Nowy Ranger Raptor został wprowadzony do sprzedaży w regionie Azji i Pacyfiku. Jest mniejszy od swojego starszego brata F-150 Raptora ale na pewno bazuje na tym samym wyjątkowym DNA Ford Performance.
Ford już jakiś czas temu zaprezentował Rangera Raptora na specjalnej konferencji w Bangkoku. Raptor wjechał a właściwie wskoczył na główną scenę zadziwiając tym samym zebranych gości. Ten wyjątkowy pikap został zaprojektowany przez australijski oddział Ford Preformance z myślą o klientach mieszkających na antypodach. Teraz można go już kupić na rynkach całego regionu Azji i Pacyfiku. Samochód powstaje w Tajlandii, w tej samej fabryce w której produkuje się „zwykłego” Forda Rangera. W Raptorze zmodyfikowano ramę tak aby wytrzymywała większe obciążenia związane z szybką jazdą w terenie. Z ramą zintegrowano belki zderzakowe, które wyposażono w ucha holownicze a z tyłu dodatkowo w gniazdo haka (na kwadrat). Ford Ranger Raptor otrzymał nowy wysokoprężny silnik 2.0L w którym zastosowano układ BiTurbo. Silnik osiąga 213KM i moment obrotowy na poziomie 500Nm przy 1750-2000 obr/min. Silnik połączono z nową 10 biegową automatyczna skrzynią biegów. Poszczególne przełożenia można zmieniać również ręcznie, łopatkami umieszczonymi przy kierownicy (jak w Mustangu). Napęd standardowo przenoszony jest na tylne koła (2H), przednią oś można dołączyć „na sztywno” w trybie 4H lub dodatkowo zredukować przełożenie przekręcając pokrętło na 4L. Ford na razie nie wspomina nic o układzie napędowym z centralnym dyferencjałem (z którym można jeździć z napędem 4x4 po suchym asfalcie). Przyspieszenie od 0 do 100km/h zajmuje Rangerowi Raptorowi mniej niż 10s. Dla porównania, większy brat F-150 Raptor V6 z silnikiem o mocy 450 KM osiąga prędkość sprintu w czasie 6,1 s, natomiast 3,2-litrowy Ranger M-Sport TDCi (200KM) przyśpiesza w 10,6 sek.
W stosunku do „zwykłego” Rangera, w Raptorze zawieszenie zaprojektowano praktycznie od nowa. Z przodu zastosowano dłuższe super wytrzymałe podwójne wahacze, które wykonano ze stopów aluminium. Poszerzono w ten sposób rozstaw kół przedniej osi. W tylnym zawieszeniu zastosowano zmodyfikowany sztywny tylny most, który stabilizowany jest poprzecznie układem drążków Watta, zniknęły także resory. Za amortyzację pojazdu odpowiada zestaw kolumn typu Coilover (amortyzator + sprężyna) amerykańskiej firmy Fox Racing. Amortyzatory tylne wyposażono w zewnętrzne zbiorniki aby jeszcze lepiej odprowadzały ciepło przy szybkiej jeździe w terenie. W ten sposób uzyskano prześwit 235 mm. Ranger Raptor porusza się na oponach BF Goodrich AT T/A KO2 w rozmiarze 285/70R17 co daje prawie koło 33 calowe. Z przodu mamy także ulepszone hamulce z większymi 332-milimetrowymi tarczami.Zwiększony rozstaw kół wymusił na projektantach poszerzenie przednich błotników, które wykonane są teraz z lekkich materiałów kompozytowych. Zderzaki, to tak naprawdę osłony stalowych belek, montowane są bezpośrednio do ramy a nie jak w klasycznym Rangerze do nadwozia. Kształt zderzaków, osłon, stopni do wsiadania (wykonanych ze stali) został podporządkowany jednej funkcji – przyjemności z szybkiej jazdy w terenie. Czytając australijskie testy Raptora, dziennikarze z antypodów piszą, że przeszkody terenowe, które „normalnym” pikapem pokonali by z prędkością 20-30km/h, Rangerem Raptorem przejechali mając „setkę” na liczniku i nie zrobiło to na pikapie Forda żadnego wrażenia.
Najmniejszym modyfikacjom poddano wnętrze. Oprócz bardziej wyprofilowanych sportowych foteli z logotypem Ranger, na tapicerce pojawiły się przeszycia w kolorze nadwozia a na skórzanej kierownicy znalazł się czerwony pasek jak w autach rajdowych. Innowacją jest natomiast możliwość wyboru aż sześciu trybu jazdy: Normalny i Sportowy w trybie drogowym i cztery tryby jazdy po bezdrożach: Trawa/Żwir/Śnieg; Błoto/ Piasek; Skały i Baja, który w stosunku do trybu Sport ogranicza działanie układu kontroli trakcji dla szybkiej jazdy terenowej oraz „spina” tylny dyferencjał.W chwili obecnej Ford Ranger Raptor został wprowadzony tylko na rynki azjatyckie, ale sprzedaż jest brana pod uwagę także na rynkach amerykańskich (gdzie Ranger wraca w dużym stylu) i europejskich. Ostatnio widziano Forda Rangera Raptora w wersji z kierownica po lewej stronie na testach w USA. Czy samochód trafi kiedyś na polski rynek? Mi już to się marzy.
Foto: Ford Motor Company/Ford Australia
Podstawowe dane techniczne