artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord caravanssalon mtp TARGI 06.07-23.10 Sebastian

Czytelnicy pytają – my szukamy odpowiedzi

Czytelnicy pytają – my szukamy odpowiedzi

Przeczytałem z zainteresowaniem szereg tekstów dotyczących instalacji gazowych w kamperze. Wniosek : powinienem posiadać aktualny certyfikat z okresowego przeglądu instalacji gazowej bez względu na to czy jest wymagany w Polsce, czy nie. Z tekstów biadolących nad brakiem możliwości jego uzyskania w naszym kraju, jeden zwrócił moją uwagę. Jest to tekst pana Mirosława Matulewicza zamieszczony w numerze P.C. nr 1 z stycznia 2007 r.

Czytelnicy pytają – my szukamy odpowiedzi 1



Naklejkę potwierdzającą wykonanie przeglądu instalacji gazowej według norm niemieckich należy umieścić z tyłu pojazdu. Ta potwierdza ważność przeglądu do 2009 r.

Pan Matulewicz informuje, że posiada uprawnienia niemieckie do dokonywania przeglądów. W związku z tym chcę dokonać przeglądu mojej instalacji w moim kamperze i otrzymać certyfikat pana Matulewicza, który jak sądzę, wie jak dokonać przeglądu instalacji gazowej wg niemieckiej procedury. W związku z tym, mam kilka pytań: W jakiej formie może być wydany ten certyfikat? Czy będzie honorowany w Niemczech? Jeżeli tak, to gdzie mam się zgłosić i ile będzie mnie to kosztowało? Proszę o informację czy warsztaty niemieckie dokonają takiego przeglądu dla obcokrajowca – oraz informację, gdzie powinienem poszukać takiego warsztatu w rejonie: Goerlitz, Bautzen, Drezden, Cottbus. Zittau Berlin. Będę mógł wtedy spokojnie przyglądać się znęcaniu się naszych mędr­ców nad problemem. Do zobaczenia na szlaku
Bogusław Komorowski

Certyfikat wydawany przez mój warsztat jest tak samo ważny, jak certyfikat wydany przez niemieckie firmy posiadające odpowiednie uprawnienia. Koszt przeglądu i wydania certyfikatu wynosi obecnie 100 zł. Przegląd powinien być przeprowadzany raz na dwa lata. Wykonanie przeglądu potwierdzone jest wpisem do książki przeglądu, którą posiada właściciel kampera lub przyczepy oraz specjalną naklejką. Wykonanie przeglądu trwa zwykle około kilkunastu minut. Przeprowadzamy najpierw tzw. próbę szczelności, a następnie tzw. próbę ognia.

ReklamaŚródtekstowy Dethleffs 21.09-02.10 Sebastian
Czytelnicy pytają – my szukamy odpowiedzi 2



O problemach związanych z możliwościami wykonywania przez polskie firmy przeglądów instalacji gazowych według standardów DVGW dyskutowano także na tegorocznym spotkaniu w Solcu Zdroju zorganizowanym przez Trumę GmbH.

Naklejkę należy umieścić z tyłu pojazdu – znajduje się na niej data następnego badania technicznego. Z własnego doświadczenia wiem, że na terenie Niemiec w zasadzie wystarczy posiadanie wyłącznie naklejki. Jednak zachęcam również do zabierania w podróż książki serwisowej, naklejka może przecież zostać zniszczona lub uszkodzona. Dlaczego warto posiadać aktualne badania techniczne instalacji gazowej potwierdzone niemieckim certyfikatem? Z własnego doświadczenia, jak i relacji moich klientów podróżujących po Niemczech wiem, że w ten sposób z pewnością unikniemy problemów przy przejazdach tunelami czy wjazdach na prom. Również właściciele kempingów zwracają uwagę na posiadanie takiego certyfikatu. Znam przypadki, w których odmawiali polskim caravaningowcom wjazdu na swój teren – to oczywiście z uwagi na bezpieczeństwo pozostałych użytkowników kempingu. Mój zakład obecnie prawdopodobnie jako jedyny w Polsce wydaje niemieckie zaświadczenia. Stosowne uprawnienia zdobyłem podczas szkoleń organizowanych przez niemiecką DVGW we Frankfurcie nad Menem. Wiem, że o uprawnienia takie mogą się starać wyłącznie firmy zarejestrowane w Niemczech lub zagraniczne filie tych firm. Na terenie Niemiec nie ma problemu ze znalezieniem warsztatu uprawnionego do przeprowadzania takich przeglądów – taką usługę świadczy m.in. większość punktów sprzedających gaz. Obecnie do wydawania certyfikatu uprawnionych jest około 11 tys. osób.

ReklamaŚródtekstowy 2 Prenumerata 21.09-02.10

Mirosław Matulewicz
Zakład Mechaniki Pojazdowej


O użytkowaniu instalacji gazowych w Polsce i Europie szerzej pisaliśmy w poprzednim wydaniu „Polskiego Caravaningu” Nr 3 (17), Maj - Czerwiec 2008.

Droga Redakcjo!
Podczas wykonywania przeze mnie przeglądu rejestracyjnego przyczepy kempingowej polecono mi, abym przed wyjazdem na urlop nakleił na przyczepę tablicę ostrzegawczą. Dodam, że podróżuję zestawem (przyczepa + samochód), którego długość przekracza 8 metrów. Czy możecie mi powiedzieć w jaki sposób regulują to przepisy? Czy muszę w ogóle mieć takie tablice? Jeśli tak, to spotkałem się z trzema różnymi (pod względem wielkości) rodzajami tablic i nie wiem którą musiałbym ewentualnie zakupić: 10x30 cm, 20X28 cm czy 20x56 cm?
Dziękuję
Wasz Czytelnik

(imię i nazwisko do wiadomości redakcji)

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, musi Pan umieścić na przyczepie tablice wyróżniające. Dotyczy to osób poruszających się zestawem, który składa się z samochodu i przyczepy, którego długość przekracza 8 metrów. Tablice wyróżniające z tyłu przyczepy umieścić należy także wówczas, gdy waga zestawu przekracza 12 t. Należy pamiętać, że przepisy wyraźnie mówią o tym, że tablice trzeba umieścić w przypadku, gdy nasz zestaw przekracza określoną długość lub wagę. Tablicą odpowiednią dla przyczep kempingowych jest ta o wymiarach 20 x 28 centymetrów.

Czytelnicy pytają – my szukamy odpowiedzi 3



Podstawą prawną jest obowiązujące od 2003 r. rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003r. Nr 32, poz. 262). Rozporządzenie to wprowadziło zmiany w stosunku do wymagań obowiązującego wcześniej rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz. 432 z późn. zm.).

Jerzy Berta,kierownik Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Drogowego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie


03.03.20090