Assistance w podróży trzeba po prostu mieć. Wybierając ofertę, warto zadać ubezpieczycielowi pytania o zakres usługi nie tylko w kwestii odległości holowania, ale także innych warunków, takich jak możliwość holowania przyczepy w przypadku unieruchomienia ciągnącego ją samochodu.
Assistance jest nieobowiązkowym elementem ubezpieczenia pojazdu, ale ponieważ gwarantuje szereg usług mających zapewnić opiekę nad podróżującymi w razie zdarzenia, warto je mieć. Dzięki temu typowi ubezpieczenia w zależności od zakresu oferty możemy liczyć na pomoc drogową oraz wsparcie w razie usterki, wypadku czy innych problemów na trasie. Oferty ubezpieczycieli są różne, najczęściej zawierają holowanie do warsztatu lub pod wskazany adres, naprawę na miejscu zdarzenia, pomoc w wymianie koła, dowóz paliwa czy transport zastępczy. Dobry assistance musi zapewnić kierowcy poczucie bezpieczeństwa i komfortu w podróży.
Najkorzystniejszym momentem, aby o tym pomyśleć, będzie wykup np. rocznej polisy ubezpieczeniowej na samochód, bowiem zakres assistance często powiązany jest z odpowiednimi pakietami ubezpieczeń OC i AC. Podejmując decyzję o wyborze assistance, trzeba zwrócić uwagę na następujące elementy:
Wszystkie oferty zazwyczaj obejmują obszar Polski. Jeśli mamy w planach podróże zagraniczne, warto zagłębić się w szczegóły i wybrać ofertę, która zabezpieczy nas nieco dalej od domu. Należy przy tym zwrócić uwagę na wyłączenia z ochrony w niektórych krajach, nawet w Europie.
Dla turystów podróżujących np. do Chorwacji, Włoch, Grecji czy innych odległych krajów oferta holowania 1000 km będzie minimalną, jaką trzeba być zabezpieczonym, nie chcąc martwić się sporymi wydatkami za ściągnięcie samochodu do kraju w razie potrzeby. Każdy ubezpieczyciel określa, na jaką maksymalną odległość w ramach umowy odholuje samochód do warsztatu lub miejsca wskazanego przez kierowcę. To w zasadzie podstawowy parametr oferty assistance.
Dobre assistance powinno zapewnić możliwość naprawy samochodu na miejscu, o ile jest to technicznie możliwe i bezpieczne. Ubezpieczyciele w różnym stopniu pokrywają koszty dojazdu mechanika i ewentualnie robocizny. Przebicie opony, rozładowanie akumulatora czy zatrzaśnięcie drzwi to sytuacje, które mogą przydarzyć się każdemu. Trzeba wiedzieć, za co w polisie płacimy i czego możemy oczekiwać.
W przypadku awarii samochodu możliwość otrzymania innego w zastępstwie będzie zbawienna, zwłaszcza gdy podróżujemy z rodziną. To kolejny punkt, jaki należy sprawdzić i upewnić się, czy oferta zapewnia taki pojazd lub czy obejmuje pokrycie kosztów wynajmu samochodu zastępczego. Równie istotne będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie o okres, w którym będzie można z tego samochodu skorzystać.
Jeśli samochód zastępczy nie jest udostępniony na miejscu zdarzenia, ubezpieczyciele mogą pokrywać koszty związane z transportem kierowcy i pasażerów. W tym przypadku zakres usługi również będzie zależny od warunków umowy. Z reguły okoliczności pomogą zdecydować, czy transport będzie do miejsca odholowania pojazdu, miejsca wskazanego przez kierowcę, miejsca docelowego podróży lub hotelu.
Możliwość skorzystania z hotelu w trakcie naprawy samochodu występuje równie często w ofertach towarzystw ubezpieczeniowych. To zabezpiecza podróżujących, którzy zestresowani, np. wypadkiem, nie muszą zajmować się załatwianiem noclegu na własną rękę, zwłaszcza gdzieś daleko w obcym kraju. Standard hotelu nie będzie przypadkowy i powinien być zawarty w warunkach ubezpieczenia.
Dotarliśmy do clou tej publikacji, bowiem odpowiedź na to pytanie nie wszystkim ubezpieczycielom przychodzi z łatwością. To pewnego rodzaju pułapka, w którą można łatwo wpaść, dlatego należy koniecznie zwrócić na to uwagę. Nie każda oferta assistance, nawet uzbrojona we wszystkie wspomniane parametry zapewni nam holowanie przyczepy w chwili unieruchomienia holownika wskutek wypadku czy usterki. Żyjemy z wiedzą, że zawarliśmy ofertę assistance na samochód, ale podświadomość może nas wyprowadzić w pole. W tabelarycznych zakresach usług assistance niektórych ubezpieczycieli w Polsce nie znajdziemy ani słowa o podobnej opcji. Trzeba takiej oferty poszukać, a potem dokładnie wczytać się w Ogólne Warunki Ubezpieczenia, aby dowiedzieć się więcej.
Do niniejszej publikacji zestawiłem dane z ofert PZU, Warta, Uniqa i PZM. Aby porównać pełne zakresy usług assistance i wszystkie pakiety ubezpieczycieli, trzeba by poświęcić na to kolejnych kilka stron, dlatego ograniczyłem się wyłącznie do porównania ofert holowania przyczepy w przypadku unieruchomienia samochodu, który ją ciągnął.
PZU tylko w wariancie Super zapewnia organizację i pokrycie kosztów usług assistance polegających na „odholowania przyczepy ciągniętej przez pojazd, w przypadku gdy przyczepa jest sprawna a pojazd jest unieruchomiony wskutek wypadku, awarii pojazdu zaistniałej w odległości powyżej 20 km od miejsca zamieszkania (siedziby) lub został skradziony w miejscu odległym powyżej 20 km od miejsca zamieszkania (siedziby); holowanie odbywa się w wybrane przez ubezpieczonego miejsce, na odległość do 150 km, liczoną od miejsca zatrzymania pojazdu do docelowego miejsca holowania; w przypadku organizowa- nego przez PZU holowania na odległość dalszą niż 150 km, koszty holowania powyżej tej odległości ponoszone są przez ubezpieczonego; PZU nie ponosi odpowiedzialności za przewożony w przyczepie ładunek;
Warta oferuje bardzo atrakcyjne warunki, dzięki którym, oczywiście po spełnieniu wymogów stawianych przez ubezpieczyciela, możemy mieć ochronę do 1500 km dla unieruchomionego samochodu z przyczepą na haku. Z tabeli nie wynika wprost, że przyczepa zostanie zabrana, jednak zapoznawszy się z OWU Warta Moto-Assistance, w § 5 ust. 1 pkt 2 znajdziemy interesującą nas treść: „holowanie ubezpieczonego pojazdu – zorganizowanie i pokrycie kosztów jednorazowego holowania pojazdu w wybrane przez Ubezpieczonego miejsce, w granicach określonego w Tabeli nr 1 limitu kilometrów, w przypadku gdy próba usprawnienia pojazdu była nieskuteczna. Koszty holowania powyżej tego limitu, jak również̇ koszty ewentualnej przeprawy promowej ponosi Ubezpieczony. Usługa obejmuje holowanie przyczepy (w tym również̇ przyczepy, nieobjętej umową WMA), złączonej w chwili zdarzenia z pojazdem objętym ubezpieczeniem, gdy nie może ona kontynuować jazdy na skutek
a) wypadku, awarii, innego zdarzenia, kradzieży ubezpieczonego pojazdu albo
b) Awarii, Wypadku tej przyczepy.
Usługa nie dotyczy przewożonego przez przyczepę̨ ładunku, chyba że COK potwierdzi możliwość transportu przyczepy wraz z ładunkiem”.
„poza RP – na terenie pozostałych krajów europejskich (z wyłączeniem Gruzji), w europejskich częściach terytoriów Rosji i Turcji, a także Maroka, Tunezji i Izraela.”
