Reklama
Bilbord - Elcamp 03.11-03.12 Sebastian

PRZEPISY PRAWNE

miesiąc temu  21.10.2020, ~ Bartłomiej Ryś   

Mając limit 6 ton cały caravaning przeżyłby prawdziwą rewolucję

Mając limit 6 ton cały caravaning przeżyłby prawdziwą rewolucję

Limit tonażowy na kategorię „B” prawa jazdy został ustalony około 60 lat temu. Wówczas motoryzacja, pojazdy, rozwiązania techniczne były w zupełnie innej epoce. Technologia poszła do przodu a stary przepis - pozostał. To duży problem m.in. dla posiadaczy kamperów, które już dziś z łatwością w stanie gotowym do jazdy przekraczają pułap 3200 kilogramów. Od lat zabiegamy by wreszcie przepis zaktualizowano i dopasowano go do obecnych czasów. Niestety, zasady Unii Europejskiej są nieubłagalne. Zupełnie inaczej wygląda to w Brazylii. To tam jest już gotowy projekt nowych przepisów, które mają podnieść limit aż do 6 ton. Jak tłumaczą to politycy?

„Dotychczasowe limity przestały mieć rację bytu” - czytamy w różnych publikacjach. Większość aut „lekkich” dostawczych zaczęła osiągać masę własną na poziomie 3 ton. Podobnie ma się sprawa z kamperami. Nie jest tajemnicą, że duża część „domów na kołach” jest przeważona. Popularne „blaszaki” znanych producentów to wynik rzędu 3100-3200 kilogramów w stanie gotowym do jazdy. Widzieliśmy również pełne integry, które teoretycznie są dopuszczone na prawo jazdy kategorii „B”, ale same w sobie ważą… 3400 kilogramów. Wystarczy kierowca na pokładzie by już przeważyć cały pojazd.

Co ważne (i co również zauważyli politycy w Brazylii) znacznie polepszyły się możliwości techniczne samochodów. W kraju południowej Ameryki popularne jest Iveco Daily oraz Volkswagen Delivery. Można je zarejestrować na 3,5 tony, ale ich DMC, patrząc od strony technicznej, pozwala na znacznie więcej. Rzućmy przykłady: Delivery to 4,4 t wytrzymałości a Iveco - 4,2 t. 

Jeżeli nowe prawo wejdzie w życie (a wszystko wskazuje, że tak się stanie) to właściciele takich pojazdów nie tylko będą mogli swobodnie je prowadzić, ale także ciągać cięższe przyczepy. Dokładnie tak samo, jak miało to miejsce 60 lat temu. 

Opracowano na podstawie artykułu 40ton.net

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1177

  • 763
    ZADOWOLONY
  • 130
    ZASKOCZONY
  • 71
    POINFORMOWANY
  • 52
    OBOJĘTNY
  • 25
    SMUTNY
  • 88
    WKURZONY
  • 48
    BRAK SŁÓW

