artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - wyprawa
Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL

Czas czytania 9 minut

Ma długość 7,2 m, szerokość 2,3 m i wysokość 2,63 m. Można powiedzieć, że nie ma specjalnie wybujałych gabarytów, że mieści się w rozmiarach określanych jako typowe w tradycyjnym pojmowaniu pojazdów kempingowych. Wzór z Sevres dla przyczepy dedykowanej do zastosowań kempingowych. Dlaczego? Przyjrzyjmy się bliżej modelowi Hobby Maxia 495 UL.

Jednym z głównych wyznaczników tezy zawartej wyżej jest brak prysznica. Nie jest to jednak wada, tylko parametr wynikający z przeznaczenia przyczepy do określonych zastosowań. Są nimi postoje wypoczynkowe na kempingach i we wszystkich lokalizacjach, gdzie istnieje możliwość skorzystania z kompletnej łazienki zewnętrznej. To cecha, która pozwala na wygospodarowanie w aranżacji wnętrza większej ilości miejsca do wypicia herbaty, debat, czym w ogóle jest świerzop, albo pojedynków w warcaby.

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 1

Spacer dookoła przyczepy

Decydując się na zamówienie pojazdu u producenta, wszelkie „eksternalia”, jak i niektóre parametry wnętrza, w tym rodzaj osprzętu, wybieramy indywidualnie. I tak możemy zdecydować się na określoną liczbę przyłączy zewnętrznych, wśród których w testowanym modelu znalazło się typowo stacjonarne przyłącze wody zewnętrznej, ale też detalizowanie mające zdecydowany wpływ na masę przyczepy. I tak na przykład zamiast seryjnie montowanego – jak w przypadku naszego egzemplarza – ogrzewania Truma S-3004 z nawiewem ciepłego powietrza i dmuchawą 12 V możemy zainstalować ogrzewanie podłogowe. To natomiast pociągnie za sobą zwiększenie DMC do masy 1800 kg zamiast standardowych 1500 kg. Zmiana będzie polegać na wymianie podwozia, czyli osi z zawieszeniem na takie jak w modelu Prestige 560. Należy pamiętać, że zmiana DMC jest możliwa tylko na etapie zamawiania pojazdu u producenta. Później ze względu na różnice w przepisach niemieckich i polskich, kiedy pojazd jest już gotowy, tego typu zmiany homologacyjne w naszym kraju nie są już możliwe.

Z zewnątrz Maxia 495 UL przedstawia się nam klasyczną fakturą rybiej łuski aluminiowej powłoki ścian. Po dokładniejszym zbadaniu zdradza sposób konstrukcji ścian, dachu i podłogi w formie klasycznej „kanapki”, o grubości 31 mm dla ścian i dachu i 37 mm dla podłogi. Jako izolację zastosowano tutaj pianę EPS. Hobby niejako siłą rozpędu produkuje w swoich przyczepach dachy również z aluminium i dokładnie taką powłokę ma na górze Maxia 495 UL.

Przechadzając się wokół przyczepy, odnajdujemy bakistę nad dyszlem, której pokrywę zamocowano na zawiasach typu równoległego. To rozwiązanie umożliwia ruch klapy do góry równolegle do ściany przedniej przyczepy. Otwierając ją, ciągniemy za solidną rączkę. Ruch jest płynny, nie trzeba ani ciągnąć nadmiernie pokrywy, ani przeciwstawiać się jej naporowi, aby nie wystartowała „w kosmos”. Opisowo najprościej porównać to rozwiązanie do pracy drzwi autobusowych. Tutaj umożliwia ono zainstalowanie dodatkowego osprzętu na haku i bezproblemowy dostęp do bakisty bez konieczności jego zdejmowania. Producentem tej pokrywy jest Thetford. Wewnątrz znajduje się miejsce dla dwóch butli gazowych, niestety ich montaż nie należy do komfortowych. Trzeba uważać, zwłaszcza montując ciężkie, pełne butle, aby nie uszkodzić polistyrenowego i w tym miejscu delikatnego dolnego rantu bakisty. Podobnie z płytą polistyrenową pełniącą rolę pleców w przestrzeni dla butli. Łatwo uszkodzić powierzchnię, pozostawiając zadrapania podczas instalacji. Wskazana jest również duża ostrożność.

