artykuły

wiadomosciWIADOMOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
1 listopada Rząd rozszerzy sieć dróg płatnych  w systemie e-TOLL

1 listopada Rząd rozszerzy sieć dróg płatnych w systemie e-TOLL

Czas czytania 10 minut

Na stronie Ministerstwa Infrastruktury został opublikowany projekt rozporządzenia, na mocy którego od 1 listopada 2024 roku rozszerzona zostanie sieć dróg płatnych w ramach systemu e-TOLL. Posiadając pojazd lub zespół pojazdów o DMC przekraczającym łącznie 3,5t. jesteśmy zobowiązani do uiszczania opłat za przejazd wyznaczonymi odcinkami dróg.

To, że będziemy zobowiązani zapłacić za każdy przejechany kilometr autostradą lub drogą ekspresową było przewidywalne od momentu, kiedy wdrożono e-TOLL. System nie wymaga budowania infrastruktury do poboru opłat, zatem dodanie nowego odcinka do sieci płatnych dróg realizuje się dość łatwo. W tym zagadnieniu głównie wspomina się o samochodach ciężarowych i autobusach, ale mało kto wspomina o turystach caravaningowych, którzy jadąc turystycznie kamperem o DMC powyżej 3,5 t. lub zestawem z przyczepą o takich samych parametrach zostają zobowiązani do zapłaty takiej daniny.

Obecnie sieć dróg będących w systemie e-TOLL obejmuje 3620 km dróg. Datowany na 9 października 2024 r. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej zakłada, że od dnia 1 listopada 2024 r. sieć zostanie rozszerzona o kolejne 1600 kilometrów dróg, o czym Ministerstwo Infrastruktury informowało już w połowie tego roku.

Może ale nie musi

W ocenie skutków powyższych regulacji Ministerstwo ocenia ten aspekt pozytywnie, zakładając m. in., że: „Zwiększenie sieci dróg płatnych w Polsce może przyczynić się do zmiany postrzegania przez przedsiębiorców alternatywy dla transportu kołowego, tj. transportu kolejowego.” Ponadto, jak czytamy w uzasadnieniu projektu zmian w przepisach: „Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce. Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r.”

Reklama1 listopada Rząd rozszerzy sieć dróg płatnych  w systemie e-TOLL 1
Projekt rozporządzenia został również poddany konsultacjom publicznym i został skierowany do następujących podmiotów:

  1. Unia Metropolii Polskich;
  2. Związek Miast Polskich;
  3. Związek Gmin Wiejskich;
  4. Związek Powiatów Polskich
  5. Związek Województw RP;
  6. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce;
  7. Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji;
  8. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
  9. Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego;
  10. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Osobowych;
  11. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego;
  12. Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”;
  13. Gdańsk Transport Company S.A.;
  14. Autostrada Wielkopolska S.A.;
  15. Autostrada Wielkopolska II S.A.;
  16. Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

Jak widać, lista jest dosyć obszerna, ale zdaje się nie mieć reprezentanta stricte turystów caravaningowych, a przecież w naszym kraju są ku temu stworzone stowarzyszenia i federacje. Czym innym jest odpowiedzenie sobie na pytanie czy ktokolwiek z ustawodawców marnowałby czas na analizowanie głosu caravaningowców, tak znikomego w gąszczu ciężarowego transportu, którego przedstawiciele również biją na alarm? Zapewne nie, bowiem jak zaznaczono w uzasadnieniu „Rozszerzenie sieci dróg krajowych, na których pobiera się opłatę za przejazd będzie zatem sprzyjać stopniowym przesunięciom w wykonywanej pracy przewozowej, a docelowo zmniejszeniu ulegnie emisja CO2 z transportu (co również ma znaczenie z punktu widzenia KPO)”. Jednymi słowy nadal trzymamy się utartego od lat powiedzenia „tiry na tory” i wierzymy, że to się kiedyś uda.

