W Hiszpanii zmieniły się przepisy i samochody kempingowe mogą parkować jak każdy samochód, a załoga kampera nocować na pokładzie. Warunek? Po pierwsze, koła muszą stykać się z podłożem.
11 lipca 2023 roku Generalna Dyrekcja Ruchu w Hiszpanii (DGT) zmieniła przepisy, aby raz na zawsze wyjaśnić różnicę między parkowaniem a kempingowaniem. I jak donosi hiszpańska prasa, nowe reulacje z zadowoleniem przyjęło Hiszpańskie Stowarzyszenie Przemysłu i Handlu Caravaningowego (ASEICAR).
- Nowa instrukcja jasno definiuje, kiedy zaczyna się kempingowanie, dzięki czemu załoga kampera nigdy już nie powinna zostać ukarana mandatem za to, że zatrzymała się np. na nocleg na jakimkolwiek publicznym parkingu - podkreśla prezes ASEICAR, José Manuel Jurado.
Od teraz służby mundurowe powinny traktować kampery na równi np. z autami osobowymi. Spanie w pojeździe nie będzie traktowane jak kempingowanie. O ile tylko załoga kampera będzie przestrzegać kilku reguł.
Instrukcja PROT 2023/14 AUTOCARAVANAS
Odkąd DGT zatwierdziła aktualizację obowiązującej od 15 lat instrukcji 08 V-74, nowy dokument reguluje korzystanie z kamperów na parkingach w całej Hiszpanii. Najbardziej interesujące przepisy dla fanów podróżujących z dala od kempingów ujęto w punkcie d) instrukcji PROT 2023/14 AUTOCARAVANAS.
Po pierwsze, parking nie jest kempingiem. Tu cytat: „parkując wykonujemy manewr polegający na unieruchomieniu pojazdu w określonej przestrzeni spełniającej wymagania przewidziane w art. 92 ogólnych przepisów o ruchu drogowym. Z kolei kempingowanie to aktywność uregulowana w przepisach dotyczących turystyki”.
Jakie obostrzenia dotyczą parkowania? Załoga kampera musi spełnić trzy warunki. Po pierwsze, pojazd ma wyłączony silnik i styka się z podłożem tylko kołami (w punkcie 1 czytamy: nie wolno stosować podpór stabilizujących ani żadnego innego urządzenia - za wyjątkiem klinów przewidzianych w Ogólnych Przepisach o Ruchu Drogowym). Po drugie, nasz pojazd nie może zajmować większej powierzchni niż ta, którą zajmuje w stanie „zamkniętym”, tj. w gotowości do jazdy. W instrukcji PROT 2023/14 AUTOCARAVANAS doprecyzowano, że stan zamknięty oznacza brak elementów wysuwanych, a więc np. markiz. I jak można się domyślać, podobnie jest z elementami (typu slide-out), które powiększają kubaturę zabudowy na postoju. Parkując nie można rozstawić krzeseł, stołów i innych elementów, które zajmują powierzchnię większą niż ta ograniczona obwodem pojazdu (pkt 2).No i wreszcie ostatni wymóg. Pojazd nie emituje hałasu na zewnątrz i żadnych płynów (pkt 3). O ile zrozumiałe jest, że taki postój realizujemy w sposób odpowiedzialny, więc niedopuszczalne jest opróżnianie zbiorników wody, to pojawia się pytanie: a co z klimatyzacją dachową czy ogrzewaniem postojowym zimą?
Otwieranie okien w zabudowie kempingowej
Cytowana tu instrukcja PROT 2023/14 AUTOCARAVANAS jest oczywiście w języku hiszpańskim (https://encaravana.com/wp-content/uploads/2023/07/Instruccio%CC%81n-PROT-2023_14_AUTOCARAVANAS.pdf.xsig_.pdf). Jedno, to kwestia tłumaczenia. Dwa, interpretacja niektórych sformułowań – na co zwracają uwagę fani caravaningu np. z Wielkiej Brytanii, którzy już mieli okazję skorzystać z niewątpliwych ułatwień, gdy chcieć podróżować z pominięciem noclegu na kempingach.
Na forach zwracają uwagę, by parkując kampera nie zajmować więcej powierzchni niż nadwozie pojazdu. W przypadku naruszenia tej zasady, kierowcy grożą różne sankcje. Policja może wlepić mandat nawet w wysokości 6000 euro, jeśli uzna, że w ten sposób dopuściliśmy się procederu kempingowania w wyznaczonym miejscu do parkowania, ale w chronionym obszarze naturalnym.Jak nie być posądzonym o caravaning na dziko? Po prostu nie otwieraj żadnych bocznych okien. A co z otwieraniem okien dachowych? Nie tylko okien dachowych. Kolejna wątpliwość może dotyczyć pokusy aktywowania podnoszonych dachów.
Generalna Dyrekcja Ruchu w Hiszpanii wzywa do dyskusji
Jak widać, nowe przepisy nie biorą pod uwagę wszystkich aspektów związanych z mobilnością kamperów. Notabene, w omawianej instrukcji już na samym wstępie pojawia się wspomnienie, że samochody kempingowe budowane są najczęściej na podwoziach pojazdów dostawczych i lekkich ciężarowych, a ich długość waha się od 5,50 m do 8 metrów. Średnia wysokość wynosi około 3,00 m, a maksymalna dopuszczalna masa to bardzo często 3500 kg.
Cóż, sami pomysłodawcy instrukcji przyznają, że konieczna jest pogłębiona dyskusja i regulacje ustawowe, by przepisy nadążały za modą na caravaning. Stąd np. nowy znak drogowy S-128, który informuje o punkcie serwisowym dla przyczep kempingowych i kamperów, w którym można opróżnić zbiorniki na zużytą wodę, pozbyć się ścieków, itd. Stąd też wezwanie adresowane do samorządów, by sprzyjały ożywieniu turystyki caravaningowej, więc tworzyły wyczekiwaną infrastrukturę.
Póki co nowa instrukcja powinna być wystarczają wykładnią nie tylko dla policji, ale też władz samorządowych, które zarządzają parkingami – zwłaszcza położonymi w atrakcyjnych turystycznie miejscach. W Hiszpanii można już bez zbędnego ryzyka cieszyć się swobodą parkowania w sposób odpowiedzialny i zgodny z prawem. A w razie sporu z policją? Warto na pewno mieć pod ręką ów dokument.
Fot. Benimar