnięciu przycisku wysuwany element rozciąga się na długość 1,20 metra. Tym samym sześciometrowy Sprinter staje się okazałym kamperem z obszerną powierzchnią do spania o wymiarach 1,40 x 2,0 metra. Taka szuflada w pełni wykorzystuje wymiary wnętrza pojazdu, więc pod sypialnią jest obszerny garaż, do którego dostęp jest wygodny także z zewnątrz pojazdu.
W zależności od przyjętej koncepcji pojazdu bazowego każdy taki StarVan Rebel czy StarVan Cruiser posiada łazienkę z prysznicem (wymiary brodzika to 70x65 cm) oraz toaletę.
Standardowe wyposażenie obejmuje również ogrzewanie postojowe z rozprowadzeniem ciepła na tył tak powstającej sypialni.
W odróżnieniu od projektu sprzed dekady, ta akurat szuflada nie wymaga podpór. Wysuwa się na mniejszą długość, ale z wnętrza nieco większego pojazdu, więc zysk w postaci dodatkowej kubatury wydaje się być większy.
Prezentowany kamperan miał swą premierę na targach CMT w Stuttgarcie (13-21 stycznia 2024 roku). Czy znajdzie naśladowców? Firma StarVan GmbH postarała się o opatentowanie swego pomysłu. Niemiecki patent (EP 3 424 776 B1) skutecznie chroni zamysł wysuwanej szuflady sypialnej w krajach UE i jest respektowany także np. w Wielkiej Brytanii.
Fot. Materiały firm: Doubleback, StarVan GmbH