Uniqa nie oferuje AC dla przyczep, dlatego widoczne w tabeli holowanie przyczepy może sugerować, że w razie potrzeby zostanie zabrana wraz z unieruchomionym samochodem. Dane w tabeli są klarowne, niemniej ziarno niepewności pojawia się po zgłębieniu OWU, gdzie w rozdziale VIII pkt 2.4. Holowanie przyczepy napisano:
„a) CAA zorganizuje i pokryje koszty holowania przyczepy ciągnionej przez ubezpieczony pojazd, unieruchomionej w wyniku zdarzenia assistance, jeżeli nie jest możliwe dokonanie jej naprawy na miejscu zdarzenia, do miejsca wskazanego przez kierowcę.”
Można pomyśleć, że usługa holowania przyczepy zostanie wykonana w momencie szkody na samej przyczepie, a w tej publikacji zajmujemy się przecież uszkodzonym samochodem z przyczepą na haku. Postanowiłem zapytać o to przedstawicieli Uniqi, którzy po przedstawieniu rozpatrywanego wątku nie potrafili od razu odpowiedzieć, jak jest. Ostatecznie otrzymałem potwierdzenie, że w przypadku awarii samego pojazdu holowaniem zostanie objęta również przyczepa, w takim samym zakresie jak pojazd zgodnie z zakresem pakietu assistance.
Wychodzi zatem, że Uniqa też może być ciekawą propozycją, jeżeli gwarancja odległości holowania zestawu jest dla klienta priorytetem. Wszystko oczywiście zależy od wybranego pakietu i spełnienia warunków stawianych przez ubezpieczyciela.
PL – Polska, EU – kraje europejskie z wyłączeniem Białorusi, Mołdawii, Polski i Ukrainy.
Stowarzyszenie Klub SOS PZMOT oferuje usługi nieco odmienne od wspomnianych towarzystw ubezpieczeniowych. Wykupimy tu sam pakiet assistance, a nie jak u pozostałych, gdzie ta usługa jest tak naprawdę częścią składową polisy OC/AC. W razie problemów z samochodem ciągnącym przyczepę usługa zostanie zrealizowana dla całego zestawu, co jasno określa zapis w OWU dla każdego pakietu: „Holowanie przyczepy – w przypadku unieruchomienia pojazdu ciągnącego sprawną przyczepę Centrum Pomocy organizuje i pokrywa koszty jednorazowego holowania przyczepy do tego samego miejsca, do którego holowany jest pojazd w ramach usługi opisanej w punkcie (f); Centrum Pomocy nie ponosi odpowiedzialności za przewożony w przyczepie ładunek”. To może być dobra oferta uzupełniająca do polisy w innym towarzystwie, gdzie np. nie spełniamy wymagań ubezpieczyciela chociażby z uwagi na wiek samochodu. Wymienione pakiety mają w standardzie holowanie, ale są to odległości niewielkie, zatem warto dokupić do nich rozszerzenie na samochód i osobno przyczepę w postaci holowania 250 km lub 1000 km, co zapewnia dużo większe bezpieczeństwo daleko od domu.
Podsumowując, można stwierdzić, że wybór w ofertach nie jest zbyt duży, ale kierowca holujący przyczepę nie zostanie bez pomocy, jeśli zawczasu pomyśli o zabezpieczeniu się odpowiednią polisą i co ważne – zapozna się wcześniej z jej warunkami. Ogólne warunki ubezpieczenia to bardzo obszerne w treść dokumenty, napisane skomplikowanym językiem. Aby mieć pewność, że wybrana oferta spełnia wymagania, trzeba się nad tym pochylić i ocenić, czy polisa jest atrakcyjna i rzeczywiście przydatna.
Tak czy inaczej życzmy sobie, aby w trakcie urlopowych wyjazdów pomoc assistance nigdy nie była potrzebna!
,Marcin Turko
Artykuł pochodzi z numeru 5 (113) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.