artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord fajny kmaper 01.08-30.09 Sebastian

Ktoś z nas zyska na akcyzie?

Ktoś z nas zyska na akcyzie?

Projekt ustawy został przegłosowany i teraz trafi do Senatu. Akcyza na auta osobowe obowiązywała w Polsce przed wejściem do UE, ale podatku na ciężarówki do 3,5 t do tej pory nie było. Teraz ma się to zmienić, a ceny jakże popularnych w turystyce caravaningowej modeli – żeby wspomnieć tylko furgon Fiata Ducato przebudowany na kampera – w Polsce po prostu wzrosną o wysokość akcyzy.

Przypomnijmy, według dotychczasowych zasad naliczania akcyzy stawka na samochody osobowe wynosiła: 18,6% podstawy opodatkowania – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych; 3,1% podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych. Odkąd projekt radykalnych zmian przygotowanych przez Ministerstwo Finansów trafił do senackich komisji, zmieniło się więcej. Otóż nowe zasady naliczania akcyzy opierają się nie o wartość pojazdu, jak jest teraz, a o jego wiek, normę emisji spalin i współczynnik deprecjacji. Współczynniki deprecjacji do stawek podatku akcyzowego pozwalają obliczyć akcyzę z uwzględnieniem spadku wartości pojazdu z upływem czasu. To oznacza, że współczynnik deprecjacji wzrasta wraz ze wzrostem upływu czasu liczonego w miesiącach od pierwszej rejestracji auta.
Przyglądając się tabeli maksymalnych kwot należnej akcyzy, nie ma wątpliwości, że skonstruowana jest tak, żeby zablokować napływ aut starszych (zwłaszcza przed 2004 r.) z dużymi silnikami, a na pewno kamperów (przypadek?). Dla aut liczących ponad 10 lat stawki nowego podatku mogą być wręcz zaporowe. Ale nie tylko takich. Dowód? Auta 13-miesięczne będą obciążone teraz większą akcyzą niż fabrycznie nowe. Bardzo duży wzrost akcyzy dotknie nabywców kamperów z jednostkami o pojemności silnika powyżej 2 000 cm i normą Euro 5 lub 6.

ReklamaŚródtekstowy Dethleffs 21.09-02.10 Sebastian
Ktoś z nas zyska? Nabywcy kamperów nowych (do 11 miesięcy) z silnikami 2,5-3 l, a także np. luksusowych pickupów, bo już mniej korzystnie wypadnie sprowadzenie kampera z roku 2011 i z silnikiem 2200 ccm.
Krótko mówiąc, projekt wspomnianych zmian daleki jest od oczekiwań środowiska – tak fanów, jak przedsiębiorców działających w branży caravaningowej, dlatego w całej rozciągłości podpisujemy się pod petycjami zaangażowanych w opracowanie zmian. Na nowej akcyzie stracą np. warsztaty niezależne.

Wzór wyliczenia nowej akcyzy na auta
P = S x (1 – D)
P – wysokość akcyzy w zł
S – stawka akcyzy, o której mowa w projekcie (ust. 2)
D – współczynnik deprecjacji (ust. 4)

Czas liczony od pierwszej rejestracji w miesiącachDeprecjacja
2 i poniżej0,03
od 3 do 40,08
od 5 do 60,12
od 7 do 120,18
od 13 do 240,25
od 25 do 360,35
od 37 do 480,45
od 49 do 600,55
od 61 do 720,60
od 73 do 840,65
od 85 do 960,70
od 97 do 1080,75
od 109 do 1200,78
od 121 do 1320,82
od 133 do 1440,84
od 145 do 1560,86
od 157 do 1680,88
169 i powyżej0,90

Tabela deprecjacji (źródło danych w tabeli: SAMAR)

 

Pojemność silnika [cm3]Rok produkcji samochodu (Norma emisji spalin)   
 Od 2016 (Euro 6)2010-2015 (Euro 5)2005-2009 (Euro 4)2004 i starsze (Euro 3 i starsze)
ReklamaŚródtekstowy 2 Prenumerata 21.09-02.10
poniżej 1199
1 0002 0002 3003 500
1200-14991 5002 4002 5508 000
1500-19991 9503 1203 32010 000
2000-24999 00018 00020 70029 000
2500-299914 00025 00032 00040 000
3000-349920 00036 00046 00057 000
3500-399927 00042 00062 00076 000
4000 i powyżej35 00055 00080 00098 000

Proponowane stawki bazowe podatku akcyzowego


Administrator13.12.20161