Kierowcy ciągnący przyczepy kempingowe w porównaniu do prowadzących kampery dużo rzadziej starają się wjeżdżać w centra miast, a już tym bardziej próbować w nich parkować. Trudno się temu dziwić. Przepychanie się 10-12-metrowym zestawem to nierzadko wyzwanie.
Jeśli jesteśmy zmuszeni do tego, aby przejechać przez nieznane miasto chociażby z powodu braku obwodnicy, warto taką trasę wcześniej zaplanować. W dzisiejszych czasach mapy satelitarne i coraz doskonalsze nawigacje są bardzo pomocnym narzędziem. Warto, nawet będąc jeszcze w domu, rozeznać trasę wirtualnie.
Należy poruszać się prawym pasem ruchu, utrzymywać odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu i zwracać uwagę na innych kierujących (nie zawsze nam przychylnych i zdających sobie sprawę z trudu holowania przyczepy). Równie ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności w okolicach przejść dla pieszych.
Oczywiste jest, że jadąc w obszarze zabudowanym, należy dostosować prędkość do obowiązujących przepisów i znaków. Najczęściej jest to ustawowe 50 km/h albo i mniej. Trzeba przy tym wiedzieć, że w obszarze zabudowanym, gdzie prędkość została na danym odcinku podwyższona znakiem B-33, np. do 70 km/h, nie dotyczy ona kierujących zespołami pojazdów. Warto w tym zakresie pochylić się nad § 27.3. rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Ciągnąc przyczepę kempingową, trzeba zwracać uwagę na wszelkie przewężenia, wysokie krawężniki, minimalistyczne ronda czy konary drzew nisko wiszące nad jezdnią, które często powodują ograniczenie skrajni dla wyższych pojazdów. Brak ostrożności w tym zakresie może być bolesny. Nisko zawieszone wiadukty również nie są sprzymierzeńcem caravaningowca. Warto wiedzieć, że poprzedzający je znak B-16 nie jest informacją o wysokości wiaduktu nad nawierzchnią jezdni. Jego definicja „zakaz wjazdu pojazdów o wysokości ponad ...m” oznacza zakaz ruchu pojazdów, których wysokość (również z ładunkiem) jest większa od wartości podanej na znaku. Równie ważne jest przestrzeganie zakazu wprowadzonego znakami B-18. Znak „zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad .....t” oznacza zakaz ruchu pojazdów, których rzeczywista masa całkowita jest większa od wartości podanej na znaku; w przypadku zespołu pojazdów zakaz dotyczy ich łącznej masy. Wracamy też do tematu pakowania i ważenia zestawu. Wiedza o jego rzeczywistej masie zdaje się być cenna chociażby w odniesieniu do takich znaków.
Znalezienie miejsca na kilkugodzinny postój zestawu z przyczepą może nie być łatwe i tanie. Gdy zdecydujemy się rozpiąć zestaw i pozostawić na parkingu tylko przyczepę kempingową, miejmy świadomość definicji znaku D-18, który co prawda jest nam znany, ale nie zawsze prawidłowo intepretowany. Ostatnimi czasy dość często słyszy się o respektowaniu przez służby definicji tegoż właśnie znaku, zwłaszcza w obliczu ograniczonej liczby miejsc na MOP-ach. Znak D-18 „parking” oznacza miejsce przeznaczone na postój pojazdów (zespołów pojazdów), z wyjątkiem przyczep kempingowych. Umieszczona pod znakiem tabliczka T-23e oznacza, że na parkingu dopuszczony jest także postój przyczep kempingowych. Uważajmy zatem na oznakowanie, aby przez zmęczenie czy nieuwagę nie uszczuplić portfela.
Marcin Turko
Artykuł pochodzi z numeru 3 (111) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.