Komentarze (31)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ XXI Century 31 3 dni temu Załóżmy, że projekt ma samych zwolenników. Jak w UE i w Polsce najprawdopodobniej będzie wyglądała legislacja? Kiedy posiadacze pj kat. B mogliby kierować pojazdami o DMC > 3,5t? Pozdrawiam,
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ itd jest złe 30 6 dni temu Przecież sejm zajmuje się 5 dla zwierząt a nie realnymi problemami ludzi żadna z dotychczas będących u władzy partii nic nie chciała zrobić dla kamperomaniaków jedynie konfederacja chce pomóc ograniczyć władzę urzędników .W Krakowie żeby zarejestrować kupioną przyczepę czeka się MIESIĄC a wystarczy 3 tablica i ubezpieczony samochód OC przecież przyczepa nie jeździ sama . montujesz hak z automatu dostajesz 3 tablicę (to marzenie)
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ mały kamperek 29 6 dni temu ~ Xmenu ... właśnie że jest problem ze śniegiem na Grenlandii ... wystarczyła by kategoria np: B2 .. kategoria B do 3,5 tony plus kurs za 300 - 500 zł, plus 5 lat doświadczenia [ po zdobyciu kategorii B np: bez mandatów ] i możesz jeździć kamperem do 7,5 tony [ TYLKO I WYŁĄCZNIE KAMPEREM i PRYWATNIE ] .. lub jakiś inny dokument dodatkowy do prawa jazdy ... reszta przepisów mogła by zostać bez zmian i wtedy i wilk syty [ państwo bo zarobi ] i owca cała [ użytkownik kampera ]
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Mar 28 6 dni temu "Mar" - jacy ci polscy kierowcy nieudolni. W USA na nasza kat. B można kampera 12m/12 t. prowadzić i jakoś nie słychać, że to dawanie im narzędzia zbrodni. U nas mając b+E możesz złożyć zestaw 7T. Duży SUV może ważyć pod 3t masy własnej
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Mar 27 miesiąc temuocena: 33%  Mam nadzieję że nigdy do tego nie doprowadzicie. Zimy pot mnie oblewa, gdy pomyślę że amator z kat B prowadzi pojazd 6 dmc. W czym problem zrobić kat c? Kosztuje to 2 tys. Do prywatnej jazdy nie potrzeba kwalifikacji wstępnej, więc nie opowiadajcie bajek o 8 tys.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Marcin kierowca 26 miesiąc temuocena: 89%  Bus do 3.5t można na b ale już jak ma fotele i 10 pasażerów nie można.....8k trzeba wywalić na prawko żeby tym pojechać, nawet jak ma się kat c To też problem do rozwiązania od ręki. Masz c - robisz kwalifikacje na przewóz osób i możesz wozić ludzi pojazdem do np 7.5t dmc- bez znaczenia ile tam jest miejsc......ale kasa kasa kasa od podatnika najważniejsze dla utrzymania rozdawnictwa i hordy urzędników.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Jacek 25 miesiąc temuocena: 25%  A ja mam prośbę do Autora, żeby nauczył się poprawnie pisać...
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ nhg 24 miesiąc temuocena: 50%  Można i 1000 ton. Można ? Można.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Bystry 23 miesiąc temuocena: 50%  Miki ale teraz jebłeś... Nie wiem skąd Ci to wiadomo ale jesteś w błędzie
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Xmenu 22 miesiąc temuocena: 0%  A wiecie że jest śnieg..,... Na Grenlandii
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Xmenu 21 miesiąc temuocena: 100%  Przecież żyjemy w Polsce
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Markus 20 miesiąc temuocena: 100%  Tylko na starych prawach jazdy na zasadzie praw nabytych. Od dawna już takich się v jednak nie wydaje i B tak samo jak w całej UE jest do 3,5 tony.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Miki 19 miesiąc temuocena: 20%  Ztego co mi wiadomo w Niemczech na lat. B można jeździć do 7,5T
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Polacy nic nie wymyślą normalnego bez flachy nie zakumasz 18 miesiąc temu U nas nie przejdzie. A kasa dla państwa Word + szkółki??? Ha??
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Arczi 17 miesiąc temuocena: 100%  Z tego co wiem to przepis ten ma dotyczyć tylko pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym, ponieważ ich akumulatory są ciężkie i wyprodukowanie takiego samochodu z zasięgiem porównywalnym do silników spalinowych wymaga akumulatorów o większej pojemności i samochody przekraczają dopuszczalne 3,5t.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Caravaningowicz 16 miesiąc temuocena: 100%  A co nas obchodzi Brazylia? Zwykły clickbait!
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Robert 15 miesiąc temuocena: 100%  Camper mimo tego, że jest powyżej 3.5 tony nie podlega tachografowi. Odbierałem teraz nowego kampera i się dowiedziałem, do tej pory też myślałem że obowiązuje tacho, ale na szczęście nie.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Georg 14 miesiąc temuocena: 70%  Unia Europejska niczego nie utrudnia Niemcy i Holandia kat. B do 7,5t
