NASZ TEST

4x4

2 miesiące temu  27.08.2019, ~ Administrator   

Wakacyjne marzenie - Nissan Navara NP300

fot. Michał Wnuk

Uwielbiam pikapy. To ostatnie prawdziwe samochody terenowe, zbudowane na solidnej ramie z prostym napędem 4×4, dające niesamowitą frajdę z jazdy w terenie. Były bezkompromisowe, zaprojektowane do pracy w ciężkich warunkach. W 2016 roku na rynku zadebiutowała kolejna generacja Nissana Navary, która na pierwszy rzut oka wygląda jak każdy inny pikap z PODWÓJNĄ, pięciomiejscową kabiną. Wszystko co najlepsze w tym modelu, skrzętnie ukryto pod nadwoziem. Jak wiadomo, pikapy to też doskonałe holowniki, bez problemu RADZĄ sobie z dużymi i ciężkimi przyczepami. Nasza przyczepa, którą dostaliśmy do TESTÓW, to nowy model Weinsberga – CaraOne 480 EU – i podobnie jak w przypadku samochodu, wszystko co najlepsze ukrywa we wnętrzu. Czyżby połączenie idealne?

Projektując nową Navarę, firma Nissan nie poszła utartą ścieżką, tylko bardzo dokładnie zbadała zachowania swoich klientów użytkujących poprzednie generacje tego modelu. Okazało się, że coraz więcej właścicieli pikapów w wersji z podwójną kabiną używa ich do szeroko pojętej rekreacji i że gdzieś zaciera się mit o typowo użytkowym charakterze tych samochodów. Dzięki tym obserwacjom poszczególne wersje nadwozia różnią się od siebie konstrukcją tylnego zawieszenia. Do typowo roboczych odmian z krótką pojedynczą kabiną oraz przedłużaną King-Cab (1,5 kabiny)montowane są tradycyjne resory piórowe. Wersję Navary z kabiną podwójną, zwaną Double-Cab, wyposażono także w sztywny most, ale prowadzony  pięcioma drążkami i resorowany sprężynami śrubowymi. Efekt? Tył Navary nie podskakuje na nierównościach, nie wpada też w charakterystyczne dla pustych pikapów „wibracje”. Przednie zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach dobrze wybiera wszelkie nierówności, nie przenosząc ich do kabiny. Nissana wyposażono w prosty układ 4×4 z dołączanym „na sztywno” napędem przedniej osi (w stosunku 50:50) oraz reduktorem. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w terenie. „Sztywny napęd” bez międzyosiowego mechanizmu różnicowego uniemożliwia jazdę z napędem na cztery koła, w ostrych ciasnych łukach, po przyczepnej twardej nawierzchni (suchy asfalt). I tu z pomocą przychodzi zaawansowana technologia systemów stabilizacji jazdy i hamowania, takich jak VDC czy EBD, w które została wyposażona Navara. Systemy cały czas pilnują, aby samochód był stabilny nawet na śliskich łukach i włączonym napędzie tylko na tylne koła. Napęd na cztery koła można włączać przełącznikiem w czasie jazdy z prędkością do 100 km/h. Navara wyposażona została w automatyczną 7-biegową skrzynię biegów. Skrzynia działa bardzo płynie i jest dobrze zestopniowana z silnikiem. Poszczególne biegi przełączane są bez szarpnięć, z szybkim ich redukowaniem też nie ma problemu. Silnik Navary o pojemności 2,3 l i mocy 190 KM (450 Nm) bardzo sprawnie napędza ten duży pojazd, jest dodatkowo niezwykle elastyczny. Osiągi nowej Navary, patrząc na tą klasę aut, pozytywnie zaskakują – 10,8 s do 100 km/h i prędkość maks. 180 km/h to bardzo dobre wyniki. Średnie spalanie podczas jazdy miejskiej, w terenie i holowania przyczepy oscylowało wokół 10 l/100 km. Navara może holować przyczepę hamowaną o maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 t. Nowa przyczepa CaraOne 480 EU, którą testowaliśmy, ważyła tylko 1080 kg (dmc 1350 kg). Weinsberg należy do koncernu Knaus Tabbert GmbH i z założenia ma być marką budżetową, mimo że przyczepy i kampery produkowane są w tej samej fabryce co pojazdy Knaus. Czteroosobowy układ wnętrza był przemyślany, jego rozplanowanie nie budziło żadnych zastrzeżeń. Pozytywnie zaskakiwała stosunkowo duża łazienka z prysznicem oraz dobrze zaprojektowany aneks kuchenny z lodówką, mogącą pracować w trzech trybach. Standardem była też terma Truma, która szybko ogrzała wnętrze podczas jednej z zimniejszych nocy. W przyczepie nie brakowało schowków, a nieduża szafa okazała się bardzo pojemna. Oszczędności względem produktów Knaus poczyniono na takich elementach jak fronty szafek (matowe), obicia tapicerskie (jeden rodzaj) czy wewnętrzne przepierzenie (materiałowe zamiast sztywnego sklejkowego). Wykonanie przyczepy nie budziło żadnych zastrzeżeń, a tak zwane „oszczędności” nie wpływały na przyjemność spędzania w niej urlopu. Przyczepa była dobrze wyważona i holowanie jej Navarą było dużą przyjemnością. Weinsberga do testów udostępniła nam firma 2N-Everpol. 

