NASZ TEST

2 miesiące temu  30.08.2019, ~ Administrator   

Opel Grandlad X nie tylko na miasto

Gama nowych crossoverów Opla powstała przy współpracy z koncernem PSA, zanim ten na dobre sfinalizował transakcję z General Motors. Opel Grandland X jest bliźniakiem Peugeota 3008. Powstał na tej samej płycie podłogowej, wykorzystując to samo zawieszenie i silniki. Nowy model zastąpił Opla ANTARĘ, ale oferowany jest tylko z przednim napędem. Odbierając kluczyki do GRANDLANDA X, zastanawiałem SIĘ, Ile zostało Opla w Oplu po połączeniu obu firm. 

Opel to marka z tradycjami, która produkowała samochody od 1899 roku. W latach 1929-2017 jej właścicielem był amerykański koncern General Motors, który nadał marce indywidualny charakter. Miałem przyjemność testować wiele modeli Opla i samochodów z PSA, ale połączenie tych dwóch światów wydawało mi się niemożliwe. Obawiałem się utraty niemiecko-amerykańskiego stylu na rzecz francuskiej futurystki i ujednolicenia obu marek. Szybko rozwiałem swoje obawy, kiedy usiadłem za kierownicą i zobaczyłem wnętrze nowego crossovera. Ładny kokpit jest bliźniaczo podobny do znanego mi z nowej Astry czy Insignii – i zdecydowanie widać, że projektowali go designerzy z Opla. Co ciekawe, na pierwszy rzut oka ciężko stwierdzić, że kilka pokręteł czy panel sterowania szybami pochodzi od francuskich braci. Wprawne oko zauważy także tę samą linię słupka A co w Peugeocie 3008 i 5008, ale na tym podobieństwa do francuskiej rodziny właściwie się kończą. Czyżby mariaż idealny? Wnętrze prezentuje się bardzo atrakcyjnie, zegary typowe dla opla, są czytelne, a sama deska rozdzielcza została wykonana z dobrych materiałów. Na konsoli środkowej wygospodarowano duży schowek, klimatyzacja sterowana jest klasycznymi pokrętłami, co w tych czasach wcale nie jest takie oczywiste. Niewątpliwą zaletą przednionapędowych crossoverow i SUV-ów jest możliwość zaprojektowania głębokiego bagażnika. Ten w oplu ma aż 514 litrów, podwójną regulowaną podłogę i dojazdowe koło zapasowe umieszczone pod nią. Nie zapomniano także o tunelu na narty, ukrytym za podłokietnikiem tylnej kanapy.

Pod maską zamontowano silnik Diesla o pojemności 1.6 l i mocy 120 KM i momencie obrotowym 300 Nm. To najsłabszy pod względem mocy silnik w gamie Grandlanda X, oferujący absolutne minimum jak na tę wielkość samochodu. Stosunkowo niedużą moc rekompensuje wysoki moment obrotowy dostępny już od 1750 obr./min. Samochód jest dynamiczny, pierwszą setkę osiąga po 11,8 sekundach ale prędkość maksymalna wynosi „tylko” 189 km/h.  Grandland X jest z założenia samochodem rodzinnym i pewnie 90% jego użytkowników w ogóle nie zwróci uwagi na ten parametr. Większość rodzin zapewne dostrzeże jego niskie spalanie, które w naszym teście wahało się pomiędzy 7,5 a 8 litrów na 100 km. Długo zastanawiałem się nad brakiem napędu na 4 koła, którego nie można zamówić nawet w opcji. Koncern PSA twierdzi, że ogromna większość użytkowników tego typu samochodów nie potrzebuje tego rozwiązania, ponieważ używa samochodu głównie w mieście i nie odczuje jego braku. Tyle statystyka. Osobiście jestem zagorzałym zwolennikiem napędu 4×4 w samochodach typu SUV i zawsze wybieram opcję napędu na wszystkie koła. Faktem jest, że podczas testu nie odczułem jego braku, ale jeździliśmy Grandlandem X wiosną przy pięknej pogodzie, nie zapuszczając się w teren.  Większość klientów, kupując samochody typu SUV i crossover, wybiera jednak wariant 2WD i właśnie do tej grupy klientów skierowany jest Opel Grandland X. Należy wspomnieć, że crossover Opla może holować przyczepę hamowaną o dmc do 1400 kg. Jeżeli ktoś myśli o jeździe z cięższą przyczepą, powinien rozważyć wersję z silnikiem Diesla o pojemności 2.0 l i mocy 177 KM, konfigurowanym z aut matyczną skrzynią biegów. 