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Darek 13 miesiąc temuocena: 60%  6 ton tak ale powyżej 3,5t tachodraf nawet gdy nie jest się kierowca zawodowym. Niestety kamery to znikomy problem innt to młodzi niedoświadczeni kierowcy którzy odrazu po otrzymaniu prawo jazdy stają się kierowcami zawodowymi. Tak są to inne samochody niż 30 czy 60 lat temu ale też większe gabarytowo od osobówek a tego niestety niektórzy nie ogarniaja
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Rafi 12 miesiąc temuocena: 83%  Zajmijcie się lepiej wycofaniem opłat viatoll za przyczepy kempingowe.I czasowe wyrejestrowanie i nie płacenie OC w tym czasie.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Paweł 11 miesiąc temuocena: 86%  Ja to zawsze podaję za wzór USA. Tam robi się jedną Drive license. Jeździsz autem, pickupem, motocyklem, dużym camperem, jak potrzebujesz się przeprowadzić, to wynajmujesz ciężarówkę sam ją prowadzisz i oddajesz w nowym miejscu zamieszkania bo tam jest oddział firmy. Pełna swoboda, wolność i Państwo dla obywateli. Dopiero jak chcesz pracować jako kierowca ciężarówki czy autobusu, to potrzebne są dalsze licencje!
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Hans 10 miesiąc temuocena: 100%  No chyba, ze jesteś wiekowym Niemcem i masz ichnie prawo jazdy kat.b tzw.materialowe....wtedy limit nie obowiazuje....i tschüss!
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ arnste 9 miesiąc temuocena: 0%  Dobrze nie są szkoleni na kat. C gdzie jeżdżą ciężarówkami jak osobówkami. Dopiero się zacznie.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Ricardo 8 miesiąc temuocena: 40%  Teraz jest dobrze. 6 ton w rękach niektórych to zamach bez terrorysty......... Niech zrobią C. Będą wtedy lepiej przygotowani.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Polis 7 miesiąc temuocena: 50%  Technologia się zmieniła ale nie mózgi nielogicznych urzędników .Kto to ma zrobić jak tam jest większość jajogłowych rozmówców.Te kobiety które nie mają pojęcia o rzeczywistości . Jak przepisy mogą być oderwane od rzeczywistości .Samochody w latach 60 były produkowane w innej technologii. Teraz kampervan powinien ważyć co najmniej o tonę więcej a tak zaczyna się kąbinowanie i jazda w stresie .Technicznie nie ma to żadnego uzasadnienia bo samochody z napędem elektrycznym mogą ważyć właśnie o tonę więcej .Tylko kary i strach na każdym kroku ale to ludzie ludziom gotują ten los.Bo często urzędnik który jest za nielogicznymi przepisami sam się do nich nie może dostosować i jest zdziwiony kto to wymyślił. Tak że te 3.5 tony to nie ma nic wspólnego z logiką.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Amy 6 miesiąc temu Od kiedy ten przepis wejdzie.... Bo sprawa ciągnie się.... Pozdrawiam Amy
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Wwww 5 miesiąc temuocena: 100%  Dlaczego nie do 24t.Jaki problem zrobić kat C
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Tedi 4 miesiąc temuocena: 50%  W latach komuny w wojsku można było jeździć Starem 66 , 660 który ważył 5.5t, a ładowność 4,5 z kategorią B i nie było problemów.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Senso de la vida 3 miesiąc temu Super krok na pewno producenci muszą walczyć O lepsze przepisy dla użytkowników
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Piotr 2 miesiąc temuocena: 50%  Wydaje mi się ze w Europie jeszcze długo nic z tym nie zrobią , dlatego od tego roku mam kampera do 4,4t jest faktycznie drożej ale mam spokojna głowę jadąc przez austrie i w razie kolizji ubezpieczyciel nie odmówi wypłaty .Wystarczy żeby w Europie zrobili kat do 4t i to już by załatwiło w większości przypadków załatwiło sprawę .
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Jerry_Koszalin 1 miesiąc temuocena: 86%  Europa niestety jest daleko w tyle z przepisami i zdrowym rozsądkiem. Poza nielicznymi krajami (np. Niemcy) limit DMC 3,5 t w przypadku kamperów o których jest tu mowa utrudnia życie nie tylko za sprawą kategorii prawa jazdy, ale też za sprawą ograniczeń prędkości czy też opłat drogowych. Dlaczego kierowca pojazdu niezarobkowego jakim jest kamper (czy też samochód osobowy ciągnący przyczepę kempingową) przy przekroczeniu DMC 3,5 t w większości krajów w Europie musi ponosić zdecydowanie wyższe opłaty za przejazdy drogami płatnymi (m. innymi: Polska, Szwajcaria, Czechy, Słowenia, czy też "flagowa" Austria). Z jednej strony jest się ściganym za przeładowanie pojazdu (znają ten temat posiadacze kamperów typu integra, gdzie jak by nie kombinował, to przy DMC 3,5 t zawsze jest "ciasno" z ładownością, a z drugiej strony kiedy posiadamy pojazdy powyżej 3,5 t DMC - licząc koszty przejazdów na przykład przez Austrię, odechciewa się zaglądać do tego kraju. Krzyk w puszczy.. wiem...
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony