Ford Everest ma do wyboru dwa bardzo dobre silniki wysokoprężne, może pomieścić do siedmiu osób i oferuje możliwość jazdy, na każdej nawierzchni z napędem na cztery koła. Ten bazujacy na pikapie Ranger terenowy SUV, jest pierwszym takim pojazd zaprojektowany i opracowany przez Forda w Australii.
Ford wykonał dobrą robotę, ukrywając DNA pikapa. Everest jest komfortowy na autostradzie tak samo jak na bocznych szutrówkach i nadal bardzo sprawny w terenie w wersji 4WD. Dostępne są także wersje z napędem tylko na tylne koła. Co ciekawe, Everest nie jest oferowany z manualną skrzynią biegów lub z silnikiem benzynowym.
Jakie są dostępne rodzaje nadwozia?
Pięciodrzwiowy „wagon” jest jedynym typem nadwozia, a większość Everestów oferuje siedem miejsc. Większe dzieci będą narzekać na miejsce na nogi, siedząc w trzecim rzędzie.
Każdy Everest 4WD ma stały napęd na cztery koła (co oznacza, że napędza wszystkie cztery koła nawet na normalnych drogach). Everest 4WD ma także reduktor (co pozwala na komfortową jazdę przy bardzo niskich prędkościach w terenie). Tylnonapedowe wersje Everest’a RWD nie mają oczywiście reduktora.
Silniki do wyboru
Everest jest dostępny z dwoma silnikami turbodiesel, w tym z nowym, czterocylindrowym Bi-Turbo o pojemności 2,0 litra, współdzielonym z Fordem Ranger Raptor. Podstawowe wersje Ambient i Trend, wyposażone są w pięciocylindrowy silnik Diesla 3,2 turbodoładowaniem. Zapewnia bezproblemowe osiągi przez większość jazdy, ale w porównaniu do 2,0 bi-turbo brakuje mu mocy przy wyprzedzaniu. Jest też nieco bardziej hałaśliwy. Silniki 3,2 l są łączone z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, a 2,0-litrowy silnik Bi-Turbo ma ultra nowoczesną płyną i czułą 10-biegową skrzynię automatyczną.
Jak się nim jeździ?
Everest oferuje bezpośredni i responsywny układ kierowniczy, nie ma także problemu z nadmiernym przechylaniem się nadwozia w zakrętach. Prowadząc Everest’a mamy wrażenie jazdy dużym samochodem osobowym wyposażonym w niezależne tylne zawieszenie. Prawda jest taka, że Everest zbudowany jest na solidnej ramie a zawieszenie z tyłu to sztywna oś na sprężynach.
Niemniej jednak Everest, ma przewagę nad alternatywnymi samochodami SUV. Jego główną siłą jest wytrzymałość, mocna budowa i pancerne zawieszenie, dobrze radzące sobie z dużymi nierównościami. Dzięki temu można śmiało pokonywać długie odcinki nierównej, szutrowej drogi co w Australii jest nie bez znaczenia.
Każdy Everest 4WD ma system stałego napędu, który jest pomocny nawet na mokrym i oblodzonym asfalcie lub na luźnych żwirowych drogach. W porównaniu z innymi modelami 4WD w których napęd przedni dołączany jest „na sztywno”, Everest jest łatwy w obsłudze, szczególnie gdy warunki drogowe często zmieniają się z mokrego na suchego lub z oblodzonego na rozmarznięty. W takich warunkach drogowych, kierowca samochodu terenowego 4x4 bez centralnego dyferencjału (tak jak w Toyota Hilux ) musi ręcznie włączyć napęd 4x4, gdy jest to konieczne, a następnie ponownie włączyć 2WD, gdy warunki na drodze zapewniają dobrą przyczepność.
Everest 4WD jest bardzo sprawny w trudnych warunkach terenowych, gdzie doceniona zostanie jego standardowa tylna blokada mechanizmu różnicowego. Jest to świetny model dla tych, którzy chcą dotrzeć do odległych miejsc kempingowych lub wędkarskich, do których duże SUV-y oparte na samochodach osobowych, takie jak Mazda CX-9 lub Kia Sorento , po prostu nie dojadą. Samochód ma stosunkowo nie wielką szerokość 1,86 m, co ułatwia parkowanie
Wielki bagażnik
Indywidualnie składane siedzenia trzeciego rzędu i dzielone w proporcji 60/40 siedzenia drugiego rzędu zapewniają Everestowi duże możliwości przewozowe przedmiotów o różnych gabarytach. Złożenie siedzeń trzeciego rzędu pozwala na transport do 1050l. Pojemność 450 litrów bagażnika, za trzecim rzędem siedzeń, jest lepsza niż w większości siedmiomiejscowych SUV-ów.
Elektrycznie sterowana tylna klapa w Everest Trend i Titanium zapewnia wygodę podczas załadunku i rozładunku, podobnie jak składane elektrycznie siedzenia trzeciego rzędu w Titanium.
W Everests z silnikiem 3,2-litra może maksymalnie holować 3000 kg, natomiast 2,0-litrowe Bi Turbo mogą ciągnąć aż do 3100kg. Każdy z nich wystarcza do legalnego holowania dwóch koni, dużej łodzi lub przyczepy kempingowej.
Gdzie Ford produkuje Everest’a?
Wszystkie Fordy Everest, podobnie jak Ranger i Ranger Raptor produkowane są w Tajlandii. Tam też pierwszy raz spotkałem ten model na żywo i zrobił na mnie piorunujące wrażenie.
Czego może brakować w wyposażeniu w porównaniu do modeli konkurencyjnych?
W stosunku do innych samochodów 4x4, bardzo niewiele. Konkurencyjne samochodu, takie jak Toyota Fortuner (bazująca na Hilux’ie) i Land Cruiser 150 Prado oraz Isuzu MU-X , mają w opcji manualną skrzynię biegów. Land Cruiser 150 Prado jest również oferowana z silnikiem benzynowym, ale zamawia go w Australii niewielu kupujących. Klienci mogą również wybrać Holden’a Trailblazera (klon Isuzu MU-X) lub Mitsubishi Pajero Sport .
Wyposażenie Forda Everest na rynku australijskim
Gdzie można kupić Forda Everest'a?
Ten wyjątowy model został opracowany przez australijski oddział Forda z myślą o rynkach Azji i Pacyfiku. Everest porodukowany jest w tej samej fabryce w Tajlandii gdzie powstaje Ranger i Ranger Raptor. Produkowane sa oczywiscie wersje z kierownicą po lewej stronie np. na Filipiny. Dlaczego więc Everest nie jest oferowany w Europie skoro technologicznie jest to brat dobrze znanego Rangera?
Odpowiedz jest bardzo prosta, Ranger jest "ciężarówką do 3,5t" a Everest jest samochodem osobowym. Mimo identycznego przodu, Everest oblewa europejskie testy zderzeniowe dla samochodów osobowych a dla ciężarowych pikapów normy są zupełnie inne.