Tekst Michał Wnuk
foto J. Kawecka, M. Wnuk

Artykuł pochodzi z numeru 3(82) 2018 Polskiego Caravaningu

GALERIA ZDJĘĆ

Fot. 1. Dwie kamery – przednia i tylna – tworzą obraz 360 stopni, ułatwiając parkowanie w ciasnych miejscach
Fot. 2. Nowoczesna, designerska antena w kształcie płetwy rekina. Nie musisz jej demontować, wjeżdżając do myjni automatycznej
Fot. 3. Adaptacyjne reflektory AFL (Adaptive Forvard Lighting) wykonane w technologii LED zapewniają oświetlenie o 30% jaśniejsze niż światła halogenowe
Fot. 4. Ładne i pasujące do dynamicznej sylwetki nowego Opla tylne światła wykonane w technologii LED
Pojemny 514-litrowy bagażnik
Duży prześwit pozwala na zjechanie na szutrowe drogi
Bardzo wygodne przednie fotele, ich wyprofilowanie i zakres regulacji przeniesiono wprost z samochodów klasy Premium. Regulowana poduszka udowa bardzo przydaje się na długich trasach, tak samo jak szeroka regulacja podparcia lędźwiowego. Tylna kanapa również jest wyprofilowana i oferuje dwa wygodne miejsca dla pasażerów. Piąta osoba siedząca na środku może im tylko pozazdrościć. Z oparcia kanapy otwiera się duży podłokietnik z uchwytami na napoje. Oparcie składa się w systemie 1/3 i 2/3 i tworzy równą przestrzeń z podłogą bagażnika, umieszczoną w górnym mocowaniu. Duża płyta podłogowa i spory rozstaw osi przekładają się pozytywnie na ilość miejsca na kolana dla podróżujących z tyłu, a także na ustawny i pojemny bagażnik.
Bardzo wygodne przednie fotele, ich wyprofilowanie i zakres regulacji przeniesiono wprost z samochodów klasy Premium. Regulowana poduszka udowa bardzo przydaje się na długich trasach, tak samo jak szeroka regulacja podparcia lędźwiowego. Tylna kanapa również jest wyprofilowana i oferuje dwa wygodne miejsca dla pasażerów. Piąta osoba siedząca na środku może im tylko pozazdrościć. Z oparcia kanapy otwiera się duży podłokietnik z uchwytami na napoje. Oparcie składa się w systemie 1/3 i 2/3 i tworzy równą przestrzeń z podłogą bagażnika, umieszczoną w górnym mocowaniu. Duża płyta podłogowa i spory rozstaw osi przekładają się pozytywnie na ilość miejsca na kolana dla podróżujących z tyłu, a także na ustawny i pojemny bagażnik.
Bardzo wygodne przednie fotele, ich wyprofilowanie i zakres regulacji przeniesiono wprost z samochodów klasy Premium. Regulowana poduszka udowa bardzo przydaje się na długich trasach, tak samo jak szeroka regulacja podparcia lędźwiowego. Tylna kanapa również jest wyprofilowana i oferuje dwa wygodne miejsca dla pasażerów. Piąta osoba siedząca na środku może im tylko pozazdrościć. Z oparcia kanapy otwiera się duży podłokietnik z uchwytami na napoje. Oparcie składa się w systemie 1/3 i 2/3 i tworzy równą przestrzeń z podłogą bagażnika, umieszczoną w górnym mocowaniu. Duża płyta podłogowa i spory rozstaw osi przekładają się pozytywnie na ilość miejsca na kolana dla podróżujących z tyłu, a także na ustawny i pojemny bagażnik.
Duży 7” kolorowy ekran systemu multimedialnego znany z innych modeli Opla. Dotykowo możemy sterować radiem, zewnętrznymi multimediami i nawigacją. Seryjnie montowany w górnej konsoli system ratunkowy Opel OnStar. Dźwignie w bagażniku służą do składania tylnego oparcia, to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie
Duży 7” kolorowy ekran systemu multimedialnego znany z innych modeli Opla. Dotykowo możemy sterować radiem, zewnętrznymi multimediami i nawigacją. Seryjnie montowany w górnej konsoli system ratunkowy Opel OnStar. Dźwignie w bagażniku służą do składania tylnego oparcia, to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie
Duży 7” kolorowy ekran systemu multimedialnego znany z innych modeli Opla. Dotykowo możemy sterować radiem, zewnętrznymi multimediami i nawigacją. Seryjnie montowany w górnej konsoli system ratunkowy Opel OnStar. Dźwignie w bagażniku służą do składania tylnego oparcia, to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ nick 2 2 miesiące temuocena: 0%  Artykuł pochodzi z numeru 3(82) 2018 Polskiego Caravaningu. wtedy widocznie taki silnik był.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ np 1 2 miesiące temuocena: 100%  Skad wzieliscie to auto, skoro od kilku miesięcy silnik 1,6 diesel 120 km zastąpiony nowym o pojemności 1,5 130 km...tego z Waszego testu nawet w ofercie nie ma. moto.pl/MotoPL/56,88389,... ktoś nie odrobił lekcji ;/
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony