Projekt ustawy został przegłosowany i teraz trafi do Senatu. Akcyza na auta osobowe obowiązywała w Polsce przed wejściem do UE, ale podatku na ciężarówki do 3,5 t do tej pory nie było. Teraz ma się to zmienić, a ceny jakże popularnych w turystyce caravaningowej modeli – żeby wspomnieć tylko furgon Fiata Ducato przebudowany na kampera – w Polsce po prostu wzrosną o wysokość akcyzy.
Przypomnijmy, według dotychczasowych zasad naliczania akcyzy stawka na samochody osobowe wynosiła: 18,6% podstawy opodatkowania – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych; 3,1% podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych. Odkąd projekt radykalnych zmian przygotowanych przez Ministerstwo Finansów trafił do senackich komisji, zmieniło się więcej. Otóż nowe zasady naliczania akcyzy opierają się nie o wartość pojazdu, jak jest teraz, a o jego wiek, normę emisji spalin i współczynnik deprecjacji. Współczynniki deprecjacji do stawek podatku akcyzowego pozwalają obliczyć akcyzę z uwzględnieniem spadku wartości pojazdu z upływem czasu. To oznacza, że współczynnik deprecjacji wzrasta wraz ze wzrostem upływu czasu liczonego w miesiącach od pierwszej rejestracji auta.
Przyglądając się tabeli maksymalnych kwot należnej akcyzy, nie ma wątpliwości, że skonstruowana jest tak, żeby zablokować napływ aut starszych (zwłaszcza przed 2004 r.) z dużymi silnikami, a na pewno kamperów (przypadek?). Dla aut liczących ponad 10 lat stawki nowego podatku mogą być wręcz zaporowe. Ale nie tylko takich. Dowód? Auta 13-miesięczne będą obciążone teraz większą akcyzą niż fabrycznie nowe. Bardzo duży wzrost akcyzy dotknie nabywców kamperów z jednostkami o pojemności silnika powyżej 2 000 cm i normą Euro 5 lub 6.
Wzór wyliczenia nowej akcyzy na auta
P = S x (1 – D)
P – wysokość akcyzy w zł
S – stawka akcyzy, o której mowa w projekcie (ust. 2)
D – współczynnik deprecjacji (ust. 4)
Czas liczony od pierwszej rejestracji w miesiącach | Deprecjacja |
---|---|
2 i poniżej | 0,03 |
od 3 do 4 | 0,08 |
od 5 do 6 | 0,12 |
od 7 do 12 | 0,18 |
od 13 do 24 | 0,25 |
od 25 do 36 | 0,35 |
od 37 do 48 | 0,45 |
od 49 do 60 | 0,55 |
od 61 do 72 | 0,60 |
od 73 do 84 | 0,65 |
od 85 do 96 | 0,70 |
od 97 do 108 | 0,75 |
od 109 do 120 | 0,78 |
od 121 do 132 | 0,82 |
od 133 do 144 | 0,84 |
od 145 do 156 | 0,86 |
od 157 do 168 | 0,88 |
169 i powyżej | 0,90 |
Tabela deprecjacji (źródło danych w tabeli: SAMAR)
Pojemność silnika [cm3] | Rok produkcji samochodu (Norma emisji spalin) | |||
---|---|---|---|---|
Od 2016 (Euro 6) | 2010-2015 (Euro 5) | 2005-2009 (Euro 4) | 2004 i starsze (Euro 3 i starsze) | |
poniżej 1199 | 1 000 | 2 000 | 2 300 | 3 500 |
1200-1499 | 1 500 | 2 400 | 2 550 | 8 000 |
1500-1999 | 1 950 | 3 120 | 3 320 | 10 000 |
2000-2499 | 9 000 | 18 000 | 20 700 | 29 000 |
2500-2999 | 14 000 | 25 000 | 32 000 | 40 000 |
3000-3499 | 20 000 | 36 000 | 46 000 | 57 000 |
3500-3999 | 27 000 | 42 000 | 62 000 | 76 000 |
4000 i powyżej | 35 000 | 55 000 | 80 000 | 98 000 |
Proponowane stawki bazowe podatku akcyzowego