Jedną z kolejnych cech typowych dla Hobby jest produkcja ramy nośnej w zakresie własnej fabryki. Nie inaczej jest w Maxii 495 UL, natomiast oś z zawieszeniem i hamulcami oraz zespół sprzęgu są markowane przez firmę Knott. Przy przyczepie tej masy i gabarytów jest to już obowiązkowo urządzenie najazdowe ze stabilizatorem jazdy.

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 2
Hobby Maxia 495 UL otrzymaliśmy do testu od firmy CarGO! Pomorze. Przyczepa z zewnątrz prezentuje się nowocześnie, uwagę zwraca tylna ściana ze światłami zaprojektowanymi według kanonów nowoczesnej stylistyki. Duże uchwyty pomagają podczas ustawiania przyczepy na parceli

Kolory skandynawskiej urody

Przekraczając próg przyczepy, warto zwrócić uwagę na wykonanie drzwi. Znakomitej jakości jest ich uszczelnienie oraz sztywność, co pozwala założyć długowieczne działanie. Wewnętrzny panel jest pełen smaczków. Kosz na śmieci to standard, ale zamykane schowki na drobiazgi, parasol, siatki na zakupy to już przyjemnie praktyczne „didaskalia”. Klamka z zamkiem jest typowa dla Hobby i świetnie pasuje do całości, zaznaczając swoją obecność przypominającymi chrom powierzchniami. 

Wewnątrz, zaraz po wejściu zwraca uwagę surowość wykończenia, przywołująca skojarzenia ze stylistyką skandynawską. W istocie Hobby założyło dla tej linii przyczep przemyślaną funkcjonalność i minimalistyczne wzornictwo na wzór nordyckiego podejścia hygge, z jego wewnętrzną równowagą i sentymentalnym charakterem. Założenie „dobre samopoczucie we własnym domu” ma tutaj szansę szybko znaleźć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Pomogą w tym naturalne materiały i dobrze dobrana kolorystyka. Kontrasty zawsze miłe dla oka. Tutaj jasna okleina drewnopodobna z ciemnym materiałem obiciowym widocznym na siedzeniach i ścianach.

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 3
Kanapa w salonie. Duża, estetycznie wykonana, niestety niezbyt wygodna. Przyczyną są oparcia ustawione niemalże pod kątem prostym. Ale coś za coś. Pamiętajmy, że poduszki oparć są równocześnie podłożem dla rozkładanego, dwuosobowego łóżka

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 4
Drzwi zewnętrzne są przykładem dobrego wzornictwa i dokładnego dopasowania. Są szczelne, zamykają się z delikatnym oporem oznaczającym docisk uszczelek. Zamykane schowki na parasolki, rękawiczki, siatki – praktyczne!

Siedzenie na wodzie

Wnętrze mierzy 2172 mm na szerokość i 1950 mm na wysokość – rosły caravaningowiec nie będzie więc wycierał sufitu fryzurą. Układ można określić jako otwarty, łatwy na co dzień i wygodny. Salon z kanapą otaczającą stół z trzech stron jest jednocześnie sypialnią na przeciwległym do głównej sypialni krańcu przyczepy. Opuszczając stół, stworzymy konstrukcję podstawy dla budowy wspólnego łóżka dla dwóch osób – dwa pojedyncze łóżka znajdują się w sypialni, dopełniając parametru przyczepy czteroosobowej. Budowa salonowej leżanki niestety przypomina niezbyt foremne puzzle, ponieważ trzeba się początkowo mocno nagłowić, żeby odpowiednio dopasować elementy oparć we właściwe miejsca, tworząc mozaikę do wypoczynku. Jednak kiedy już zapoznamy się z „patentem”, każde przygotowanie do snu będzie czynnością niemal automatyczną. Między salonem a wejściem na słupku przy drzwiach umieszczono panel sterowania światłami i systemami przyczepy. To centrum sterowania, które możemy połączyć z aplikacją Hobby Connect, umożliwiającą obsługę większości komponentów w przyczepie kempingowej. System jest dostępny w podstawowej wersji.

Przechodząc do kuchni, zatrzymajmy się na chwilę przy oczywistości domowej, czyli wodzie. Zbiornik na czystą wodę jest w Maxii 495 UL niewielki, bo o pojemności jedynie 25 l, co także ustawia przyczepę w grupie pojazdów przeznaczonych do dłuższego przebywania na kempingu ze stałym przyłączem wodnym. Konfigurując własny model, można opcjonalnie zainstalować większy zbiornik o pojemności 47 l, co jest nawet wskazane. Wody w zbiorniku o podstawowej pojemności może nieoczekiwanie zabraknąć nawet podczas mycia zębów. Zbiornik na wodę szarą to podstawiany pod przyczepę zasobnik na rolkach, o pojemności 23,5 l.

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 5
Kuchnia jest niewielka, przystosowana do przygotowywania niezbyt skomplikowanych posiłków. Jako blat do przyrządzania jedzenia wykorzystuje się pokrywę zlewozmywaka

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 6

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 7

Jak gotujemy?

Tutaj niestety napotykamy kuchenny mankament typowy dla ogromnej większości przyczep. W porównaniu z kamperami, w których producenci nauczyli się tak projektować blat kuchenny, aby umożliwić zwyczajne przygotowanie potraw, rozwiązania w przyczepach nadal pozostawiają wiele do życzenia. W Maxii stoimy przed koniecznością przygotowywania kanapek na kolanie albo na zamykanym blacie zlewozmywaka. Wybór niewielki, ale znowu – podyktowany przede wszystkim specyfiką przyczepy obliczoną na korzystanie z kempingowej restauracji czy baru. W kuchni pokładowej zainstalowano zlewozmywak ze stali nierdzewnej, trzypalnikową kuchenkę gazową z elektryczną zapalarką, obok obustronnie otwieraną lodówkę absorpcyjną Dometic o pojemności 122 l i pojemności zamrażalnika 12 l.

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 8
Wewnątrz dominuje surowość wykończenia, przywołująca skojarzenia ze stylistyką skandynawską. Hobby założyło dla tej linii przyczep wzornictwo na wzór nordyckiej filozofii hygge

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 9

Codzienność w Maxii

Schowków jest sporo. Te podsufitowe towarzyszą nam na całym obwodzie przyczepy, gdzie tylko to możliwe. Wyglądają atrakcyjnie z zaokrąglonym spodem i profilowanymi, wklęsłymi frontami otwieranymi klasycznie ku górze. Zaokrąglenia wyglądają świetnie, jednak prawdopodobnie z ich powodu zrezygnowano z zamykania podsufitówek push-lockami, więc przechowywanie w nich słoików albo sprzętu fotograficznego to ryzyko. Podczas jazdy szafka może się otworzyć pod naporem przedmiotów od wewnątrz. Ale znowu wróćmy do przeznaczenia przyczepy. Czy zamknięcia są konieczne w typowo kempingowej funkcji stacjonarnej? Raczej nie, więc producent postawił na estetykę. Równie dobre wrażenie, co fronty szafek robią aluminiowe półki znajdujące się pod szafkami podsufitowymi. Poprowadzono pod nimi ledowe listwy jako jedno z kilku typów światła rozświetlających wnętrze oraz szyny do mocowania firanek. Za dnia naturalnie sztuczne światło nie będzie nam potrzebne, bo wewnątrz jest wystarczająco jasno. Wystarczająco oznacza w tym wypadku klasykę i tyle światła, ile właśnie potrzeba, aby czuć się w przyczepie komfortowo. W ten sam sposób na dwóch niezależnych łóżkach w sypialni będziemy spokojnie mogli cieszyć się pierwszymi promieniami słońca rano, a za dnia bez przesadnej ekspozycji światła uciąć sobie popołudniową drzemkę. 

Toaleta z łazienką to pomieszczenie przede wszystkim funkcjonalne, spełniające prawidłowo swoją funkcję. Podłoga – ze względu na brak prysznica i rezygnacji z misy prysznicowej – jest na tym samym poziomie, co w całej przyczepie. Umyjemy tutaj ręce, zęby, panie wykonają makijaż, a panowie zlikwidują zarost. Bez komplikacji oczywiście, bo luster o odpowiedniej wielkości jest tutaj sporo – na wprost, z boku i na drzwiczkach szafki. Wracając do kontekstu – przypomnijmy czepialskim – tak właśnie ma być w pojeździe, którego miejscem docelowym jest kempingowa parcela.

Między łazienką a sypialnią znalazło się miejsce dla przestronnej szafy, która jednocześnie jest centralą elektryczną pojazdu. Bezpieczniki, przekaźniki, transformator, Autark-Set i inne urządzenia. Przepastne, większe niż szafa przestrzenie do przechowywania znajdują się pod podnoszonymi ramami, na których spoczywają materace łóżek w sypialni. Miejsca na bagaż nie brakuje, schowamy tutaj wszystkie niezbędne rzeczy.

W ofercie Hobby na rok 2026 układ Maxia 495 UL  będzie produkowany w modelach De Luxe i Excellent Edition. Wymiary tych przyczep praktycznie się nie różnią. Zmiany wystąpią jedynie w wyposażeniu seryjnym, dostępnych kolorach tapicerek i frontach mebli. Model 495 UL De Luxe będzie dostępny za około 120 tys. zł, a Excellent Edition za około 140 tys. zł. Podajemy ceny zakupu brutto u polskich dealerów, z wyposażeniem seryjnym i po aktualnym kursie euro.

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 10
Łóżka w sypialni o wymiarach 2,03 × 1,55 cm są seryjnie wyposażone w materace sprężynowe i stabilną ramę z lignofolu

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 11

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 12
Wewnątrz szafy zlokalizowanej między łazienką a sypialnią znajduje się centrala elektryczno-elektroniczna przyczepy. Stąd też najbliżej do akumulatora, który pozwala na pewną autonomię energetyczną

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 13
Łazienka ma wystarczającą objętość, aby poczuć się w niej swobodnie podczas codziennej higieny. Obrotowa muszla klozetowa pozwala uzyskać wygodną pozycję, bez konieczności „wybijania dziury” w drzwiach kolanem

Przyczepa kempingowa Hobby Maxia 495 UL 14

Kodowanie przyczepy
Maxia w nazwie przyczepy to nic innego jak nazwa modelu, natomiast cyfry i wielkie litery to już określenia dla układu wnętrza. UL w tym wypadku oznacza układ kanapy w salonie otaczającej stół z wydłużonym jednym bokiem oraz dwa łóżka pojedyncze w sypialni.

Maxia w nowych odsłonach
Model Maxia 495 UL nie jest już dostępny w sprzedaży – w ofercie na rok 2026 zastępują go modele Deluxe i Excellent Edition. Dostępne wnętrza utrzymane będą w tych samych układach i nordyckiej stylistyce hygge. Ale, nazwa Maxia będzie nadal obecna w ofercie Hobby dla dwóch innych modeli: 595 KML oraz 660 WQM.

Szymon Kwiatkowski

Artykuł pochodzi z numeru 4 (124) 2025 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator06:00
Artykuł powstał we współpracy z marką Hobby
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News