artykuły

4x44x4
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Poznaj przyczepę kempingową Innovan z Tasmanii

Czas czytania 5 minut
Poznaj przyczepę kempingową Innovan z Tasmanii
Innovan produkowany jest w dwóch wersjach: XC Caravan (jako przyczepa kempingowa) i XS Campervan (jako naczepa kempingowa na samochód). 

Ta przyczepka przyjechała do nas z bardzo daleka, bo aż z Australii. Stworzył ją kilka lat temu mieszkaniec tego kontynentu, Welby Davidson. Jednak jej innowacyjność (nazwa zobowiązuje!) dotarła i do Europy. Innovan prezentowany był nawet na Caravan Salon DÜsseldorf, gdzie wzbudzał duże zainteresowanie także wśród gości z Polski.

Jedno nieduże zdjęcie Innovana pojawiło się na naszych łamach w relacji z największych caravaningowych targów w Europie. Postanowiliśmy zaprezentować go jednak w szerszym materiale, ponieważ całość opiera się na oryginalnym pomyśle.

Innovany dwa

Tak naprawdę Innovan nie jest po prostu przyczepką kempingową, występuje bowiem w dwóch podstawowych wersjach: XC Caravan (jako przyczepa kempingowa) i XS Campervan (jako naczepa kempingowa na samochód). Z zewnątrz wyglądają bardzo podobnie, choć naczepa nie ma oczywiście kół. Nie ma też charakterystycznego nosa (lub, jak wolą niektórzy: dzioba), który posiada przyczepa, a w którym mieszczą się m.in. dwie dziewięciokilogramowe butle gazowe oraz jest do dyspozycji przestrzeń bagażowa. Korpusy obydwu Innovanów zbudowane są jednak z tego samego materiału: z kompozytowego włókna szklanego, co zapewnia zarówno trwałość, jak i lekkość obydwu konstrukcji. Naczepa bez ładunku waży zaledwie pięćset kilogramów, natomiast przyczepa 1200 kilogramów (na co składa się oczywiście także waga podwozia, kół itd.). Co jednak najistotniejsze, obydwie wersje Innovana mogą powiększyć się na postoju o dodatkowe półtora metra w górę. Dzieje się tak dzięki opatentowanemu przez ich twórcę systemowi, bazującemu głównie na elektronice i hydraulice. Całe rozłożenie przyczepy lub naczepy trwa zaledwie trzydzieści sekund i odbywa się oczywiście mechanicznie. Elementy składowe systemu są sprytnie zamontowane i ukryte wewnątrz i na zewnątrz obudowy.

ReklamaPoznaj przyczepę kempingową Innovan z Tasmanii 1
Aerodynamiczny jak bumerang

Dzięki rozwiązaniu z chowaną częścią dachu, Innovan ma bardzo aerodynamiczny kształt, który jest powodem dumy jego twórców i powodem do zadowolenia jego użytkowników, bowiem zmniejsza zużycie paliwa. Obydwie wersje pojazdu powstają w fabryce zlokalizowanej na północnym wybrzeżu australijskiej Tasmanii i znakomicie nadają się do trudnych, pustynnych warunków, które panują na większości tego kontynentu. Zresztą zanim wdrożono je do produkcji, przeszły szereg testów na bezdrożach Australii, które miały sprawdzić ich przydatność w caravaningu off-roadowym. Jak widać, testy wypadły bardzo pomyślnie, co potwierdzają także użytkownicy Innovanów, dzieląc się swoimi wrażeniami na stronach internetowych.

Wymiary i wyposażenie

Naczepa i przyczepa różnią się nieco między sobą wymiarami zewnętrznymi. O przyczepie piszemy szczegółowo w ramce obok tekstu, dodajmy więc tutaj wymiary naczepy: jej długość to 280 centymetrów, szerokość 215 centymetrów (podobnie jak przyczepy), a wysokość to 150 centymetrów (oczywiście w pozycji złożonej, podczas jazdy). Po podniesieniu dachu, wnętrze zarówno przyczepy, jak i naczepy ma w najwyższym punkcie aż 262 centymetry! To miejsce z tyłu nad wejściem, w którym znajduje się łóżko.

Innovan może mieć dwa łóżka pojedyncze lub łóżko małżeńskie. To zależy od naszego indywidualnego zamówienia, podobnie jak szereg innych elementów. Stałymi elementami są m.in. wewnętrzne i zewnętrzne kuchnie (zewnętrzna jest wysuwana na postoju), 85-litrowa lodówka z zamrażarką, prysznic (jedynie zewnętrzny, umieszczony na tylnej ścianie), przenośna toaleta, klimatyzacja, odbiornik telewizyjny, zbiorniki na wodę i wiele schowków, umywalka. Na wyposażeniu są także składane markizy.

ReklamaPoznaj przyczepę kempingową Innovan z Tasmanii 2
Dostęp do wnętrza Innovana odbywa się przez tylną ścianę, po podniesieniu dachu. Tył otwiera się wtedy na dwie połowy, a my wysuwamy drabinkę, dzięki której z łatwością dostaniemy się do wnętrza.

Do obsługi wszystkich urządzeń pokładowych zainstalowano w pobliżu środka naczepy (i osi przyczepy) akumulator o pojemności 100 Ah. Pod podłogą ukryto z kolei ogrzewanie gazowe i zbiorniki ciepłej wody.

Sprężarka i poduszki powietrzne

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie sprężarki i poduszek powietrznych w obydwu wersjach. W naczepie pomagają one łatwo podnieść ją, by móc wyjechać spod niej samochodem. W przyczepie natomiast wpływają na jej zawieszenie. Sprężarka powietrza o mocy 3/4 KM i zbiornik powietrza o pojemności 5 galonów (około 19 litrów) pozwalają utrzymać poduszki powietrzne i dostarczają także powietrza, aby napompować opony pojazdu ciągnącego, co może być bardzo przydatne w trudnych warunkach terenowych.

Parametry: wersja podstawowa przyczepy

długość: 500 centymetrów
wewnętrzna długość: 248 cm
zewnętrzna szerokość nadwozia: 215 cm
wysokość wewnętrzna: 960 cm
wysokość zewnętrzna (w podróży): 220 cm
masa własna: 1200 kg
DMC: 2000 kg
obudowa: integralnie sformowana
z włókna szklanego
koła: 16-calowe
hamulce: tarczowe-hydrauliczne
kuchenki: trzypalnikowa wewnętrzna firmy Dometic oraz dwupalnikowa zewnętrzna (także Dometic)
kuchenka mikrofalowa: brak
lodówka/zamrażarka: Eva-Kool 85L
toaleta: przenośna
prysznic: zewnętrzny
klimatyzacja: Truma Saphir
ogrzewanie: gazowe Truma
butle gazowe: 2x9 kg
oświetlenie: LED 12 V
baterie: 1 x 100 Ah
baterie solarne: brak
cena: od 43 940 dolarów

www.innovan.com.au

Artykuł pochodzi z numeru 1 (70) 2016 Polskiego Caravaningu



Administrator01.12.2018 zdjęć 7
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News