artykuły

4x44x4
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Range Rover Classic 1970r
Range Rover Classic 1970r

Range Rover Classic, pierwszy luksusowy SUV

Czas czytania 4 minuty

Range Rover pierwszej generacji to jeden z najpiękniejszych klasycznych samochodów 4x4. To średniej wielkości, pierwszy na rynku, luksusowy SUV, produkowany od 1970 do 1996 roku, początkowo przez Rovera (później Land Rover), a następnie przez Grupę Rover.

Geneza
Pierwsza generacja pojazdów produkowanych pod nazwą Range Rover, zadebiutowała jako model dwudrzwiowy; wersje czterodrzwiowe były dostępne od 1981 r., (dwudrzwiowe wycofano w styczniu 1994 r.). Przez większą część swojej historii znany był jako „Range Rover”. Przez kilkanaście lat produkcji model ewaluował, pojawiły się wersje z wydłużonym rozstawem osi (dłuższe tylne drzwi), zmodernizowano wnętrze i deskę rozdzielczą.
Land Rover stworzył termin „Range Rover Classic”, aby odróżnić go od swojego następcy P38A, (kiedy oba modele, przez chwilę, produkowano równocześnie) i zastosowały nazwę retrospektywnie do wszystkich Range Roverów pierwszej generacji.

Silniki
Montowano w nim, miedzy innymi, benzynowy silnik V8 o pojemności 3.9L, produkowany na licencji amerykańskiego Buick'a - cudownie mruczy. Jeździła nim brytyjska rodzina królewska, pięknie wygląda na farmie i pod teatrem, uwielbiają go podróżnicy. Nadal można spotkać klasyczne Ranger Rovery z namiotem na dachu. Stały napęd na cztery koła w Classicu, doskonale sprawdza się do holowania wszelkich przyczep od kempingowych, końskich czy podłodziowych.

Benzynowe:

  • 3.5 V8 - 3528/3470 cm3, dwugaźnikowy, wolnossący 125/135KM przy 4000/5000 obr./min. 251-263Nm przy 2500 obr./min, montowany w latach 70-89
  • ReklamaRange Rover Classic, pierwszy luksusowy SUV 1
  • 3.5i V8 - 3528 cm3, wtrysk wielopunktowy, wolnossacy 150-165KM przy 4750 obr./min. 258-279Nm przy 2500-3200 obr./min, montowany w latach 85-89
  • 3.9i V8 - 3947cm3 wtrysk wielopunktowy, wolnossący 182-190KM przy 4750 obr./min. 319Nm przy 3100 obr./min, montowany w latach 89-96
  • 4.2i V8 - 4197 cm3, wtrysk wielopunktowy, wolnossący 200KM przy 4850 obr./min. 337Nm przy 3250 obr./min, montowany w latach 92-94

Diesel:

  • 2.4 TD - 2393 cm3, wtrysk pośredni, turbodoładowany 112KM przy 4200 obr./min. 248Nm przy 2400 obr./min (VM Motori), montowany w latach 86-89
  • 2.5 TD - 2498 cm3, wtrysk pośredni, turbodoładowany 116KM przy 4200 obr./min. 260Nm przy 2400 obr./min (VM Motori), montwany w latach 89-92
  • 200 Tdi - 2493 cm3, wtrysk bezpośredni, turbodoładowany 111KM przy 4000 obr./min. 265Nm przy 1800 obr./min (Land Rover), montowany w latach 92-94
  • 300 Tdi -  2493 cm3, wtrysk bezpośredni, turbodoładowany 113KM przy 4000 obr./min. 265Nm przy 1800 obr./min (Land Rover), montowany w latach 94-96

Model kultowy
Od jakiegoś czasu obserwujemy amerykański serwis zajmujący się odbudową klasycznych modeli Land i Range Rovera Congleton Service z Colchester (Vermont). Prezentują oni pięknie odbudowane samochody.
Pozdrawiamy też Range Rover Classic Polska i wszystkich miłośników tego terenowego klasyka.

Zalety

  • mocne i trwałe silniki V8, o wysokiej kulturze pracy
  • bardzo trwałe czterobiegowe skrzynie - manualne i automatyczne
  • stały napęd 4x4
  • komfortowe i trwałe zawieszenie
  • prosta budowa i serwis
  • ReklamaRange Rover Classic, pierwszy luksusowy SUV 2
  • duży bagażnik
  • niskie ceny materiałów eksloatacyjnych

Wady

  • duże zużycie paliwa silników V8
  • bardzo awaryje silniki Diesla włoskiej firmy VM
  • słabe skrzynie pięciobiegowe
  • delikatne półosie napędowe i mechanizmy różnicowe
  • usterki układów elektrycznych modeli w nowszych wersjach
  • korozja ramy i stalowych części nadwozia
  • wycieki oleju

Martin02.12.2019 zdjęć 15
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News