Tekst i fot. Michał Wnuk

Artykuł pochodzi z numeru 3(82) 2018 Polskiego Caravaningu

GALERIA ZDJĘĆ

Kokpit bardzo przypomina ten znany z crossovera Nissana X-Trial. Jadąc Navarą, kompletnie zapominamy, że jest to samochód użytkowy. Deska rozdzielcza została wykonana z miękkich materiałów stosowanych w samochodach osobowych. Bardzo wygodne fotele wykończone skórzaną tapicerką i duża tylna kanapa potęgują tylko to wrażenie. Testowany egzemplarz wyposażony był w system kolorowych kamer 360o wraz z czujnikami cofania, system kontroli zjazdu i ruszania pod górę oraz autonomicznego hamowania awaryjnego.
Kokpit bardzo przypomina ten znany z crossovera Nissana X-Trial. Jadąc Navarą, kompletnie zapominamy, że jest to samochód użytkowy. Deska rozdzielcza została wykonana z miękkich materiałów stosowanych w samochodach osobowych. Bardzo wygodne fotele wykończone skórzaną tapicerką i duża tylna kanapa potęgują tylko to wrażenie. Testowany egzemplarz wyposażony był w system kolorowych kamer 360o wraz z czujnikami cofania, system kontroli zjazdu i ruszania pod górę oraz autonomicznego hamowania awaryjnego.
Kokpit bardzo przypomina ten znany z crossovera Nissana X-Trial. Jadąc Navarą, kompletnie zapominamy, że jest to samochód użytkowy. Deska rozdzielcza została wykonana z miękkich materiałów stosowanych w samochodach osobowych. Bardzo wygodne fotele wykończone skórzaną tapicerką i duża tylna kanapa potęgują tylko to wrażenie. Testowany egzemplarz wyposażony był w system kolorowych kamer 360o wraz z czujnikami cofania, system kontroli zjazdu i ruszania pod górę oraz autonomicznego hamowania awaryjnego.
Skrzynia ładunkowa w Navarze ma długość 157 cm, to na tę chwilę rekord w segmencie średnich pikapów z kabiną D/C. Ładowność przekracza 1 t. Celowo nie opisujemy otwartej paki Navary – każdy może zmodyfikować pickupa według swoich potrzeb. My zamontowaliśmy bagażnik na dwa rowery, wykorzystując częściowo oryginalny system mocowania ładunku. Rynek oferuje multum akcesoriów do PIKAPÓW, takich jak plastikowe kuwety zwane „wanną”, płaskie pokrywy z aluminium lub laminatu, wysokie dachy typu „hard TOP”, dostępne w wielu kształtach i konfiguracjach.
Skrzynia ładunkowa w Navarze ma długość 157 cm, to na tę chwilę rekord w segmencie średnich pikapów z kabiną D/C. Ładowność przekracza 1 t. Celowo nie opisujemy otwartej paki Navary – każdy może zmodyfikować pickupa według swoich potrzeb. My zamontowaliśmy bagażnik na dwa rowery, wykorzystując częściowo oryginalny system mocowania ładunku. Rynek oferuje multum akcesoriów do PIKAPÓW, takich jak plastikowe kuwety zwane „wanną”, płaskie pokrywy z aluminium lub laminatu, wysokie dachy typu „hard TOP”, dostępne w wielu kształtach i konfiguracjach.
Wakacyjne marzenie - Nissan Navara NP300