1 listopada Rząd rozszerzy sieć dróg płatnych  w systemie e-TOLL 2

Reklama1 listopada Rząd rozszerzy sieć dróg płatnych  w systemie e-TOLL 3
Nowa lista dróg

Tak czy inaczej od 1 listopada 2024 roku z naszych kont e-TOLL środków będzie ubywało więcej niż dotychczas. Projekt rozporządzenia przewiduje następującą listę dróg objętych opłatą elektroniczną:

Drogi krajowe lub ich odcinki klasy A i S

1)     autostrada A1 na odcinku węzeł Toruń Południe – Gorzyczki (granica państwowa);

2)     autostrada A2 na odcinkach:

a)     Modła Królewska (skrzyżowanie z drogą gminną ul. Bursztynowa) – węzeł Konotopa,

b)    węzeł Lubelska – węzeł Kałuszyn;

3)     autostrada A4 na odcinkach:

a)     Zgorzelec (granica państwowa) – węzeł Murckowska,

b)    węzeł Balice I – węzeł Korczowa;

4)     autostrada A6 na odcinku Kołbaskowo (granica państwowa) – węzeł Szczecin Dąbie;

5)     autostrada A8 na odcinku węzeł Wrocław Południe – węzeł Wrocław Psie Pole;

6)     autostrada A18 na odcinku Olszyna (granica państwowa) – węzeł Krzyżowa;

7)     droga ekspresowa S1 na odcinkach:

a)     węzeł Pyrzowice – węzeł Podwarpie,

b)    węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria – Tychy (skrzyżowanie z drogą krajową nr 86),

c)     węzeł Bielsko-Biała Komorowice – węzeł Żywiec Browar,

d)    Milówka (połączenie z drogą krajową nr 1) – Zwardoń (połączenie z drogą powiatową nr 1446S);

8)     droga ekspresowa S2 na odcinku węzeł Konotopa – węzeł Lubelska;

9)     droga ekspresowa S3 na odcinkach:

a)     węzeł Parłówko – węzeł Szczecin Dąbie,

b)    węzeł Klucz – węzeł Bolków;

10)   droga ekspresowa S5 na odcinkach:

a)     węzeł Bydgoszcz Północ – Nagradowice (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2440P),

b)    węzeł Poznań Zachód – węzeł Wrocław Północ;

11)   droga ekspresowa S6 na odcinkach:

a)     węzeł Goleniów Północ – węzeł Koszalin Wschód,

b)    węzeł Bożepole Wielkie – Rusocin (połączenie z autostradą A1);

12)   droga ekspresowa S7 na odcinkach:

a)     Gdynia (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 468) – węzeł Gdynia Wielki Kack,

b)    węzeł Gdańsk Południe – węzeł Płońsk Południe,

c)     Zakroczym (połączenie z drogą krajową nr 7) – Czosnów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2405W),

d)    węzeł Tarczyn Południe – węzeł Wodzisław,

e)     węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków Bieżanów,

f)     Myślenice (połączenie z drogą krajową nr 7) – węzeł Zabornia;

13)   droga ekspresowa S8 na odcinkach:

a)     Domasław (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D) – węzeł Wrocław Południe,

b)    węzeł Wrocław Psie Pole – węzeł Łódź Południe,

c)     węzeł Piotrków Trybunalski Zachód – węzeł Opacz,

d)    węzeł Konotopa – Choroszcz (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2287B);

14)   droga ekspresowa S10 na odcinkach:

a)     granica m. Szczecin – węzeł Stargard Wschód,

b)    węzeł Wałcz Zachód – węzeł Witankowo,

c)     węzeł Bydgoszcz Błonie – węzeł Bydgoszcz Południe,

d)    węzeł Toruń Zachód – węzeł Toruń Południe;

15)   droga ekspresowa S11 na odcinkach:

a)     Szczecinek (połączenie z drogą krajową nr 11) – Omulna (połączenie z drogą krajową nr 11),

b)    węzeł Poznań Północ – węzeł Poznań Zachód,

c)     węzeł Poznań Krzesiny – węzeł Kórnik Południe,

d)    węzeł Mieszków – węzeł Jarocin,

e)    węzeł Ostrów Wielkopolski Północ - Strugi (połączenie z drogą krajową nr 11),

f)     Krążkowy (połączenie z drogą krajową nr 11) – węzeł Baranów;

16)   droga ekspresowa S12 na odcinku węzeł Puławy Zachód – węzeł Piaski Wschód;

17)   droga ekspresowa S14 na odcinku węzeł Pabianice Północ – węzeł Róża;

18)   droga ekspresowa S16 na odcinku węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód;

19)   droga ekspresowa S17 na odcinku węzeł Lubelska – węzeł Kurów Zachód;

20)   droga ekspresowa S19 na odcinkach:

a)     węzeł Lublin Sławinek – węzeł Rzeszów Wschód,

b)    węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Rzeszów Południe;

21)   droga ekspresowa S22 na odcinku węzeł Elbląg Wschód – Grzechotki (połączenie z drogą krajową nr 22);

22)   droga ekspresowa S51 na odcinku węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe;

23)   droga ekspresowa S52 na odcinkach:

a)     Cieszyn-Boguszowice (połączenie z drogą krajową nr 52) – węzeł Bielsko-Biała Komorowice,

b)    węzeł Balice I – węzeł Modlniczka;

24)   droga ekspresowa S61 na odcinkach:

a)     węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe,

b)    węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe,

c)     węzeł Kalinowo – węzeł Suwałki Północ;

25)   droga ekspresowa S74 na odcinku węzeł Kielce Bocianek – Cedzyna (połączenie z drogą krajową nr 74);

26)   droga ekspresowa S79 na odcinku węzeł Warszawa Lotnisko – węzeł Marynarska.

