artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Dla promocji dobrych praktyk w branży

Dla promocji dobrych praktyk w branży

Czas czytania 4 minuty

Działasz w branży caravaningowej? Sprawdź, czy nie wykonujesz działalności turystycznej! To o tyle łatwiejsze, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) rozpoczął współpracę z Fundacją Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego (CMRT).

Obie instytucje będą wspólnie prowadzić działania informacyjne i edukacyjne z zakresu prawa turystycznego.

Nadmieńmy, że Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) stanowi dodatkowe zabezpieczenie finansowe dla klienta (podróżnego). Środki zgromadzone w funduszu, zabezpieczają interesy finansowe klientów na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki lub przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych lub odwołania imprezy (wycieczki). Zabezpieczenie zadziała tylko wtedy, gdy organizator naszej imprezy czy wyjazdu jest legalnie działającym przedsiębiorcą w myśl ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (z dn. 24 listopada 2017 r.).

Definicja imprezy turystycznej

Jak należy rozumieć takie pojęcia jak impreza turystyczna oraz powiązane usługi turystyczne? Jak wyjaśnia UFG, impreza turystyczna to połączenie co najmniej dwóch różnych usług turystycznych. Imprezami turystycznymi mogą być np. wczasy organizowane przez biura podróży, ale też obozy sportowe, pielgrzymki czy… firmowe wyjazdy integracyjne.

Organizujesz taką z wykorzystaniem pojazdów kempingowych? Jakie przykładowe aktywności firm – często niezwiązanych bezpośrednio z branżą turystyczną – podlegają pod regulacje ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych? Otóż są to firmy i podmioty, które zajmują się m.in. organizacją eventów firmowych, typu wyjazdy integracyjne czy kilkudniowe szkolenia poza miejscem pracy (!).

ReklamaŚT - biholiday 06.03-30.06 Sebastian
Więcej szczegółów na ten temat (w tym także wyjątki) można znaleźć w art. 5 i 6 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. I oczywiście u źródła. Od teraz nie tylko w zakładce NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA I ODPOWIEDZI (na witrynie www.ufg.pl), ale także wśród konsultantów CMRT.

Uwaga na powiązane usługi turystyczne

Takie powstają w przypadku zakupu co najmniej dwóch usług turystycznych od różnych przedsiębiorców. Przykład? Wypożyczalnia kamperów oferuje jedną usługę. Dostarcza tylko dom na kołach. Jeśli jednak w ślad za tym idzie zorganizowana wyprawa np. typu off-road, sytuacja może zmienić. Zwłaszcza jeśli biwak urządzono na terenie…. innego przedsiębiorcy.

Te i inne zawiłości prawa wyjaśnią konsultanci CMRT. Będą one skierowane do przedsiębiorców, którzy – często poza swoją podstawową działalnością, organizują różnego rodzaju wyjazdy.

- Wielu przedsiębiorców nie wie, że część ich działalności podlega regulacjom ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych i nieświadomie narusza obowiązujące przepisy. To z kolei może zagrażać bezpieczeństwu ich klientów. Dlatego bardzo pozytywnie przyjęliśmy wiadomość o utworzeniu Centrum Monitorowania Rynku Turystycznego, które stawia sobie za cel edukowanie tych wszystkich przedsiębiorców, którzy mogą mieć wątpliwości, jakie wymogi ustawowe powinni spełniać i jak to zrobić - mówi Damian Ziąber, rzecznik Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

ReklamaDla promocji dobrych praktyk w branży 2
Caravaningowe eventy

Wielu przedsiębiorców, na przykład prowadzących agencje eventowe czy szkoły językowe, organizuje wyjazdy. Składają się na nie na przykład: transport, nocleg i dodatkowe atrakcje, co już stanowi imprezę turystyczną w rozumieniu prawa turystycznego.

Jak dowodzi rzecznik UFG, przedsiębiorcy w Polsce bardzo często nie wiedzą, że taka działalność wymaga wpisania firmy do odpowiedniego rejestru u marszałka macierzystego województwa. Jednak by taki wpis uzyskać, wcześniej muszą zapewnić sobie zabezpieczenie finansowe na wypadek niewypłacalności. Profesjonalni organizatorzy turystyki chronią także swoich klientów, odprowadzając składki na TFG i TFP. Ale i tu uwaga.

- Zależy nam przede wszystkim na tym, by informować i edukować takie firmy w zakresie wszystkich wymogów ustawodawcy wobec ich działalności, wskazywać, jakie obowiązki na nich ciążą i w jaki sposób mogą naprawić sytuację, by nie dopuścić, aby jakikolwiek z aspektów ich działalności był poza prawem. Chcemy, by wszystkie podmioty organizujące wyjazdy, czy to dla klienta indywidualnego, czy biznesowego (MICE) działały zgodnie z obowiązującym prawem, a ich klienci mogli czuć się bezpiecznie. Cieszymy się, że w realizacji naszej misji będzie nas wspierał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny - podkreśla Edyta Dróżdż, prezes Fundacji Centrum Mwww.ineosgrenadier.comonitoringu Rynku Turystycznego.

Fot. www.ineosgrenadier.com


Rafał Dobrowolski19.07.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News