Weinsberg CaraOne 480 EU to wygodna 4-osobowa przyczepa średniej wielkości. Wnętrze o długości 516 cm i szerokości 216 cm prezentuje się bardzo nowocześnie. Wariant EU to dwa oddzielne pojedyncze łóżka w przedniej części. Dobrym rozwiązaniem jest wysuwana centralna konstrukcja łóżka, umożliwiająca połączenie pojedynczych łóżek w iście królewskie łoże. Rozkładany narożnik umieszczono w tylnej części, na którym wygodnie zmieszczą się dwie osoby. Centrale miejsce przyczepy zajmuje kompaktowa kuchnia z lodówką, kuchenką gazową i ładnym zlewem. Nad blatem kuchennym znajdziemy obszerną podwójną szafkę, która pomieści naprawdę dużo rzeczy. Na przeciwko kuchni zlokalizowana jest łazienka, z chemiczną toaletą i prysznicem. Na plus można zaliczyć także dobrze przemyślane, zamykane szafki łazienkowe. Całe wnętrze doświetlone jest przez trzy okna dachowe.
Weinsberg CaraOne 480 EU to wygodna 4-osobowa przyczepa średniej wielkości. Wnętrze o długości 516 cm i szerokości 216 cm prezentuje się bardzo nowocześnie. Wariant EU to dwa oddzielne pojedyncze łóżka w przedniej części. Dobrym rozwiązaniem jest wysuwana centralna konstrukcja łóżka, umożliwiająca połączenie pojedynczych łóżek w iście królewskie łoże. Rozkładany narożnik umieszczono w tylnej części, na którym wygodnie zmieszczą się dwie osoby. Centrale miejsce przyczepy zajmuje kompaktowa kuchnia z lodówką, kuchenką gazową i ładnym zlewem. Nad blatem kuchennym znajdziemy obszerną podwójną szafkę, która pomieści naprawdę dużo rzeczy. Na przeciwko kuchni zlokalizowana jest łazienka, z chemiczną toaletą i prysznicem. Na plus można zaliczyć także dobrze przemyślane, zamykane szafki łazienkowe. Całe wnętrze doświetlone jest przez trzy okna dachowe.
Weinsberg CaraOne 480 EU to wygodna 4-osobowa przyczepa średniej wielkości. Wnętrze o długości 516 cm i szerokości 216 cm prezentuje się bardzo nowocześnie. Wariant EU to dwa oddzielne pojedyncze łóżka w przedniej części. Dobrym rozwiązaniem jest wysuwana centralna konstrukcja łóżka, umożliwiająca połączenie pojedynczych łóżek w iście królewskie łoże. Rozkładany narożnik umieszczono w tylnej części, na którym wygodnie zmieszczą się dwie osoby. Centrale miejsce przyczepy zajmuje kompaktowa kuchnia z lodówką, kuchenką gazową i ładnym zlewem. Nad blatem kuchennym znajdziemy obszerną podwójną szafkę, która pomieści naprawdę dużo rzeczy. Na przeciwko kuchni zlokalizowana jest łazienka, z chemiczną toaletą i prysznicem. Na plus można zaliczyć także dobrze przemyślane, zamykane szafki łazienkowe. Całe wnętrze doświetlone jest przez trzy okna dachowe.
Przejazd przez wodę to dla Navary żaden problem, głębokość brodzenia to aż 600 mm
Pierwsza generacja Nissana Navary D22, tak jak obecna, pochodzi z Hiszpanii
Kemping Gościniec Jurajski w Podlesicach polecamy jako bazę w samym środku jury

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony