artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord fajny kmaper 01.08-31.08 Sebastian
Oszczędna jazda kamperem
  fot. Bartłomiej Ryś

Oszczędna jazda kamperem

Chodzą słuchy, że polski rząd, w ramach walki z inflacją, wprowadził specjalną tarczę, która spowodowała m.in. spadek cen paliw. Dziś po obniżce już niewiele widać - kolejne podwyżki oraz konflikt zbrojny Rosji z Ukrainą sprawiły, że dziś przy dystrybutorach płacimy prawie 6 złotych za litr. Jak poruszać się kamperem aby ograniczyć zużycie paliwa? Celne wskazówki zebrał niemiecki magazyn promobil.

W 2012 roku za litr oleju napędowego płaciliśmy 5,59 zł. W 2016 - tylko 3,69 zł. W 2020 już 5,19, na początku grudnia 2021 - 6 złotych, a obecnie od 6,96 do 8,10 zł. Gdy zestawimy te wartości z faktem, że standardowy kamper pali około 12 litrów na każde przejechane 100 kilometrów, nie będzie tajemnicą, że podróż z Gdańska do Zakopanego to wydatek mogący sięgać nawet 700 złotych. Drogo, ale czy te wartości można w jakikolwiek sposób zmniejszyć? Jak najbardziej.

Jest kilka sposobów na to, by dostosować swój styl jazdy do pojęcia „ekonomiczne”:

  • Zmniejsz prędkość: kamper nie należy do pojazdów aerodynamicznych. Opory powietrza są bardzo duże zwłaszcza, kiedy podróżujemy alkową. Im wskazania prędkościomierza wyższe tym wskazówka pokazująca stan baku paliwa szybciej zbliży się do wartości „0”. Ekonomicznie, czyli jak? Zalecamy zakres od 90 do 100 kilometrów na godzinę. Warto prędkość dostosować do warunków atmosferycznych a w szczególności wiatru. Ten może podnieść średnie spalanie nawet o 2 litry.
  • ReklamaŚródtekstowy ACK sklep 07.07-31.08 Sebastian
  • Dostosuj się do ruchu: wyjazd kamperem ma być przyjemnością a nie wyścigiem „kto pierwszy”. Wyprzedzanie pojazdu, który jedzie tylko odrobinę wolniej od nas na dłuższą metę nie ma sensu. Spokój za kierownicą to nie tylko oszczędność paliwa, ale też nerwów
  • Jazda zawsze z odpowiednim biegiem: to sprawia, że silnik zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów a tym samym zmniejsza zapotrzebowanie na olej napędowy
  • Tempomat: przydaje się podczas poruszania się na autostradach i drogach ekspresowych. Warto wybrać wersję z aktywnym tempomatem - szybko docenimy jego funkcjonalności w korku lub mieście.
  • Odpowiednia, tania stacja paliw: podróż kamperem to nierzadko przejazd przez wiele krajów. Warto wcześniej sprawdzić, gdzie będzie się nam najbardziej opłacało uzupełnić bak pojazdu. Pomocna w krajach europejskich może być aplikacja 1-2-3 Fuel pokazująca aktualne ceny na stacjach wokół nas.
  • Przewiduj to, co się dzieje przed Tobą: pamiętaj, że każde hamowanie oznacza potrzebę kolejnego przyśpieszenia i zużycia większej ilości paliwa.
  • Wyrzuć to, co na pokładzie niepotrzebne: jedziesz do Chorwacji z Polski? Nie wieź 120 litrów czystej wody - na miejscu zatankujesz ją na każdym kroku. To samo tyczy się kasety chemicznej, zbiornika na szarą wodę czy bagaży.
  • Odpowiednie ciśnienie w oponach: to rada stara jak świat. Zawsze przed podróżą sprawdź to na dowolnej stacji benzynowej. Złe ciśnienie to nie tylko większe zużycie paliwa, ale też mniejsza nośność opony.
  • Reklamaśródtekstowy 2 aravanssalon mtp TARGI 06.07-23.10 Sebastian
  • Opór powietrza przez dodatkowe bagażniki: boks na dachu? To dobre rozwiązanie, które pozwala zabrać więcej rzeczy. To też dodatkowy opór, który musi pokonać kamper. Może lepiej całość wrzucić do środka lub z tyłu?

Najważniejsze są tu dwie kwestie: prędkość i styl jazdy. Im pierwsza jest większa tym drastycznie rośnie zużycie paliwa. Redakcja promobil przeprowadziła test kampera półzintegrowanego. Przy prędkości 85 km/h spalił on 9,3 l / 100 km. 120 kilometrów na godzinę to już wynik… 16,5 l / 100 km. Różnica jest więc znaczna.


Bartłomiej Ryś15.04.20220