Platforma rowerowa na hak to popularny i bezpieczny sposób transportu jednośladów. Ma wiele zalet, jak choćby komfort i prostota użytkowania, dobra aerodynamika itd. Ale jaki wybrać? Doradzają eksperci Taurus – firmy, która jest producentem m.in. boxów dachowych i bagażników rowerowych.
Przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrana platforma ma odpowiednie certyfikaty i homologacje. Bardzo często cena jest odzwierciedleniem jakości i komfortu użytkowania. W droższych bagażnikach spotyka się zazwyczaj unikalne rozwiązania, które ułatwiają podróż z rowerami na pokładzie.
Upewnij się, czy bagażnik wyposażony jest w komplet świateł: pozycyjne, stop, kierunkowskazy, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, odblaskowe, przeciwmgłowe tylne i cofania. Sprawdź także, czy wtyczka, którą posiadasz w haku, jest kompatybilna z tą z bagażnika. Na rynku są dwa rodzaje wtyczek: 7- i 13-pinowe. Możesz oczywiście dokupić odpowiedni adapter, jeśli twoja wtyczka jest inna.
Odchylanie platformy z zamocowanymi rowerami to obecnie niezbędna cecha tego typu produktów. Wyobraź sobie, że jesteś w długiej trasie i potrzebujesz sięgnąć po coś do torby lub walizki znajdującej się w bagażniku samochodu. Zdejmować rowery? Nie ma takiej potrzeby – wystarczy odchylić platformę. Zazwyczaj do tej czynności używa się wbudowanego pedału.
Możliwość złożenia bagażnika rowerowego to zaleta, którą docenią osoby nieposiadające własnego garażu lub korzystające na co dzień z parkingów podziemnych. Platforma po złożeniu zajmuje niewiele miejsca i z reguły mieści się w bagażniku auta. Niektóre z nich wyposażone są w dedykowane torby, które można dokupić osobno.
Coraz więcej rowerzystów przesiada się na rowery elektryczne, które są znacznie cięższe niż tradycyjne jednoślady z uwagi na masę napędu i baterii. Jeśli e-bike posiada zintegrowaną w ramie baterię, jego budowa jest masywniejsza i uchwyty ramy znajdujące się w platformie rowerowej mogą być za krótkie.Zanim dokonasz zakupu bagażniku do transportu rowerów elektrycznych, sprawdź dokładnie, ile waży twój jednoślad. W żadnym razie nie można bowiem przekraczać dopuszczalnej ładowności platformy rowerowej – dotyczy to zarówno maksymalnej dozwolonej wagi jednego roweru, jak i sumy masy wszystkich przewożonych jednośladów. Grozi to uszkodzeniem bagażnika, a nawet zniszczeniem rowerów. Przeciążona platforma może uderzyć o jezdnię i doprowadzić do wypadnięcia z niej cennego sprzętu.
Coraz popularniejsze są rowery wykonane z włókien węglowych. Są lekkie i dobrze tłumią drgania, natomiast karbonowa rama, sztyca czy inne komponenty nie mogą być zbyt mocno ściskane, ponieważ włókno może ulec uszkodzeniu. Aby prawidłowo zamocować rower karbonowy, w bagażniku na haku trzeba zwrócić uwagę na maksymalny dozwolony nacisk na kulę haka. Z tego powodu do transportu takiego roweru odpowiednie będą bagażniki wyposażone w pokrętła dynamometryczne, które ograniczają siłę nacisku łap na ramę. Dobrze sprawdzą się także uchwyty ramy wyposażone w pasek zębaty opasający rower, zamiast „łapek” (tych bez pokrętła dynamometrycznego).
Obecne na rynku platformy pozwalają przewozić od 1 do 4 rowerów. Niektóre bagażniki mieszczące 2-3 jednoślady można rozbudować o kolejne miejsca, używając dedykowanych przystawek. Ich ceny wahają się w granicach 250-900 zł, w zależności od modelu platformy.Jak zabezpieczyć rowery w bagażniku? Aby zminimalizować ryzyko kradzieży jednośladów, warto wybrać taki bagażnik, który ma wbudowane zamki zabezpieczające oraz platformę na haku holowniczym. Niektóre bagażniki mają wbudowane zamki, a do innych zamki z kluczykiem można dokupić jako opcję.
Kilka słów o przepisach. Używanie bagażnika rowerowego na hak wymaga użycia trzeciej tablicy rejestracyjnej – miejsce na nią posiada każda platforma. Formalności załatwisz w urzędzie miasta. Procedura wydania trzeciej tablicy to koszt ok. 60 zł i trwa do tygodnia. Kiedy będziesz już odbierał dodatkową tablicę, otrzymasz również nalepkę kontrolną, której fragment umieścisz w dowodzie rejestracyjnym z dopiskiem „bagażnik”.
Jak jeździć z rowerami zamocowanymi w bagażniku na haku? Najważniejsza jest odpowiednia prędkość – nie wolno przekraczać 130 km/h. Warto także zwrócić uwagę, czy droga, którą jedziesz, nie jest wyboista. Znane są przypadki, kiedy zbyt szybka jazda spowodowała wypadnięcie platformy z rowerami z haku.
Pamiętajmy również o tym, że rowerowy bagaż sprawia, że zmienia się środek ciężkości pojazdu oraz jego długość. To ma duże znaczenie podczas zawracania, skrętów, parkowania oraz innych manewrów wymagających precyzji. Dociążony tył auta sprawia, że przednie światła mijania świecą wyżej – warto je więc wyregulować.
Użycie platformy rowerowej na hak zaburza działanie czujników parkowania i tylnej kamery. Zalecane jest, aby wyłączyć je na czas jazdy z rowerami na pokładzie. Jeśli jednak nie chcesz zrezygnować z tego typu wspomagania w parkowaniu, wybierz bagażnik rowerowy na hak wyposażony w czujniki parkowania.
Źródło: Taurus