artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Poduszki, które ograniczą nie tylko nasze zmęczenie

Czas czytania 4 minuty
Poduszki, które ograniczą nie tylko nasze zmęczenie
Pneumatyka okazuje się niebywale cenną zdobyczą, gdy przyjdzie nam uzbroić pickupa w nadstawkę turystyczną 

Naszym sprzętem zwykliśmy jeździć w pełni obciążonym (częściej wręcz przeładowanym), a więc w granicach określonego przez producenta dmc. Wyeksploatowane lub, co gorsze, połamane resory, wybite końcówki drążków, uszkodzone łożyska – te i podobnie przykre niespodzianki możemy na szczęście ograniczyć i to z zaskakująco dobrym skutkiem.

Działające na potrzeby branży firmy stworzyły dedykowane rozwiązania w postaci systemu wzmacniającego zawieszenie do najpopularniejszych marek i modeli pojazdów. Modyfikacja fabrycznego zawieszenia jest ciekawą propozycją dla użytkowników pojazdów narażonych na jazdę z maksymalną dopuszczalną ładownością. Zamontowanie miechów powietrznych ma sens wszędzie tam, gdzie materiały muszą być przewożone w sposób wyjątkowo ostrożny. 
Do niedawna zwykło się uważać, że pojazdy, które mają poruszać się z pełnym obciążeniem po kiepskich drogach i w różnych warunkach atmosferycznych, powinny być wyposażone w zawieszenie o prostej konstrukcji, bo pneumatyka, jakkolwiek ma wiele zalet, to jej żywotność ograniczona jest wytrzymałością gumowych miechów. Ale i to się zmieniło. Postęp technologiczny w dziedzinie produkcji specjalnej mieszanki gum pozwolił zapomnieć o tym ryzyku. Powinni zdawać sobie z tego sprawę zwłaszcza użytkownicy kamperów oraz aut typu pickup z nadstawkami turystycznymi. 

Powietrze w układzie
Pneumatyka zawieszenia to oczywiste zalety użytkowe, jak odporność na wysokie obciążenie, wpływ na poprawę stabilności pojazdu, a co za tym idzie – bezpieczeństwa. Czy zatem przysłowiowe poduszki czy też miechy pneumatyczne stanowią uzupełnienie standardowego układu, czy może zastępują resory i sprężyny? Czy są jakieś ograniczenia w trakcie montażu takiego zestawu?

ReklamaPoduszki, które ograniczą nie tylko nasze zmęczenie 1
– Systemy pneumatyczne są doskonałym uzupełnieniem standardowego zawieszenia – mówi Michał Welc, kierownik działu handlowego w firmie Intrak. – Przeróbka fabrycznego zawieszenia opartego na resorach piórowych lub sprężynach na zawieszenie w pełni pneumatyczne – czyli takie, w którym głównym elementem resorującym będzie miech pneumatyczny – teoretycznie jest możliwe, natomiast pociąga za sobą daleko idące zmiany konstrukcyjne, co za tym idzie, koszty są nieporównywalnie wyższe. Jedynym ograniczeniem podczas montowania dodatkowego zawieszenia pneumatycznego może być konstrukcja fabrycznego zawieszenia, natomiast opierając się na wieloletnim doświadczeniu, możemy stwierdzić, że wszystkie samochody dostawcze i większość aut typu pickup spełnia warunki techniczne do montażu poduszek.

Zanim wzbogacimy się w zestaw pneumatyczny
Istotne jest, by sprawdzić stan zawieszenia, a zużyte elementy wymienić na nowe. W przeciwnym wypadku zużyte resory spowodują, że cały ciężar auta spocznie na poduszkach, co znacznie skróci ich żywotność.
– Posiadamy w ofercie poduszki różnych rozmiarów, co pozwala nam na ich zamontowanie nawet w autach, w których ilość miejsca przewidziana na zastosowanie poduszek jest niewielka – dodaje M. Welc. – Najważniejszy element układu, czyli miechy pneumatyczne, potrafią bez utraty szczelności przepracować 200-300 tys. km, więc nierzadko wykazują się żywotnością większą niż konstrukcja samochodu. Krótko mówiąc – wcześniej zezłomujemy samochód, niż nadejdzie kres „poduch”.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Wiadomo, że ciśnienie robocze w poduszkach jest zależne od obciążenia pojazdu. Lekko załadowany pojazd pracuje z mniejszym ciśnieniem w resorze pneumatycznym, a przy pełnym obciążeniu pracuje z wysokim ciśnieniem. Przejmując część obciążeń, system umożliwia bezpieczne poruszanie się nawet przy maksymalnej ładowności. Gdy auto po załadunku pod wpływem ciężaru przysiada, wystarczy przycisnąć przycisk na panelu kontrolnym systemu pneumatycznego, spowoduje to uruchomienie kompresora i wzrost ciśnienia w układzie. Większe ciśnienie w poduszkach spowoduje, że auto wróci do nominalnej wysokości, zawieszenie zacznie pracować w optymalnym dla niego zakresie, co za tym idzie – poprawią się stabilność i bezpieczeństwo jazdy. 

Nadstawka turystyczna i pickupy 
Na rynku europejskim znajdziemy kilka firm, które celują w produkcji mobilnych zabudów mieszkalnych. Takie kapsuły projektuje się z myślą o współpracy z pojazdami użytkowymi typu pickup. Tego typu konstrukcje montowane są do skrzyni ładunkowej czterema odciągami, które łączą zabudowę z pojazdem. Adaptacja...

Pełna treść artykułu w najnowszym wydaniu "Polskiego Caravaningu".



Administrator24.04.2017 zdjęć 3
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News