artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - ACSI sierpień 2024

Nastroje w stolicy caravaningu

Czas czytania 9 minut
Nastroje w stolicy caravaningu

Analiza niemieckiego rynku turystyki samochodowej jest od dawna najpewniejszym barometrem nastrojów i spodziewanej dynamiki w pozostałych krajach UE. Również w Düsseldorfie rokrocznie obchodzimy największe święto caravaningu. Branża kokietuje mocno sportowców i wśród fanów najbardziej aktywnych form spędzania czasu spodziewa się nowych klientów podczas Caravan Salon 2013.

W Niemczech też jest siedziba najpoważniejszej reprezentacji przedsiębiorców lobbujących na rzecz ułatwień dla miłośników caravaningu. Caravaning Industry Association eV, czyli Stowarzyszenie Przemysłu Caravaningowego reprezentuje co prawda interesy niemieckiej branży, ale jej członkami są także europejscy producenci przyczep i kamperów. CIVD to także licznie reprezentowani dostawcy wyposażenia turystycznego, usług turystycznych, wiele instytucji i organizacji. Ponadto CIVD jest wiodącym sponsorem największych na świecie targów caravaningowych – Caravan Salon, a tym samym stanowi ważne źródło informacji o rynku w Europie. Niemiecka organizacja CIVD opublikowała najświeższe informacje nt. zakupów nowych przyczep i kamperów. Nadspodziewanie długa zima 2012/2013 ostudziła mocno popyt na nowe modele. Największe spadki zanotowali (od stycznia do końca marca br.) producenci przyczep. Przykładowo, w marcu zarejestrowano 2,5 tys. przyczep, podczas gdy w identycznym miesiącu roku ubiegłego prawie 2,9 tys., co oznacza spadek o 12,7 proc.

Nastroje w stolicy caravaningu  1

Kompaktowe i przywodzące skojarzenia z vanami kampery – takich modeli oczekuje współczesny fan caravaningu.

ReklamaNastroje w stolicy caravaningu  2
Od kwietnia nastroje są już dużo bardziej optymistyczne. W tym miesiącu padł też swoisty rekord. Swoisty, bo od katastrofalnego 2007 r., kiedy cały świat pogrążył się w kryzysie finansowym i bankowym, branża caravaningowa  - słusznie zresztą - przyrównuje wszystkie kolejne informacje rynkowe do niemającego w historii gospodarki światowej dołka. Dopiero w 2010 r. wyhamowała się tendencja spadkowa w branży i każdy kolejny rok zapisywał się jako lepszy od poprzedniego.
Nastroje w stolicy caravaningu  3

Duże, wysokie modele mają stałe grono odbiorców, ale rynek oczekuje teraz szybkich i ekonomicznych kamperów.

W kwietniu 2013 r. padł kolejny rekord sprzedaży nowych kamperów. Aż 4315 nowych kamperów zarejestrowano w Niemczech, co stanowi wzrost o 20,6 proc. w porównaniu do miesiąca roku ubiegłego. Lekki (+1,4 proc.) wzrost odnotowano też wśród nowo zarejestrowanych przyczep. Równie optymistyczne wyniki śle organizacja ADAC, monitorująca rynek wynajmu sprzętu turystycznego. Po raz pierwszy od tragicznego w skutkach roku 2007 r. zainteresowanie wynajmem wraca do poziomu sprzed „epoki lodowcowej”.

Caravaning – najlepszy sektor Automotive
Zainteresowanie turystyką samochodową okazuje się w Niemczech dużo większe niż tendencje na rynku motoryzacyjnym. W porównaniu ze wzrostem sprzedaży kamperów, rejestracja samochodów osobowych spadła tu dramatycznie. Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) poinformował w maju br., że spadek w porównaniu do identycznego miesiąca roku ubiegłego wynosi aż 9,9 proc. Niemcy coraz mniej kupują nowych samochodów osobowych i tylko na podstawie pierwszych pięciu miesięcy tego roku (-8,8 proc.) można podejrzewać, że tendencja ta utrzyma się na niepokojąco niskim poziomie. Niepokój ten w ogóle nie dotyczy producentów pojazdów turystycznych. W identycznym okresie zarejestrowano bowiem aż 14 479 samochodów kempingowych (+3,2 proc.), co okazuje się najlepszym wynikiem w historii caravaningu w Niemczech, czyli od 1962 r., kiedy to powstała organizacja CIVD i kiedy rozpoczęto skrupulatne badania rynkowe.
Nastroje w stolicy caravaningu  4
ReklamaNastroje w stolicy caravaningu  5

Już rok temu w segmencie w pełni zintegrowanych kamperów powodzeniem cieszyły się wyraźnie węższe zabudowy.

Po raz kolejny spada jednak zainteresowanie przyczepami kempingowymi. W porównywalnym do zeszłego roku okresie (pięć pierwszych miesięcy 2013 r.) zarejestrowano 9165 przyczep (-6,5 proc.). KBA zapowiada jednak, że do końca roku sytuacja ulegnie poprawie. Specjaliści są pewni, że uda się sprzedać o 1,8 proc. więcej nowych modeli niż rok temu. Czy tak faktycznie będzie? Wiele pewnie będzie zależało od zainteresowania nowych fanów caravaningu, bo też wiele więcej młodych par decyduje się na zakup przyczepy, gdy tylko powiększa się im rodzina. Zainteresowanie kamperem pojawia się z chwilą, gdy wakacje z dziećmi nie są już żelaznym punktem programu wakacyjnego wyjazdu.
Nastroje w stolicy caravaningu  6

Potężny silnik, centrum multimedialne we wnętrzu i rasowy charakter; grupą docelową są aktywni fani sportów.

- Pozytywny rozwój rynku potwierdza, że caravaning to bardzo popularna forma podróżowania i zyskuje coraz większą rzeszę fanów. Ostrożnie jednak analizowałbym optymistyczne doniesienia branżowe mijającego półrocza w Niemczech. Klimat gospodarczy w Europie jest raczej chłodny i trudno przepowiadać lepsze wyniki sprzedaży producentom pojazdów turystycznych – zapowiada Hans-Karl Sternberg, CEO Caravaning Industry Association eV (CIVD).

Niemcy tak (dobrze) mają
W Niemczech, dzięki staraniom CIVD udało się też wynegocjować bardzo wygodną formę szkoleń dla miłośników przyczep kempingowych w związku z wprowadzanym (od 2013 r.) unijnym prawem jazdy kat. B (zagadnienie to podnosiliśmy w artykule pt. Powalczymy o „B”?, nr 46 „PC”). Od niedawna ruszyły w Niemczech pierwsze szkolenia praktyczne (ani egzamin, ani badania lekarskie nie są wymagane) dla chcących poruszać się zestawem (samochód + przyczepa) o DMC 4,25 tony.
– Na jednodniowy kurs zapisali się pierwsi chętni. Oceniamy, że uproszczone procedury sprawią, że aż 90 procent wszystkich przyczep oferowanych na rynku uda się łączyć w zestaw o DMC 4,25 tony, co najbardziej ucieszy młode rodziny z dziećmi i na pewno przysporzy nowych fanów producentom przyczep – przewiduje Hans-Karl Sternberg, dyrektor zarządzający Caravaning Industry Association, CIVD.

Jaki kamper?
Pytanie to wydaje się najbardziej zasadne, skoro w całej UE przybywa stref zielonych – ograniczających wstęp do centrów miast dla najnowocześniejszych pojazdów silnikowych. Od 1 stycznia 2013 r. już 40 miast w samych tylko Niemczech stosuje restrykcyjną politykę dla poruszających się pojazdami bez filtrów cząstek stałych. Montaż filtra – temat prezentowany na łamach „PC”, choć w wielu przypadkach jest możliwy, wiąże się z dużym wydatkiem (1000-4000 euro). Czy opłaca się modernizować napęd wiekowego kampera, czy lepiej zainwestować w nowszy model? To pytanie zada sobie pewnie wielu odwiedzających Caravan Salon 2013 (31.08-8.09, Düsseldorf), bo, jak ocenia CIVD, od niedawna dla 10 tys. posiadaczy starszych kamperów podróż po niemieckich miastach stała się po prostu niemożliwa.
Nastroje w stolicy caravaningu  7

Rozkładane przyczepy – tego typu rozwiązania nagrodzono rok temu. Widać popyt na taki lekki i tani sprzęt nie maleje.

Jak co roku, zamknięte pokazy najnowszych modeli (rocznik 2014) odbywają się podczas zamkniętych spotkań na przełomie czerwca i lipca. Pierwsi zobaczą je oczywiście dilerzy marek. Jak nam udało się dowiedzieć, 14-15 czerwca odbyła się przedpremierowa demonstracja w siedzibie Hobby, tydzień później dilerzy z całej Europy spotkali się u Bürstnera. Adria zaprasza swych przedstawicieli 4 lipca. O przeciekach nie było więc mowy w chwili pisania tego tekstu (poza paroma wyjątkami – o czym niżej).
Nastroje w stolicy caravaningu  8

Kamień we wnętrzu przydaje niewątpliwie prestiżu, a tego typu aplikacje stanowią przykład współpracy specjalistów wielu branż.

Ekstremalny kamper
Czy branża podąży za ciekawą woltą ubiegłego roku, kiedy zadebiutowały wyjątkowo kompaktowe modele kamperów wzorowanych na pojazdach typu van? Uchylna klapa tylna w bardzo opływowej i wyraźnie szczuplejszej zabudowie mieszkalnej, która kończy się niemal za tylnymi kołami – największa rzesza fanów oczekuje lekkich i szybkich pojazdów. Już rok temu wielu producentów sprzętu wielkie nadzieje pokładało w popularyzacji modeli pośród zawodników sportowych i uczestników imprez masowych. Chwalono się więc wsparciem udzielanym czołówce kolarskiej, narciarzom i snowboardzistom. Niektórzy idą jeszcze dalej, a grupę docelową upatrują wśród fanów sportów ekstremalnych. Przykładowo, trzy kampery Adria Matrix stały się bazą dla teamu Red Bull KTM podczas tegorocznego Rajdu Dakar. Słoweński producent już podczas Caravan Salon 2012 prezentował usportowione kampery w stylu hi-tec, a teraz organizator Caravan Salon 2013 zapowiada premierę strefy w stylu off-road. Mają pojawić się dzielne wehikuły, adrenalina udzielić wszystkim, bo z pozycji fotela pasażera w strefie testów.
Nastroje w stolicy caravaningu  9

Największe przyczepy staną się dostępne dla większej grupy kierowców za sprawą ułatwień w zdobyciu uprawnień do ich holowania.

Indywidualność
Jak różny może być klient i jak wiele oczekiwań przyjdzie spełniać producentowi kampera, wie dobrze słoweński producent. Adria na pewno pokaże odświeżony model Coral. Powstanie na jednej platformie, ale do wyboru będzie sześć aranżacji wnętrza, trzy poziomy wykończenia, i chyba najważniejsze – aż 70 indywidualnych opcji/dodatków. Topowa wersja (Coral Supreme) zyska ogrzewanie centralne Alde. Na pewno ciekawie będzie sprawdzić wysiłki specjalistów z branży IT. Coral ma bowiem skrywać we wnętrzu multimedialne centrum zarządzania rozlicznymi i modnymi dziś odbiornikami elektronicznymi, oczywiście włącznie z tabletem. Czy podobne nowinki z dziedziny telematyki szykuje konkurencja i czy kamper będzie odtąd „w sieci”, a sieć internetowa dostępna na pokładzie kampera? Zobaczymy już wkrótce. Gusta bardzo majętnych klientów kształtują zgoła odmienne oczekiwania, ale i oni oczekują pewnie, że „dom na kołach” będzie nie tylko słynął z komfortowych siedzisk, wygodnej łazienki, czy kuchni.

Kamień we wnętrzu
Apartament na bazie większych i cięższych kamperów (ponad 3,5 tony DMC) równie dobrze przecież może pełnić rolę miejsca spotkań biznesowych. W najbardziej luksusowych kamperach ze stajni Hymer, Variomobil czy Volkner Mobil przyjdzie nam pewnie zobaczyć... kamień naturalny. Dokładnie tak! Granity, marmury – tego typu aplikacje dzięki kooperacji branży kamieniarskiej (m.in. firmy GRAMA BLEND GmbH) z dostawcami ultralekkich, bo o strukturze plastra miodu aluminiowych materiałów udaje się już dziś produkować z myślą nie tylko o stołach, czy kuchennych blatach. Kamienne fronty szafek kuchennych czy meblowych mogą przydawać prestiżu wnętrza kampera dzięki niespotykanie dotąd umiarkowanej wadze (13 kg/m2) i możliwości polerowania 4-milimetrowej grubości kamienia produkowanego w pokaźnych formatkach: 2,5x1,2 metra! Oczywiście, tego typu propozycje zarezerwowano dla wąskiego grona odbiorców. W końcu metr kwadratowy takiego kamienia kosztuje na rynku – uwaga – 300 euro! Dla najszerszego kręgu fanów caravaningu dużo ciekawsze będą zgoła inne propozycje i nowości.

- Uniwersalne, kompaktowe, aerodynamiczne i bezpieczne – to najpoważniejsze wyzwania dla producentów i najczęstsze oczekiwania konsumentów – zauważa Alexander Kempe, szef działu prasowego Messe Düsseldorf GmbH. – Coraz większego znaczenia nabiera jednostka napędowa kampera. Niskie zużycie paliwa w połączeniu z lekką masą własną staje się poważnym wyznacznikiem zakupów. Indywidualizacja to oczywiście nadal aktualny trend w aranżacji wnętrza. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, bo przecież niemała grupa wystawców nastawia się na przybycie zupełnie świeżych osób w temacie caravaningu. I dla tych powstają niewielkie, nawet dwuosobowe przyczepy kempingowe, czy kompaktowe vany.
Największa liczba pawilonów będzie miejscem prezentacji wyłącznie dla wystawców przyczep i kamperów (pawilony: 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17). Pojazdów turystycznych ma być aż 1800! Namioty i akcesoria znajdziemy w pawilonie nr 15. Dostawców wyposażenia i urządzeń w pawilonie nr 13. W sumie 570 wystawców czeka na nas już wkrótce!

Tekst i zdj.: Rafał Dobrowolski


30.07.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News