nasze-rozmowyNASZE ROZMOWY
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

PFCC - prestiż i światowy poziom

Rozmowa z Michałem Szeftelem, prezesem Polskiej Federacji Campingu i Caravaningu, w której działa od ponad trzydziestu lat. Zaczynał pracę jako stażysta, od razu po studiach (hydrologia). Trzy lata temu został wybrany na stanowisko prezesa PFCC. Zna wszystkie kempingi w Polsce (!). W ciągu roku osobiście odwiedza kilkadziesiąt z nich. Członek jury konkursu „Mister Camping”.

PFCC - prestiż i światowy poziom 1

Michał Szeftel

Panie Prezesie, jak Pan przyjął powstanie ,,Polskiego Caravaningu”?
Bardzo cieszę się, że powstał dwumiesięcznik ,,Polski Caravaning”, który jest na polskim rynku bardzo potrzebny. Turystyka caravaningowa rozwija się szybko i aktywnie. Ważne jest też, by pismo oddawało stan faktyczny i było wiarygodne. A w pierwszym numerze ukazał się artykuł i wywiad, które taką postawę podważają.

O które teksty chodzi?
Myślę o artykule będącym przedrukiem z wydawnictwa ,,30 lat caravaningu w Polskim Związku Motorowym (1973-2003)”. Wykorzystano w nim m.in. bez naszej zgody, bezprawnie znak ,,60. FICC Rally”, do którego Polski Związek Motorowy nie ma prawa. Oprócz tego, zamieszczono w tym artykule szereg całkowicie nieprawdziwych informacji, godzących w dobre imię Polskiej Federacji Campingu i Caravaningu. Organizatorem ,,60. FICC Rally” w Łebie była wyłącznie Federacja, o której autor w ogóle nie wspomina. Oczywiście, pomagały nam w zlocie różne osoby, w tym również członkowie PZM, ale tam, gdzie nam pomagali, mieliśmy tylko problemy. Zresztą tacy ludzie, jak np. pan Mierkowski pomagali nam jako osoby prywatne, a nie jako PZM. My ich do tej współpracy nie zapraszaliśmy, sami się zgłaszali i za pracę otrzymywali wynagrodzenie. Nie była więc to działalność społeczna na zlocie. Drugim tekstem jest wywiad

ReklamaPFCC - prestiż i światowy poziom 2
z panem Mierkowskim, zawierający nieprawdziwe informacje i wprowadzający Czytelników w błąd. Chciałbym, żeby nasz sprzeciw wobec takich praktyk został wyraźnie wyartykułowany na łamach „Polskiego Caravaningu”. Bardzo proszę napisać, że przedstawione dane oparte na materiałach PZM, zdaniem Polskiej Federacji Campingu i Caravaningu są nieprawdziwe. M.in. podanie wśród osób nagrodzonych przez FICC podczas zlotu w Łebie naszych wieloletnich członków jako członków PZM, choć FICC udekorowała 12 członków PFCC i tylko 3 PZM, jest jednym z przykładów tych nieprawdziwych informacji. Tego typu działanie ma na celu świadome poróżnienie turystów caravaningowych i szkodzi interesom caravaningu w Polsce. To moje zdanie na ten temat, który możemy na tym zakończyć.

Proszę w takim razie opowiedzieć o początkach Polskiej Federacji Campingu i caravaningu.
Polska Federacja Campingu i Caravaningu powstała 28 czerwca 1964 roku. Wtedy zaczęła się gwałtownie rozwijać baza kempingowa w Polsce. Trzeba było więc stworzyć organizację, która zrzeszałaby całą bazę. A wokół niej zaczął rozwijać się ruch caravaningowy. Skupialiśmy zarówno bazę kempingową, jak i ludzi. W 1965 roku przystąpiliśmy do Międzynarodowej Federacji Campingu i Caravaningu, jako jedna z pierwszych organizacji kempingowych państw socjalistycznych. Dzięki naszemu pośrednictwu, Polacy mogli uczestniczyć w międzynarodowych zlotach caravaningowych poza granicami Polski. Po zmianie prawodawstwa, PFCC mogła zrzeszać tylko kluby caravaningowe – podobnie jak w PZM, w którym caravaning zaczął się stosunkowo późno. W PFCC od początku istniała Komisja Caravaningowa.

Jak dalej rozwijała się Federacja?
Aktualnie zrzeszamy 206 kempingów na ogólną liczbę 220 kempingów w Polsce, czyli 97 procent całej bazy kempingowej. Jeżeli chodzi o tę bazę, to nie mamy konkurencji, jak np. w hotelarstwie, gdzie istnieją trzy czy cztery organizacje zrzeszające pewną grupę hoteli. Zrzeszamy także turystów uprawiających caravaning i nie ma znaczenia, skąd ktoś do nas przychodzi. Bardzo często dochodzi więc do sytuacji, że naszymi członkami są też członkowie PZM, który zrzesza przecież kluby, a nie osoby. Naszym członkiem może więc zostać prawie każdy, kto interesuje się turystyką kempingową i kempingiem, zostanie zaakceptowany przez zarząd i kto płaci niewielkie składki. Przez krótki czas zrzeszaliśmy kluby a nie osoby fizyczne, ale uznaliśmy, że nie ma sensu powielać struktury PZM. Drugim powodem było ogromne zainteresowanie turystów indywidualnych, często z małych miejscowości, w których nie było żadnego klubu.

Takie osoby kontaktowały się z PFCC?
Tak, pisali do nas, dzwonili. A my nie mogliśmy wtedy takiej osoby zapisać, bo musiał to być klub. Dlatego zmieniliśmy zasady: teraz skupiamy osoby fizyczne oraz właścicieli kempingów. Działamy więc na dwóch płaszczyznach. Członkom indywidualnym oferujemy tzw. rodzinne zloty turystyki kempingowej w atrakcyjnych miejscowościach Polski. W 2005 roku takie zloty odbyły się w Łebie, Chłapowie, Ustrzykach Górnych, Zakopanem i Sławnie. Organizujemy cały plan pobytu, wraz z programem turystyczno-krajoznawczym, muzycznym, atrakcjami, zawodami, konkurencjami itd. A wszystko to za niższą cenę, niż gdyby przyjechać na kemping indywidualnie. Nie dziwi więc ogromne zainteresowanie naszą ofertą. Na zloty przyjeżdżają też turyści z zagranicy. Rodzinne zloty turystyki organizujemy w szczycie sezonu, w lipcu i sierpniu.

PFCC - prestiż i światowy poziom 4

Czy kempingi i kluby jako takie także mogą być członkami PFCC?
Prawie wszystkie kempingi w Polsce są naszymi członkami, zaś niektóre kluby są członkami wspierającymi, bo na to nie zezwala ustawa o stowarzyszeniach. Ale wspieramy całą bazę kempingową poprzez wydawnictwa i mapy oraz różne kluby, którym dofinansowujemy m.in. zloty i np. nagrody dla uczestników zlotów. Takie działania miały miejsce podczas zlotu w Borkach, w Ustroniu, w Tarnowskich Górach. PFCC posiada Komisję Caravaningu, w której wymieniamy doświadczenia i korzystamy z doświadczenia naszych członków przy organizacji zlotów międzynarodowych.

A jak wygląda współpraca z kempingami?
Co roku dokonujemy przeglądu kempingów, który potrzebny jest do aktualizacji bazy kempingowej w Polsce. Dokonujemy też oceny każdego kempingu – nasi wizytatorzy wypełniają ankiety. Na tej podstawie co roku publikujemy kompleksowe opracowanie bazy kempingowej w naszym kraju. Współpracujemy w tych działaniach z Departamentem Turystyki Ministerstwa Gospodarki. Pełen bank informacji dostępny jest także na naszych stronach internetowych, w kilku językach. Posiadamy bardzo szczegółowe dane o każdym kempingu, które wykorzystujemy do ich promocji w kraju i za granicą (zloty, targi). Wydajemy też szereg publikacji, jak np. ,,Mapa kempingowa Polski”, ,,Kempingi rekomendowane”. Działamy więc na rzecz informacji i promocji. Już 79 % krajowych turystów nocuje na kempingach w przyczepach i kamperach! Zagranicznych 97 procent. Dlatego kempingi dostosowują się do potrzeb turystów caravaningowych.

Co roku odbywa się też organizowany przez PFCC konkurs.
Konkurs nosi nazwę „Mister Camping”, w którym wyróżniane są najlepsze kempingi. Po wyróżnieniu uzyskują od nas dodatkową promocję. Pierwsza edycja konkursu miała miejsce w 1965 roku, więc wyróżnienia przyznajemy już od czterdziestu lat.

