artykuły

4x44x4
ReklamaBilbord Ubezpieczenia zadzwon

Czy Europa jest gotowa na Forda Rangera Raptora?

Czy Europa jest gotowa na Forda Rangera Raptora?

Nowy Ranger Raptor został wprowadzony do sprzedaży w regionie Azji i Pacyfiku. Jest mniejszy od swojego starszego brata F-150 Raptora ale na pewno bazuje na tym samym wyjątkowym DNA Ford Performance.

Ford już jakiś czas temu zaprezentował Rangera Raptora na specjalnej konferencji w Bangkoku. Raptor wjechał a właściwie wskoczył na główną scenę zadziwiając tym samym zebranych gości. Ten wyjątkowy pikap został zaprojektowany przez australijski oddział Ford Preformance z myślą o klientach mieszkających na antypodach. Teraz można go już kupić na rynkach całego regionu Azji i Pacyfiku. Samochód powstaje w Tajlandii, w tej samej fabryce w której produkuje się „zwykłego” Forda Rangera. W Raptorze zmodyfikowano ramę tak aby wytrzymywała większe obciążenia związane z szybką jazdą w terenie. Z ramą zintegrowano belki zderzakowe, które wyposażono w ucha holownicze a z tyłu dodatkowo w gniazdo haka (na kwadrat). Ford Ranger Raptor otrzymał nowy wysokoprężny silnik 2.0L w którym zastosowano układ BiTurbo. Silnik osiąga 213KM i moment obrotowy na poziomie 500Nm przy 1750-2000 obr/min. Silnik połączono z nową 10 biegową automatyczna skrzynią biegów. Poszczególne przełożenia można zmieniać również ręcznie, łopatkami umieszczonymi przy kierownicy (jak w Mustangu). Napęd standardowo przenoszony jest na tylne koła (2H), przednią oś można dołączyć „na sztywno” w trybie 4H lub dodatkowo zredukować przełożenie przekręcając pokrętło na 4L. Ford na razie nie wspomina nic o układzie napędowym z centralnym dyferencjałem (z którym można jeździć z napędem 4x4 po suchym asfalcie). Przyspieszenie od 0 do 100km/h zajmuje Rangerowi Raptorowi mniej niż 10s. Dla porównania, większy brat F-150 Raptor V6 z silnikiem o mocy 450 KM osiąga prędkość sprintu w czasie 6,1 s, natomiast 3,2-litrowy Ranger M-Sport TDCi (200KM) przyśpiesza w 10,6 sek.

ReklamaSródtekstowy YT PC
W stosunku do „zwykłego” Rangera, w Raptorze zawieszenie zaprojektowano praktycznie od nowa. Z przodu zastosowano dłuższe super wytrzymałe podwójne wahacze, które wykonano ze stopów aluminium. Poszerzono w ten sposób rozstaw kół przedniej osi. W tylnym zawieszeniu zastosowano zmodyfikowany sztywny tylny most, który stabilizowany jest poprzecznie układem drążków Watta, zniknęły także resory. Za amortyzację pojazdu odpowiada zestaw kolumn typu Coilover (amortyzator + sprężyna) amerykańskiej firmy Fox Racing. Amortyzatory tylne wyposażono w zewnętrzne zbiorniki aby jeszcze lepiej odprowadzały ciepło przy szybkiej jeździe w terenie. W ten sposób uzyskano prześwit 235 mm. Ranger Raptor porusza się na oponach BF Goodrich AT T/A KO2 w rozmiarze 285/70R17 co daje prawie koło 33 calowe. Z przodu mamy także ulepszone hamulce z większymi 332-milimetrowymi tarczami.

Zwiększony rozstaw kół wymusił na projektantach poszerzenie przednich błotników, które wykonane są teraz z lekkich materiałów kompozytowych. Zderzaki, to tak naprawdę osłony stalowych belek, montowane są bezpośrednio do ramy a nie jak w klasycznym Rangerze do nadwozia. Kształt zderzaków, osłon, stopni do wsiadania (wykonanych ze stali) został podporządkowany jednej funkcji – przyjemności z szybkiej jazdy w terenie. Czytając australijskie testy Raptora, dziennikarze z antypodów piszą, że przeszkody terenowe, które „normalnym” pikapem pokonali by z prędkością 20-30km/h, Rangerem Raptorem przejechali mając „setkę” na liczniku i nie zrobiło to na pikapie Forda żadnego wrażenia. 

ReklamaŚródtekstowy 2 BookingCamper
Najmniejszym modyfikacjom poddano wnętrze. Oprócz bardziej wyprofilowanych sportowych foteli z logotypem Ranger, na tapicerce pojawiły się przeszycia w kolorze nadwozia a na skórzanej kierownicy znalazł się czerwony pasek jak w autach rajdowych. Innowacją jest natomiast możliwość wyboru aż sześciu trybu jazdy: Normalny i Sportowy w trybie drogowym i cztery tryby jazdy po bezdrożach: Trawa/Żwir/Śnieg; Błoto/ Piasek; Skały i Baja, który w stosunku do trybu Sport ogranicza działanie układu kontroli trakcji dla szybkiej jazdy terenowej oraz „spina” tylny dyferencjał.

W chwili obecnej Ford Ranger Raptor został wprowadzony tylko na rynki azjatyckie, ale sprzedaż jest brana pod uwagę także na rynkach amerykańskich (gdzie Ranger wraca w dużym stylu) i europejskich. Ostatnio widziano Forda Rangera Raptora w wersji z kierownica po lewej stronie na testach w USA. Czy samochód trafi kiedyś na polski rynek? Mi już to się marzy.

Foto: Ford Motor Company/Ford Australia

Podstawowe dane techniczne 

  • Silnik: wysokoprężny BiTurbo 2.0L 
  • Moc: 213KM przy 3750 obr./min
  • Moment obrotowy: 500Nm przy 1750-2000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 10-biegowa automatyczna z możliwością ręcznego sterowania łopatkami przy kierownicy
  • Napęd: na cztery koła w systemie 2x4/4x4 z blokadą tylnego dyferencjału
  • Długość: 5398 mm
  • Wysokość: 1873 mm
  • Szerokość: 2028 mm
  • Rozstaw osi: 3200 mm
  • Prześwit: 235mm
  • Koła: 285/70R17
  • Koło zapasowe: pełnowymiarowe
  • Zbiornik paliwa: 80L
  • Średnie zużycie: 8,2L/100km
  • Masa własna: 2232 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita: 3090 kg
  • Ładowność: 758 kg
  • Dopuszczalna masa przyczepy: nie hamowana 750kg/hamowana 2500kg
  • Cena: około 75 000 USD


Michał Wnuk26.07.20180 zdjęć 18