artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Jak pozbyć się nagrzanego powietrza?

Jak pozbyć się nagrzanego powietrza?

Czas czytania 3 minuty

Zmienić upalnej pogody nie jesteśmy w stanie, więc pozostaje ograniczać negatywny wpływ i skutki nadmiernej temperatury. Parkowanie w cieniu czy otwarcie okien może nieco obniżyć temperaturę na pokładzie pojazdu kempingowego. Osłony odbijające promienie słoneczne okazują skuteczniejsze, gdy zasłaniają zewnętrzną stronę szyb.


O ile utrzymanie akceptowalnej temperatury w przyczepie kempingowej wpływa „tylko” na komfort naszej załogi, to już w kamperze decyduje o bezpieczeństwie podróży. Drażliwość, uczucie zmęczenia, utrata koncentracji i związany z tym opóźniony czas reakcji – to tylko niektóre z konsekwencji wpływu upału na kierowcę. Jak radzimy sobie z upałami?

Korzystanie z klimatyzacji samochodowej – o ile oczywiście kamper taką posiada - wymaga wyrobienia sobie prostych nawyków. Przed rozpoczęciem jazdy warto wywietrzyć wnętrze auta, tj. zrobić przeciąg i przejechać kilkadziesiąt metrów, aby pozbyć się nagrzanego powietrza. Mając na uwadze, że większość pojazdów kempingowych ma wywietrzniki dachowe, warto wspomagać się nimi  – zwłaszcza tymi, które są doposażone w wentylatory, by wspomagać usuwanie gorącego powietrza.

Klimatyzację na początku najlepiej włączyć na najniższą możliwą temperaturę, aby szybko schłodzić wnętrze. Gdy temperatura wewnątrz samochodu stanie się komfortowa, warto ustawić klimatyzację na stałą, umiarkowaną wartość i utrzymywać ją przez resztę podróży. Przyjęło się, że temperatura we wnętrzu pojazdu powinna być o pięć stopni niższa niż na zewnątrz. Od tej reguły są wyjątki. Jeśli panuje skwar i temperatura sięga 35 stopni , to przyjemniej będzie mieć w środku  22–23 stopnie. Warto jednak wtedy przed osiągnięciem celu podróży zmniejszyć wydajność klimatyzacji. Dzięki temu po wyjściu z kampera unikniemy szoku termicznego, który jest główną przyczyną przeziębień.

ReklamaJak pozbyć się nagrzanego powietrza? 1
Latem wnętrze pojazdu może być nawet o 30°C cieplejsze niż temperatura zewnętrzna. Kiedy na zewnątrz jest 30°C, w środku może być zabójcze 60°C, a  kierownica i deska rozdzielcza (zwłaszcza w kolorze czarnym) mogą nagrzać się aż do 85°C. 

Parkując kampera czy przyczepę kempingową warto oczywiście rozglądać się za miejscem zacienionym. Bardzo skutecznym rozwiązaniem są osłony i różnego rodzaju maty termiczne. Bardzo skuteczne są ze srebrną powłoką, która odbija promienie słoneczne. I tu uwaga. Nawet najlepsze osłony, montowane po zewnętrznej stronie przedniej szyby, potrafią obniżyć temperaturę we wnętrzu nawet o 8 stopni Celsjusza, a te montowane od wewnątrz – o około 4 stopnie. Jest tak, gdy przestrzeń między szybą a matą czy żaluzją nagrzewa się do bardzo wysokich temperatur i tym samym nagrzewa…wnętrze pojazdu. To dlatego większą sprawność mają rozwiązania instalowane na zewnątrz. 

Mając na uwadze pokaźne gabaryty pojazdów kempingowych docenimy rozliczne maty izolacyjne – na maskę szoferki. U celu podróży, tj. na kempingu czy każdym innym stanowisku postojowym fan caravaningu może skorzystać z arsenału innych rozwiązań, by wspomnieć markizy i zadaszenia materiałowe.

Fot. arch. PC


Michał Żak13:00
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News