Co roku odbywa się też międzynarodowy zlot. W tym roku odbędzie się w naszym kraju.
W tym roku odbędzie się 72. Światowy Zlot Campingu i Caravaningu. Zlot odbędzie się w Polsce, we Wrocławiu, na terenie stadionu olimpijskiego AWF, w dniach 28 lipca – 6 sierpnia 2006 r. Spodziewamy się udziału kilku tysięcy ludzi z pięćdziesięciu krajów świata. Będziemy też organizować imprezy pre- i postrally (czyli przed- i pozlotowe), aby turystów dłużej zatrzymać w naszym kraju. To mniejsze zloty, trzy-czterodniowe, dające możliwość poznania Polski przez zagranicznych uczestników, których będzie ponad 60 procent. Zloty pre- i postrally odbędą się m.in. w Zielonej Górze, Sławnie, Katowicach, Krakowie, Zakopanem, Poznaniu i Świnoujściu.

Organizacja światowego zlotu to wyróżnienie dla naszego kraju.
O organizację zlotów występuje zawsze kilka krajów. Po raz pierwszy w historii jeden kraj otrzymał prawo do organizacji kolejnego zlotu w czasie krótszym niż dziesięć lat od poprzedniej. A przypomnę, że organizowaliśmy międzynarodowy zlot w 1998 r. Wcześniej zlot odbywał się w Polsce w 1984 roku. Międzynarodowa Federacja Campingu i Caravaningu dokonuje hierarchii zlotów poprzez przyznawanie im punktów. Do roku 2006 odbyło się 70 zlotów (w tym roku najpierw odbędzie się w Turcji, a potem u nas – zloty odbywają się raz w Europie, raz poza Europą). W tej hierarchii nasze zloty zajmują bardzo wysoką pozycję: zlot z roku 1984 znajduje się na siódmym miejscu, a zlot z 1998 roku zajmuje piąte miejsce.

To wspaniałe miejsca w pierwszej dziesiątce, a nawet siódemce!
A jeszcze organizowaliśmy w 1992 roku zlot Europa Rally w Kamieniu koło Rybnika. Natomiast w 1991 roku organizowaliśmy zlot młodzieżowy FICC w Krakowie i także zlot młodzieżowy w Obornikach Śląskich w 1998 roku – co było ewenementem, bo w ciągu roku otrzymaliśmy prawo do organizacji dwóch międzynarodowych zlotów: młodzieżowego i światowego.

Polska Federacja jest więc doceniana przez Federację Światową.
Można nawet powiedzieć, że mamy silną i stabilną pozycję w FICC. W 2005 roku odbyły się wybory do władz Międzynarodowej Federacji Campingu i Caravaningu, w której kadencja trwa trzy lata. Dokonano wymiany zarządu, do którego najpierw wybiera się kraje, a potem spośród kandydatów wybranego kraju wybiera się jednego członka zarządu. Miło mi powiedzieć, że Polska zdobyła trzecie miejsce wśród kandydujących krajów świata. Z naszego kraju było dwóch kandydatów do zarządu FICC: nasz kolega, członek Zarządu PFCC Marcin Zaradkiewicz (przez wiele lat wiceprzewodniczący Komisji Młodzieżowej FICC) oraz wiceprezes PZM Stanisław Reterski. Miejsce w zarządzie zdobył Marcin Zaradkiewicz, głosowało na niego 169 delegatów spośród 189! Świadczy to o wysokiej pozycji PFCC w strukturach międzynarodowych FICC i docenieniu przez FICC wiodącej roli PFCC w polskim caravaningu. Ponadto, członkiem 5-osobowej Komisji Rally – najważniejszej Komisji FICC jest Zbigniew Gawroński, - wiceprezes PFCC i równocześnie prezes Łódzkiego Klubu Campingu i Caravaningu.

PFCC ma także przedstawicieli we władzach Europa Rally.
Jesteśmy we władzach od 1965 roku i posiadamy obecnie dwóch przedstawicieli: Zbigniewa Cwołka i Bronisława Bienkiewicza. Na jedenastoosobowe kolegium Polska, jako jedyny kraj, posiada aż dwóch reprezentantów. Obydwu z PFCC. To ogromne wyróżnienie.

Wróćmy na koniec do organizacji tegorocznego zlotu. To ogromne przedsięwzięcie.
Tak. Trzeba zorganizować choćby tłumaczy-opiekunów dla każdej grupy narodowej. Będziemy przy tym korzystać z pomocy naszych członków, turystów caravaningowych. Podczas zlotu odbędzie się też prezentacja sprzętu caravaningowego. ,,Polski Caravaning”, jako patron medialny zlotu wspólnie z Polskim Radiem, będzie miał co opisywać.

Będziemy na pewno, by przedstawić wszystko naszym Czytelnikom. Bardzo dziękuję za rozmowę.