*) Zgodnie z § 11 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. poz. 1518) przez klasę A rozumie się autostradę, a przez klasę S – drogę ekspresową.

Drogi krajowe lub ich odcinki klasy GP i G:

1)     droga krajowa nr 7 na odcinkach:

a)     węzeł Płońsk Południe – Zakroczym (połączenie z drogą ekspresową S7),

b)    Czosnów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2405W) – granica m. Warszawa,

c)     granica m. Kraków – Myślenice (połączenie z drogą ekspresową S7);

2)     droga krajowa nr 24 na odcinku węzeł Skwierzyna Południe – Pniewy (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92);

3)     droga krajowa nr 44 na odcinku Mikołów, ul. Gliwicka (skrzyżowanie z drogą krajową nr 81) – Mikołów, ul. Beskidzka (skrzyżowanie z drogą krajową nr 81);

4)     droga krajowa nr 50 na odcinkach:

a)     Kuznocin (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92) – Guzów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3835W),

b)    Chudolipie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 876) – Dębówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683),

c)     skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2709W – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4201W,

d)    skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4202W – węzeł Brok;

5)     droga krajowa nr 60 na odcinku Dudki (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92) – Kutno (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92 i drogą wojewódzką nr 702);

6)     droga krajowa nr 77 na odcinkach:

a)     Jarosław, ul. Kruhel Pełkiński (skrzyżowanie z drogą krajową nr 94) – Tuczempy (skrzyżowanie z drogą gminną nr 011525R),

b)    Radymno Skołoszów (skrzyżowanie z drogą krajową nr 94) – granica m. Przemyśl;

7)     droga krajowa nr 79 na odcinku granica m. Jaworzno – węzeł Modlniczka;

8)     droga krajowa nr 81 na odcinkach:

a)     granica m. Katowice – Mikołów, ul. Beskidzka (skrzyżowanie z drogą krajową nr 44),

b)    Mikołów, ul. Gliwicka (skrzyżowanie z drogą krajową nr 44) – granica m. Żory,

c)     granica m. Żory – węzeł Skoczów;

9)     droga krajowa nr 90 na odcinku Jeleń (skrzyżowanie z drogą krajową nr 91) – Baldram (skrzyżowanie z drogą krajową nr 55);

10)   droga krajowa nr 91 na odcinkach:

a)     Rusocin (skrzyżowanie z drogą krajową nr 6) – węzeł Nowe Marzy,

b)    węzeł Świecie Zachód – Łysomice (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 552),

c)     Bardzinek (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92) – Kajew (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92);

11)   droga krajowa nr 92 na odcinkach:

a)     Boczów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1258F) – Poźrzadło (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1225F),

b)    skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1238F – Myszęcin (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1211F),

c)     skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1217F – granica m. Poznań,

d)    granica m. Poznań – Września (skrzyżowanie z drogą gminną nr 411551P),

e)     Września (skrzyżowanie z drogą krajową nr 15) – granica m. Konin,

f)     granica m. Konin – Bardzinek (skrzyżowanie z drogą krajową nr 91),

g)     Kajew (skrzyżowanie z drogą krajową nr 91) – Dudki (skrzyżowanie z drogą krajową nr 60),

h)    Kutno (skrzyżowanie z drogą krajową nr 60 i drogą wojewódzką nr 702) – Kuznocin (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50),

i)      Sochaczew, ul. Żyrardowska (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50) – granica m. Warszawa;

12)   droga krajowa nr 94 na odcinkach:

a)     granica m. Dąbrowa Górnicza – węzeł Modlniczka,

b)    granica m. Rzeszów – Jarosław, ul. Kruhel Pełkiński (skrzyżowanie z drogą krajową nr 77).

*) Zgodnie z § 11 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. poz. 1518) przez klasę GP rozumie się drogę główną ruchu przyspieszonego, a przez klasę G – drogę główną.


Marcin Turko18.10.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News